Mededeling!
Ons oude adres bij Web-log, vervalt. We gebruiken het niet om te bloggen is de reden om deze plek te blokkeren. Zoals de bezoekers hopelijk gemerkt hebben zijn we nu bereikbaar op: www.lotuskringkennemerland.nl Alle hier achter liggende pagina's zijn daar normaal bereikbaar.
* Lesprogramma
Dit jaar ook weer voor een ieder een interessant programma. Niet alleen het beoefenen van acteren en grimeren van diverse letsels. Maar ook weer een leuke les, verzorgd door onze medisch begeleider. En het werd een zeer leuke en geslaagde avond, waarbij wij allen veel hebben bijgeleerd. Elk jaar proberen we in het programma rekening te houden met de wensen van onze leden.Maar ook het bijschaven en herhalen van kennis wordt niet vergeten. Het leuke van deze invulling is dat je kan inspelen op de behoefte van de leden. Maar ook naar aanleiding van wat men meemaakt tijdens optredens bij organisaties. Zeker deze tijd na 9-11 merk je dat er meer aandacht is voor rampenoefeningen en de training van mensen hierin. In het kader van bijv. GHOR, maar ook training beroepspersoneel. Maar ook bij bedrijven is meer belangstelling voor training in eerste hulpverlening, maar ook met behulp van protocol training. En LOTUS is daarbij onmisbaar.
* Wetenswaardigheden
Lotusleden hebben ook dit jaar al weer bij diverse opleidingen, evenementen en bijscholingen opgetreden. Niet alleen bij de diverse EHBO-opleidingen maar ook bijv. bij een ontruimingsoefening van een hotel.
In de oefening werd gekeken hoe diverse werknemers zouden reageren als tijdens een uitgebroken brand, gasten moesten worden geëvacueerd. Natuurlijk ging dit niet zonder tegenspel van enkele lastige klanten. Door communicatieproblemen en door opgelopen letsel.
Een zeer nuttige en geslaagde oefening.
Ook is er nu veel aandacht voor ontsmettingsoefeningen. Waarbij een ontsmetting wordt uitgevoerd door de brandweer, in een speciale container –unit. Daarna gaan eventuele slachtoffers pas door naar de overige hulpverleners. Dit kan gaan om besmetting door chemische stoffen, of biologische stoffen. Dit wordt nu veel beoefend op kleine maar ook grote schaal. O.a dit jaar bij de Vu Amsterdam.
Ook dit jaar grote oefeningen op water als: Livex. Op zee met de Veerboot in Ijmuiden. En later een internationale oefening rondom Uitgeest en Alkmaar. Deze stond in het teken van een ramp, met overstroming.
Ook bij andere bedrijven worden bijscholingen gehouden. Immers een ieder die situaties wil beoefenen en te maken kan krijgen met mensen met letsel en ongevallen, kan een beroep op ons doen of wij hun kunnen bijstaan. Hieronder willen wij u vertellen wat wij doen!
* Competentie
Het hete hangijzer dit jaar. Is het iets waar we blij mee moeten zijn of
vrezen. Het is gewoon een vorm om te laten zien dat we kwaliteit hoog in het
vaandel stellen. We willen laten zien dat ook ons zelf bijschaven wat kennis
betreft, en ons kunnen. Daarom is het jammer dat velen het zien als een
bedreiging. Echt we doen en deden het al heel goed. We mogen ons in Europa zien
bij de top, in vergelijking met onze collega's in het buitenland. Zie daarom de
competentie als stimulans om het goed te blijven doen. Ook hebben we nu vormen
van certificering hierdoor gekregen. Je hebt nu niet enkel Lotusslachtoffers
maar ook Lotusspecialisten en -professionals gekregen , maar ook simulanten.
Onze opleidingen zijn nu delen opgesplitst. Maar ook nu eindelijk erkenning
voor de mensen die meer willen en kunnen. Erkenning door certificering.
* Oefeningen en geheimhouding
Vaak als wij worden gevraagd voor een optreden bij een oefening is er sprake
van geheimhouding. Dit om te zien hoe hulpverleners reageren op iets
onverwachts. Zeg maar een stukje extra toevoegen, van stress, tijdens de
oefening. Zien of men reageert en handelt zoals de bedoeling is. Maar ook dit
is soms niet wenselijk of mogelijk doordat er anders grote onrust zou kunnen
ontstaan in het te gebruiken oefenterrein. Vaak moet immers het gewone
dagelijkse leven en werk ook gewoon doorgang hebben. Oefenen is belangrijk maar
niet altijd realistisch mogelijk.
* Aanvragen van Lotus
Hoe vraag ik Lotus aan of kom ik aan Lotus. Soms weten mensen niet hoe men
dit moet doen. Het makkelijkst gaat dit gewoon door een lotusslachtoffer te
benaderen op de EHBO-vereniging. Maar ook kunt U
contact zoeken via de links op onze site, met een kring bij U in de buurt. Vaak
staan daar de adressen van degene die dit regelt binnen de kring. Elke kring
heeft vaak een coördinator, die deze zaken regelt. Maar men is vrij om een
kring van eigen keuze uit te zoeken, omdat men daar goede dingen van heeft
gehoord of misschien al vaker mee heeft gewerkt. Dus een Lotus uit Limburg kan
spelen in Groningen, enz.
* ( on )mogelijkheden en No Play
We zijn met de ontwikkeling van LOTUS ver in Nederland, op dit moment, ook in vergelijking met soortgelijke organisaties in Europa. Men kan gerust stellen dat wij met veel zaken voorop lopen. Soms vergeten wij dan wel eens dat wij niet alles kunnen. Ook dat het uitbeelden van sommige letsels, niet zonder gevaar is. Denk hierbij aan het dichtdrukken van slagaders ( wat gelukkig niet meer mag! ). Maar ook aan de Heimlich manoeuvre, of iets als oog letsels. Ook een circulatiestilstand kunnen we niet uitbeelden. Als er iets frustrerends is, voor een lotusslachtoffer, dan is het te worden doodverklaard! Het is mijzelf ook wel overkomen. Tijdens een grote oefening, een treinramp, werd ik na een half uur gevonden door een ehbo-er, en werd gelijk dood verklaard. Ondanks dat ik ademde en een duidelijk hoorbare ademhaling had. De verdere oefening geen hulpverlener meer gezien of gehoord. En ruim 2 uur gelegen op een oncomfortabele plek. Zoals U waarschijnlijk wel weet mogen wij als hulpverlener alleen iemand dood verklaren, als het hoofd duidelijk gescheiden is van de romp. Of men moet de "Hulk" tegenkomen tijdens het zwemmen met de schaatsen nog aan! Lotus speelt dus nooit een dood slachtoffer tijdens de ehbo.
Juist vanwege het feit dat de meesten van ons, de volgende dag, weer vrolijk present moeten zijn bij de "baas"! Wil ik er nog eens op wijzen dat doordrukken bij bijv. de Heimlich manoeuvre, niet is toegestaan! Wel het plaatsen van de handen op de juiste manier, maar niet doordrukken! Dit doet U uiteraard wel in een echte situatie!
Omdat er ook tijdens oefensituaties iets echt kan gebeuren. Ook wij zijn maar mensen! Hebben we NO-PLAY. Een woord dat voor ons maar ook voor U heel belangrijk is. Dit gebruiken we alleen als er echt iets aan de hand is. Waar we mee bezig zijn stopt onmiddellijk. Daarom moeten we zuinig zijn op deze code. Het blijkt nog al eens misbruikt te worden tijdens oefensituaties.
No-play: "Ik moet naar de wc!"
No-play:"Ga eens even daar liggen! Dan kunnen we je makkelijker helpen".
No-play: "We gaan nu eerst even lunchen!"
Er zijn nog vele variaties, maar de enige juiste is: "Alleen gebruiken als er iets echt aan de hand is! " Iemand is onwel geworden of heeft een echt letsel opgelopen. Of als de oefening
wordt stilgelegd voor een echte calamiteit. No-Play
is een stukje bescherming voor ons allen in de hulpverlening, dus laten we er
zuinig op zijn. Misschien hebben wij het zelf eens nodig!
* Evaluatie
Evaluatie is tegenwoordig een toverwoord. Alles moet in commissies en
subcommissies tot in den treuren woorden nagesproken en geëvalueerd Daarna
wordt alles in dikke mappen, en boekwerken opgeslagen, om er daarna nooit meer
naar te kijken. Zonde van al de bomen die er voor nodig zijn, om vaak opnieuw
het wiel te willen uitvinden. Meestal wordt enkel naar de conclusie gekeken, en
of er geen rekenfout is gemaakt in de statistiek, om weer een excuus te hebben
om verder te vergaderen. Toch wil ik u een paar conclusies uit zo'n rapport
niet onthouden. Het zijn de plussen en minnen en algemene opmerkingen uit een
rapport.
Lotus:
Min: |
Plus: |
Hebben
geen echte letsels. Hulpverlener weet dat het nep is. Gebeurt in oefeningsituatie. Minder stress bij hulpverlener. |
Reageren
als bewusteloos, maar zijn zich bewust van hetgeen rondom hen gebeurd. Zijn bezig met acteren en hetgeen rondom hen gebeurd. Hebben geen traumatische ervaring achter de rug |
Resultaten:
Kennis
en Kunde: |
Slachtoffers
lijden meer pijn als een hulpverlener het gebruik van zijn materiaal niet of
onvoldoende kent (vb. spalken ) Slachtoffers die niet kreunen of direct zichtbaar zijn, worden niet meteen opgespoord Iedere beweging van een wrak of delen daarvan veroorzaken |
Niet
opgemerkt: |
Slachtoffers
die niet kreunen of direct zichtbaar zijn, worden niet meteen opgespoord |
Ontzetting
/ Bevrijding: |
Iedere
beweging van een wrak of delen daarvan veroorzaken pijn op breukplaatsen. Ook
een schop van laarzen, een helm die afvalt, een zender op het hoofd, een
schaar, enz. Op hand trappen. Zonder goede steun is stappen over, op het slachtoffer stappen |
Bescherming: |
Voor
hulpverleners: laarzen, bril handschoenen jas. Vaak: Niet voor slachtoffers!! |
Weer: |
Het
slachtoffer blijft in de brandende zon liggen Kijkt naar hulpverlener tegen het felle zonlicht in Slachtoffer wordt niet toegedekt met deken Deken niet goed vastgemaakt, valt open en slachtoffer ligt in de kou |
Toedekken: |
Spontaan: Op vraag van slachtoffer Op vraag van bewusteloos slachtoffer????? |
Brandwonden
spoelen: |
Voor
een arm het gehele lichaam spoelen, of slachtoffer zodanig neerzetten of
leggen, dat al het water over de rest van het lichaam loopt. |
Beademingsmasker: |
Een
masker op je snoet krijgen die net al bij anderen is gebruikt en niet is
gereinigd. |
Bril
en sieraden: |
Afzetten
/ afnemen en wegleggen = verloren In zak hulpverlener steken = verloren van wie? In zak slachtoffer steken = risico van uitvallen Neerleggen = risico van breken, krassen enz. |
Halswervelletsel: |
Het
hoofd draaien en kantelen bij vermoeden van wervelletsel Iemand immobiliseert het hoofd maar laat het weer los om even iets anders te gaan doen. Halskraag is pijnlijk bij verkeerd aanleggen. Als je die dan als slachtoffer losmaakt wordt deze "stante pede " direct weer verkeerd aangelegd. |
Transport
per stoel: |
1
hulpverlener blijft boven met de rugleuning van een stoel, slachtoffer is
allang beneden met de rest |
Schepbrancard: |
Niet
op juiste lengte. Hoofd op of over de bovenkant. Metalen onderdelen vliegen over je hoofd. Lichaamsdelen raken klem: haar, rug, billen. Bij buikligging risico op stemverandering! |
Vastbinden
met riemen: |
Te
hard /strak of helemaal niet. (niet vastgemaakt + stabiele zijligging +
eventueel een bocht, betekent: je dondert er af als slachtoffer )
Aangespannen op plaats letsel. |
Lopen
met brancard: |
Bij
trap of helling af: hoofd laag bij de grond In terrein laag tegen de grond door een brandnetelveld. |
Verdrinking |
Met
brancard en slachtoffer tijdens oefening in beek vallen, is hilarisch, enkel
niet voor het vastgebonden slachtoffer. Brancard neerzetten naast en in
plassen. Water spat op als iemand langsloopt. |
Draaiende
motor: |
Brancard
klaar zetten achter een ambulance of brandweer met draaiende motor. |
Rijgedrag: |
Haastige
spoed is zelden voor het slachtoffer goed. Comfortabel of pakjesdienst, anedralinekick door toeters en bellen met machtsvertoon. |
Eerste
contact: |
Gevoel
bij slachtoffer:
|
"Ben
ik minderwaardig???" "Ben ik geen VIP???" "Ben ik niet ( voldoende ) gewond???" "Ik heb ook een letsel!!!" |
Alles
is relatief:
|
"
Ik kom onmiddellijk terug" "Binnen een ogenblik" " Er komt spoedig iemand bij u" "Hoe lang is dit??" "wat is daar nog goed van te maken" "dat wordt een rolstoel" "godv…….. wat een zware" "Alles komt goed hoor" ( bij zeer ernstig letsel, met grote kans op invaliditeit ) "dat ziet er lelijk uit" "het is de eerste keer dat ik dit doe" |
Communicatie: |
Er
worden vragen gesteld door de slachtoffers waarop geen antwoord komt. Er worden vragen gesteld door de hulpverleners die niet wachten op een antwoord, of dit negeren. |
Bij
teveel hulpverleners:
|
Telkens
weer dezelfde vragen of dezelfde uitleg, of handelen. |
Non
verbaal: |
Overleggen
met een collega omdat je twijfelt. Klamme handen! Voelt het slachtoffer ook
wel . |
Kledij: |
Uittrekken,
kapot knippen: zover als de hulpverlener wil gaan, en is vaak verder
dan het slachtoffer zelf wil. Bij optillen schuift alles naar boven. ( ook een bh bijv. ) Denk aan waardigheid slachtoffer. |
Veiligheid
slachtoffer: |
Zorg
dat je materiaal vastzit:" balpennen in het oog" "Zender valt op hoofd" "Helm die afvalt" |
Beschermingsmiddel: |
Degelijke
deken over slachtoffer en een hulpverlener mee onder de deken. |
Dit zijn een paar conclusies uit een rapport van een rampenoefening. Ik
denk dat ze opgaan voor een hoop oefeningen. Groot en klein. Om sommige
opmerkingen kunnen we lachen. Om andere iets minder, maar ze gebeuren. Wat
belangrijk is: Is dat we steeds weer iets van onze ervaringen leren. Dat dit
soort rapporten er niet enkel zijn om in het archief te worden opgeborgen. En
belangrijk ! Dat we leren communiceren met elkaar, en dit is misschien wel het
belangrijkste!
* Lotusleden hebben ook dit jaar al weer bij diverse opleidingen, evenementen en bijscholingen opgetreden. Niet alleen bij de diverse EHBO opleidingen maar ook bijv. bij een ontruimingsoefening van een hotel.
In de oefening werd gekeken hoe diverse werknemers zouden reageren als
tijdens een uitgebroken brand, gasten moesten worden geëvacueerd Natuurlijk
ging dit niet zonder tegenspel van enkele lastige klanten. Door
communicatieproblemen en door opgelopen letsel. Een zeer nuttige en geslaagde
oefening.
* Gastenboek
Op deze site vindt U ook een gastenboek! Hier kunt u ook vragen stellen over
LOTUS. Indien mogelijk zullen wij deze vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden.
*
Adressen van belangrijke sites voor aanvullende informatie:
http://home.tiscali.nl/fkluivingh/lotus/
Dit is het adres voor een bezoek aan de officiële site van lotus. Hier staan
ook veel adressen van andere kringen.