Index
Informatie



































Het Wagenparkje
Het Wagenparkje is een periodieke uitgave met als thema het busvervoer in Nederland. Het boekje wordt in eigen beheer vervaardigd en op A5-formaat gedrukt.

 

 

Wat heeft het Wagenparkje te bieden?

Het Wagenparkje stelt zich tot doel om een actueel beeld te geven van zowel de stads- en streekvervoerders als de touringcarbedrijven die binnen Nederland actief zijn. Kern hierbij is het verstrekken van informatie met betrekking tot materieelwijzigingen. Waar mogelijk worden zaken als datum in dienst, herkomst, kentekens, chassisnummers, bouwnummers en capaciteiten vermeld. Indien materieel wordt afgevoerd wordt daar eveneens melding van gemaakt.

 

Deze informatie wordt gecomplementeerd met interessante nieuwsfeiten, waarnemingen en aankondigingen van leuke excursies.

 

Daarnaast worden zeer frequent wagenparkverdelingen van bijvoorbeeld Connexxion en Arriva gepubliceerd met alle bussen die in dienst zijn en de bijbehorende standplaatsen.

 

 
Wat kost het?
Een abonnement op Het Wagenparkje kost u slechts 22 Euro voor een jaar. Voor die prijs krijgt u 33 pagina's vol nieuws, 6x per post thuisgestuurd. Het is ook mogelijk om tussentijds aan te melden, u hoeft dus niet tot januari van het nieuwe jaar te wachten.

 

Geinteresseerd?
Vraag dan een proefnummer aan bij de redactie! Stuur een e-mail met uw aanvraag naar: redactie@hetwagenparkje.tk

 

Twijfelt u nog? Wellicht is het voor u interessant om eens de inhoudsopgave van Nummer 111 te bekijken. U kunt hier klikken. (N.B. staat aan het einde van de pagina vermeld.)


Veelgestelde vragen
Waarom verschijnt Het Wagenparkje niet in zijn geheel online?

Aangezien er binnen "Het Wagenparkje" melding gemaakt wordt van onder andere chassisnummers en kentekens, wordt het als onwenselijk ervaren dat deze informatie via internet vrij beschikbaar is. Verder werkt publicatie van dit soort gegevens kopieergedrag door anderen in de hand.

 

Waarom omvatten de wagenparken die online staan niet alle beschikbare (actuele) informatie?

Deze overzichten dienen slechts om een globaal beeld te geven van het materieel dat in dienst is en zijn daarmee slechts een aanvulling op de informatie zoals verstrekt wordt binnen Het Wagenparkje. De laatst bekende indienststellingen en afvoeren worden dus niet direct online verwerkt. Als lid van Het Wagenparkje is die informatie dus wel (meteen en in detail) beschikbaar. U kunt hier klikken voor meer informatie over het lidmaatschap.

 

Waarom ontbreken van enkele vervoerders de wagenparkverdelingen (met nummer + standplaats) in Het Wagenparkje?

Publicatie van wagenparkverdelingen vindt alleen plaats als dit past binnen de afspraken die gelden met vervoerders over het verstrekken van informatie.

 

Waarom komen de vermelde stallingslocaties van bussen met een speciale status niet altijd overeen met de werkelijkheid?

Vervoerders wijzen in de regel diverse bussen aan om dienstuitvoering in geval van calamiteiten of ombouwoperaties te garanderen. Daarmee is de informatie omtrent stallingslocaties van deze bussen gevoeliger voor wijzigingen; bussen vertrekken in de regel meteen weer vanaf de vermelde vestiging als hun inzet niet meer nodig is.

 

Waarom staan er bussen in de wagenparkverdeling die al afgevoerd zijn?

Bussen worden pas als afgevoerd gemeld als ze zijn vrijgewaard door de nieuwe eigenaar: hier kan om diverse redenen enige tijd overheen gaan.

 

Hoe kan het dat tenaamstelling volgens het RDW register niet overeen met de data in Het Wagenparkje?

Aangezien overschrijven niet altijd direct gebeurt kan het tijdstip van in dienststelling/afvoer afwijken. Verder kunnen afvoerdata's gebaseerd zijn op de dag dat bussen ook daadwerkelijk bij de oude eigenaar vertrekken; dit hangt van het beleid van de vervoerder af.

 

(c)2008 BusNed | Alle rechten voorbehouden