All-Wheel-Drive / Dain




Onder een toenemende druk van verschillende dealers,
Tekening van een Hackney Auto Ploeg uit 1912.
 
besluit de raad van bestuur van Deere & Co. op 5 maart 1912 om een tractor in hun lijn van landbouwmachines op te nemen. C.H. Melvin krijgt de opdracht om een experimenteel model van een 'tractorploeg' te maken. Het prototype, dat leek op de Hackney Auto-Ploeg, hield zich niet goed in de veldtesten en is daardoor nooit in produktie genomen.

In mei 1914 krijgt Joseph Dain Senior de leiding over de tractorontwikkeling.
Ertl 1:16 model van de All Wheel Drive.
Hij keeg als doel een tractor te ontwikkelen die voor 700 dollar verkocht kon worden. Eind 1917 is het zover: het prototype werkt goed en er worden 100 exemplaren van geproduceerd. Deze krijgen de naam John Deere Tractor of All-Wheel-Drive. Tegenwoordig wordt de AWD, samen met de prototypen die Dain ontwikkelde, ook vaak als 'Dain' aangeduid.

De All-Wheel-Drive's blijken uiteindelijk meer dan 2x de aangenomen prijs van $700 te moeten kosten. Gevolg is dat de verkoop niet volgens de verwachting liep en de tractorproduktie lijkt op niets uit te lopen. In maart 1918 besluit Deere & Co. om de Waterloo Gasoline Tractor Company over te nemen, om op die manier een goede fabriek voor het bouwen van tractoren te bemachtigen. Deere & Co. kreeg met deze overname de beschikking over een reeds geaccepteerde tractor, de Waterloo Boy, die ook nog eens de helft goedkoper is dan de eigen Dain tractor.

All Wheel Drive-schets uit een brochure uit 1917.
Technisch was de AWD van hogere kwaliteit dan de Waterloo Boy, maar de boeren vonden de extra's niet opwegen tegen de hogere kosten. Hierdoor lag het voor de hand om door te gaan met de produktie van de Waterloo Boy. Na de dood van Joseph Dain kwam er ook een einde aan de beperkte experimenten die nog door het Dain-team werden uitgevoerd.

De AWD was uitgerust met een ketting aandrijving voor alle drie de wielen en een automatische versnellingsbak die onder druk geschakeld kon worden. Mogelijkheden die de eerst volgende 50 jaar niet gebruikelijk waren bij andere tractoren. De tractor woog circa 2100 kg en had een afmeting van 3,81m bij 1,93m bij 1,45m (lxbxh). De vier-cilinder (boring: 115mm; slag: 150mm) benzine motor, speciaal ontwikkeld voor trekwerk, leverde 12 pk trekkracht en 24 pk aan de riemschijf. De tractor had twee versnellingen. De laagste versnelling leverde een snelheid van 3,2 km per uur en de hoogste een snelheid van 4,2 km per uur. Dit gold overigens zowel voor vooruit, als voor achteruit!

Foto van een Dain (bron: Deere Archives via Gene Tencza)


Voor zover bekend zijn er drie exemplaren van de All Wheel Drive bewaard gebleven, waarvan één nog slechts een karkas. Van de andere twee is degene met de meeste originele onderdelen de All Wheel Drive met serienummer 79, in handen van de heer Frank Hansen. Het andere exemplaar betreft nummer 34, in handen van de Nothern Illinois Steam Club.

Nummer 79 werd half september 2000 te koop aangeboden via de internet-veiling ebay. Er gold een openingsbod van 900.000 dollar, dat echter door niemand is geboden. Het is daardoor niet bekend hoe groot het minimumbod was dat de heer Hansen had ingesteld.

Top  
 
Document bijgewerkt op: door BPB