Historie

Lotus is ontstaan in de jaren, naar het voorbeeld van de Engelse "Casualties Union".  Daar traden al mensen op die hadden geleerd hoe mensen zich kunnen gedragen, alsof men echt een letsel heeft. Na een demonstratie door hen in Nederland die in eerste instantie niet geheel vlekkeloos verliep. Is in Nederland de Organisatie LOTUS opgericht

.        "oude lesboeken"                                                "uitnodiging 25 jaar"

En al snel was er ook een kring in Kennemerland. Opgericht door de fam. Oud. Zij waren al zeer actief in de EHBO en het lesgeven. En thans zijn wij nog steeds een actieve en zeer enthousiaste kring. We hebben dan ook een aantal jaren geleden ons 25 jarig jubileum gevierd, in het Ehbo-gebouw van de vereniging de Barmhartige Samaritaan in Heemstede. Ook hebben meerdere kringen hun oorsprong van onze kring. Zij zijn afsplitsingen toen wij te groot werden volgens de richtlijnen.

ehbo wedstrijden.                    

Voor de liefhebbers is hier de volledige tekst van de parabel die bij dit verslag stond in de krant.  Het is er eentje die nu 20 jaar later nog steeds actueel is, in sommige gevallen.

De eerste automobilist                                   De tweede automobilist                               De derde automobilist

 zag het wrak in de berm                                zag het wrak in de berm                             zag het wrak in de berm

en dacht als ik stop                                          en dacht als ik stop                                     en dacht, stel je voor

mis ik mijn afspraak.                                       dan moet ik misschien getuigen                   dat er nog iemand inzit

                                                                        en dat is zo'n gedoe.                                     dood-eng, en reed door.

 

De vierde automobilist                                                                       De vijfde automobilist

 zag het wrak in de berm                                                                     zag het wrak in de berm

 en dacht, ik zou mij geen raad weten                                                  en stopte belust op een sensationeel verhaal  

 met een dode of zwaargewonde.                                                         dat hij straks thuis zou kunnen vertellen.

 

De zesde automobilist

 zag het wrak in de berm en stopte.

Hij wrikte het verwrongen portier open 

 en trok voorzichtig een zwaargewonde naar buiten.

 En hij miste zijn afspraak.

In eerste instantie werd er vooral opgetreden voor de Ehbo en Rode Kruis. Ook werd regelmatig opgetreden voor BB en Kmc. (Bescherming bevolking en Korps mobile colonnes.) Later gingen meer organisatie het nut inzien van Lotus. En tegenwoordig treden wij heel veel op voor bedrijven en organisaties die regelmatig in aanraking komen met slachtoffers. Denk hierbij aan Ambulancediensten, Brandweeer en Politie. Maar ook grote bedrijven in de dienstverlenende sector en vervoer. Toch vergeten wij niet de Ehbo verenigingen. Onze leden zijn allemaal lid van een vereniging en treden daar ook op tijdens lessen en examens. Maar ook bij wedstrijden, al is dat iets meer van uit het verleden.

Maar het doet ook weer denken aan al die materialen waar we toen mee werkten. Ook nu zijn we nog regelmatig aan het uitproberen of iets bruikbaar is. Of het ook huidvriendelijk is. In de loop der jaren zijn diverse soorten grime de revue gepasseerd. Bij de ouderen zijn begrippen als plasticine en modeline nog wel bekend. Nu zeggen cursisten wel eens wat is het kleuren van materiaal moeilijk onder de knie te krijgen. Wij vonden dat vroeger ook dit materiaal. Maar ook was het recept voor brooddeeg anders. Oud witbrood zonder korsten laten drogen en fijn malen. Nu is er veel meer verkrijgbaar en veel mooier om te gebruiken. Weg met de colodium. en die kleurstoffen die niet uit de kleren te krijgen is. Nieuwe materialen als Can dáche en Derma-wax. Maar ook experimenteren met Gelatine.

  Een ramp uit de begintijd.            Ook toen al was het de                                                                                                                                                                                                       communicatie!

Maar langzamerhand komt er dan meer enscenering. Schiphol gebruikt vliegtuigen. Zelfs dan net uit de fabriek, met het verzoek voorzichtig te zijn met het bloed. Maar wel een keer het gebruik van de glijbaan. En de Hoogovens nu Corus wil een echt vuurtje. Het was iets te heftig en leverde bijna problemen op

.                          Maar ook hier is aan de koppen te zien dat veiligheid voor allen heel belangrijk is. En dat geldt nog steeds!

Tegenwoordig is het hoofdstuk veiligheid nog belangrijker geworden. We hebben daarvoor de no-play code. 

Een aantal afbeeldingen komen uit diverse lokale, regionale en landelijke kranten. Ook zijn er knipsels uit personeelsbladen.

Nu is de pc en digitale foto een normaal verschijnsel. Vroeger was het zwart/wit in de krant. Toch wil ik u enkel plaatjes van oefeningen laten zien. Waarbij opvalt hoe het vroeger ging en hoe alles nu mooier kleurrijker is geworden. Maar ook de enscenering is nu realistischer geworden. Kon er vroeger alleen een oude bus met een houten vleugel worden ingezet. Is men tegenwoordig bewuster van realistischer oefenen en in de scenario's. Dus wordt er ook een echt vliegtuig gebruikt of trein. Maar ook hebben deze bedrijven thans miljoenen kostende simulators als een "Firefly", op Schiphol

  Met deze simulator kunnen zeer realistisch oefeningen worden gedraaid.

De foto's worden nu langzamerhand in kleur en de oefeningen groter. Er worden nu ook demonstraties gehouden met uitleg aan omstanders waarom iets op die of deze manier gebeurd.

     Een ontwerp van een kettingbotsing.         

Een grootschalige oefening met diverse disciplines, Brandweer, politie, Ambulance. ziekenhuis. Maar ook de dan ingevoerde traumaheli en traumateams gaan meedoen. Deze beroeps zijn blij dat men kan oefenen in dit soort settings met Lotus. En heel gedurfd, men gaat ook iets doen met gevaarlijke stoffen. Kloppen de draaiboeken wel? Maar ook leert men hierdoor beter samenwerken. Want het blijkt elke keer weer de de grootste problemen zitten bij de communicatie. Maar ook weten wat de andere organisatie wil. Soms is het puur iets met de techniek maar vaak doordat men een ander "Taal" spreekt. 

Maar soms zijn het ook de kijkers in de vorm van "Bobo's"  die in de weg lopen. Onze ervaring, van Lotus, is dat de meeste disciplines graag en goed willen oefenen met Lotus. De meeste zijn blij dat er Lotus slachtoffers zijn, die weten wat zij doen en dat ook kunnen. Maar we leren van de fouten, en het herhalen van de oefeningen. Wij als Lotus werken daar graag aan mee, als specialisten op ons terrein.

              

Maar na afloop is er natuurlijk ook de evaluatie. Napraten vaak met een "hap en snap"

                                             

Dan maar lunchen.

Alles werd even stopgezet. De bus met "Bobo's" waren opgehouden

                               

Op de Open Gemeentedag was dit het best bezocht.

Demonstraties in hulpverlening op meerdere manieren. Zoals het vroeger ging en nu!

   Bij deze oefeningen is het duidelijk hoe belangrijk oefenen is in een tunnel of bij bijzondere objecten.

En dan niet enkel oefenen op papier en pc maar ook in het veld!

                                             

En probeer dan maar eens iemand netjes uit                                        Sportletsels ook leuk om te doen!

de auto te krijgen.