UItgeverij: Don en Co
Aantal spelers: 2
Vanaf 10 jaar
Speelduur 15 tot 60 minuten
kleine review door Frank

Yinsh

De beoordeling (kies een onderwerp):
TOTAAL

 

Ga naar dit spel op Spellink.nl

Op het afgelopen Spellenspektakel (2004) is het me, vanwege een langdurig maar niet vervelend Carcassonne-toernooi, in het kader van de beperkte tijd niet gelukt om nog een spel van de bekende Gipf-familie aan te schaffen (ik heb het excellente Gipf en Dvonn reeds in mijn bezit), doch ik ben wel in de gelegenheid geweest om de auteur van de serie, de Vlaamse Chris Burn, de hand te schudden (ik heb mijn hand nog niet gewassen) en mijn komplimenten te geven over zijn spellen, die een verrijking zijn van het abstrakte tweespelergenre. Derhalve heb ik me later maar gewend tot een internetwinkel om mijn keuze te laten vallen op Yinsh.
Yinsh wordt door Chris Burn beschreven als het zesde deel in de Gipf-serie, en dat terwijl deel 5 nog niet uitgegeven is. Yinsh zou namelijk de cirkel, die begonnen was met Gipf, rond maken, en zo voelt het wat mij betreft ook wel aan. In Yinsh moet u allereerst ieder beurtelings vijf ringen (de ene speler speelt met zwart, de andere met wit) leggen op het speelveld, dat bestaat uit vertikale en diagonale lijnen (zie foto hieronder).

Daarna begint het spel, startend met de speler die met wit speelt. De speler die aan zet is plaatst een rond steentje met zijn kleur naar boven in één van zijn vijf ringen. Daarna moet deze ring, het steentje achterlatend, in een rechte lijn verplaatst worden, en wel naar een vrij veld. Belangrijk is dat bij het bereiken van een vrij veld niet over ringen heen gestapt mag worden en slechts één maal over één steen of één aaneengesloten rij stenen. Wanneer over steentjes heengestapt wordt volgt een belangrijk element in Yinsh: de gepasseerde steentjes worden omgedraaid, dus wit wordt zwart en zwart wordt wit.
Zodra een aaneengeloten rij van 5 gelijkgekleurde stenen op het bord ligt dan worden deze stenen verwijderd en mag de bezitter van deze stenen één van zijn vijf ringen verwijderen, waarna het spel weer verder gaat met voor hem één ring minder op het bord.

Winnaar is degene die het eerst drie ringen in de eigen kleur van het bord weet te verwijderen.

Mijn worp =
-----------------------------
Eindworp =

Op de Yish-website staat, net als op de site van de andere Gipf-spellen, heel kaaltjes "Yinsh is a game". Het is net alsof deze wat droge opmerking vraagt om een verdere uitspraak van de lezer ervan. Welnu, laat ik dan een uitspraak doen: Yinsh is wederom geweldig! We hebben tegenwoordig fantastische spellen, zoals Carcassonne, Tikal, Catan , El Grande, etc., maar ik ben van overtuigd dat over 1000 jaar deze spellen alleen nog genoemd worden wanneer hun doos wordt gevonden bij een archeologische opgraving. Yinsh daarentegen is een spel met eeuwige status en verdient dit ook, het is een absolute topper...