Uitgegever: Abacus Spiele / 999Games
Auteur: Michael Schacht
Aantal spelers: 2 tot 4
Vanaf 10 jaar
Speelduur ca. 60 minuten

Review door Frank

Hanse (Hansa (D))

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoring:
Handleiding/materialen:
Beginners:
Gevorderden:
Korte termijn:
Lange termijn:
Strategie/geluk:

TOTAAL

 

Ga naar dit spel op spellink.nl

 

Het speelbord bestaat uit een kaart van de Oostzee met het daaromheenliggende kustgebied. In dat gebied bevindt zich een negental Hanze-steden, waaronder Kopenhagen en Leipzig. Tussen de steden staan pijlen getekend, die de richting waarin het handelsschip bewogen dient te worden aangeven. Verder staan er bij elke stad een of twee vakjes waarop handelswaar-fiches neergelegd worden.
De volgende speelstukken zijn van belang in Hansa:
1) Het schip: het schip begint in Kopenhagen, en vaart tijdens het spel van stad naar stad langs de pijlen. Elke reis naar de volgende stad kost de speler één munt (hier Taler genoemd). Slechts in die stad waar het schip staat kan een aktie uitgevoerd worden.
2) Handelswaar: handelswaar-fiches zijn er in zes kleuren, en in elke kleur zijn er fiches met 1, 2 of 3 tonnen (vanzelfsprekend leveren fiches met drie tonnen meer punten aan het eind van het spel meer op). Handelswaar kan overwinningspunten opleveren, maar je kan er ook markten mee kopen. Een handelswaar-fiche kost één munt.
3) Markten: elke speler heeft 15 markten in zijn eigen kleur. In elke stad kunnen willekeurig veel markten opgericht worden. Tegen betaling van een handelswaar-fiche kan een markt opgericht worden ( één markt bij een fiche met één ton, twee markten met een fiche met twee tonnen, etc.). Het kopen van een handelswaar-fiche kost, zoals eerder vermeld , één munt. Deze munt moet betaald worden aan degene die de meeste markten in die stad heeft. Ben je dat zelf, dan krijg je de fiche voor niets. Alleen in steden waar je een markt hebt mag je je handelswaar verkopen.
4) Geld: elke speler krijgt aan het begin van zijn beurt drie munten. In feite is elke munt een aktiepunt. Wat kan je met munten doen ? Je kan er handelswaar-fiches mee kopen en je kan er mee varen. Aan het eind van je beurt mag je ten hoogste drie munten behouden, hetgeen ook geldt voor handelswaar-fiches.

Het grote punt in Hansa is dat je, wanneer je met het handelsschip bent aanbeland in een stad, er slechts één aktie kan uitvoeren: ofwel één handelswaar-fiche aanschaffen, ofwel martkraam(en) stichten, ofwel handelswaar verkopen. Onverkochte handelswaar levert veel minder overwinningspunten op, want de tonnetjes op de fiches worden niet geteld. Daarom loont het om twee of meer gelijkgekleurde fiche te verkopen in een stad waar tenminste één markt in de eigen kleur staat.
Omdat je slechts één aktie kan doen in een stad, is het noodzakelijk verder te varen, als je nog meer akties wilt verrichten. Varen kost geld, en veel geld heb je niet. Uiteindelijk gaat het niet om het geld in dit spel, maar om de handelwaar (en dan bij voorkeur verkochte handelswaar) en om markten, want beiden geven overwinningspunten.

Dit besluit mijn wellicht wat ongewone uiteenzetting van Hansa.

 

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Hansa. Leuke naam, leuk spel. Spelauteur Michael Schacht komt na een wisselvallige spelcarriere (negatief: Packhuys, Industria, positief: Coloretto, Dschunke) met een spel dat pakkend is voor zowel oppervlakkige spelers als veelspelers. Het sepia speelbord spreekt niet direkt aan, de speelmaterialen zitten wat rommelig in de wat goedkoop ogende doos, maar wanneer eenmaal de akties in het hoofd vastzitten dan is Hansa een bordspel dat stevig op zijn poten staat. De beurten duren niet al te lang, er is een duidelijke pestfaktor aanwezig (parkeer het schip ver weg van waar de volgende speler heen wil gaan) en de spelers kunnen in hun beurt duidelijk kleur geven aan hun strategische bedoelingen in het verdere spel. Ga zo door, Michael !

----