Beginnen met patroon #1, eerst begin ik
met het maken van mijn omgeving

  ^  
 

Beginnen bij het begin

De drie tot nu toe besproken beginpatronen hadden met de fysieke innerlijke ruimte te maken. Dit nummer is het eerste waarin beginnen met de fysieke benadering van de omgevingsruimte wordt behandeld.

In de laatste fase van het vorige proces hebben we alles afgewerkt en losgelaten. Het loslaten van wat is geweest is de voorbereiding op praktisch beginnen; wil ik een nieuw initiatief kunnen nemen dan moet ik het voorafgaande met rust laten. Het loslaten van het voorbije (fase 12, in het 12e teken, filter of kleuring Vissen), teneinde het nieuwe initiatief (fase 1, in het 1e teken Ram) de nodige ruimte te bieden. Vrij zijn om een nieuw proces te beginnen.
Direct en praktisch beginnen is beginnen met niets behalve je energie. Alles (in elke situatie en in elke functie) beginnen met een schone lei. Het Ram beginpatroon is het onvervalste voorbeeld van het zelf maken van ervaringen.
Na het praktisch beginnen is er tijd nodig om (fase 2, in Stier) het eigen referentiekader te raadplegen. Even rustig de zaak bekijken om me af te kunnen vragen waar ik mee bezig ben: 'Is dit initiatief anders dan de informatie in mijn referentiekader?'.
Mogelijk relevante verschillen worden verwerkt in de daarna volgende fase (fase 3, in Tweelingen). Zie voor meer details het schema van dit beginpatroon.

De normale volgorde van het proces kan worden doorbroken. De aandacht kan, bij andere dan fysieke processen, naar een andere dan de tweede fase van het proces worden afgeleid (en als het niet daar is dan zeker in andere fasen). Ik ga er van uit dat ieder mens zijn persoonlijke volgorde tot zijn beschikking heeft om tussen de fasen van het proces te bewegen! De persoon in kwestie kan, van nature, meer geďntereseerd zijn in praktisch werken aan samenwerking (zoals te zien is in het voorbeeld van Louis Armstrong), of in praktisch verkennen van haar eigen subjectieve vrouwelijkheid (Bette Midler), of in zijn in de praktijk van maatschappelijke omstandigheden beperkte veiligheid (Ariel Sharon), dan in rustig naar binnen gerichte aandacht. Inderdaad, we maken zelf onze ervaringen en onze omgeving. Deze 'creatieve omweg' kan tot problemen leiden als het niet tot het gewenste doel voert. Het lijkt er op dat individualiteit soms echt bevochten moet worden.
 

  ^  
 

'Eerst maak ik mijn omgeving'

In dit patroon, het Ram-patroon, vallen gelijkaardige kleuringen en fasen samen. Bij het patroon dat de vorige keer aan de orde was, het Vissen-patroon, was dat voor het tweede deel van alle fasen ook al het geval. Daar viel het laatste deel van de eerste fase immers samen met het teken Ram.
Het proces van beginnen valt in het Ram patroon samen met de natuurlijke vorm van het proces. Dit maakt het Ram patroon zo eenduidig en direct.

Dit beginpunt kunnen we omschrijven als: 'Ik start het proces door me open te stellen voor de omgeving, ik denk niet en laat maar gebeuren. Ik zie en hoor en ruik en voel mijn omgeving fysiek om mij heen. Ik ben open voor indrukken, ik ben fysiek helemaal aanwezig. Ik begin vanuit niets, primitief en natuurlijk als een dier. Aan dit begin is wel een voorbereiding vooraf gegaan en was ook mijn doel aanwezig. Maar dat alles heb ik losgelaten, het is naar de achtergrond verdwenen. Ik begin energiek met een schone lei. Ik steek mijn kop uit. Vragen of het wel af komt en of ik risico loop zijn nu niet belangrijk voor mij'.

Stel nu eens dat we Louis Armstrong (Jazz musicus) gevraagd zouden hebben wat door hem heen gaat als hij aan iets nieuws begint. Hij zou hebben kunnen zeggen: 'Ik heb een praktisch doel nodig dat me in gang zet, een baas kan ik missen, een leider kan misschien nuttig zijn. Belangrijk is dat ik me verbonden voel met mijn basis, met mijn roots. Als dat alles in orde is begin ik. Feitelijk begin ik helemaal blanco, helemaal nieuw en fris. Ik moet improviseren'.

Bette Midler (filmactrice en zangeres) zou het eens kunnen zijn met: 'Om te beginnen maak ik de ruimte om me heen. Ik bouw mijn situatie, de set, praktisch uit niets op. Ik begin vanuit mijn gevoel mijn omgeving te maken, vanuit mijn basis. Ik ga heel impulsief met de situatie om, uit het een laat ik het ander volgen; gewoon vanzelf'.

Ariel (Arik) Sharon (Israelisch militair en rechts politicus) zou zich herkennen in: 'Ik begin met ruimte om me heen te maken. Ruimte voor actie. Ik begin impulsief, altijd alert om mij en mijn zaak veilig te stellen. Ik sta op veiligheid. Weerstand zet mij altijd aan tot actie. Het ene initiatief leidt tot het andere en ik laat het graag aan anderen over om af te maken wat ik begonnen ben'.
 

  ^    
   

Voorbeelden:
persoonlijke invullingen binnen het RAM patroon

 
(Daniel) Louis Armstrong, 1901-'71.
New Orleans LA, 4 augustus 1901, 22:00u. [ bron ].
"Satchmo" beweegt zich binnen zijn Ram beginpatroon bij voorkeur niet in de gewone volgorde maar, net als ieder ander, op zijn eigen manier. Zodra hij iets nieuws begint gaat hij naar de 6e fase, en van daar achtereenvolgens naar de 4e, de 12e, de 3e en dan terug naar de 4e fase.
fig.1: Louis Armstrong, geboortekaart
Klik op het plaatje voor meer details,
of: in nieuw venster openen?

Beknopte beschrijving

Informatie uit de geboortekaart

  1. Als Armstrong praktisch begint, is dat vaak op een hoogst persoonlijke en subjectieve manier;
    Hij kan immers zijn emotioneel uitdrukkingsvermogen, met of zonder woorden, naar believen inschakelen;
  2. Na het eerste begin betrekt hij zijn behoefte om impulsief te zijn op zijn eigen werk, hij gaat bewust in samenwerking een prestatie neerzetten, een harmonieuze improvisatie komt tot stand;
    Dit wordt aangevuld met een dringende behoefte om soepel en professioneel te structureren en met een speelse neiging om minutieus harmonieën te testen;

     
  3. De prestatie betrekt hij vervolgens op communiceren over de diepe emoties van zijn ras;
     
    Het is belangrijk voor hem om die emoties ook echt te laten zien in zijn creaties;
       
  4. Vanuit het communiceren van zijn gevoelens beweegt hij zich naar muziek en zang in geimproviseerde artistieke expressie;
     
    Zijn emotioneel expressievermogen wordt op diverse manieren aangevuld met 7 andere gereedschappen;
     
  5. Vanuit de muziek zoekt hij op zijn eigen manier verbindingen te leggen en die diepgewortelde emoties over te dragen;
     
    Dit gaat vergezeld van twijfel of het mogelijk is de ideale vorm weer te geven;
     
  6. Dan wordt de overdracht weer verbonden met het uiting geven aan de diepgewortelde emoties van zijn ras.
     

Zo herhaalt zich deze beweging binnen het proces. Hij blijft de laatste drie van de perspectieven langsgaan tot iets anders het doorbreekt. Op twee na komen alle overige fasen samen in deze eerste beweging.
 

  1. De ASCENDANT is in het teken (1e filter of kleuring) RAM;
    De MAAN is conjunct de Ascendant in de 12e fase in RAM;
  2. Van fase 1, via MARS in WEEGSCHAAL, naar fase 6 in het teken MAAGD;
     
    Mars maakt een vierkant naar SATURNUS in STEENBOK in de 9e fase in BOOGSCHUTTER en een halfsext naar VENUS (primair) in Maagd in de 5e fase in LEEUW;
  3. Van de 6e fase, via MERCURIUS (secundair), naar fase 4 in KREEFT;
    Met de ZON in de 4e fase in Leeuw: de Zon, dus belangrijk in deze fase;
  4. Van de 4e fase, via de MAAN in RAM,  naar de 12e fase in VISSEN;
    Extra gevarieerd vanwege de aspecten met alle factoren, behalve Jupiter en Neptunus;
  5. Van de 12e fase, via NEPTUNUS in Kreeft, naar fase 3 in TWEELINGEN;
    Aangevuld met een oppositie met JUPITER in STEENBOK in de 9e fase in BOOGSCHUTTER;
  6. Vanuit de 3e fase, via Mercurius (secundair), opnieuw naar fase 4 in Kreeft.

De herhaalde beweging heeft alleen instapmogelijkheden bij fase 3 of bij de 4e fase.
 

De andere beweging tussen fasen heeft zijn oorsprong in de 10e fase van de maatschappelijke situatie:
  • Op het professionele vlak heeft hij hoge maatstaven en wil hij uiteindelijk over grenzen gaan, vernieuwen;
     
     
  • Zijn professionele activiteiten leidt hij naar een degelijke structurering van zijn ideaal verhaal;
     
    Dat blijft hem aldoor bezig houden;
     

Daar blijft deze lijn binnen het proces steken, natuurlijk tot iets anders hem afleidt.
 

 
 

En blijft deze lijn in de 9e fase van het proces steken.
 

  ^    
   
Bette Midler, 1945- .
Honolulu HI, 1 december 1945, 14:50u. [ bron ].
Zij beweegt zich binnen haar Ram patroon ook op haar eigen manier; net als Armstrong en ieder ander mens, volgt ze niet de gewone volgorde. Zodra zij aan iets nieuws begonnen is, verplaatst zij haar gezichtspunt naar de 4e fase, en van daaruit vervolgens naar de 7e, de 8ste, en gaat weer terug naar de 4e fase.
fig.2: Bette Midler, geboortekaart
Klik op het plaatje voor meer details,
of: in nieuw venster openen?

Beknopte beschrijving

Informatie uit de geboortekaart

  1. Bette maakt een opening en gaat direct met haar omgeving aan de gang;
    Ze kan een variatie aan mogelijkheden laten zien;
     
  2. Zij stort zich energiek op haar show;

     
    Neemt routinematig de zaak in handen en legt planmatig en het zekere voor het onzekere nemend een degelijke emotionele basis;
  3. Op die basis, roept zij met chocquerende, uitdagend expressieve middelen reacties op;

    In een show met snelle, soepele, provocerende, verrassende en harmonieuze elementen en teksten;
     
     
  4. Van het uitdagen van reacties gaat zij verder met het inzetten van de charmes en kwetsbaarheid van haar sexe;
     
    Zij wil echt genieten van het leven, echt ervaren wat er gebeurt als zij idealen brutaliseert en heilige huisjes overhoop gooit;
  5. Na deze uitdagende fase probeert ze overzicht te krijgen over de macht van haar gevoelens en gaat ze opnieuw naar de basis;
     

Vroeg of laat komen alle overige fasen in deze beweging terecht.
 

  1. De ASCENDANT is in het teken (1e kleuring of filter) RAM;
    Er zijn een flink aantal aspecten met de Ascendant;
  2. Vanuit de 1e fase gaat zij, via MARS in LEEUW, naar fase 4 in het teken KREEFT;
    Met PLUTO in Leeuw en SATURNUS in Kreeft, beide in de 4e fase in Kreeft;
  3. Van de 4e fase, via de MAAN in SCHORPIOEN, naar fase 7 in WEEGSCHAAL;
    Met JUPITER in de 7e fase in Weegschaal, verbonden met de oppositie tussen URANUS en MERCURIUS (primair);
  4. Vanuit fase 7, via VENUS (secundair), naar de 8e fase in Schorpioen;
    ZON in BOOGSCHUTTER in de 8e fase in Schorpioen;
  5. Fase 8 leidt, via PLUTO in LEEUW, terug naar de 4e fase in KREEFT.

De ingang van de overige fasen vindt plaats via fase 8, via 7, ofwel via 4.
 

   
  ^    
   
Ariel Sharon, 1928- .
Kafr Malal (Palestina), 27 februari 1928, 07:30u. [ bron ].
Hij beweegt zich bij voorkeur niet in de gewone volgorde binnen zijn Ram beginpatroon maar, net als ieder ander, op zijn eigen manier. Zodra hij iets nieuws begint gaat hij naar de 10e fase, van daar naar de 9e en dan weer terug naar de 1e fase.
fig 3: Ariel Sharon, geboortekaart
Klik op het plaatje voor meer details,
of: in nieuw venster openen?

Beknopte beschrijving

Informatie uit de geboortekaart

  1. Sharon begint en neemt initiatieven met het nadrukkelijke doel om direct praktisch te kunnen zijn;
    Hij combineert dat met een efficient en soepel lichaam;

    en met verrassende plannen;
     
     
  2. Hij richt zijn denderende initiatieven vervolgens op gestructureerde en perfect geplande actie op de veiligheid van de ander teneinde zekerheid te verwerven;
    Menend dat hij erg wijs is;


    Slinkse plannen voor actie makend;
  3. Vanuit die strategie richt hij zich naar de veilige en vertrouwde steun van het dogmatische verhaal van het oude volk; 'Ik ben bang om de steun van mijn traditionele achterban te verliezen';
    Druk wordt ervaren van de macht van het volk waartoe hij behoort;
     
     
     
  4. Het dogmatische oude verhaal wordt gebracht naar acties;
     
    Proberen zich waar te maken met overijverig enthousiasme, neiging tot zelfoverschatting;
    En met behoefte aan vernieuwing door inventieve, creatieve of intuďtieve acties, of door impulsieve, extremistische of ondergrondse acties;
  5. De extremistische initiatieven voeren opnieuw naar geplande terroristische acties en dat blijft steeds rondgaan door dezelfde drie fasen van het proces;

Er is geen voeding vanuit een van de andere fasen van het proces.
Al met al het beeld van een gedreven doener, door onzekerheid en door idealen of geloof bepaald. Een positief en constructief verhaal wordt mogelijk zodra hij, als zijn tijd daar is, zijn angst kan overwinnen en geestelijke moed ontwikkelt.
 

  1. De ASCENDANT is in het teken RAM;
    Met JUPITER in Ram conjunct de Ascendant in de 1e fase in Ram;
    En met URANUS in Ram conjunct de Ascendant in de 12e fase in Ram;
  2. Van de 1e fase, via MARS in STEENBOK, naar fase 10 in Steenbok;
    Onder meer in inconjunct aspect met NEPTUNUS in de 5e fase in LEEUW;
    En een sextiel met Uranus;
  3. Daarvandaan, via SATURNUS in BOOGSCHUTTER, naar fase 9 in Boogschutter;
    Saturnus is inconjunct verbonden met Pluto in de 4e fase in KREEFT; deze twee zijn niet middels aspecten verbonden met de andere gereedschappen;
  4. Vanuit de 9e fase, via JUPITER, naar de 1e fase in RAM;
    Jupiter conjunct de Ascendant in Ram;
    En conjunct met Uranus in Ram in 12e fase in VISSEN;
     
  5. Ram leidt weer, via Mars, naar fase 10 in Steenbok;
     

Zijn tijd in de 10e fase, zijn angsten worden aangeduid door Saturnus in de 9e fase.

 

De andere delen van het proces richten zich op een deel van een tweede beweging die zich herhaalt:
  1. De herhaling begint meestal vanaf de 11e fase: bij de gevoelige, intuďtieve communicator met een sterk groepsgevoel
     
    of bij de extreem sociale en aimabele man;
     
  2. Vanuit de communicatie of de interactie in de groep naar de verrassende ondergrondse actie;
  3. Van de ondergrondse actie naar het verhul(len)de of verwar(ren)de zelfbeeld;
     
  4. Vanuit dat onduidelijke imago keert hij terug naar de achtergrond met de wil om eigenlijk helemaal geen grenzen te kennen;

Het proces blijft steken in een van beide beschreven bewegingen totdat een ander initiatief het afbreekt.
 

 
 
  1. Via MERCURIUS (secundair) in het teken VISSEN in de 11e fase in WATERMAN;
    of via VENUS (secundair) in fase 11 in Waterman;
  2. Vanuit de 11e fase, via URANUS in RAM, naar de 12e fase in Vissen;
  3. Vanuit de 12e fase, via NEPTUNUS, naar de 5e fase in LEEUW;
  4. Vanuit de 5e fase, via ZON, terug naar de 12e fase in Vissen;

 

   
  ^  
 

Meer illustraties

Van het Ram beginpatroon zouden relatief weinig voorbeelden te vinden zijn. Dit idee is gebaseerd op onze statistische wijze van denken en de vooronderstelling dat  de geboortetijd van mensen zich aan deze regels houdt; de spreiding wordt verondersteld willekeurig te zijn. Volgens deze theorie zouden er gemiddeld evenveel mensen met een Ram als met een Vissen patroon geboren moeten worden (5.9%). In mijn bronnen van beroemde mensen vond ik een verrassend groot aantal mensen met het Ram patroon. Natuurlijk kan dat ook te maken hebben met het feit dat deze mensen zich van nature gemakkelijker profileren dan mensen met een Vissen patroon. Over dit onderwerp zijn mij geen studies bekend [ noot ].
Ik noem enkele namen [ bronnen ], in volgorde van de fase en het teken waarin MARS, verwant aan het teken Ram, zich bevindt:

  1. in RAM: Girolamo Savonarola, Franz Léhar;
    in STIER: Andrew Jackson, Louis Ch. Bréguet.
  2. in STIER: Douglas MacArthur;
    in TWEELINGEN: -.
  3. in TWEELINGEN: Rabindranath Tagore, prinses Margret Rose;
    in KREEFT: Johannes Brahms, Isadora Duncan.
  4. in KREEFT: Michael Nostradamus, Rudolph Valentino, Willy Brandt;
    in LEEUW: Bette Midler, Horatio H. Kitchener.
  5. in LEEUW: king George V;
    in MAAGD: Marcel Dupré.
  6. in MAAGD: Clara Barton;
    in WEEGSCHAAL: John D Rockefeller, Louis Armstrong, Marcel Proust, John Lennon.
  7. in WEEGSCHAAL: Joseph McCarthy;
    in SCHORPIOEN: Eamon de Valera, Henry Miller.
  8. in SCHORPIOEN: Barbara Hutton, Sammy Davis Jr.;
    in BOOGSCHUTTER: André Malraux, Billy Graham, Saddam Hoessein.
  9. in BOOGSCHUTTER: Benjamin Franklin, koning Leopold III, Bento de Spinoza;
    in STEENBOK: -.
  10. in STEENBOK: Ariel Sharon;
    in WATERMAN: -.
  11. in WATERMAN: Franz Grillparzer;
    in VISSEN: Johnny Cash.
  12. in VISSEN: -;
    in RAM: Oliver Cromwell, koningin Beatrix.

Koppelingen naar
individuele ruimte-tijd dank zij een uniek coördinatenstelsel - structuur #9/3,
gebeurtenissen georiënteerd en verbonden in ruimte en tijd - structuur #13/4.
 

  ^  
 

- schema - van het de-omgevingsruimte-makende beginpatroon

Fase:
  1. RAM (Er is geen innerlijke tegenstrijdigheid in de uiting van de aanleg. Alles past precies bij elkaar, het innerlijk past altijd bij de uitingsvorm.) Ik heb veel initiatief. Ik wil graag vlot aan het werk, ik ben aanwezig om iets te doen. Ik hou ervan om mijn energie direct praktisch toe te passen. Omdat ik weet wat de bedoeling is kan ik direct praktisch aanpakken;
    Waardoor ik tenslotte STIER: afwachtend en productief kan zijn, want
  2. STIER ik wacht rustig af en intussen neem ik alles op in mijn referentiekader. Ik ben spaarzaam, een potter. Ik zie in alles de zekerheden van het eindproduct;
    Waardoor TWEELINGEN: er meer dan genoeg is, er handel in zit, want
  3. TWEELINGEN ik leg graag korte contacten, ik communiceer graag, wil uitwisseling;
    Waardoor KREEFT: ik ervaring opdoe, er tastbare bindingen met mijn kennissen kunnen ontstaan. Want
  4. KREEFT ik heb zorg voor mijn emotionele geborgenheid. Thuis kan ik mijn emoties goed kwijt, ik kan me er goed afreageren. Ik kom tot ondernemen;
    Uiteindelijk tot LEEUW: zelf ondernemen, waardoor
  5. LEEUW mijn diepste ik zich kan uiten, ik mezelf leer kennen, ik trouw kan zijn aan mezelf;
    Uiteindelijk test ik, probeer ik uit, MAAGD: op dienende manier, analyserend, want
  6. MAAGD ik werk graag, ik analyseer graag. Mijn werk moet zuiver zijn;
    En uiteindelijk heb ik behoefte aan WEEGSCHAAL: een tweede weg, want
  7. WEEGSCHAAL ik neem zelf al zo veel initiatieven, op zo'n praktische manier, dat mijn aanvulling, partner, iemand is die besluiteloos, meer afwachtend is; 1) omdat hij misschien meegaat, maar 2) omdat hij het ook stabieler maakt. Eigenlijk zit RAM niet verlegen om aanvulling, kan het alleen af, is toch al begonnen. Maar als ik dan aangevuld word, dan graag door iemand (een volgeling) die een andere weg weet, die dat praktisch weet te brengen, die iets bijdraagt waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben, die alternatieven heeft. WEEGSCHAAL, die zelf niet op gang kan komen, wil wel enthousiast worden over wat RAM al gedaan heeft. Vult aan, op een diplomatieke wijze, waardoor het proces harmonischer wordt. WEEGSCHAAL kijkt verder vooruit;
    Uiteindelijk moet het wel kernachtig en praktisch SCHORPIOEN samenwerken zijn, of het moet iemand zijn die ontzettend goed kan genieten, want
  8. SCHORPIOEN ik haal de kern uit wat de ander meebrengt, ik verander wat de ander meebrengt. Ik verwerp wat ik niet nodig heb en kies wat mij praktisch lijkt;
    Zodat uiteindelijk ik BOOGSCHUTTER: erin geloof, een doel kies want
  9. BOOGSCHUTTER mijn eigen ideaal kan ik idealistisch uitdragen, er is weinig innerlijke strijd. In mijn manier van presenteren zit geen tegenstrijdigheid met mijn aanleg. Ik geloof in mijn doel dat ideaal is;
    Onder voorwaarde dat STEENBOK: de top, dat het haalbaar is, dat ik het alleen kan doen. Want...
  10. STEENBOK als ik in het huis van een ander kom wil ik graag dat daar al sfeer is: dus b.v. een oud huis, dat heeft vaak al sfeer, zodat ik het niet meer hoef te brengen. Ik geef mijn doel vorm, ik kan mijn eigen weg naar de top volgen;
    Onder voorwaarde WATERMAN: dat die weg spanningsvrij is. Ik voel me zelfverzekerd op basis van gelijkwaardigheid, want
  11. WATERMAN ik heb behoefte om me ontspannen in mijn sociale omgeving te bewegen. De ander is even waardig en even uitzonderlijk als ik;
    In mijn sociale omgeving zijn uiteindelijk VISSEN: geen grenzen, want
  12. VISSEN het werk dat ik niet graag (meer) doe is het werk dat mijn aanvulling, mijn partner, graag wil doen. Ik kan het werk loslaten. Mijn handen zijn leeg;
    De oplossing is RAM: praktisch. Er wacht een nieuw initiatief.