Mededeling!

Ons oude adres bij Web-log, vervalt. We gebruiken het niet om te bloggen is de reden om deze plek te blokkeren. Zoals de bezoekers hopelijk gemerkt hebben zijn we nu bereikbaar op: www.lotuskringkennemerland.nl                                                                                                                                                                                                       Alle hier achter liggende pagina's zijn daar normaal bereikbaar.

 

 

* Lesprogramma 

Dit jaar ook weer voor een ieder een interessant programma. Niet alleen het beoefenen van acteren en grimeren van diverse letsels. Maar ook weer een leuke les, verzorgd door onze medisch begeleider. En het werd een zeer leuke en geslaagde avond, waarbij wij allen veel hebben bijgeleerd. Elk jaar proberen we in het programma rekening te houden met de wensen van onze leden.Maar ook het bijschaven en herhalen van kennis wordt niet vergeten. Het leuke van deze invulling is dat je kan inspelen op de behoefte van de leden. Maar ook naar aanleiding van wat men meemaakt tijdens optredens bij organisaties. Zeker deze tijd na 9-11 merk je dat er meer aandacht is voor rampenoefeningen en de training van mensen hierin. In het kader van bijv. GHOR, maar ook training beroepspersoneel. Maar ook bij bedrijven is meer belangstelling voor training in eerste hulpverlening, maar ook met behulp van protocol training. En LOTUS is daarbij onmisbaar.

* Wetenswaardigheden

Lotusleden hebben ook dit jaar al weer bij diverse opleidingen, evenementen en bijscholingen opgetreden. Niet alleen bij de diverse EHBO-opleidingen maar ook bijv. bij een ontruimingsoefening van een hotel.

In de oefening werd gekeken hoe diverse werknemers zouden reageren als tijdens een uitgebroken brand, gasten moesten worden geëvacueerd. Natuurlijk ging dit niet zonder tegenspel van enkele lastige klanten. Door communicatieproblemen en door opgelopen letsel.

Een zeer nuttige en geslaagde oefening.

Ook is er nu veel aandacht voor ontsmettingsoefeningen. Waarbij een ontsmetting wordt uitgevoerd door de brandweer, in een speciale container –unit. Daarna gaan eventuele slachtoffers pas door naar de overige hulpverleners. Dit kan gaan om besmetting door chemische stoffen, of biologische stoffen. Dit wordt nu veel beoefend op kleine maar ook grote schaal. O.a dit jaar bij de Vu Amsterdam.

Ook dit jaar grote oefeningen op water als: Livex. Op zee met de Veerboot in Ijmuiden.  En later een internationale oefening rondom Uitgeest en Alkmaar. Deze stond in het teken van een ramp, met overstroming.

Ook bij andere bedrijven worden bijscholingen gehouden. Immers een ieder die situaties wil beoefenen en te maken kan krijgen met mensen met letsel en ongevallen, kan een beroep op ons doen of wij hun kunnen bijstaan. Hieronder willen wij u vertellen wat wij doen!

* Competentie

Het hete hangijzer dit jaar. Is het iets waar we blij mee moeten zijn of vrezen. Het is gewoon een vorm om te laten zien dat we kwaliteit hoog in het vaandel stellen. We willen laten zien dat ook ons zelf bijschaven wat kennis betreft, en ons kunnen. Daarom is het jammer dat velen het zien als een bedreiging. Echt we doen en deden het al heel goed. We mogen ons in Europa zien bij de top, in vergelijking met onze collega's in het buitenland. Zie daarom de competentie als stimulans om het goed te blijven doen. Ook hebben we nu vormen van certificering hierdoor gekregen. Je hebt nu niet enkel Lotusslachtoffers maar ook Lotusspecialisten en -professionals gekregen , maar ook simulanten. Onze opleidingen zijn nu delen opgesplitst. Maar ook nu eindelijk erkenning voor de mensen die meer willen en kunnen. Erkenning door certificering. 

* Oefeningen en geheimhouding

Vaak als wij worden gevraagd voor een optreden bij een oefening is er sprake van geheimhouding. Dit om te zien hoe hulpverleners reageren op iets onverwachts. Zeg maar een stukje extra toevoegen, van stress, tijdens de oefening. Zien of men reageert en handelt zoals de bedoeling is. Maar ook dit is soms niet wenselijk of mogelijk doordat er anders grote onrust zou kunnen ontstaan in het te gebruiken oefenterrein. Vaak moet immers het gewone dagelijkse leven en werk ook gewoon doorgang hebben. Oefenen is belangrijk maar niet altijd realistisch mogelijk.


* Aanvragen van Lotus

 

Hoe vraag ik Lotus aan of kom ik aan Lotus. Soms weten mensen niet hoe men dit moet doen. Het makkelijkst gaat dit gewoon door een lotusslachtoffer te benaderen op de EHBO-vereniging. Maar ook kunt U contact zoeken via de links op onze site, met een kring bij U in de buurt. Vaak staan daar de adressen van degene die dit regelt binnen de kring. Elke kring heeft vaak een coördinator, die deze zaken regelt. Maar men is vrij om een kring van eigen keuze uit te zoeken, omdat men daar goede dingen van heeft gehoord of misschien al vaker mee heeft gewerkt. Dus een Lotus uit Limburg kan spelen in Groningen, enz.



 
* ( on )mogelijkheden en No Play

 

We zijn met de ontwikkeling van LOTUS ver in Nederland, op dit moment, ook in vergelijking met soortgelijke organisaties in Europa. Men kan gerust stellen dat wij met veel zaken voorop lopen. Soms vergeten wij dan wel eens dat wij niet alles kunnen. Ook dat het uitbeelden van sommige letsels, niet zonder gevaar is. Denk hierbij aan het dichtdrukken van slagaders ( wat gelukkig niet meer mag! ). Maar ook aan de Heimlich manoeuvre, of iets als oog letsels. Ook een circulatiestilstand kunnen we niet uitbeelden. Als er iets frustrerends is, voor een lotusslachtoffer, dan is het te worden doodverklaard! Het is mijzelf ook wel overkomen. Tijdens een grote oefening, een treinramp, werd ik na een half uur gevonden door een ehbo-er, en werd gelijk dood verklaard. Ondanks dat ik ademde en een duidelijk hoorbare ademhaling had. De verdere oefening geen hulpverlener meer gezien of gehoord. En ruim 2 uur gelegen op een oncomfortabele plek. Zoals U waarschijnlijk wel weet mogen wij als hulpverlener alleen iemand dood verklaren, als het hoofd duidelijk gescheiden is van de romp. Of men moet de "Hulk" tegenkomen tijdens het zwemmen met de schaatsen nog aan! Lotus speelt dus nooit een dood slachtoffer tijdens de ehbo.

Juist vanwege het feit dat de meesten van ons, de volgende dag, weer vrolijk present moeten zijn bij de "baas"! Wil ik er nog eens op wijzen dat doordrukken bij bijv. de Heimlich manoeuvre, niet is toegestaan! Wel het plaatsen van de handen op de juiste manier, maar niet doordrukken! Dit doet U uiteraard wel in een echte situatie!

Omdat er ook tijdens oefensituaties iets echt kan gebeuren. Ook wij zijn maar mensen! Hebben we NO-PLAY. Een woord dat voor ons maar ook voor U heel belangrijk is. Dit gebruiken we alleen als er echt iets aan de hand is. Waar we mee bezig zijn stopt onmiddellijk. Daarom moeten we zuinig zijn op deze code. Het blijkt nog al eens misbruikt te worden tijdens oefensituaties.

No-play: "Ik moet naar de wc!"

No-play:"Ga eens even daar liggen! Dan kunnen we je makkelijker helpen".

No-play: "We gaan nu eerst even lunchen!"

Er zijn nog vele variaties, maar de enige juiste is: "Alleen gebruiken als er iets echt aan de hand is! " Iemand is onwel geworden of heeft een echt letsel opgelopen. Of als de oefening

wordt stilgelegd voor een echte calamiteit. No-Play is een stukje bescherming voor ons allen in de hulpverlening, dus laten we er zuinig op zijn. Misschien hebben wij het zelf eens nodig!




* Evaluatie

 

Evaluatie is tegenwoordig een toverwoord. Alles moet in commissies en subcommissies tot in den treuren woorden nagesproken en geëvalueerd Daarna wordt alles in dikke mappen, en boekwerken opgeslagen, om er daarna nooit meer naar te kijken. Zonde van al de bomen die er voor nodig zijn, om vaak opnieuw het wiel te willen uitvinden. Meestal wordt enkel naar de conclusie gekeken, en of er geen rekenfout is gemaakt in de statistiek, om weer een excuus te hebben om verder te vergaderen. Toch wil ik u een paar conclusies uit zo'n rapport niet onthouden. Het zijn de plussen en minnen en algemene opmerkingen uit een rapport.


Lotus:





Min:

Plus:

 

Hebben geen echte letsels.

Hulpverlener weet dat het nep is.

Gebeurt in oefeningsituatie.

Minder stress bij hulpverlener.

Reageren als bewusteloos, maar zijn zich bewust van hetgeen rondom hen gebeurd.

Zijn bezig met acteren en hetgeen rondom hen gebeurd.

Hebben geen traumatische ervaring achter de rug

Resultaten:



Kennis en Kunde:

Slachtoffers lijden meer pijn als een hulpverlener het gebruik van zijn materiaal niet of onvoldoende kent (vb. spalken )

Slachtoffers die niet kreunen of direct zichtbaar zijn, worden niet meteen opgespoord

Iedere beweging van een wrak of delen daarvan veroorzaken

 

Niet opgemerkt:

Slachtoffers die niet kreunen of direct zichtbaar zijn, worden niet meteen opgespoord

 

Ontzetting / Bevrijding:

Iedere beweging van een wrak of delen daarvan veroorzaken pijn op breukplaatsen. Ook een schop van laarzen, een helm die afvalt, een zender op het hoofd, een schaar, enz.

Op hand trappen. Zonder goede steun is stappen over, op het slachtoffer stappen





Bescherming:

Voor hulpverleners: laarzen, bril handschoenen jas. Vaak: Niet voor slachtoffers!!

 

Weer:

Het slachtoffer blijft in de brandende zon liggen

Kijkt naar hulpverlener tegen het felle zonlicht in

Slachtoffer wordt niet toegedekt met deken

Deken niet goed vastgemaakt, valt open en slachtoffer ligt in de kou

 

Toedekken:

Spontaan:

Op vraag van slachtoffer

Op vraag van bewusteloos slachtoffer?????

 

Brandwonden spoelen:

Voor een arm het gehele lichaam spoelen, of slachtoffer zodanig neerzetten of leggen, dat al het water over de rest van het lichaam loopt.

 

Beademingsmasker:

Een masker op je snoet krijgen die net al bij anderen is gebruikt en niet is gereinigd.

 

Bril en sieraden:

Afzetten / afnemen en wegleggen = verloren

In zak hulpverlener steken = verloren van wie?

In zak slachtoffer steken = risico van uitvallen

Neerleggen = risico van breken, krassen enz.

 

Halswervelletsel:

Het hoofd draaien en kantelen bij vermoeden van wervelletsel

Iemand immobiliseert het hoofd maar laat het weer los om even iets anders te gaan doen.

Halskraag is pijnlijk bij verkeerd aanleggen. Als je die dan als slachtoffer losmaakt wordt deze "stante pede " direct weer verkeerd aangelegd.

 

Transport per stoel:

1 hulpverlener blijft boven met de rugleuning van een stoel, slachtoffer is allang beneden met de rest

 

Schepbrancard:

Niet op juiste lengte.

Hoofd op of over de bovenkant.

Metalen onderdelen vliegen over je hoofd.

Lichaamsdelen raken klem: haar, rug, billen. Bij buikligging risico op stemverandering!

 

Vastbinden met riemen:

Te hard /strak of helemaal niet. (niet vastgemaakt + stabiele zijligging + eventueel een bocht, betekent: je dondert er af als slachtoffer ) Aangespannen op plaats letsel.

 

Lopen met brancard:

Bij trap of helling af: hoofd laag bij de grond

In terrein laag tegen de grond door een brandnetelveld.

 

Verdrinking

Met brancard en slachtoffer tijdens oefening in beek vallen, is hilarisch, enkel niet voor het vastgebonden slachtoffer. Brancard neerzetten naast en in plassen. Water spat op als iemand langsloopt.

 

Draaiende motor:

Brancard klaar zetten achter een ambulance of brandweer met draaiende motor.

 

Rijgedrag:

Haastige spoed is zelden voor het slachtoffer goed.

Comfortabel of pakjesdienst, anedralinekick door toeters en bellen met machtsvertoon.

 

Eerste contact:

Gevoel bij slachtoffer:

"Ben ik minderwaardig???"

"Ben ik geen VIP???"

"Ben ik niet ( voldoende ) gewond???"

"Ik heb ook een letsel!!!"

 

Alles is relatief:

" Ik kom onmiddellijk terug"

"Binnen een ogenblik"

" Er komt spoedig iemand bij u"

"Hoe lang is dit??"

"wat is daar nog goed van te maken" "dat wordt een rolstoel"

"godv…….. wat een zware"

"Alles komt goed hoor" ( bij zeer ernstig letsel, met grote kans op invaliditeit )

"dat ziet er lelijk uit"

"het is de eerste keer dat ik dit doe"

 

Communicatie:

Er worden vragen gesteld door de slachtoffers waarop geen antwoord komt.

Er worden vragen gesteld door de hulpverleners die niet wachten op een antwoord, of dit negeren.

 

Bij teveel hulpverleners:

Telkens weer dezelfde vragen of dezelfde uitleg, of handelen.

 

Non verbaal:

Overleggen met een collega omdat je twijfelt. Klamme handen! Voelt het slachtoffer ook wel .

 

Kledij:

Uittrekken, kapot knippen: zover als de hulpverlener wil gaan, en is vaak verder dan het slachtoffer zelf wil.

Bij optillen schuift alles naar boven. ( ook een bh bijv. ) Denk aan waardigheid slachtoffer.

 

Veiligheid slachtoffer:

Zorg dat je materiaal vastzit:" balpennen in het oog"

"Zender valt op hoofd" "Helm die afvalt"

 

Beschermingsmiddel:

Degelijke deken over slachtoffer en een hulpverlener mee onder de deken.




Dit zijn een paar conclusies uit een rapport van een rampenoefening. Ik denk dat ze opgaan voor een hoop oefeningen. Groot en klein. Om sommige opmerkingen kunnen we lachen. Om andere iets minder, maar ze gebeuren. Wat belangrijk is: Is dat we steeds weer iets van onze ervaringen leren. Dat dit soort rapporten er niet enkel zijn om in het archief te worden opgeborgen. En belangrijk ! Dat we leren communiceren met elkaar, en dit is misschien wel het belangrijkste!









* Lotusleden hebben ook dit jaar al weer bij diverse opleidingen, evenementen en bijscholingen opgetreden. Niet alleen bij de diverse EHBO opleidingen maar ook bijv. bij een ontruimingsoefening van een hotel.

In de oefening werd gekeken hoe diverse werknemers zouden reageren als tijdens een uitgebroken brand, gasten moesten worden geëvacueerd Natuurlijk ging dit niet zonder tegenspel van enkele lastige klanten. Door communicatieproblemen en door opgelopen letsel. Een zeer nuttige en geslaagde oefening.




* Gastenboek

Op deze site vindt U ook een gastenboek! Hier kunt u ook vragen stellen over LOTUS. Indien mogelijk zullen wij deze vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden.


* Adressen van belangrijke sites voor aanvullende informatie:

www.ehbo.nl

http://home.tiscali.nl/fkluivingh/lotus/ Dit is het adres voor een bezoek aan de officiële site van lotus. Hier staan ook veel adressen van andere kringen.