UItgever: Ravensburger
Auteurs: Kiesling en Kramer
Aantal spelers: 2 tot 4
Vanaf 10 jaar
Speelduur circa 90 minuten

Review door Frank

Mexica

De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor
Handleiding/materialen
Beginners?
Gevorderden?
Spelplezier Korte Termijn
Spelplezier Lange Termijn
Strategie/Geluk
TOTAAL

Ga naar dit spel op Spellink.nl

In Mexica stappen de spelers in de rol van de zogenaamde Mexica, ofwel Azteken en wordt er meegeholpen aan het opbouwen van een Azteekse stad, Tenochtitlan geheten. De spelers beschikken net als in zusterspellen Tikal en Java over een aantal aktiepunten, in dit spel 6 om precies te zijn. Deze aktiepunten kunnen, wanneer een speler aan de beurt is, aan één of meerder van de volgende akties besteed worden
- 1 kanaalstuk leggen tegen 1 aktiepunt (AP)
- 1 brug bouwen of verplaatsen tegen 1 AP
- speelfiguur (Mexica) verzetten tegen 1 AP per stap. Hierbij moet ik vermelden dat stapjes van land naar land, van land naar brug, en van brug naar land inderdaad 1 AP per stap kosten. Het verplaatsen van brug naar brug is wat gecompliceerder, maar omdat deze vorm van verplaasting zo ontzettend belangrijk is in dit spel zal ik dit toch even uitleggen. Als je Mexica op een brug staat dan kan deze, tegen betaling van 1 AP, er als het ware aan de zijkant vanaf springen en zich over het water verplaatsen naar een via dat water te bereiken vrije brug. Als een bezette brug gepasseerd wordt, wat mogelijk is, dan moet 1 AP extra betaald worden.
- Mexica willekeurig verplaatsen naar een vrijveld tegen 5 AP.
- Huis bouwen, 1 AP voor met waarde 1, 2 AP voor huis met waarde 2, 3 AP voor huis met waarde 3 en 4 AP voor huis met waarde 4.
- 1 of 2 aktiefiches kopen (deze kunnen dan in een volgende beurt als extra aktiepunten worden ingezet.
- aktiefiches inzetten of wijken voltooien is gratis

Wat is nu de bedoeling in Mexica? Allereerst is het de bedoeling om wijken te maken. Een wijk is een stuk land dat geheel omgeven is door water en/of bruggen. Daarbij is het van belang om een achttal op de rand van het speelbord liggende fiches, de Calpulli-fiches, in de gaten te houden. Het grootste getal op elke fiche geeft aan hoe groot de wijk waarin dit fiche gelegd wordt moet zijn. Als een speler in zijn beurt een wijk met grootte 8 heeft gemaakt, dan mag hij de fiche met getal 8 (zo die er is) in die wijk plaatsen op een vrij veld, en ontvangt hij het bovenste getal op de fiche aan zegepunten (4 in dit geval). Voorwaarde is wel dat bij voltooing van een wijk de speler zijn speelfiguur in deze wijk heeft staan. Iedere andere speelfiguur die, toevallig of niet, ook in deze wijk staat krijgt ook nog eens 2 punten.
Ten tweede moeten er gebouwen geplaatst worden. De gebouwen die geplaatst kunnen worden zijn van belang voor de twee waarderingen die er zijn in dit spel, halverwege en aan het eind. Alle wijken worden dan langsgelopen en er wordt dan gekeken naar de huizenmeerderheden in elke wijk, waarbij er voor de eerste, tweede en derde plaats punten in aflopende hoeveelheden zijn te verdienen.
Winnaar is degene die de meeste punten heeft verdiend aan het eind van het spel.


Bekoringsfaktor:
Wat is hier aan de hand? Op het eerste gezicht lijkt deze doos in vormgeving precies op Java en Tikal, maar bij nader inzien is voor de inkleuring van het prominent op de voorzijde aanwezige masker een kleuring gebruikt die het masker een versleten uiterlijk moet geven, maar daar wordt de plank misgeslagen, want het is de doos zelf die er versleten uit gaat zien.

SPELMATERIAAL:
Het spelbord is stevig en helder bedrukt en heeft twee vouwnaden (kruiselings), het speelvlak zelf oogt wat blokkerig. De speelstukken (Mexiaca en tellers) en legtegels (kanalen, bruggen, fiches) zijn van hout resp. karton. De huizen zijn van plastik en vallen uit de toon, niet alleen in dit spel, maar ook in de gehele reeks.

BEGINNERS?:
Mexica is voor beginners een overzichtelijk spel, omdat alle handelingen voor elke speler gecentreerd zijn rond één speelfiguur, de Mexica. Waar Java en Tikal een veelheid aan speelfiguren en dus een veelheid aan strategische richtingen kent, is Mexica wat dat betreft een stuk eenvoudiger en dus aantrekkelijker voor beginnende spelers.

GEVORDERDEN?:
Mexica is niet vervelend voor gevorderden en kan dus best eens ter tafel verschijnen. Kramer en Kiesling hebben echter veel diepere spellen gemaakt, ik noem Tikal, Torres en Maharaja, en om deze reden zal Mexica vrij snel vergeten worden door gevorderden.

SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Wat in het kopje beginners staat gaat wat mij betreft wederom ook hier op.

SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
Mexica speelt lekker weg en zal populair zijn in gemêleerde groepen van beginners en gevorderden, weinig- en veelspelers.

STRATEGIE/GELUK:
Geen kaartjestrekkerij en blinde trekstapels hier, kortom op dit vlak zit Mexica snor.

Mijn cijfer =
-----------------------------
Eindcijfer =

Met de hakken over de sloot weet Mexica de vijf dobbelstenoogjes te bereiken, en wel omdat het spel zo vriendelijk is voor oppervlakkige en/of beginnende spelers, maar ondertussen voldoende aantrekkelijk blijft voor liefhebbers van bordspellen.
Nog even enkele minpuntjes: de doos en de materialen zijn net iets minder als voorgangers Tikal en Java, en voorts is de aktie om tegen betaling van 5 AP je speelfiguur willekeurig te verplaatsen zwak te noemen. Maar verder is Mexica oké.