UItgever: Hans im Glueck
Auteurs: Rudiger Dorn
Aantal spelers:2 tot 4
Vanaf 12 jaar
Speelduur 90 minuten
Review door Frank

Goa

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor
Handleiding/materialen
Beginners?
Gevorderden?
Spelplezier Korte Termijn
Spelplezier Lange Termijn
Strategie/Geluk
TOTAAL

Ga naar dit spel op spellink.nl

Toen Europese handelaren en avonturiers aan het eind van de 15e eeuw de Indische Oceaan verkenden, hadden zij slechts één doel voor ogen: de specerijen van Zuid-Oost Azië.
Hier wachtten onschatbare rijkdommen om ontdekt te worden. De Portugezen veroverden de provincie Goa aan de West-Indische kust en stichtten daarmee een belangrijk steunpunt voor de komende specerijenhandel met Zuid-Oost Azië.
U gebruikt de Gunst van het Moment om uw handelsgezelschap aanzien en rijkdom te geven. U vergroot uw handelsvloot, sticht plantages en koloniën, heft belasting en leidt expedities naar het onbekende.

Wie zal aan het einde van dit spannende ontwikkelingsspel het meest succesvolle handelsgezelschap hebben?

Waar te beginnen met een korte uitleg over dit spel ? De spelhandleiding is 12 bladzijden lang en er zijn veel details, maar ja, ik zal een poging wagen.
Het gaat erom om als speler in de strijd om de specerijen zich zo ver mogelijk te ontwikkelen op de volgende gebieden: scheepsbouw, specerijenoogst, belastinggeld innen, kolonies stichten, en expedities maken. Elke speler houdt de meeste van deze zaken bij op een bordje, wat voor elke speler ligt:

In de 1e kolom staan de getallen 0,1,3, 6 en 10, dit zijn de zegepunten die je kan verdienen aan het eind van het spel. De 2e kolom gaat over de scheepsbouw: als je tellertje ligt in het bovenste vakje dan mag je 1 scheepskaart pakken. Wil je nu verder ontwikkelen in de scheepsbouw, dus van vakje 1 naar vakje 2 gaan in de 2e kolom, dan moet je 1 wit zakje (gember) afleggen tesamen met 1 scheepskaartje, en als je weer een vakje verder wil dan moet je 1 wit zakje en 1 bruin zakje (kaneel) tesamen met 1+1=2 scheepskaartjes afleggen. Dit principe geldt ook voor de andere kolommen. De 3e kolom staat voor specerijenopbrengst, de 4e kolom staat voor het belastinggeld dat je ontvangt, de vijfde kolom voor het aantal expeditiekaarten die je mag trekken (eerste getal) en die je in je handen mag houden (tweede getal), en de laatste kolom staat voor hoeveel kolonisten je helpen bij het veroveren van een toekomstige kolonie. Belangrijk om te weten is dat er een verschil is tussen de akties scheepsbouw, specerijenopbrengst, belasting heffen, expediekaarten krijgen en kolonie stichten en het verder doorontwikkelen van deze akties. Dat laatste levert je in eerste instante niets op , maar later, wanneer je voor de daadwerkelijke aktie kiest, krijg je gewoon meer van het gekozene.

Hierboven staat het tweede spelbordje dat iedere speler bezit. De bovenste 4 vakjes zijn plekken waar plantages neergelegd kunnen worden. De onderste vier plekken zijn plekken waar gestichte kolonies neergelegd kunnen worden. Kolonies en plantages leveren, wanneer gekozen wordt voor de aktie specerijenopbrengst, specerijen op, die zoals gezegd nodig zijn om je te kunnen ontwikkelen. Plantages koop je in de biedingsronde, een kolonie sticht je wanneer je voor de aktie "kolonie stichten" kiest. Het stichten van een kolonie is een verhaal apart, laat ik hier volstaan dat je kolonisten-handkaarten, een klein aantal willekeurig getrokken kolonisten en het kolonistengetal in kolom 6 van belang zijn om met succes een kolonie te kunnen stichten.
Tot slot is er nog het centrale speelbord:

De eigenlijke spelronde begint met een biedingronde, in Goa in een origineel jasje gegoten. Tegels met kolonies, maar ook met allerlei andere effekten (extra handkaartjes krijgen, extra punten op het eind etc.etc.), liggen 5x5 verdeeld. De speler met de vlag (het teken van de startspeler) legt deze vlag ergens aan de rand neer, en legt er een "1" van zijn kleur op. De tweede speler moet vanaf deze vlag vertrekken naar een tegeltje dat horizontaal, vertikaal of diagonaal hiervan ligt, en legt hier een "2" van zijn kleur. Dit gaat zo door tot elke speler een getalletje heeft neergelegd op een tegeltje. Daarna worden de vlag en de tegeltjes volgens de nummertjes geveild door de speler wiens kleur op het tegeltje lag. Het leuke is dat iedere speler daarmee een keer de veilingmeester is. De veilingmeester heeft het laatste woord over een bod en kan er zelf het hoogste bedrag tegenaangooien, maar als de veilingmeester een bod aanneemt is hij het geld rijker maar een tegeltje armer.

Aan het eind van het spel volgt een ingewikkelde telling: overwinningspunten voor ontwikkeling, voor aantal koloniën, voor expeditiekaarten van dezelfde soort, voor bonustegels etc..

BEKORINGSFAKTOR:
Er is gekozen voor een goede naam van het spel, het wekt nieuwsgierigheid op. De tekst op de achterzijde van de doos zegt eerder iets over een stukje geschiedenis dan over het werkelijke spel. De gebruikte foto op de achterzijde laat een druk en ingewikkeld speelbord zien. Oppervlakkige spelers zullen bij het zien van de doos niet zo snel overgaan tot een koop, maar liefhebbers weten genoeg en kopen dit blind. Nota bene dat het plaatje op de voorzijde wel erg aan het plaatje van de Puerto Rico-doos doet denken: zag je op de doos van Puerto Rico een blik op een exotische haven vanaf een oud schip, op de Goa-doos zie je een handelaar staan in een exotische haven met op de achtergrond....hé, dat lijkt wel het schip van Puerto Rico! Dubbelzinnig?

SPELMATERIAAL:
Het ziet er allemaal heel keurig uit, mooie materialen, een goede handleiding (die mij weinig vragen opriep, maar op deze site vind je toch nog vragen(en antwoorden)), nette vakjes voor alle spullen. Het spelbord zit wel wat moeizaam in doos, maar dat is dan ook het enige.

BEGINNERS?:
Geen spel voor beginners, ik zou hen willen adviseren: neem de route Catan, Puerto Rico en ga dan pas naar Goa.

GEVORDERDEN?:
Gevorderden hebben de route Catan-Puerto Rico al gehad, nu ligt Goa in zicht en er is geen ontkomen aan..

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Eén of meer wenpotjes zijn nodig om alle mechanismen ten volle te begrijpen/benutten, en daarna loopt Goa op rolletjes.

SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
Veel plezier zal dit gaan bieden, het biedt zo ongeveer dezelfde diepgang als Amon-Ra en Puerto Rico.

STRATEGIE/GELUK:
Eén puntje aftrek voor de kansfaktor die aanwezig is bij de kolonisatie, wanneer je door diepe pech het minimaal aantal spontaan toestromende kolonisten trekt en de kolonie misloopt, en dus gelijk een ritje achterloopt bij de anderen.

Mijn worp =
Arno's worp =

Albert's worp =

Gerard's worp =

René's worp =

-----------------------------
Eindworp =

Er lopen, net als bij een ander spel van deze spelauteur, getiteld Die Handler von Genua (Alea-Reeks), veel strategische denk- en doe-lijnen door elkaar, wat er voor zorgt dat je de eerste partijtjes soms niet het volledige overzicht hebt van wat er taktisch allemaal mogelijk is.
Voor beginnende spellenspelers is dit spel te hoog gegrepen, zij zullen ontmoedigd worden door de vele spelmaterialen en de best wel uitgebreide handleiding. Gevorderden zullen van Goa echter smullen, zeker als zij meer willen na met name Puerto Rico. Het spel is ook erg leuk met 2 personen, en dat zie je niet zo vaak bij grotere bordspellen (tip: Tikal).

PS ik heb gelijk gekregen, 999 Games heeft dit spel in haar collectie weten te krijgen, als tegenhanger van het Ravensburger-kopstuk Puerto Rico! Overigens heb ik Puerto Rico één dobbelsteenoog meer gegeven, omdat ik dat spel toegankelijker vind voor beginners.

 

----