Uitgever:Phalanx Games
Aantal spelers:2 tot 5
Vanaf 10 jaar
Duur: 30 minuten

Review door Frank

FBI


De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoring:
Handleiding/materialen:
Beginners:
Gevorderden:
Korte termijn:
Lange termijn:
Strategie/geluk:
TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl

De spelers leiden elk een team van 6 agenten. Het is je doel om door de FBI gezochte criminelen te arresteren. De kleur van je agenten geeft aan, welke vorm van misdaad zij bestrijden: rood=moord, geel=narcotica, blauw=oplichting, groen=fraude en grijs=diefstal. Voor elke arrestant ontvang je zijn waarde aan punten. Soms worden brave burgers gearresteerd. Dat levert strafpunten op, tenzij je hen voor het einde van het spel weer op vrije voeten stelt. Je ontvangt bonuspunten als je de belangrijkste verdachten in zijn soort hebt gevangen. Wie aan het eind van het spel de meeste punten de meeste punten heeft, is winnaar.

Bovenstaande uit de handleiding gehaalde introduktie geeft aardig het verloop van het spel weer, maar ik zal toch wat meer details geven. Er zijn 59 karakterkaarten (ook wel verdachtenkaarten), in vijf kleuren, in het spel. Er zijn karakterkaarten met een negatieve waarde, van -4 tot en met -1; dit zijn de onschuldige burgers die, wanneer zij aan het eind van het spel nog in jouw gevangenis zitten, strafpunten opleveren. En er zijn karakterkaarten met een positieve waarde, van 1 tot en met 5; dit zijn de misdadigers die aan het eind winstpunten opleveren, mits zij zich natuurlijk nog bevinden in jouw cachot. Aan het begin van elke ronde worden een aantal verdachten (en wel aantal dat het dubbele is van het aantal spelers) in het spel gebracht die open en op kleur gesorteerd in het midden van de tafel worden geetaleerd, klaar om gearresteerd te worden.
Alvorens tot arrestaties over te gaan bepalen de spelers de volgorde waarin zij gaan arresteren: de startspeler laat hiertoe een van zijn reeds gearresteerde karakters vrij, en de waarde van dit vrijgelaten karakter bepaalt het bod. Daarna laten beurtelings de andere spelers een gevangene vrij, waarbij men ook mag kiezen om geen gevangene vrij laten, in dat geval is het bod 0. Het hoogst mogelijke bod is een karakterkaart van 5, en het laagst mogelijke bod is er een van -4. Het eerste dilemma in dit spel treedt in deze fase dan al op: laat ik een onschuldige burger (lees strafpunten) vrij, maar ben ik dan wel hierna als (een van de) laatste aan beurt ? Of verspil ik de nodige punten door een grote misdadiger vrij te laten, maar ben ik wel als (een van de) eerste aan beurt ? Hoe dan ook, de spelervolgorde in het verdere verloop van deze ronde wordt door de hoogte van de biedingen bepaalt, waarbij de hoogstbiedende de 1e wordt, de op een na hoogst biedende de tweede etc.. De geboden karakterkaarten worden op de aflegstapel gelegd, zij zijn vrij!

Hierna kiezen alle spelers tegelijkertijd hun in te zetten twee agenten. Elke agent heeft, net als de karakterkaarten, een bijpassende kleur, dus bijv. een gele agent kan alleen een verdachte uit de gele rij arresteren. Elk speler kiest verdekt twee agenten uit die hij in deze ronde in gaat zetten. Dit kunnen agenten van verschillende maar ook van dezelfde kleur zijn. De speler die in de afgelopen biedingsronde de 1e was mag beginnen met arresteren: hij speelt een van zijn agenten uit en mag een verdachte oppakken uit de rij met dezelfde kleur als de agent. Logischerwijze kiest de speler de kaart met de hoogste positieve waarde en, zo die er niet is, de kaart met de hoogste negatieve waarde (als er geen karakterkaart(en) ligt in de rij dan arresteer/pak je niemand, en als er minimaal een kaart ligt dan moet je deze pakken). Daarna komt de 2e speler aan de beurt, hij draait ook een van zijn agenten om en pakt een karakterkaart uit de corresponderende rij. Dit gaat zo door tot de laatste en laagstgebodene speler. Hierna wordt de gehele procedure nog een maal gedaan met de tweede agent, maar nu in omgekeerde volgorde: de laagste speler mag eerst kiezen, etc. tot de hoogste of nummer 1 -speler.
Indien er nog verdachten achterblijven dan blijven deze liggen tot in de volgende ronde. De spelers nemen hun agenten weer terug op handen en het startspelerkaartje, nodig om de startspeler bij de biedingsronde te bepalen, wordt naar links doorgegeven.

En zo wordt ronde na ronde gespeeld, totdat de laatste karakterkaart van de trekstapel op tafel komt. Nu wordt deze ronde nog afgemaakt, waarna het spel eindigt. De spelers tellen kaarten met positieve waarden bij elkaar op en trekken kaarten met negatieve waarden daarvan af. Verder zijn er nog wat bonuspunten te verdienen: de speler die een absolute meerderheid aan punten heeft in een bepaalde kleur krijgt extra punten, en wel 1 extra punt voor grijs, 2 extra punten voor groen, 3 extra punten voor blauw, 4 extra punten voor geel en 5 extra punten voor rood.
Winnaar is degene met, je raadt het al, de meeste punten.

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Spellen als FBI, waarbij je je akties gelijktijdig en verdekt inzet, zijn vaak spannend en doen het altijd goed bij een brede laag spellenspelers, kijk maar eens naar spellen als Take 5, Edel Stein & Reich en Adel Verplicht. FBI verenigt op aangename wijze planning en chaos met elkaar. Leuk aan FBI is ook dat, hoewel het in feite om een heel abstrakt spel gaat, spelidee en spelthema zeer goed bij elkaar passen. Dit alles maakt dat FBI een zeer aan te bevelen spelletje is, slechts in het eindcijfer beperkt door de wat moeizame handleiding plus de aanwezigheid van flitsender broertje Take 5.