Review door Frank
|
Meuterer |
De beoordeling (kies een onderwerp):
|
Meuterer (Duits, in het Nederlands Muiters) is een klein spelletje met een groot karakter uit de handzame serie van de Duitse firma Adlung Spiele. Geen enkel spel uit deze serie bevat meer dan 70 kaarten en grofweg zijn er drie lijnen: een kinderlijn, een lijn met lichte en snelle spellen en een lijn spellen met een bordspelkarakter. In het doosje van Meuterer zit een miniscuul doch uitgebreid handleidinkje.
Meuterer speelt zich af op een handelsschip, dat over zee (het
tafelbord) vaart tussen een twaalftal eilanden (kaarten), die in een cirkel
gerangschikt zijn. Het schip vaart met de klok mee langs deze eilanden. Op elke
eilandkaart staan naast naam en afbeelding van het eiland de volgende zaken
vermeld: 1) de handelswaar die er verkocht mag worden, 2) aantal zegepunten
voor de meeste succesvolle handelaar(en) op dit eiland en 3) zegepunten voor
de kapitein of muiter.
Het spel begint met het kiezen van de kapitein. De speler die kapitein wordt
krijgt de twee kapiteinsrollenkaarten, met daarop vier afbeeldingen: 1. de kapitein
geeft bij succes 0 overwinningspunten aan de maat, 2. de kapitein geeft bij
succes 1 overwinningspunt aan de maat, 3. de kapitein geeft 2 overwinningspunten
aan de maat en 4. de kapitein geeft 3 overwinningspunten. Aan het begin van
elke ronde, in fase 1, kiest de kapitein nu welke van deze vier opties
hij benut: hoe meer overwinningspunten hij aanbiedt aan de toekomstige maat,
des te meer kans hij heeft dat een van de andere spelers de rol van maat kiest
en dus aan zijn zijde strijdt bij muiterij.
In fase 2 komt de handelswaar aan bod. Er wordt gespeeld met waren
in de vorm van 36 kaarten: 4x robijn, 7x doek, 6x wijn, 8x koren en 6x konflikt.
Aan het begin worden deze kaarten geschud en krijgt iedere speler 5 "warenkaarten".
In fase twee leggen de spelers, te beginnen met de kapitein, beurtelings open
een warenkaart neer (de kapitein en muiter hebben de keuze 1 of meer kaarten
gedekt neer te leggen, zie later). Zodra een speler geen kaart meer wil of
kan
neerleggen, past hij en kiest hij een rol uit de volgende verdekte kaarten
(de zgn. aktiekaarten; de kapitein kiest geen aktie-kaart, deze heeft immers
al een rol):
1) Maat: staat aan de kant van de kapitein en krijgt, als de
kapitein wint na een muiterij, 1 zegepunt plus het door de kapitein geboden
aantal zegepunten (0,1, 2 of 3).
2) Muiter: veroorzaakt een muiterij. Is de muiterij succesvol
dan wordt de muiter de nieuwe kapitein. Er wordt gevaren naar het door de muiter
gekozen eiland en de muiter krijgt de op dit eiland aangegeven aantal zegepunten.
3) Scheepsjongen: helpt de muiter bij een muiterij. Is de muiterij
succesvol dan krijgt de scheepsjongen 2 zegepunten.
4) Handelaar: krijgt bij een gelijkstand in de warenverkoop
toch het maximale aantal zegepunten (op elk eiland staat een tabelletje).
5) Ladingsmeester: trekt in fase 8 drie warenkaarten extra
en mag uitkiezen welke hij wil houden.
Fase 3 is eenvoudig: iedereen laat nu zijn gekozen aktiekaart zien.
De bestemming van kapitein en muiter hangt af van het aantal verdekt ingezet
warenkaarten, bijv. als de kapitein twee verdekte warenkaarten heeft liggen
dan legt hij de bestemmingskaart van de kapitein kloksgewijs twee eilanden verder
dan het eiland waar het schip ligt.
Fase 4 is een spannende: de muiterij wordt uitgevoerd, mits een speler
de muiter-aktiekaart heeft gekozen. In deze fase strijden de kapitein en de
maat zij aan zij tegen de muiter en de scheepsjongen. De reeds in fase 2 uitgespeelde
konfliktkaarten worden hierbij in overweging genomen, maar verder mogen -te
beginnen bij de kapitein- de betrokken spelers een of meerdere konfliktskaarten
extra uitspelen. De partij met de meeste konfliktspunten wint het gevecht (bij
een gelijkspel wint de kant van de muiters).
I n fase 5 worden de overwinningspunten verdeeld: de kapitein en muiter
krijgen -indien zij winnen- het aantal zegepunten wat op hun respektievelijke
doel-eilanden staat vermeld, de maat krijgt bij winst van de kapitein 1 zegepunt
en de door de kapitein beloofde zegepunten en de scheepsjongen krijgt bij winst
van de muiter 2 zegepunten. Verder kan men nog zegepunten verdienen op basis
van de ingezette handelswaar. De handelswaar kan verkocht worden op het eiland
waar het schip nu is of op het vorige eiland, en alle spelers moeten bij meerdere
soorten ingezette handelswaar van te voren zeggen welke handelswaar op welk
eiland verkocht gaat worden. Alleen diegene(n) die op een eiland de meeste verlangde
warenkaarten inzet wint zegepunten, indien dit 2 spelers zijn dan zijn dit minder
zegepunten en indien dit 3 spelers zijn nog minder (en bij 4 geen) zegepunten.
PS: let op eerder genoemde handelaar.
In fase 6 wordt het schip bewogen naar de bestemming van de kapitein
of de muiter, afhankelijk van wie van beiden de muiterij heeft gewonnen. Als
de muiter heeft gewonnen dan wordt hij de nieuwe kapitein, als de kapitein heeft
gewonnen dan blijft hij kapitein.
In fase 7 worden de vaardoel-kaarten en ingezette warenkaarten afgelegd.
In fase 8 moet de hand weer aangevuld worden tot 5 warenkaarten. PS
let op eerder genoemde ladingsmeester.
In fase 9 worden alle aktie-kaarten (=rollenkaarten), behalve natuurlijk
de kapiteinskaarten, weer in het midden van het speelveld gelegd.
In fase 10 is de ronde afgelopen.
Na 8 (bij 4 spelers) of 9 (bij 3 spelers) ronden eindigt het spel en wint diegene met de meeste zegepunten.
Mijn
worp =
-----------------------------
Eindworp =
Meuterer kan gezien worden als een soort vervolg op Verräter,
gemaakt door dezelfde auteur. Alhoewel de opstelling van de kaarten op de speeltafel
wel heel erg op elkaar lijkt, geeft Meuterer toch een ander speelgevoel. Meuterer
is naar mijn bescheiden mening toch de sterkste van de twee, en is een geweldig
spel wat met name liefhebbers van grote bordspellen en fans van Machiavelli
zal bekoren, dit ondanks het zeer kleine doosje waarin het zit.. Het kiezen
van de rollen, de steeds wisselende allianties en het handelen zijn sterk door
elkaar
gemixd, en is het is een wonder om te zien hoe met slechts
een handvol kaarten deze mix op uitstekende wijze op de
speeltafel tot leven komt. Aanrader, met name gezien de hoge
prijs-kwaliteitsverhouding (prijs circa 5 euro).