Uitgever:
PS Games
Auteurs: Doris Matthaus en Frank Nestel
Aantal spelers: 3 tot 7
Vanaf 10 jaar
Speelduur circa 1 uur

Review door Frank

Frank's Zoo

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoring:
Handleiding/materialen:
Beginners:
Gevorderden:
Korte termijn:
Lange termijn:
Strategie/geluk:
TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Twee egels hebben gewonnen. Geloof je het niet ? Het is allemaal begonnen met een statige leeuw. Die moest echter buigen voor een olifant. De olifant werd overtroffen door twee olifanten - dat één ervan een mug was doet niet ter zake. Twee muizen lieten de twee olifanten schrikken, waarna twee egels kwamen die alles beëindigden, want er was in geen veld of wegen een vos te zien. Geloof je me niet ? Speel het dan zelf een keer!

Het hele spel dierkaarten bevindt zich in de handen van de spelers, en het is de bedoeling om als eerste je hand leeg te spelen! (de eerste plaats krijgt de meeste punten, er wordt echter doorgespeeld tot er maar 1 speler over is, zodat iedereen meer of minder punten krijgt naar gelang de klassering)


Er zijn 12 soorten dieren in het spel, te weten walvis, olifant, krokodil, ijsbeer, leeuw, zeerob, vos, baars, egel, sardines, muis en mug. Van elke diersoort zijn er 5 kaarten, alleen van de mug zijn er maar vier. Er is ook nog een jokerkaart in het spel. Bijna elk dier wordt overtroffen door een ander dier: bijv. de olifant wordt overtroffen door de muis, de krokodil door de olifant, de ijsbeer door de olifant en de walvis, de vos door de ijsbeer, olifant, krokodil en leeuw etc.etc. Wanneer een speler dus bijv. 1 olifantkaart uitspeelt dan de kan de volgende speler deze overtreffen met 1 muiskaart, en de speler erna kan dan deze muiskaart overtreffen met 1 zeerobkaart. Een andere manier om de vorige speler te overtreffen is door het uitspelen van dezelfde diersoort, maar dan 1 meer. De speler na de zeerobkaart zou in dat geval 2 zeerobkaarten kunnen uitspelen, en daarna moet de volgende speler dus 2 kaarten van een overtreffende diersoort neerleggen of drie zeerobben (aangezien er maar 5 zeerobkaarten in het spel zijn kan dit niet meer, wel kan 2 zeerob + 1 joker). Als iemand een slag maakt die door niemand meer kan overtroffen (iedereen heeft dan gepast, passen kan in dit spel tijdelijk, want als je wilt kan je dezelfde ronde weer aanhaken) dan is die slag voor hem/haar, en mag hij/zij uitkomen met nieuwe dierkaarten.
Hierboven is het basisspel uitgelegd, het gaat echter nog iets verder. Het is namelijk de bedoeling dat er na een eerste rondje in teams van twee gespeeld wordt, waarbij de teams bestaan uit spelers met een hoge en lage score. Zo kan je als briljante speler opgezadeld worden met een kneusje (Rene, nu begrijp ik het). Aan het eind van een spelronde krijg je nu namelijk niet alleen de punten van jezelf, maar ook van je teamgenoot.
Verder zijn er nog wat kleinere regeltjes: je kunt van een mug een olifant maken, het hebben van geen egels in je slagen geeft een 1 strafpunt en het hebben van meerdere leeuwen in je slagen geeft bonuspunten

Mijn worp =
Christine's worp =

Arno's worp =

-----------------------------
Eindworp =

Frank's Zoo is een zeer onderhoudend kaartspelletje met een melige ondertoon, en dat zeg ik niet omdat ik toevallig Frank heet. Het Rock-Paper-Scissors-systeem dat hier gehanteerd wordt brengt meer taktiek mee dan je verwacht. Het spel is niet moeilijk uit te leggen en speelt lekker weg voor zowel beginners als gevorderden.
Aan het begin van het spel, wanneer je hand erg vol is, kan het spel wat onoverzichtelijk zijn. Spelers die wat solistisch zijn ingesteld zullen kiezen voor het basisspel, omdat je bij het teamspel de overwinning niet meer volledig in de hand hebt.
Overigens heeft dit spel veel, heel veel, weg van de Grote Dalmuti. Beide spellen zijn afgeleiden van een spelvorm die reeds met behulp van het traditionele kaartspel in elkaar gezet kon worden. Daarom toch, voor beiden, één puntje aftrek.