Froelich




In 1892 bouwt ingenieur John H. Froelich in de Amerikaanse plaats Waterloo zijn eerste tractor (de term 'tractor' wordt overigens pas rond 1900 voor het eerst gebruikt) en richt vervolgens met enkele vrienden de Waterloo Gasoline Traction Engine Company op.

Ertl's Millenium Classic (1:16) van de Froelich
 
Inspiratie voor de bouw van een 'benzine trek-machine' kreeg John Froelich doordat het gebruik van stoommachines in zijn omgeving sterk beperkt was. Dit kwam door een gebrek aan hout en kolen, dat als brandstof voor de stoommachines diende. De tractor bestond uit een 20 pk stationaire motor van Van Duzen Gas and Gasoline Engine Co uit Cincinnati (Ohio). Het betreft een primitieve vertikale 1-cylinder inwendige verbrandingsmotor op benzine (gasoline), die Froelich samen met de plaatselijke smit William Mann op een houten frame bouwde. Verdere onderdelen van het apparaat kwamen van Robinson & Company, een stoommachine-fabrikant.

Technisch was de trekker een hoogstandje:
Een schets van de Froelich
 
niet alleen was de Froelich-tractor de eerste tractor die zowel voor- als achteruit kon rijden, maar het was vermoedelijk ook de eerste succesvol draaiende benzine tractor. Hij haalde een maximum snelheid van 5,6 km per uur. De tractor werd 50 dagen getest voor een dorsmachine bij temperaturen die uit een liepen van -20° C tot +40° C.

Commercieel bleek de Froelich echter geen succes. Er werden slechts twee exemplaren verkocht. En deze werden beiden door de ontevreden gebruikers geretourneerd. John Froelich was er zelf ook niet tevreden over en bleef door experimenteren. Ook na het vertrek van Froelich in 1895 bleef het bedrijf doorgaan met experimenten aan tractoren. Zowel in 1896 als in 1897 werd er een nieuw model tractor op de markt gebracht. Van beide modellen werd één exemplaar verkocht. Daarna keert het bedrijf pas in 1911 terug op de tractormarkt. Dit keer met een succesvoller model: de Waterloo Boy Tractor.

Top  
 
Document bijgewerkt op: door BPB