Review door Frank
|
FBI
|
De beoordeling (kies een onderwerp): |
De spelers leiden elk een team van 6 agenten. Het is je doel om door de FBI gezochte criminelen te arresteren. De kleur van je agenten geeft aan, welke vorm van misdaad zij bestrijden: rood=moord, geel=narcotica, blauw=oplichting, groen=fraude en grijs=diefstal. Voor elke arrestant ontvang je zijn waarde aan punten. Soms worden brave burgers gearresteerd. Dat levert strafpunten op, tenzij je hen voor het einde van het spel weer op vrije voeten stelt. Je ontvangt bonuspunten als je de belangrijkste verdachten in zijn soort hebt gevangen. Wie aan het eind van het spel de meeste punten de meeste punten heeft, is winnaar.
Bovenstaande uit de handleiding gehaalde introduktie geeft aardig
het verloop van het spel weer, maar ik zal toch wat meer details geven. Er zijn
59 karakterkaarten (ook wel verdachtenkaarten), in vijf kleuren, in het spel.
Er zijn karakterkaarten met een negatieve waarde, van -4 tot en met -1; dit
zijn de onschuldige burgers die, wanneer zij aan het eind van het spel nog in
jouw gevangenis zitten, strafpunten opleveren. En er zijn karakterkaarten met
een positieve waarde, van 1 tot en met 5; dit zijn de misdadigers die aan het
eind winstpunten opleveren, mits zij zich natuurlijk nog bevinden in jouw cachot.
Aan het begin van elke ronde worden een aantal verdachten (en wel aantal dat
het dubbele is van het aantal spelers) in het spel gebracht die open en op kleur
gesorteerd in het midden van de tafel worden geetaleerd, klaar om gearresteerd
te worden.
Alvorens tot arrestaties over te gaan bepalen de spelers de volgorde waarin
zij gaan arresteren: de startspeler laat hiertoe een van zijn reeds gearresteerde
karakters vrij, en de waarde van dit vrijgelaten karakter bepaalt het bod. Daarna
laten beurtelings de andere spelers een gevangene vrij, waarbij men ook mag
kiezen om geen gevangene vrij laten, in dat geval is het bod 0. Het hoogst mogelijke
bod is een karakterkaart van 5, en het laagst mogelijke bod is er een van -4.
Het eerste dilemma in dit spel treedt in deze fase dan al op: laat ik een onschuldige
burger (lees strafpunten) vrij, maar ben ik dan wel hierna als (een van de)
laatste aan beurt ? Of verspil ik de nodige punten door een grote misdadiger
vrij te laten, maar ben ik wel als (een van de) eerste aan beurt ? Hoe dan ook,
de spelervolgorde in het verdere verloop van deze ronde wordt door de hoogte
van de biedingen bepaalt, waarbij de hoogstbiedende de 1e wordt, de op een na
hoogst biedende de tweede etc.. De geboden karakterkaarten worden op de aflegstapel
gelegd, zij zijn vrij!
Hierna kiezen alle spelers tegelijkertijd hun in te zetten twee
agenten. Elke agent heeft, net als de karakterkaarten, een bijpassende kleur,
dus bijv. een gele agent kan alleen een verdachte uit de gele rij arresteren.
Elk speler kiest verdekt twee agenten uit die hij in deze ronde in gaat zetten.
Dit kunnen agenten van verschillende maar ook van dezelfde kleur zijn. De speler
die in de afgelopen biedingsronde de 1e was mag beginnen met arresteren: hij
speelt een van zijn agenten uit en mag een verdachte oppakken uit de rij met
dezelfde kleur als de agent. Logischerwijze kiest de speler de kaart met de
hoogste positieve waarde en, zo die er niet is, de kaart met de hoogste negatieve
waarde (als er geen karakterkaart(en) ligt in de rij dan arresteer/pak je niemand,
en als er minimaal een kaart ligt dan moet je deze pakken). Daarna
komt de 2e speler aan de beurt, hij draait ook een van zijn agenten om en pakt
een karakterkaart uit de corresponderende rij. Dit gaat zo door tot de laatste
en laagstgebodene speler. Hierna wordt de gehele procedure nog een maal gedaan
met de tweede agent, maar nu in omgekeerde volgorde: de laagste speler mag eerst
kiezen, etc. tot de hoogste of nummer 1 -speler.
Indien er nog verdachten achterblijven dan blijven deze liggen tot in de volgende
ronde. De spelers nemen hun agenten weer terug op handen en het startspelerkaartje,
nodig om de startspeler bij de biedingsronde te bepalen, wordt naar links doorgegeven.
En zo wordt ronde na ronde gespeeld, totdat de laatste karakterkaart
van de trekstapel op tafel komt. Nu wordt deze ronde nog afgemaakt, waarna het
spel eindigt. De spelers tellen kaarten met positieve waarden bij elkaar op
en trekken kaarten met negatieve waarden daarvan af. Verder zijn er nog wat
bonuspunten te verdienen: de speler die een absolute meerderheid aan punten
heeft in een bepaalde kleur krijgt extra punten, en wel 1 extra punt voor grijs,
2 extra punten voor groen, 3 extra punten voor blauw, 4 extra punten voor geel
en 5 extra punten voor rood.
Winnaar is degene met, je raadt het al, de meeste punten.
Mijn
worp =
-----------------------------
Eindworp =
Spellen als FBI, waarbij je je akties gelijktijdig en verdekt inzet,
zijn vaak spannend en doen het altijd goed bij een brede laag spellenspelers,
kijk maar eens naar spellen als Take 5, Edel Stein & Reich en Adel Verplicht.
FBI verenigt op aangename wijze planning en chaos met elkaar. Leuk aan FBI
is
ook dat, hoewel het in feite om een heel abstrakt spel gaat, spelidee en spelthema
zeer goed bij elkaar passen. Dit alles maakt dat FBI een zeer aan te bevelen
spelletje is, slechts in het eindcijfer beperkt door de wat moeizame handleiding
plus de aanwezigheid van flitsender broertje Take 5.