(47 punten)
Uitgever: ThinkFun (NL/B: Smart)
Auteur:-
Aantal spelers: 1
Speelduur vanaf 5 minuten
Vanaf 8 jaar

Review door Frank (november 2005)

De Spellenhoek bedankt Busy Brains voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar!

Tipover

De beoordeling:
BEKORINGSFAKTOR:
SPELMATERIAAL:
BEGINNERS?:
GEVORDERDEN?:
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
SPELPLEZIER LANGE TERMIJN:
STRATEGIE/GELUK:

TOTAAL

 

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Laat ik eens de handleiding, die alleen in de Engelse taal is, vertalen, zodat bezitters van dit spel in ieder geval één Nederlandstalige handleiding van Tipover kunnen vinden.

Doel: Help het poppetje zijn weg te vinden over de kratten naar de Rode Krat.
Opzet: Zoek een opdrachtkaartje uit, en plaats het poppetje en de kratten volgens het voorbeeld op het kaartje.
Het spel: Vanaf de startkrat beweeg je jouw poppetje door het horizontaal of vertikaal omduwen van de kratten. Om van de ene naar de andere krat te kunnen bewegen, moet een omgeduwde krat vallen en landen naast een andere krat. Je mag dan met jouw poppetje overlopen van de omgeduwde krat naar de ernaast liggende krat.
Simpele regels: Springen van krat naar krat over leegtes is niet toegestaan, noch horizontaal, noch vertikaal, noch diagonaal. Het beklimmen van kratten en wandelen over rechtopstaande of omgevallen kratten is toegestaan.
Als je hersens overtippen: de complete oplossing staat op de achterzijde van het opdrachtskaartje.

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Tipover is weer een leuk gevonden éénspelerspel. Het spel laat zich makkelijk opzetten, is bij een mislukte poging weer gemakkelijk terug op te zetten, en speelt dankzij de heldere gekleurde en lekker in de hand liggende speelstukken lekker weg. De totale moeilijkheidsgraad van dit spel ligt lager dan spellen als Rush Hour of River Crossing, maar –anders dan de genoemde spellen, waarbij men veel moet uitproberen- is dit een spel waarbij men al turende de oplossing kan vinden en vervolgens tot uitvoer kan brengen op het speelveld. Het helpt trouwens wel als men de puzzel achterstevoren oplost, met andere woorden wanneer men bedenkt welke krat zeer waarschijnlijk de krat is die uit moet komen bij de Rode Krat.