(54 punten)
Uitgever: ThinkFun (NL/B: Smart)
Auteur: Andrea Gilbert en Spence Snyder
Aantal spelers: 1
Speelduur vanaf 5 minuten
Vanaf 8 jaar
River Crossing 2

Review door Frank (juli 2005)

De Spellenhoek bedankt Smart voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

River Crossing


Speel River Crossing zelf, klik hier

De beoordeling:
BEKORINGSFAKTOR:
SPELMATERIAAL:
BEGINNERS?:
GEVORDERDEN?:
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
STRATEGIE/GELUK:

TOTAAL

 

Ga naar dit spel op Spellink.nl

In vrijwel alle speelgoed- en spellenwinkels zien we tegenwoordig wel Rush Hour liggen, een spelletje van Thinkfun (vroeger Binary Arts) waarbij je een rood autootje een overvolle parkeerplaats moet zien uit te loodsen. Dit spel, dat een leuk visueel uiterlijk koppelt aan prettig puzzelplezier, begint eenvoudig, bijna kinderachtig, maar bezorgt de speler in de loop van een veertigtal opdrachten gaandeweg een ernstig hersenkraken. Een ander spel van dezelfde fabrikant, waarover deze bespreking gaat en met de langste speltitel op deze website, te weten “River Crossing, the perilous plank puzzle”, weet de eenzame speler op dezelfde wijze als Rush Hour te bekoren en is bovendien meer en meer terug te vinden in de Nederlandse winkels.

Het idee is zo eenvoudig dat je het bijna zelf verzonnen zou kunnen hebben: een man staat aan één kant van de rivier, die bezaaid is met gevaarlijke krokodillen en slangen. Diverse boomstronken bevinden zich in het water, en op enkele plekken tussen deze boomstronken bevinden zich grotere en kleinere planken. De beste man wil aan de overkant komen, maar kan niet springen. Gelukkig mag hij wel lopen en staan op de planken en de boomstronken, en is hij in staat om één plank in de handen te nemen. Dus kan hij over een plank lopen, vervolgens op de boomstronk, waar deze plank op uitkomt, gaan staan, vervolgens de plank waarover hij zojuist gelopen heeft pakken en deze weer voor zich neerleggen, vervolgens er weer overheen lopen, etc..

Het spel wordt gespeeld op een groen plastic bordje, met allemaal gaatjes erin. Men pakt nu één van de veertig opdrachtskaartjes (van eenvoudig tot zeer moeilijk) en legt deze op het bordje: nu is er een afbeelding van een woeste rivier zichtbaar. In de gaatjes van het opdrachtskaartje plaatst men boomstronken, en tussen sommige boomstronken zijn schaduwen weergeven: boven deze schaduwen moet men planken neerleggen. Zo, het speelveld is klaar, zet het mannetje neer aan de oever waar de eerste plank zich bevindt en..... puzzelen maar !

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Zoals reeds eerder aangegeven koppelt River Crossing een heel leuk uiterlijk aan uitdagend puzzelplezier. Het spel is mooi vormgegeven en de speelmaterialen zijn van goede kwaliteit. Het niveau van de puzzels begint inderdaad zeer eenvoudig, maar gaat gaandeweg naar zeer moeilijk, zodat er voor elk niveau puzzelaar wel uitdaging inzit. De materialen gaan in een mooie zak, die makkelijk mee te nemen is op reis. Er zijn wel veel kleine speelstukjes in dit spel, die gemakkelijk kwijt geraakt kunnen worden en die ervoor zorgen dat dit spel uit de buurt van kleine kinderen gehouden moet worden. River Crossing is door de mooie, maar kleine speelstukjes ook geen spel om even onderweg in de auto of trein te gaan spelen. Het mannetje is magnetisch en dat maakt van het optillen van de balkjes, die ook magnetisch zijn, een eenvoudige maar ook leuke handeling. Het spelplezier op de korte termijn is door de veelheid aan opdrachten groot te noemen, maar ook op lange termijn blijft River Crossing bekoren, omdat je na enkele dagen de oplossing van een opdracht al snel vergeten bent.
Een prima één-speler-spel dus !

 

River Crossing 2

River Crossing 2 gaat verder, daar waar River Crossing ophoudt. Even lijkt het weer meer van hetzelfde te zijn, maar al snel merkt men dat ook de eerste opdrachten beremoeilijk zijn. Vanaf de elfde opdracht moet het mannetje een hond, die op een paaltje in het water zit, redden. Geweldig! En vanaf opdracht 26 moeten zowel de hond als het mannetje naar de overkant zien te komen. Probleem is echter dat de hond alleen maar kan zitten op holle paaltjes.

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Deel twee is natuurlijk het verder uitmelken van deel één, maar zelfs de grootste criticus kan niet ontkennen dat River Crossing 2 een inventief en uitermate hersenkrakend vervolg is geworden. Voor diegenen die meer willen na deel 1 een absolute aanrader.