Terug
Gewelddadige vrouwen: Bijstellen van het beeld....
Door Hanneke van der Korst*
Verslag van Workshop 7 van de 4e oecumenische vrouwensynode (14 en 15 februari 2003)
Opzet:
- kennismakingsronde
- muziek en teksten
- reacties
- inleiding op het thema door H. van der Korst
- discussie
- formulering van de aanbevelingen
Kennismakingsronde
Er waren 8 deelneemsters die zich kort voorstelden en in één kernwoord hun eerste reactie op het
thema gaven:
Hun woorden waren:- moeilijk
- betrokkenheid
- belangstelling
- waarom gewelddadig?
- ervaringsdeskundige
- onderdrukking van agressie
- herkenning.
Luisteren
We luisterden naar een CD van Tori Amos, The Waitress en constateerden verbazing. De vraag
die bij ons opkwam was: als de zangeres een 'hij' was geweest, had dit lied dan een ander gevoel bij
ons opgeroepen?
Reacties
Een tekst van Helen Zahavi riep gemengde gevoelens wakker. Zou dat ook zo geweest
zijn indien de schrijfster een schrijver was geweest en de hoofdpersoon een hij? Verandert er iets
indien je de context weet; indien je weet wat er voorafgaand aan dit gedeelte gebeurd is met deze
vrouw, nl. dat zij wraak neemt omdat zij aangerand is?
Hoe tegengesteld (zijn) twee andere teksten van Gorbatsjov en Mamonova!
De overeenkomsten in reacties op lied en tekst zegt iets over ons wereldbeeld, onze socialisatie. Wij
lezen nog twee andere teksten: interviews met Joyce Lussu en Gloria Steinem. Welke aantrekkelijke
mythes willen wij in stand houden?
Terug naar Opzet
De inleiding door Hanneke van der Korst.
Ze begon met een 'Inspector Morse-incident'. De beminnelijke Morse van de detectiveserie doet zijn
best een collega-politievrouw als gelijkwaardig te accepteren, maar: 'ze moeten hun zachte kant niet
verliezen': compassie, groter begrip, omgaan met emoties etc. Zijn beeld van de vrouw 'als hoedster
van het goede' roept boosheid op bij de politieagente. Zij zegt: 'Het is juist dit soort stereotyperingen
dat discriminatie van vrouwen in stand houdt.' De politievrouw redt Morse als zij de schurk
doodschiet. Morse, Gorbachov, Mamonova - zij bevinden zich op één lijn.
En de column van Bas van Hout?
De behoefte om de rollen van m/v tot overzichtelijke proporties terug brengen vind je ook bij
'Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus'. Die behoefte leefde ook in de criminologie. Lambroso,
de eerste criminoloog [eind 19e eeuw] verrichtte schedelmetingen om de aanleg tot misdaad te meten(!).
Hij vond de geboren misdadigsters mooier dan de misdadige man. Als voorbeeld: Messalina,
vrouw van keizer Nero, die o.a. rijke Romeinen liet vermoorden om zich hun bezittingen toe te
eigenen. Zij had een laag voorhoofd, brede kaaklijn, harde blik verzacht door een rond gezicht en
weelderige haardos. Bekend zijn ook de afbeeldingen van bijbelse vrouwen die een ultieme
geweldsdaad begingen, zoals Judith en Herodias, die door oude meesters als schoonheidskoninginnen
worden afgebeeld. De vrouwelijke verleidingskracht als haar gevaarlijkste wapen??
Eén belangrijk element uit Lambroso's theorieën leidt een hardnekkig leven: vrouwen staan 'dichter bij
de oorsprong' en zijn behoudender vanwege de onbeweeglijkheid van de eicel. In 1951 zegt een
zekere van Bemmelen dat mannen zorgelozer in het leven staan. Zij kunnen steeds opnieuw
weggeven (sperma is beweeglijk) en kunnen dus ook meer afwijkend gedrag vertonen.
Dit soort theorieën maakte o.a. dat vrouwen minder vaak vervolgd en veroordeeld werden. Een
sociologische verklaring verving later de biologische/evolutionaire theorie. De opvatting: zodra
vrouwen eenzelfde leven gaan leiden als mannen zal er nauwelijks meer verschil in criminaliteit zijn
kreeg bijval. Tot nu toe is die voorspelling niet uitgekomen; zie bv. de Scandinavische landen.
Criminologie is vooral een mannelijke wetenschap (in dubbel opzicht). Vrouwen spelen een marginale
rol, als beoefenaars en als object. En indien er al aandacht is, dán vanuit de dominante macht met
alle gevolgen van eenzijdige beeldvorming van dien. De 'mannelijke' misdaad, het mannelijke geweld,
is de norm, het aandeel van vrouwen en hun relatieve geweldloosheid de afwijking daarvan. Wanneer
de relatieve geweldloosheid van vrouwen als norm genomen zou worden, zou onze visie op geweld en
misdaad dan veranderen? Het zou een hele uitdaging voor de criminologie betekenen. Het effect
van de versterking van de bestaande machtsstructuren en de daarmee gepaard gaande ideeën over
vrouwelijke inferioriteit en zwakte zou daardoor worden verminderd. Het zou bovendien criminaliteit
van vrouwen op de agenda zetten waar deze tot nu toe nauwelijks gedocumenteerd is; laat staan, dat
er serieuze pogingen tot verklaring zijn gedaan.
Wat verandert er als we de genderfactor toepassen op theorieën over het vóórkomen van misdaad?
In de jaren '70-'80 is de vrouw als slachtoffer van huiselijk geweld en incest in de aandacht gekomen.
Er zijn een aantal verbeteringen in de rechtsgang gekomen zoals bijvoorbeeld dat verkrachting binnen
het huwelijk nu strafbaar is, meer mogelijkheden tot aangifte, minder snelle verjaring van sexueel
geweld en incest.
Het nadeel: wéér categorieën, tegenstellingen die elkaar per definitie uitsluiten. Onze behoefte aan
eenduidigheid is groot en zo wordt gewelddadigheid van een seksespecifiek etiket voorzien. Het
denken in dichotomieën (daders/slachtoffers, vijand/bondgenoot, kwaad/goed ..) komt juist op als we
in verwarring raken. Dat belemmert het voeren van een open gesprek over de ambivalente
complexiteit van geweld.
Vrouwen zijn cultuurhistorisch gezien belast met de verbeelding van slachtofferschap. De combinaties
mannelijkheid/slachtofferschap en vrouwelijkheid/gewelddadig-daderschap zijn ongewoon,
ongemakkelijk.
De roep om meer 'veiligheid', meer 'blauw op straat' en strengere straffen zijn een indicatie dat het bij
het denken over criminaliteit niet [ook] over onszelf gaat maar alleen over de ánder - de
crimineel. Ook bij de opening op vrijdagavond werden mannen eenzijdig als geweldplegers en vrouwen
en kinderen exclusief als slachtoffers benoemd.
Deze ochtend noemde Gloria Wekker dit: binair denken. In plaats daarvan is het belangrijk in en bij
onszelf de confrontatie met geweld, met gewelddadigheid aan te gaan.
Nieuw onderzoek, nieuwe inzichten waarbij de nadruk ligt op 'gender' is hard nodig. Factoren als
afkomst, kleur, leeftijd, plek in de samenleving en m/v zijn allemaal belangrijk. Gender .. als oog
krijgen voor de diversiteit tussen mannen en vrouwen onderling èn voor de wijze waarop wij
'mannelijkheid' en 'vrouwelijkheid' doen, construeren en symboliseren.
Het kwaad kan niet volledig worden uitgebannen; wel kunnen we er een dieper inzicht krijgen en een
eerlijker blik op hoe we patronen in stand houden die geweld eerder bevorderen dan doen afnemen.
Terug naar Opzet
Discussie
In de discussie kwam nog aan de orde:
- psychisch geweld
- jongens ontwikkelen agressie, meisjes slikken in
- hoe richt je je agressie, vechtlust?
- de 3 niveaus van werken voor verandering:
- persoonlijk
- structureel
- symbolisch
- bewustworden van aannames, stereotypen
- vrouwen plegen vaak delicten in de relationele sfeer. Zij nemen daarvoor de schuld op zich; 'straf
verdiend'
- het is een kleine groep. Ze breken zelden uit, want zij willen terugkunnen naar hun kinderen. In
"Amerswiel" [Heerhugowaard] wonen vrouwen in rijtjeshuizen (8 per woning), geen kinderen.
Is er iets veranderd na het bijwonen van deze workshop?
Genoemd werd:
- (Iets) meer begrip
- een onderwerp om meer over te lezen
- dwaasheid van het rechtsstelsel: bij
verminderde toerekeningsvatbaarheid tóch eerst de straf uitzitten voordat er gestart wordt met
behandeling.
Terug naar Opzet
Aanbevelingen:
Aanbevelingen richting politiek:
Wij doen een appél op wijsheid van bestuurders! Steek geen geld in repressieve maatregelen.
Wel in:
- voorkomen van delicten
- reclassering
- resocialisatie
- meer aandacht voor vrouwen in detentie
Aanbevelingen richting de deelneemsters aan de Synode en andere betrokken vrouwen:
- Wees alert op gedrag van kleine kinderen; praat met hen
- Wees alert op eigen beelden van mannelijkheid en vrouwelijkheid én op de eenzijdige beeldvorming
van daders en daderessen.
(als voorbeeld: tijdens de opening op de vrijdagavond werd een beeld van oorlog geschetst waarbij
vrouwen en kinderen slachtoffer zijn en mannen daders)
- wees bewust van eigen aanleg tot daderschap
Aanbeveling richting de universiteiten:
- meer aandacht voor het genderaspect in de criminologie
Terug naar Opzet
Hanneke van der Korst is protestants geestelijk verzorger in P.I.V. "Amerswiel" te Heerhugowaard.
Literatuur:
"Het omstreden slachtoffer. Geweld van vrouwen en mannen." Red.: R.Romkens en S. Dijkstra. Ambo,`96.
"When she was bad.How women get away with murder." Patr. Pearson, Virago Press, `98.
"The Female Offender. Girls, women and crime." M. Chesney - Lind, Sage Publ., London,`97.
"International Feminist Perspectives in Criminology:Engendering a Discipline." Ed.: N. Hahn - Rafter and Fr. Heidensohn. Buckingham,`95.
"The Imprisonment of Women." Dobash, Dobash and Gutteridge. Oxford, `86.
"Gevangen in Moederschap". Ria Wolleswinkel, Gouda, `97.
"De paradox van kracht en kwetsbaarheid. Empowerment in feministische hulpverlening en humanistisch raadswerk." Gaby Jacobs, SWP A`dam 2001.
"Genderturbulentie". Judith Butler, Boom/parresia A`dam, 2000.