Uitgever:Phalanx Games
Auteur: Leo Colovini
Aantal spelers: 2 tot 4
Speelduur ongeveer 45 minuten
Vanaf 10 jaar

Review door Leonie (oktober 2005)

De Spellenhoek bedankt PhalanxGames voor het ter beschikking stellen van een demonstratie-exemplaar.

Materialen
Speltype
Speluitleg
Speelduur
Integratie van thema
Geschiktheid voor spelerniveau's
Geschiktheid voor speleraantallen
Herspeelbaarheid
Spelerinteractie
Prijs(/Kwaliteit)

Go West

 

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor
Handleiding/materialen
Beginners?
Gevorderden?
Spelplezier Korte Termijn
Spelplezier Lange Termijn
Strategie/Geluk
TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Go West is een nieuw bordspel van Colovini van Phalanx Games voor 2-4 spelers vanaf 10 jaar. Het spel speelt zich af in de achttiende eeuw, een tijd waarin miljoenen immigranten vanuit Europa in huifkarren door Noord-Amerika naar het vruchtbare Nieuw England trokken. De spelers zijn sluwe handelaren, die nuttig gebruik maken van de passerende huifkarren.

Materialen: Het spelmateriaal bestaat uit een speelbord, 80 speelkaarten (56 actiekaarten, 24 uitbetalingskaarten, 20 houten huifkarren en 120 investeringsschijven in 4 kleuren, 4 zwarte schijven – dit zijn de marktscheiders - 4 houten “Dubbele Actie”- schijven in 4 kleuren en 4 houten scorepionnen.

Speltype: resourcemanagement- en meerderhedenspel

Speluitleg: Vanuit New England trekken de immigranten met hun huifkarren door 5 andere gebieden van Noord-Amerika. Dit zijn East, Great Plains, Midwest, West en California..Elke beurt zijn er drie acties mogelijk. Je kan een actiekaart spelen of verkopen of een uitbetalingkaart spelen. Met een actiekaart kun je in een van de gebieden investeren (uitgezonderd het startgebied en het eindgebied) en/of de trek van huifkarren beïnvloeden. Dit hangt af van de afbeeldingen die op je actiekaarten staan. Als je investeert, plaats je 1 of 2 investeringsschijven in 1 of 2 gebieden. In welk aantal gebieden je mag investeren hangt ook weer af van je actiekaart.
In elk gebied is ruimte voor 7 schijven, maar het is mogelijk om schijven van medespelers te verdringen. Deze schijven leveren per gebied winstpunten op als iemand een uitbetalingkaart speelt en er voldoende huifkarren in de gebieden staan. Huifkarren bepalen eigenlijk of de spelers wel of niet punten kunnen krijgen. Door het benutten van de actiekaarten kan een speler er voor zorgen dat de huifkarren op de voor hun beste plek komen te staan Als er te weinig huifkarren staan, gaan de punten naar de speler(s) met de meeste schijven. Het spelen van actie- en uitbetalingskaarten kost je ook investeringsschijven, die je weer terug kunt krijgen door beurten op te offeren en actiekaarten te verkopen.
Het spel eindigt indien een of meer spelers een score van 50 overwinningspunten of meer hebben. Het spel eindigt ook indien er zowel in New England (het startgebied in het oosten) als in East (het gebied direct naast New England) zich geen huifkarren meer bevinden. Op dat moment wint de speler met de meeste overwinningspunten.

Speelduur: Volgens de verpakking zou de speelduur ca. 45 minuten zijn. De eerste keer dat wij het speelden met 4 personen deden wij er wel wat langer over. Na vaker spelen zal 45 minuten wel meer reëel zijn.

Integratie van het thema: Laag. Tijdens het spelen van het spel krijg je niet het gevoel dat je in een spannende race betrokken bent die ook maar iets te maken heeft met de trek naar het westen in Noord-Amerika. Geen enkel “gold-rush”gevoel. Jammer, de doos ziet er wel aardig uit maar het enige wat naar mijn gevoel klopt is dat de houten huifkarren zich westwaarts verplaatsen over het speelbord.

Geschiktheid voor oppervlakkige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor middelmatige bordspel-spelers:
Geschiktheid voor zware bordspel-spelers:

Speleraantallen:
2 spelers-
3 spelers -
4 spelers - bij 4 spelers kwam het spel traag op gang. Wel is er dan meer actie door de andere spelers dan bij 2. Je hebt dan minder in eigen hand.

Herspeelbaarheid: , redelijk snel opgezet, , relatief veel uitleg.

Spelerinteractie: , je kunt de andere spelers benadelen door het direct benutten van de dubbele actie-schijf en dan na de actiekaart direct een uitbetalingskaart te spelen.

Prijs(/Kwaliteit): , de winkelprijs ligt zo rond de 25 euro. Er zitten redelijk veel stukken in de doos. Speelbord is van goede kwaliteit. Dit is wel een redelijke prijs.

BEKORINGSFAKTOR:
De doos ziet er niet echt vrolijk uit en nodigt niet direct uit tot spelen. De achtergrond is wel mooi, maar de persoon op de voorgrond en de omlijsting zijn nogal somber. Je denkt niet van goh, wat een leuk spel zeg. Nou nee. Maar goed de omschrijving is wel aardig en als dat soort spellen je aantrekt kan het wel leuk zijn.

SPELMATERIAAL:
Het speelbord is vrij mooi en ook stevig.Overzichtelijk is het ook wel. De speelstukken zijn simpel en stevig. Niet breekbaar in ieder geval. De huifkarren vind ik echter niet als zodanig herkenbaar. Het lijken haast wel vrachtwagens. De speelkaarten zijn van stevig papier gemaakt. De handleiding heeft vrij saai taalgebruik. De handleiding is wel redelijk duidelijk na 2x lezen. Is ook niet te lang. Termen als investeren in een tijdperk dat meer bol van actie moet staan doet saai aan.

BEGINNERS?:
Het is een redelijk ingewikkeld spel voor beginners. Eerst moet je door de handleiding heen komen en dan de kaarten schudden. Wij hadden met z’n vieren al zoiets van “wanneer zijn we nu eens klaar, dit is niet echt zo’n leuk spel”.

GEVORDERDEN?:
Het spel biedt wat meer tactische mogelijkheden voor gevorderden. De benutting van de speelkaarten zal het spel wellicht wat interessanter maken.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Het spel is wel makkelijk opgezet maar eenmaal begonnen speelt het vrij traag. Niet echt een spel waarvan je denkt, kom we gaan eens gezellig een spelletje doen.

SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
Wellicht dat als je het spel wat vaker speelt en je de mogelijkheden wat beter kan benutten dat het dan een ietwat leuker spel zal zijn.

STRATEGIE/GELUK:
Strategie is wel belangrijk in dit spel. Maar het hang ook zeker af van de kaarten die je van de stapel trekt. Wellicht heb je er namelijk helemaal niets aan en dan kan je alleen in de volgende beurt je kaart verkopen aan de bank waarmee je dan al dus eigenlijk een beurt niet optimaal hebt kunnen benutten.

Mijn cijfer =
Frank's cijfer =
Arno's cijfer =
-----------------------------
Eindcijfer =

Go West ziet er aardig uit en zal ongetwijfeld wel sommige mensen aanspreken. Het is een aardig spel dat echter niet een “wow – wat leuk”gevoel weet te geven.Wellicht dat het leuker had kunnen zijn als het thema op nog een andere manier in het spel verwerkt had kunnen worden.