Review door Frank
|
Elfenland |
De beoordeling (kies een onderwerp): |
Gezeten op de rug van een draak vlieg je over de bergen naar het verre Parundia. Maar als je in de verte de torens van de stad ziet, rijdt je rivaal al op een eenhoorn door de stadspoort naar binnen. Handig gebruik makend van allerlei transportmiddelen, die tot je beschikking staan, moet je zo snel mogelijk langs alle steden van het magische Elfenland reizen om dit spel te winnen.
Het spel speelt zich af op een landkaart met daarop 20 steden. De steden zijn met elkaar verbonden door middel van wegen. Er zijn wegen door weiland-, bos-, woestijn- of berggebied. Soms zijn steden verbonden met elkaar door rivieren of een meer. In elke stad staat blokjes in de verschillende spelerkleuren, dit zijn de "souvenirs". De spelers proberen nu in dit spel, startend vanuit de hoofdstad Elvenhold, zoveel mogelijk souvenirs te verzamelen. Diegene die de meeste souvenirs heeft aan het eind van het spel is de winnaar.
De spelers doorlopen hun route met behulp van reiskaarten (aan
het begin van elke ronde krijgt ieder er 8 van een verdekte stapel) en transportfiches
(aan het begin van de ronde krijgt ieder er 4 van een deels open, deels verdekte
stapel), waarop een aantal vervoersmiddelen zijn afgebeeld: reuzenzwijn, elfenfiets,
toverwolk, trollenwagen, draak of vlot. Elk vervoermiddel heeft voordelen, maar
ook nadelen, bijv.: reuzenzwijnen kunnen goedkoop door bos en weiland maar kunnen
niet door de woestijn of door de bergen. Of: Toverwolken kunnen duurder door
bos en weiland , kunnen goedkoop door de bergen, maar kunnen niet door de woestijn.
De spelers leggen nu beurtelings een transportfiche neer op een weg, en wel
zo dat die transportfiche daar wel geoorloofd is (dus geen everzwijn op een
woestijnweg). Op elke weg kan maar één fiche liggen. Zo plant
iedere speler zijn/haar reisroute, maar ondertussen vinden er geregeld dwarsbomingen
plaats door andere spelers. Wanneer alle tegels zijn neergelegd doorlopen de
spelers beurtelings een deel van hun route. Wanneer een speler met zijn speelstuk
een weg wil passeren waar een everzwijnfiche op ligt, dan moet er één
everzwijn-handkaart worden betaald. Sommige wegen bewandelen kost twee handkaarten,
bijv. een wolkfiche op een bosweg kost twee wolken-handkaarten. Wanneer een
speler een hindernis-fiche heeft neergelegd naast een fiche, wat mag, dan moet
er één handkaart extra worden betaald.
Alleen op rivieren en meren worden geen fiches gelegd. Om over het water te
reizen betaald men slechts één handkaart voor stroomafwaarts en
twee voor stroomopwaarts en over een meer.
BEKORINGSFAKTOR:
Een grote, zwaar aanvoelende doos, met een sprookjesachtige tekening
op de voorzijde die iets kinderachtigers doet vermoeden dan dat het spel in
werkelijkheid is. Verder geeft het uiterlijk, ook aan de achterzijde, een goede
indruk van het innerlijk.
SPELMATERIAAL:
De handleiding en spelmaterialen zijn werkelijk van een zeer goede
kwaliteit, ik heb er niets over aan te merken. Vooral het speelveld is zeer
mooi in beeld gebracht, het nodigt je echt uit om zo snel mogelijk te starten.
Daarom jammer dat er niet in handleiding staat wie de illustraties verzorgd
heeft.
BEGINNERS?:
Een vrolijk speelbord, een hoop attributen, maar uiteindelijk niet al te ingewikkelde
regels: aantrekkelijk spel voor beginners dus. Door de hoge kansfaktor blijft
het luchtig voor beginners.
GEVORDERDEN?:
Nee, Elfenland is te oppervlakkig voor gevorderden. Maker Alan Moon
besefte dit blijkbaar en is op de proppen gekomen met Elfengold, de uitbreiding,
met veel meer diepgang in de aanbieding. Deze uitbreiding erbij kopen is voor
gevorderden een must.
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Tja, niet veel te melden, kijk gewoon maar naar het hoofdstukje beginners, want
dat verhaal gaat hier ook op.
SPELPLEZIER LANGE
TERMIJN:
Ook qua spelplezier wordt Elfenland op de lange termijn eentonig, met
de Elfengold-uitbreiding krijgt dit spel echter weer volledig glans.
STRATEGIE/GELUK:
De belangrijkste spelonderdelen, de kaarten en de fiches, worden voor het grootste
deel blind getrokken. Het is dus een groot rad van fortuin voor wat betreft
je verdere taktische mogelijkheden.
Mijn
worp =
Arno's worp=
-----------------------------
Eindworp =
Elfenland scoort op de verschillende spelonderdelen zeer wisselvallig:
het blinkt uit in het uiterlijk vertoon en het aanvankelijke spelplezier, maar
naarmate men Elfenland vaker speelt begint men zich te irriteren aan het gemis
van meer diepgang. Deze diepgang wordt gelukkig geboden in de uitbreiding Elfengold,
of moet ik zeggen helaas want beter had Elfenland direkt kunnen verschijnen
in de Elfengold-versie !
Onderhoudend als familiespel is Elfenland zeer zeker wel.
Elfengold
Elfenland wordt een heerlijk spel dankzij de Elfengold-uitbreiding. Wat is er
veranderd ? Allereerst kan er geld verdiend worden tijdens je reizen (elke stad
heeft een specifieke waarde die uitbetaald wordt als je er naar toe reist).
Dit geld gebruik je in een biedingsronde, waarin de transportfiches geveild
worden. Je handkaarten worden nu niet meer blind getrokken, maar je kunt ze
nu kiezen uit een aantal openliggende kaarten. Er zijn naast de hindernis-fiches
andere soorten fiches, goudfiches en toverspreuken (ruilen van een fiche of
het extra plaatsen van een fiche), die het spel veel meer dynamiek geven.
Vroeg je je af wat je miste in Elfenland ? Speel Elfengold en je hebt het antwoord
! Gevorderden kunnen weer aanschuiven want diepgang is weer aanwezig.
----