Sommige spellen uit de Alea-reeks
zijn absoluut mijn favoriet, zoals Ra en Chinatown, terwijl ik andere slechts "gewoon
goed" vind.
Maar één ding is zeker: ik heb nog geen Alea-spel gespeeld welke
ik niet leuk vond. Dus het was makkelijk genoeg om het nieuwste spel uit de
reeks, Fifth Avenue (nummer 9), blind aan te schaffen.. Het thema, het bouwen
van wolkenkrabbers in New York, sprak me ook nog eens bijzonder aan; ik had
dus op voorhand wel het gevoel dat Fifth Avenue wel eens mijn favoriete Alea-spel
zou kunnen worden.
Droevig genoeg zal dit spel de laatstgenoemde status nooit bereiken en -buiten
dat- het heeft ook nog eens een grote kans om nauwelijks gespeeld te gaan
worden.
Het vreemde is dat Fifth Avenue goed in elkaar gezet is, met een veelheid aan
taktische opties. Het is makkelijk te leren, en hoewel de strategieën wat
verborgen zijn, zijn zij wel degelijk aanwezig. Het probleem is dat dit spel
me simpelweg geen lol gaf; en iedereen met wie ik dit spel speelde gaf niet
direkt hun afkeur aan, maar je kon gewoon voelen dat dit hun "kopje thee" niet
was.
Het spelbord wordt gevormd door negen gebieden: het Gemeentehuis,
Central Park, en zeven distrikten gerangschikt in drie kolommen (2,3,2). Elk
distrikt is onderverdeeld in vijf bouwplaatsen in vijf verschillende kleuren,
te weten paars, bruin, grijs, geel en groen. Een stapel zaken-tegeltjes (op
elk staat een winkel: boutique, juwelier, galerie of parfumerie) wordt geschud,
en hierna wordt in elk distrikt op één bouwplaats één
tegeltje open neergelegd (op elke kleur bouwplaats komen minstens één
en hoogstens twee zaken-tegeltjes). Twintig zakentegeltjes worden vervolgens
open in een rij neergelegd, bovenaan in het speelveld, verdeeld over acht groepen
van twee of drie tegeltjes. Vijf stapels met gekleurde kaarten, waarbij elke
kleur overeenkomt met de kleur van de bouwplaatsen, worden geschud en dan met
hun afbeelding naar boven neergelegd, nadat elke speler er van elke kleur één
heeft gekregen. Een aparte stapel met zwarte kaarten wordt geschud en gesloten
neergelegd, nadat elke speler vier kaarten heeft gekregen. Elke speler pakt
zes wolkenkrabbers van zijn eigen kleur, zet er één van op het
scorespoor, drie in de eigen voorraad en twee beurtelings op vrije bouwplaatsen
op het spelbord. De rest van de wolkenkrabbers blijven in de algemene voorraad.
Twee kommissie-stenen en drie kommissie-schijfes voor elke kommissie (dus zes)
worden bij het Gemeentehuis neergezet. Er wordt een startspeler uitgekozen en
het spel begint....
Wanneer een speler aan de beurt is, dan kan hij drie achtereenvolgende
akties uitvoeren. De eerste aktie heeft de volgende mogelijkheden:
Neem drie wolkenkrabbers uit de algemene voorraad en plaats ze in de eigen
voorraad.
Neem een zaken-tegel uit de rij en plaats deze op een vrije bouwplaats,
of op een bouwplaats waar reeds één zaak ligt. De speler mag
elke zaak-tegel uit de groep (2 of 3 in grootte) kiezen. Als de zaak-tegel
de één-na-laatste in de groep was dan wordt de laatste tegel
direkt verdekt gelegd in een gebiedje onder Central Park. Nadat bepaalde groepen
weggehaald zijn volgt er een kleine score-ronde, hetgeen op het bord aangegeven
staat (bijv. alle spelers met minstens één wolkenkrabber in
minstens drie verschillende distrikten krijgen 4 overwinningspunten).
Pak de bovenste kaart van de stapel zwarte kaarten, voeg de kaart aan je
handkaarten toe en verplaats één van de kommissie-stenen. Elke
kommissie-steen, of kortweg kommissie, volgt een vaststaand pad, zoals aangegeven
wordt op het voorbeeldkaartje dat elke speler heeft. Soms is er, bij het verzetten,
de keuze uit twee distrikten, maar altijd gaat de beweging van Gemeentehuis
naar Central Park. Als de kommissie een distrikt verlaat dan wordt, als teken
dat de kommissie daar geweest is een kommissie-schijfje achtergelaten. Wanneer
de kommissie in Central Park is en weer verzet wordt, dan gaat deze terug
naar het Gemeentehuis en vindt er een biedingsronde plaats. Elk distrikt dat
de kommissie bezocht heeft wordt langsgelopen, in die zin dat er in elk één
veiling wordt gehouden. De spelers bieden om wolkenkrabbers toe te kunnen
voegen aan een bouwplaats. Als ze al wolkenkrabbers in een bouwplaats hadden
staan dan moeten ze de nieuwe wolkenkrabbers toevoegen aan deze bouwplaats.
Als dit niet het geval is, dan mogen ze de wolkenkrabbers plaatsen op een
nog vrije plek. De speler die de kommissie naar het Gemeentehuis verplaatste
begint de bieding, en biedt een willekeurig aantal kaarten uit zijn hand.
De kleur van de kaarten moet overeenkomen met de kleur van de bouwplaats waarop
geboden wordt (zwarte kaarten gelden als jokers). Elk volgende bod moet hoger
zijn dan het vorige, indien men dat niet wil of kan moet men passen en mag
men de geboden kaarten terug op handen nemen. Diegene die als enige nog in
de bieding zit (de anderen hebben dus gepast) wint de bieding en legt de geboden
kaarten op de juiste aflegstapels. De speler mag 1, 2 of 3 wolkenkrabbers
uit zijn eigen voorraad nemen en plaatsen in de bouwplaats waarop hij geboden
had, afhankelijk van het aantal afgebeelde wolkenkrabbers op de kaart met
de hoogste waarde (bijv. de "6" kaart heeft slechts één
wolkenkrabber afgebeeld; dus als een speler deze kaart in zijn bieding heeft
zitten dan mag hij bij en winnende bieding slechts één wolkenkrabber
plaatsen). Als, voorafgaand aan een veiling, alle bouwplaatsen in een distrikt
vol zijn, ofwel met wolkenkrabbers ofwel met zaken, dan mag de winnende bieder
een "bouwstop" afkondigen. Een bouwstop fiche wordt dan neergelegd
op het distrikt, en de speler die deze fiche plaatste krijgt dan één
zegepunt voor elke wolkenkrabber in dit distrikt. Alle andere spelers krijgen
een aantal zegepunten gelijk aan het aantal eigen wolkenkrabbers maal 0,5
, en daarna worden alle zaken en wolkenkrabbers uit dit distrikt verwijderd.
Er kan nooit meer iets gebouwd worden in dit distrikt, en de kommissie zal
dit distrikt bij het verplaatsen overslaan.
Nadat zo elk bezocht distrikt een veiling heeft gehad, vindt er ook nog één
veiling plaats in het gebied bij Central Park. De eerste speler mag nu bieden
met één willekeurige kleur, de anderen moeten vervolgens tegenbieden
in dezelfde kleur (of zwarte kaarten). De winnaar mag wolkenkrabbers plaatsen
bij Central Park, belangrijk voor de eindtelling.
Een distrikt scoren: een speler kan een distrikt waarin de kommissie zich
bevindt laten scoren. Elke wolkenkrabbers die zich in dat gebied bevindt scoort
punten, afhankelijk van hoeveel verschiilende soorten zaken er naast die wolkenkrabber
liggen. Als een wolkenkrabber geen enkele zaak naast zich heeft dan levert
hij maar 1 punt op, bij één zaak 2 punten, oplopend tot maximaal
8 punten bij vier verschllende zaken.
Als de speler voor 4. kiest dan bestaat de volgende aktie uit het trekken van
twee nieuwe zwarte kaarten. Als de speler voor aktie 1, 2 of 3 kiest dan mag
hij twee gekleurde kaarten naar keuze uitkiezen. De derde aktie van een speler
bestaat uit het verplaatsen van één van de beide kommissie-stenen,
hetgeen bij een verplaatsing van Central Park naar het Gemeentehuis natuurlijk
leidt tot een biedingsronde.
Wanneer de laatste zaak-tegel uit de rij wordt geplaatst, of wanneer een tweede
bouwstop-tegel wordt gelegd dan stop het spel onmiddelijk. Alle distrikten worden
nog één maal gescoord, inclusief Central Park. De zaken-tegels
die bij Central Park liggen worden geschud en er worden er drie getrokken. Afhankelijk
van het aantal verschillende zaak-tegels in dit gebied scoort elke wolkenkrabber
in dat gebied scoort 2, 3 of 5 punten. De speler met de meeste zegepunten kan
zich de winnaar noemen.
Enkele kommentaren op het spel:
Onderdelen: het spel zit in dezelfde doos als de andere grote
Alea-spellen en heeft een mooie tekenstijl, passend bij de vroege twintigste
eeuw. Een plastic bak in de doos houdt alles netjes bij elkaar, hoewel extra
zakjes wel handig zouden zijn voor de zaken-tegels en de wolkenkrabbers. De
wolkenkrabbers zijn kleine plastic gebouwtjes die precies hetzelfde zijn als
de gebouwen gebruikt bij het spel Shark, maar zij zien er goed uit op het
bord en liggen goed in de hand. De kaarten zijn van goede kwaliteit, alhoewel
ik meen dat er een groter verschil gemaakt had moeten worden tussen de verschillende
kleuren; het enige verschil nu is dat de cijfers in de hoeken van de kaarten
een kleur hebben. De kommissie-stenen en schijven zijn functioneel, maar ook
niet meer dan dat. De zaken-tegels zijn irritant kleine tegeltjes met nauwelijks
van elkaar te onderscheiden afbeeldingen erop. Het dubbelzijdige speelbord
(één kant kan gebruikt worden voor een variant) echter is van
mooie kwaliteit, met een versimpelde kaart en wat illustraties van beroemde
gebouwen, hetgeen het spel een leuke thematische laag geeft. Terwijl sommige
onderdelen dus beneden gemiddeld van kwaliteit zijn, werkt het totaalpakket
dus behoorlijk goed, en de meeste mensen zullen dan ook niet klagen.
Regels: Ik zou niet verrast zijn als je mijn eerdere beschrijving
van de spelregels niet zou begrijpen; om het spel te leren, kun je beter kijken
op de bijgeleverde samenvattingskaartjes en de geillustreerde diagrammen in
de spelregels. De handleiding is een echte Alea-handleiding, gewaardeerd door
de meeste spelers, zelf vind ik ze altijd wat verwarrend: twaalf bladzijden
volledig in kleur en met veel illustraties. Het spel laat zich makkelijker
uitleggen dan dat het te leren is uit de handleiding, en de samenvattingskaartjes
maken alles een stuk simpeler voor nieuwe spelers.
Strategie: de strategie benodigd voor
dit spel is niet intuitief, echter. Klaarblijkelijk proberen de spelers
zoveel mogelijk wolkenkrabbers
te plaatsen naast zo gevarieerd mogelijke zaken-tegels. Aangezien men maar
één aktie per beurt kan doen is het erg moeilijk goede scoringskansen
te ontwikkelen, en één goed geplaatste bouwstop kan al je
plannen in één keer verzieken. Om het goed te doen in dit
spel, moet de speler heel goed opletten tussen zijn beurten in en uit
zien te vinden
hoe de andere spelers de kommissie te laten verplaatsen naar de voor hem
zo gunstig mogelijke plaatsen. Het Central Park is een leuk spelgegeven,
maar
de score die deze plek oplevert beinvloedt het spel niet erg. Er wordt trouwens
toch niet veel gescoord in dit spel, omdat de kommissie altijd weer daar
lijkt
zijn waar de speler hem niet wil hebben. Ik vond Fifth Avenue in dit opzicht
licht irritant: men kan zo weinig doen in één beurt dat elke
vorm van plannen erg moeilijk wordt. Sommige spelers hebben online aangegeven
dat er een grote hoeveelheid verborgen strategie in dit spel zit, en dat
dat pas gevonden wordt na herhaaldelijk spelen. Ik hou eerlijk gezegd
van wat
meer openheid in strategie.
Varianten: de handleiding bevat een variant voor twee spelers,
die goed maar gecompliceerd is. Reuze aardig, maar ik pak liever een goed
tweespelerspel. De andere zijde van het speelbord heeft zes ipv vijf bouwplaatsen
per distrikt, hetgeen meer ruimte geeft. Ik heb een grote voorkeur voor deze
kant van het bord, in het speciaal bij vier spelers, want het geeft elke speler
meer ademruimte. Sommigen houden het liever bij het standaardbord, maar geef
mij maar de uitgebreidere variant, want meer opties=meer strategie=meer lol.
Speelplezier: Ik had echt geen lol
bij het spelen van dit spel. Ik begreep de regels, ik zag de strategieën
(denk ik), maar had gewoon geen lol. Het verbleekt zeker bij zijn grotere
broers (Puerto Rico, Chinatown,
etc), maar het is niet de slechtste van de serie (dat is Eiszeit), hoewel
maar net. Geen lol dus, ik had de hele tijd het gevoel dat ik de anderen
aan
het tegenhouden was in plaats van dat ik zelf aan het
scoren was. De biedingsronden waren wat vlakjes, en de eigen beurten vaak
saai. Soms vonden er te veel veilingen achter elkaar plaats en verdronk
het
spel nog meer in saaiheid.
Mijn
worp =
Frank's worp = -----------------------------
Eindworp = Diegenen die hun Alea-serie kompleet willen maken zou ik het aanschaffen van
Fifth Avenue aan willen raden. In alle andere gevallen zou ik een aankoop afraden.
Ik hou van het idee, het thema en de tijd waarin dit spel speelt. Ik hou alleen
niet van de speelbaarheid: functioneel met weinig plezier. Fifth Avenue klopt
op zich wel als spel, maar heeft weinig ziel: er waren geen "Aha!"
momenten, geen lachsalvo's, er was sowieso weinig aan emotie. Er zijn zo veel
andere goede spellen op deze wereld dat ik niet zou begrijpen dat je je tijd
zou verdoen met dit spel.
Kommentaar Frank: in tegenstelling tot Tom sprak mij het gehanteerde thema
van Fifth Avenue totaal niet aan, ik ben meer een man van "langer geleden".
Maar buiten dat, het spelmechanisme van Fifth Avenue komt gezocht en gemaakt
over en bekoort ook mij niet. In de Alea-godenreeks is Fifth Avenue
duidelijk een mindere god, en kun je beter je pijlen richten op spellen als
Tadsch Mahal, Puerto Rico, die Handler von Genua en die Fuersten von Florenz.