Review door Tom: |
Age of Steam |
De beoordeling : Ga
naar dit spel op spellink.nl Klik hier om
het prachtige Nederlandstalige score- en goederenbord en de aktiekaartjes
te downloaden. |
Als Martin Wallace tegenwoordig een nieuw spel maakt, dan zou ik dat zonder verdere vragen of zonder het te zien kopen. Niet alle spellen van hem zijn goed (zoals Lords of Creation en Election USA), maar de meesten zijn echt geweldige strategische spellen. Hèt spel dat van mij een grote fan van Wallace maakte was Age of Steam (Warfrog 2001). Toen ik de doos van dit spel voor het eerst in mijn handen had en de achterkant bekeek, vond ik het speelbord suf en saai en stelde ik het spelen ervan uit.
Maar toen ik Age of Steam voor het eerst opgezet voor mij zag, was ik er direkt weg van: houten speelstukjes overal op de tafel. Mijn eerste partijtje (nadat we opnieuw startten omdat ik bankroet was gegaan) was er één van heel veel plezier, en nu nog steeds speel ik dit spel, met nog steeds heel veel plezier. Het is één van de weinige zware bordspellen dat goed te spelen is met zowel drie als vier als vijf als zes spelers, hoewel steeds met een ander spelgevoel. Dit spel vereist zeker een leerproces: maar zodra een speler na één partij is ingewijd, wordt hij door de wens om een nieuwe strategie uit te proberen aangetrokken tot een nieuwe partij. Wanneer men een partijtje Age of Steam weet te winnen is dat een hele prestatie, aangezien goede taktiek en strategie terug te vinden zijn in de score. Age of Steam staat in mijn bordspellen top 10, en mede dankzij steeds weer uitkomende uitbreidingen zal hij zeker in deze top 10 blijven staan.
Age of Steam gebruikt als speelbord een gedeeltelijke kaart van de Verenigde Staten, en wel het gebied van de Grote Meren, verdeeld in zeshoekige vakjes en met twaalf metropolen en veertien steden op verspreide plaatsen. De twaalf metropolen zijn verdeeld over twee groepen, de westelijke helft van het bord en de oostelijke. De metropolen in één groep zijn genummerd van één tot en met zes en hebben de kleur paars, blauw , rood of geel. Elke speler pakt een stapeltje schijfjes in zijn kleur en plaatst deze op twee extra spelbordjes. Eén schijfje wordt geplaatst op vakje "0" op het Income Track (inkomensspoor), één ander schijfje wordt geplaatst op vakje "2" van Issued Shares Track (uitgegeven aandelen-spoor), weer één ander wordt gelegd op "1 Link" (1 verbinding) op het Engine Track (machine spoor), weer één ander wordt gelegd bij het spoor van de gekozen akties; en de laatste wordt willekeurig gelegd op het spelervolgorde-spoor, en geeft de startvolgorde aan het begin van het spel aan. Een stapel muntjes wordt bij het bord neergelegd, en elke speler krijgt tien dollar. Een stapel zeshoekige spoortegels wordt in de deksel van de speldoos gelegd (gesorteerd), en dan worden de goederenblokjes geplaatst. Zesennegentig goederenblokjes in vijf verschillende kleuren (paars, blauw, rood, groen en geel) worden in een beker of zakje gedaan, en dan worden er twee willekeurige blokjes geplaatst in elke stad (in Pittsburgh en Wheeling drie blokjes). Elke stad heeft een eigen kolom op een apart speelbordje (Goods Display) met drie vakjes - in elk vrij vakje wordt nu één willekeurig goederenblokje gezet. Tien nieuwe metropooltegels, in alle vijf de kleuren en gemarkeerd "A" tot en met "H", worden naast het speelbord gelegd. Deze metropolen hebben ook een eigen kolom op de Goods Display, met twee vakjes waarop goederenblokjes worden geplaatst. Een beurt steen wordt op het startveld op het beurtspoor neergelegd, en de eerste beurt kan beginnen.
In elke beurt zijn er tien fasen waaraan alle spelers deelnemen.
Allereerst is daar de Issue Shares fase, waarin de spelers beurtelings beslissen
aandelen in te slaan. Voor één aangeschaft aandeel krijgt de speler
$5 van de bank, waarop het schijfje van die speler één vakje verschuift
op het Issued Shares spoor.
Daarna bepalen de spelers de speelvolgorde middels een biedronde. De eerste
bieder moet ofwel $1 bieden ofwel passen en zijn steen op het volgorde spoor
op de laatste plaats zetten. Elke volgende speler moet ofwel het bod verhogen
ofwel zijn steen plaatsen op de laatste beschikbare plaats op het spoor. Als
de speler in de vorige beurt de aktie Turn Order Pass had gekozen, dan mag hij
eenmalig passen en toch weer terug komen in de biedingsronde. Als de speelvolgorde
vast staat dan moeten de twee hoogste bieders het volledige door hun geboden
bedrag betalen; de laagste bieder betaalt niets, en alle andere bierders betalen
de helft van het door hun geboden bedrag aan de bank.
Vervolgens kiezen de spelers, in de nieuwe speelvolgorde, uit de volgende zeven
akties: First Move (het Eerst Bewegen), First Build (het Eerste Bouwen), Engineer
(Ingenieur), Locomotive, Urbanization, Production of Turn Order Pass. Elk van
deze akties vindt plaats in een specifieke fase, behalve Locomotive, welke
de speler toestaat om één vakje verder te schuiven op het Engine
Track.
De vierde fase is Build Track Phase, ofwel de Sporenbouwfase, waarin de spelers hun sporen uitbouwen op het speelbord. Als een speler de First Build aktie heeft gekozen, dan mag deze eerst, anders wordt er in de spelervolgorde gebouwd. Elke speler mag mag maximaal drie spoortegels bouwen, behalve degene die de Engineer aktie koos, want die mag maximaal vier tegels bouwen. De speler die de aktie Urbanization koos mag een Metropool tegel kiezen en mag deze op een stadsvakje op het speelbord leggen, daarmee het stadsvakje opwaarderende tot metropool (en vervangende elke daar liggende spoortegel). Er zijn wat regels aangaande het bouwen van sporen:
De volgende fase is Move Goods Phase (Goederen Verplaatsfase). Te beginnen met de speler die de First Move aktie koos (zo die er is), en daarna in spelervolgorde, mag iedere speler ofwel een goederenblokje verplaatsen ofwel zijn maximum aantal links met één verhogen op het Engine Track. Een goederenblokje kan alleen maar verplaatst worden naar een stad (of metropool) in dezelfde kleur. Elk gedeelte van een spoor, en wel tussen twee steden/metropolen, geldt als 1 Link, en spelers mogen een blokje alleen maar over een aantal Links bewegen dat gelijk is aan maximaal hun niveau op het Engine Track. Als het blokje een Link van de eigen spelerkleur passeert dan mag men 1 vakje omhoog op het inkomensspoor. Als het blokje Links van andere spelers passeert dan ontvangen zij de inkomsten. Zodra alle spelers een blokje hebben vervoerd, of hun Engine Track hebben verhoogd, of hebben gepast, dan wordt dezelfde procedure nog eenmaal gedaan.
De volgende twee fasen, Income collection (Inkomen Vergaren) en Pay Expenses (Onkosten betalen ), kunnen gecombineerd worden. Elke speler krijgt een bedrag dat gelijk is aan de plaats van hun schijfjes op het inkomensspoor. Er moet echter ook wat betaald worden, afhankelijk van de positie op het Links Track en van de hoeveelheid ingeslagen aandelen. Als de speler het te betalen bedrag niet heeft dan moet hij zijn schijfje op het inkomensspoor één vakje per verschuldigde dollar terugschuiven. Als een speler op het inkomensspoor onder de nul komt, dan is het einde avontuur....
In de Income Reduction Phase schuiven de spelers hun schijfjes een zeker aantal vakjes terug op het inkomensspoor, als zij boven de 11 staan. Hoe hoger zij op het inkomensspoor staan, des te meer vakjes moeten er teruggezet worden. Dan is er de Goods Growth Phase (Goederen Groei Fase). De speler die de aktie Production had gekozen mag nu een tweetal goederenblokjes plaatsen in twee vrij vakjes op de Goods Display. Hierna worden er vier dobbelstenen gegooid voor de Westelijke steden en vier dobbelstenen voor de Oostelijke steden. De stad wiens nummer overeenkomt met de waarde van één of meer dobbelsteenwaarden, krijgt één of meer goederenblokjes vanuit de Goods Display. Er kunnen zo verschillende nieuwe blokjes tegelijk in een stad aankomen, terwijl steden die geen blokjes in de Goods Display hebben sowieso niets erbij krijgen.
In de laatste fase, Advance Turn Marker (Verschuif Rondeteller), wordt een schijfje één vakje verplaatst om de volgende ronde aan te geven. Als dit schijfje een vakje bereikt waarin het einde van het spel wordt aangekondigd dan wordt hierna nog één laatste ronde gespeeld. De spelers tellen dan hun zegepunten op:
De speler met de meeste zegepunten is uiteraard de winnaar !
Enkele kommentaren op het spel:
Mijn worp
=
Arno's
worp =
Frank's worp =
Gerard's worp =
René's worp =
-----------------------------
Eindworp =
Dit
is een geweldig, maar dan ook geweldig, spel, dat men zonder enige aarzeling
kan aanschaffen. Het is geen licht spel, en de spelers moeten
bereid zijn hun taktische en intellektuele degens te kruisen, maar uiteindelijk
geeft Age of Steam veel plezier en betrokkenheid. Het zien van je sporennetwerk
geeft een grote voldoening, en het thema sluit goed aan op het spelmechanisme.
Ik had geen interesse in treinspellen, totdat ik Age of Steam speelde, en nu
wil ik alleen maar meer en meer (maar ik ben daarna nooit een spel tegengekomen
dat dit spel overtrof!). Dit spel is het meesterwerk van Martin Wallace, en
is zeker één van de beste spellen van de afgelopen tien jaar.
Als je van goede strategische spellen houdt, dan moet je Age of Steam kopen;
je zult er geen spijt van krijgen!
Kommentaar Frank: Helaas waren wij, de Nederlandse Spellenhoekers, er allen niet enthousiast over. Het aspekt van de rollen kiezen bekoort ons wel, maar vormt een te klein onderdeel in het gehele spel, bovendien geven de rollen niet echt gelijkmatige voordelen. Er zitten veel speelmaterialen in de doos, dat wel, maar handleiding, speelbord, spelbordjes en doos zijn uitermate sober. Het noodzakelijke strakke geldmanagement, vooral aan het begin van het spel, geeft een te benauwend gevoel en dus weinig speelplezier. Age of Steam zal nog wel eens een kans krijgen, maar gaat voorlopig de kast in!