Uitgever:Adlung Spiele
Auteur MarcelAndré Casasola Merkle
Aantal spelers:2 tot 4
Vanaf 12 jaar
Duur: 60 minuten

Review door Frank

Meuterer



Klik HIER om naar de Meuterer-Homepage te gaan

De beoordeling (kies een onderwerp):
BEKORINGSFAKTOR:
SPELMATERIAAL:
BEGINNERS?:
GEVORDERDEN?:
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
STRATEGIE/GELUK:

TOTAAL

 

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Meuterer (Duits, in het Nederlands Muiters) is een klein spelletje met een groot karakter uit de handzame serie van de Duitse firma Adlung Spiele. Geen enkel spel uit deze serie bevat meer dan 70 kaarten en grofweg zijn er drie lijnen: een kinderlijn, een lijn met lichte en snelle spellen en een lijn spellen met een bordspelkarakter. In het doosje van Meuterer zit een miniscuul doch uitgebreid handleidinkje.

Meuterer speelt zich af op een handelsschip, dat over zee (het tafelbord) vaart tussen een twaalftal eilanden (kaarten), die in een cirkel gerangschikt zijn. Het schip vaart met de klok mee langs deze eilanden. Op elke eilandkaart staan naast naam en afbeelding van het eiland de volgende zaken vermeld: 1) de handelswaar die er verkocht mag worden, 2) aantal zegepunten voor de meeste succesvolle handelaar(en) op dit eiland en 3) zegepunten voor de kapitein of muiter.
Het spel begint met het kiezen van de kapitein. De speler die kapitein wordt krijgt de twee kapiteinsrollenkaarten, met daarop vier afbeeldingen: 1. de kapitein geeft bij succes 0 overwinningspunten aan de maat, 2. de kapitein geeft bij succes 1 overwinningspunt aan de maat, 3. de kapitein geeft 2 overwinningspunten aan de maat en 4. de kapitein geeft 3 overwinningspunten. Aan het begin van elke ronde, in fase 1, kiest de kapitein nu welke van deze vier opties hij benut: hoe meer overwinningspunten hij aanbiedt aan de toekomstige maat, des te meer kans hij heeft dat een van de andere spelers de rol van maat kiest en dus aan zijn zijde strijdt bij muiterij.
In fase 2 komt de handelswaar aan bod. Er wordt gespeeld met waren in de vorm van 36 kaarten: 4x robijn, 7x doek, 6x wijn, 8x koren en 6x konflikt. Aan het begin worden deze kaarten geschud en krijgt iedere speler 5 "warenkaarten". In fase twee leggen de spelers, te beginnen met de kapitein, beurtelings open een warenkaart neer (de kapitein en muiter hebben de keuze 1 of meer kaarten gedekt neer te leggen, zie later). Zodra een speler geen kaart meer wil of kan neerleggen, past hij en kiest hij een rol uit de volgende verdekte kaarten (de zgn. aktiekaarten; de kapitein kiest geen aktie-kaart, deze heeft immers al een rol):
1) Maat: staat aan de kant van de kapitein en krijgt, als de kapitein wint na een muiterij, 1 zegepunt plus het door de kapitein geboden aantal zegepunten (0,1, 2 of 3).
2) Muiter: veroorzaakt een muiterij. Is de muiterij succesvol dan wordt de muiter de nieuwe kapitein. Er wordt gevaren naar het door de muiter gekozen eiland en de muiter krijgt de op dit eiland aangegeven aantal zegepunten.
3) Scheepsjongen: helpt de muiter bij een muiterij. Is de muiterij succesvol dan krijgt de scheepsjongen 2 zegepunten.
4) Handelaar: krijgt bij een gelijkstand in de warenverkoop toch het maximale aantal zegepunten (op elk eiland staat een tabelletje).
5) Ladingsmeester: trekt in fase 8 drie warenkaarten extra en mag uitkiezen welke hij wil houden.
Fase 3 is eenvoudig: iedereen laat nu zijn gekozen aktiekaart zien. De bestemming van kapitein en muiter hangt af van het aantal verdekt ingezet warenkaarten, bijv. als de kapitein twee verdekte warenkaarten heeft liggen dan legt hij de bestemmingskaart van de kapitein kloksgewijs twee eilanden verder dan het eiland waar het schip ligt.
Fase 4 is een spannende: de muiterij wordt uitgevoerd, mits een speler de muiter-aktiekaart heeft gekozen. In deze fase strijden de kapitein en de maat zij aan zij tegen de muiter en de scheepsjongen. De reeds in fase 2 uitgespeelde konfliktkaarten worden hierbij in overweging genomen, maar verder mogen -te beginnen bij de kapitein- de betrokken spelers een of meerdere konfliktskaarten extra uitspelen. De partij met de meeste konfliktspunten wint het gevecht (bij een gelijkspel wint de kant van de muiters).
I n fase 5 worden de overwinningspunten verdeeld: de kapitein en muiter krijgen -indien zij winnen- het aantal zegepunten wat op hun respektievelijke doel-eilanden staat vermeld, de maat krijgt bij winst van de kapitein 1 zegepunt en de door de kapitein beloofde zegepunten en de scheepsjongen krijgt bij winst van de muiter 2 zegepunten. Verder kan men nog zegepunten verdienen op basis van de ingezette handelswaar. De handelswaar kan verkocht worden op het eiland waar het schip nu is of op het vorige eiland, en alle spelers moeten bij meerdere soorten ingezette handelswaar van te voren zeggen welke handelswaar op welk eiland verkocht gaat worden. Alleen diegene(n) die op een eiland de meeste verlangde warenkaarten inzet wint zegepunten, indien dit 2 spelers zijn dan zijn dit minder zegepunten en indien dit 3 spelers zijn nog minder (en bij 4 geen) zegepunten. PS: let op eerder genoemde handelaar.
In fase 6 wordt het schip bewogen naar de bestemming van de kapitein of de muiter, afhankelijk van wie van beiden de muiterij heeft gewonnen. Als de muiter heeft gewonnen dan wordt hij de nieuwe kapitein, als de kapitein heeft gewonnen dan blijft hij kapitein.
In fase 7 worden de vaardoel-kaarten en ingezette warenkaarten afgelegd.
In fase 8 moet de hand weer aangevuld worden tot 5 warenkaarten. PS let op eerder genoemde ladingsmeester.
In fase 9 worden alle aktie-kaarten (=rollenkaarten), behalve natuurlijk de kapiteinskaarten, weer in het midden van het speelveld gelegd.
In fase 10 is de ronde afgelopen.

Na 8 (bij 4 spelers) of 9 (bij 3 spelers) ronden eindigt het spel en wint diegene met de meeste zegepunten.

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Meuterer kan gezien worden als een soort vervolg op Verräter, gemaakt door dezelfde auteur. Alhoewel de opstelling van de kaarten op de speeltafel wel heel erg op elkaar lijkt, geeft Meuterer toch een ander speelgevoel. Meuterer is naar mijn bescheiden mening toch de sterkste van de twee, en is een geweldig spel wat met name liefhebbers van grote bordspellen en fans van Machiavelli zal bekoren, dit ondanks het zeer kleine doosje waarin het zit.. Het kiezen van de rollen, de steeds wisselende allianties en het handelen zijn sterk door elkaar gemixd, en is het is een wonder om te zien hoe met slechts een handvol kaarten deze mix op uitstekende wijze op de speeltafel tot leven komt. Aanrader, met name gezien de hoge prijs-kwaliteitsverhouding (prijs circa 5 euro).