Uitgever:Winning Moves, Identity Games
Auteur: Leo Colovini
Aantal spelers:2 tot 4
Vanaf 10 jaar
Speelduur ca. 30 minuten
Review door Frank

Clans

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoring:
Handleiding/materialen:
Beginners:
Gevorderden:
Korte termijn:
Lange termijn:
Strategie/geluk:
TOTAAL

 

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Vijf clans trekken zwervend door het prehistorisch landschap. Steeds vaker bouwen ze hun hutten bij elkaar. Zo ontstaan de eerste dorpen. Toch is die vredelievende samenwerking slechts schone schijn, want al snel ontstaat er een felle strijd, waarbij iedere clan in het geheim probeert de macht te grijpen.

Het spelbord bestaat uit 12 regio's, en elke regio bestaat weer uit 5 gebiedjes. Een gebied kan een steppe, een grasland, een bos of een gebergte zijn. In het spel zijn er 60 hutten, en van elke kleur zijn er 12. Deze hutten worden evenwichtig verspreid over de 60 gebiedjes, waarbij in elke regio vijf verschillend gekleurde hutten staan in de vijf gebiedjes.

Nu krijgt elke speler een gedekt tegeltje met een kleur, waardoor alleen die speler weet met welke kleur hij/zij speelt. Wanneer een speler aan de beurt is, is er slechts één aktie mogelijk: het verplaatsen van alle hutjes in één gebied naar een aangrenzend gebied waar nog één of meerdere hutje(s) staan. Een gebied wat leeg komt te staan zal tot het eind van het spel leeg blijven. Wanneer een groep hutjes in een gebied nergens meer heen kan, met andere woorden aan alle kanten is omgeven door lege gebieden, dan wordt dit gebied geteld. Alle aanwezige kleuren in dit gebied krijgen een aantal punten dat gelijk is aan het aantal aanwezige hutjes. Verder krijgt de speler die de isolatie van dit gebied veroorzaakte een extra punt, en krijgen de kleuren in dit gebied extra punten als dit gebied een vruchtbaar gebied is (aan de zijkant van het bord kun je zien welke gebiedsoorten in de loop van het spel vruchtbaar danwel onvruchtbaar zijn) en geen punten als dit gebied onvruchtbaar is. Ten slotte worden bij de telling van een gebied die hutjes waarvan er maar 1 in een kleur zijn verwijderd vlak voor de telling, en wel in het geval dat alle kleuren hutjes in dit te tellen gebied aanwezig zijn.
Aan het eind van het spel maken de spelers bekend welke kleur ze hadden en geven ze hun bonuspunten op, de speler met het hoogste aantal punten wint natuurlijk.

Mijn worp=
Arno's worp=

-----------------------------
Eindworp =

Net als bij Transamerika komt bij dit spel uit dezelfde serie weer een verrassend groot spelbord uit het kleine doosje tevoorschijn, aangevuld met mooie speelstukjes en een duidelijke handleiding. En al spelende blijkt Clans ook nog eens een aangenaam spel te zijn, met als rode draad: wie speelt met welke kleur ? Meestal lukt het wel om in de loop van het spel erachter te komen wie welke kleur is, hetgeen veel vrolijkheid (door min of meer subtiele steekjes onder water naar elkaar toe) geeft. Taktisch is het moeilijk om in Clans jouw eigen spel te spelen, omdat je voortdurend gedwongen wordt mee te stromen met de zetten van de anderen, wat best wel eens gefrusteerde gevoelens geeft. Maar goed, Clans scoort weliswaar op taktisch gebied "slechts" een voldoende, doch qua uiterlijk en spelplezier scoort Clans een stuk hoger.
Met andere woorden, Clans verdient absoluut een plaats in je spellenkast, want in de categorie "bordspellen met korte speelduur en hoge onderhoudsfaktor" scoort het spel heel goed.