|
Wallenstein |
De beoordeling (kies een onderwerp):
Bekoringsfaktor Handleiding/materialen Beginners? Gevorderden? Spelplezier Korte Termijn Spelplezier Lange Termijn Strategie/Geluk TOTAAL |
Het spel Wallenstein speelt zich af in de Dertigjarige oorlog, die zich vanaf 1618 nC in Duitsland voltrok. De Duitse staten zijn verdeeld om politieke en religieuze redenen, en ook buitenlandse machten liggen op de loer. Vijf legeraanvoerders, waaronder de legendarische generaal Wallenstein en de Zweedse koning Gustav Adolf, strijden om de macht in het verdeelde Duitsland.
Het speelbord wordt voor het grootste deel gevormd door de kaart
van zeventiende-eeuws Duitsland. Het land is verdeeld in 5 regio's, te weten
Brandenburg, Kurpfalz, Sachsen, Bayern en Osterreich. Elke regio is weer verdeeld
in 9 staten. De spelers verdelen nu hun legers, kleine gekleurde blokjes, ofwel
volgens de aanwijzingen in de handleiding ofwel via trekking over 7 (bij 5 spelers)
tot 9 (bij 3 spelers) landen. Verder krijgt iedere speler een startvoorraad
goud. Het spel speelt zich af over een tijdsspanne van 2 jaar: voorjaar, zomer
en herfst vormen ieder een spelronde. Na deze drie seizoenen, lees drie ronden,
volgt de winter, ofwel de scoringsronde. Daarna volgt nogmaals een jaar, met
de drie ronden voorjaar, zomer en herfst en de scoringsronde winter.
In een ronde kunnen de spelers tien akties ieder 1 maal uitvoeren. Deze tien
akties heeft elke speler overzichtelijk op een apart bordje voor zich liggen.
De spelers hebben voor elk land dat ze met hun legers bezetten een bijbehorende
handkaart, en het is vervolgens zaak om deze handkaarten over de tien akties
op het bordje te verspreiden. De volgorde van de akties is elke keer weer anders,
en voorts zijn de eerste vijf akties voor iedereen zichtbaar en de laatste vijf
voor iedereen verborgen. Welke akties zijn er mogelijk?
1) Het plaatsen van een handelshuis voor 1 goud
2) Het plaatsen van een kerk voor 2 goud.
3) Het plaatsen van een paleis van 3 goud.
4) Het ontvangen van goud.
5) Het ontvangen van graan.
6) Het plaatsen van 3 legers voor 2 goud.
7) Het plaatsen van 5 legers voor 3 goud.
8) Het plaatsen van 1 leger voor 1 goud, incl mobiliseren naar een naburig eigen
land.
9) Strijd A
10) Strijd B
Als iedereen zijn kaartjes heeft verdeeld over de akties, dan
worden de tien akties langsgelopen (de volgorde van de spelers wordt per seizoen
door loting bepaald): bijv. de eerste aktie is 3), het plaatsen van een paleis.
De speler die als eerste aan de beurt is draait op zijn bordje het op aktie
3) liggende kaartje om, bijv. kaartje "Augsburg". Deze speler kan
nu in Augsburg een paleis bouwen (als daar plaats is), tegen betaling van drie
goud. En zo krijgen alle spelers de gelegenheid om een paleis te bouwen in een
van hun provincies (als men dit niet wil doen dan heeft men een blanco kaartje
gelegd op deze aktie). Op deze wijze worden alle akties langsgelopen. Slechts
vanuit twee provincies kan men aanvallen met behulp van de kaartjes Strijd A
en B, en wel naar niet-eigen aangrenzende landen. Goud heeft men nodig om legers
en gebouwen te plaatsen, en graan heeft men nodig om in de winter de bevolking
van voedsel te kunnen voorzien (elke land heeft een eigen goud- en graanwaarde).
Goud en graan heeft als nadeel dat in de getroffen provincies opstandelingen
ontstaan, die de speler funest kunnen worden in de winter.
Ik weet het, beste mensen, ik wordt wat kort van stof, maar ik heb hierboven
slechts geprobeerd de essentie van Wallenstein naar boven te krijgen en wil
dus hier niet een samenvatting van de handleiding geven (ga daarvoor maar naar
de leuke site van het Vlaams Spellenarchief).
Wel wil ik nog even kwijt dat bij een aanval van legers tegen een vijandelijk
land gebruik wordt gemaakt van een bijzonder originele toren, waarin elke partij
zijn deelnemende legers moet gooien. Aangezien de toren van binnen gecompliceerd
is samengesteld kunnen er blokjes in de toren blijven liggen en er pas uitkomen
in latere gevechten. Winst en verlies wordt bepaald door wat er uit de toren
komt zetten. Leuk !
In de winter krijgt men punten: voor elk land in bezit 1 punt, voor elk gebouw
in bezit 1 punt, 3 punten voor de paleismeerderheid in elke regio, 2 punten
voor de kerkmeerderheid in elke regio en 1 punt voor de handelshuismeerderheid
in elke regio. Winnaar is, u raadt het al, de speler met de meeste zegepunten
na 2 jaar.
Bekoringsfaktor:
Wat een dikke doos, zeg! De tekening aan de voorzijde van de doos bekoort
mij niet direkt, ik vind hem wat amateuristisch. Aan de achterkant van de doos
staat een samenvatting van het spel in vijf punten, zoals Queen Games wel vaker
bij haar spellen doet. Dit laatste spreekt wat mij betreft wel aan.
SPELMATERIAAL:
Een prachtig speelbord, stevig van stuk en helder bedrukt. De speelstukken,
waarvan er veel zijn, zitten netjes ingedeeld, maar toch lijkt er net een vakje
te weinig in te zitten. De legertjes (blokjes) zijn erg klein, dat moet ook
wel, want anders zou de doos nog groter moeten zijn. Overigens wordt een groot
deel van de doos gevuld door de eerder genoemde toren, die goed in elkaar te
zetten is en stevig van stuk is. Ik vind het wel jammer dat de opvangbak groen
is en niet van doorzichtig materiaal, nu is het lastig de uitslag van een gevecht
te zien als men wat verder van de toren af zit; men moet dan echt gaan staan
om te kunnen meegenieten van deze originele strijdwijze.
BEGINNERS?:
Wallenstein kent vele speldetails en is voor beginners niet een eerste keus.
Het spel heeft wel iets van Risk, waarover later meer, maar Risk is veel opener
en waarschijnlijk dus ook aantrekkelijker voor beginners.
GEVORDERDEN?:
Gevorderden die plezier hebben in Risk, maar meer diepgang in de strategische
overwegingen, maar bovenal niet alleen maar strijd wensen, moeten zeer zeker
zich richten op Wallenstein.
SPELPLEZIER KORTE TERMIJN:
Wallenstein lijkt ingewikkeld, maar eenmaal begonnen vallen net als bij een
spel als Puerto Rico de stukjes op hun plaats. Er zit dus een vanzelfsprekende
stroming in het spel.
SPELPLEZIER LANGE
TERMIJN:
Sommigen zullen de beperkte aanvalsmogelijkheden in Wallenstein afkeuren,
maar als men dit niet als hinderlijk beschouwt dan blijft Wallenstein op lange
termijn een aantrekkelijk spel door de wisselende startopstelling en de vele
richtingen waarheen men letterlijk en figuurlijk kan gaan.
STRATEGIE/GELUK:
Het zijn altijd weer kaartjes die de geluksfaktor verhogen. Ditmaal zijn het
de volgorde-kaartjes die soms een bepalende rol kunnen spelen, met name bij
plaatsingen van legers en bij aanvallen. Ook de toren brengt geluk met zich
mee, maar toch ook weer niet, want wat er in gegooid wordt en er niet direkt
uitkomt kan strategisch benut worden in een volgende gevecht.
Mijn
cijfer =
-----------------------------
Eindcijfer =
Waarom een vergelijking met Risk ? Omdat Wallenstein zich afspeelt
op een Risk-achtige kaart, omdat er legers staan in de diverse landen en omdat
die legers elkaar kunnen aanvallen. Maar dan houdt het op: waar Risk een dobbelfestijn
is, waar men ongebreideld en op alle fronten kan aanvallen, is Wallenstein beperkt
door het feit dat men in een ronde slechts 1 maal tien verschillende akties
kan doen, en dat in 1 land slechts 1 aktie kan worden uitgevoerd. En dat maakt
Wallenstein tot een spel van een veel strategischer, en wat mij betreft aantrekkelijker,
kaliber. Ook de omstreden toren doet geen afbreuk aan mijn beoordeling, omdat
zij meer taktiek met zich meebrengt dan een dobbelsteen. Goed spel dus.