Hoofdstuk:-glasvezeldoek en epoxy- 

Link terug

Glasvezel doek aanbrengen in meerdere lagen. De epoxy dringt hierdoor heen naar het hout waar het zich hecht. Het doek is gelegd volgens een glasplan. Hierop staat aangegeven waar en hoeveel lagen glasdoek gelegd wordt.
Romp inwendig 1 maal gecoat. Dit coaten herhaalt zich 3 maal.
Glasvezel doek leggen op het inwendige dek. De uitdaging ligt hier bij het mangat. De epoxy kan hierdoor rijkelijk naar de vloer druppen, zoals ik ondervonden heb.
Weg snijden van het teveel aan doek net onder de rand met een stenly mes. Het tijdstip van snijden dient na het gelleren te gebeuren. In de holle rand heb ik cellotape geplakt om te voorkomen dat Epoxy in de rand komt te zitten en zou uitharden.
Om de helften goed weg te kunnen leggen zonder dat door de inwerking van vocht op het hout de delen krom gaan staan of uit vorm raken, heb ik latjes geconstrueerd die de boot in vorm houden.
Door takelwerk heb ik de helften boven elkaar gebracht. De rand wordt ingesmeerd met epoxy-lijm waarna de helften direct op elkaar kunnen zakken.
Met banden worden de helften op elkaar geklemd. Plakband zorgt er voor dat geen lijm aan de band komt, zodat deze weer makkelijk te verwijderen is.
De boot naam is op rijstpapier geprint en dit wordt direct op het hout ge-epoxy-ed. Het komt onder de glasvezel mat en is later onmogelijk meer te verwijderen. Rijstpapier doordrenkt met epoxy wordt doorzichtig.
Zoals al eerder genoemd, de rand bekleden met glasvezel doek en epoxy is een kritisch werkje dat ik samen met mijn echtgenote heb geklaard.
Dit is de uiteindelijk laag van de bodem. Over het midden van de boot loopt een extra versterkingsband van glasvezel doek.
De top laag van het dek heb ik samen met een vriendin uit Amersfoort aan gebracht, die meer ervaring heeft dan ik, met het aanbrengen van epoxy.
Aangezien epoxy uithardt, is het noodzakelijk telkens weer een nieuwe kwast te gebruiken. De oude kan na een uur wel weggegooid worden. Zonde van de oude kwasten zodat ik voor het kleine werk naar een oplossing gezocht heb, schuimplastic strookjes vast gezet met elastiek. En het werkt ook nog. Dat scheelt weer kwasten aanschaffen en weggooien.
Tussen het epoxy-en door zijn de steunen aangebracht voor het stoeltje. De plaatsbepaling waar de steunen moeten worden gemonteerd is wat lastig, omdat er weinig aanknopingspunten zijn. Om ze loodrecht te plaatsen op een voor gedefineërde afstand uit elkaar, heb ik een tijdelijk hulpstukje gemaakt. Ik had enkele streepjes met potlood op het hout gezet, maar die zijn na het epoxiën spoorloos verdwenen.
De plaatsing van de skegkast is eenvoudig, alleen het naderhand aanbrengen van glasvezel lagen is een kunststukje. Aangezien je er niet bij kunt met je hand, moet alles met verlengstuken, tangetjes, stokjes en latjes met spiegeltjes gebeuren. Ook het aanbrengen van epoxy op plekken die volledig onzichtbaar zijn vergen geduld. Met omgebouwde kwasten aan latten die ver achterin de boot gestoken worden, kan de epoxy aangebracht worden aan de achterzijde van de skegkast. En dat zowel voor dek en romp. Hij zal er nooit meer uitkunnen.
Uitwendig de ingebouwde skegkast nog voor de afwerkingsfase. In het midden is de RVS as te zien.

 Volgende serie            Link terug