home introduktie het verlies bemanning herdenking erkenning zoektocht historie startpagina (language)

DE ONDERZEEBOOT Hr.Ms. O13



O13, Rienstra: crumbs



Memoires "Torpeda w CELU" van O.R.P. Wilk Lt Bolesław Romanowski

Op 20 juni 1940 om 0:25, ramde de ORP Wilk een ongeïdentificeerd object op positie 56 ° 54'N 03 ° 30'O. Er was een lang geschil over dit incident. De 2de in bevel Sub.Lt. Bolesław Romanowski beweerde in zijn memoires "Torpeda w CELU" (zie hier) , ...dat het een Duitse U-boot was. Aanhangers van deze versie hebben gesuggereerd, dat het de U-22 had kunnen zijn, die wat tijd eerder verloren was. Sommigen stelden, dat het de geallieerde Nederlandse onderzeeboot O13 had kunnen zijn, ook verloren op zee rond die tijd.

Volgens nieuwste analyse van de Wilk schade en alle rapporten was het object waarschijnlijk een buoy (boei), aangezien Wilk's beide propellers beschadigd raakten, terwijl een roer en roer connector onder hen nog intact waren, wat onwaarschijnlijk was bij het rammen van een onderzeeboot. (zie hier voor het artikel)

Voor een goed engels verhaal over dit incident wordt verwezen naar de Wilk case.


WYCIĄG Z DZIENNIKA DZIAŁAŃ BOJOWYCH O.R.P. WILK - DNIA 2O CZERWCA [1940]


UITTREKSEL UIT Combat Action LOG O.R.P. WILK - JUNI 2 O [1940]

Op deze site (zie hier) zou een stukje staan uit het logboek van de ORP Wilk van 20 juni 1940. Volgens de log schrijver leek het er op dat de Wilk toch echt op een schip afging en deze vervolgens ramde. De vertalingen van google zijn wat krom, maar "de Wilk nadert de breedte een schip" duidt erop dat een schip dwars voor de Wilk langs vaart :

Na de verdachte (?) nadert de breedte van het schip op een afstand van 100 - 150 m / terug naar 40 graden boog op het spoor / antenne touw wrijven op ballasten en zeer sterke schok op hetzelfde achterschip / De schok was zeer sterk / herhaaldelijk schudde het schip / snelheid - 11 in / ................... etc
Naast de vermoedelijke schade aan de buitenkant aan propellers en buik, wordt er ook verteld welke schade de Wilk van binnen allemaal had opgelopen (aan diesels en dynamo's?). Ook wordt er verhaald over een deel van de terugreis in de mist en met averij langzaam varend.

Op de site staat een prachtig schilderij met de intrigerende titel:
ORP WOLF ramt onbekende onderzeeër (Poolse Marine - de Tweede Wereldoorlog)


Merkwaardig dagboekfragment uit 1940


Het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie kreeg in de beginjaren veel materiaal van particulieren waaronder ook een aantal oorlogsdagboeken. En dan, onverwacht en tot grote verrassing, in reactie op een radio-oproep in februari 1947, een plotselinge stroom van dagboeken, ruim 1200 in totaal.
Zo kon, na jarenlang grondig doorpluizen van die tienduizenden pagina's, in 1954 een boek verschijnen met een volkomen andere inhoud dan alle andere die door het instituut waren of nog zouden worden gepubliceerd. In dit boek "Dagboekfragmenten 1940-1945" staat een merkwaardig fragment waarin de O13 een rol speelt ........, lees hier verder.




Cousteau's adventure begins


Ergens in een container heeft men oude films van Jacques Cousteau teruggevonden. Het filmpje op Youtube laat van elke film aan fragmentje van zo'n 1.5 minuten zien. Ik laat hier een fragment zien van zo'n 60 jaar geleden waarin Cousteau de Rubis onder water heeft gefilmd terwijl deze een echte duik uitvoerde:


Discover the underwater world of Jacques Cousteau more than 60 years ago. Lost for years to a storage container they are now ready for viewing. Short film clips (approx. 1.5 minutes each) from the five 8mm film reels are spliced together for you to review.
This fragment shows an actual dive of the Rubis filmed underwater about 60 years ago.




Wilk - O13 collision impossible? (1)


NAVAL EVENTS-Sunday, 10 September (1939???)

North Sea - the British submarine force suffered its first loss of the war. On the Montrose-Obrestad air patrol line, SW of Stavanger, TRITON sighted OXLEY. After repeated challenges to which OXLEY failed to respond, TRITON fired two torpedoes at 2100 believing her to be an enemy. One torpedo struck and sank OXLEY. Only the commanding officer Lt Cdr H.G. Bowerman and AB H S Gluckes survived. The casualties were Lt R P Coppinger, Lt FK Manley RNR, Sub Lt W H Palmer, Warrant Engineering Officer R W C Robertson and forty nine ratings. Lt Cdr Bowerman was not held at fault for the loss and assumed command of destroyer WALPOLE on 21 November.

See ww2today for HMS Oxley is sunk … by HMS Triton

See also here on freerepublic, Chat: To: Homer_J_Simpson ...




Wilk - O13 collision impossible? (2)


(The British plan for controlling the exit from, and entrance into, the northern part of the North Sea on the outbreak of hostilities was as follows. A continuous air patrol was to be carried out during daylight hours on a line Montrose to the Obrestad Light, Norway up to 60 miles off Obrestad.

The last 60 miles was to be covered by five submarines on patrol 12 miles apart.

Air searches at dawn were undertaken from the Shetlands to Norway and at dusk from Flamborough Head to the northern part of the Heligoland Bight. It had been the intention on hostilities breaking out to take the Home Fleet to patrol in the vicinity of the line Muckle Flugga to Fedje, Norway to bring to action any raiders breaking out and to capture any merchant ships returning to Germany. However these dispositions were altered on the outbreak of war. Besides those submarines on the Obrestad patrol, six submarines were stationed in the Heligoland Bight from 31st August to 13th September.

As the submarines on the Obrestad patrol line found it difficult to maintain their correct positions, which led to the torpedoing of the submarine OXLEY by the TRITON on 10th September, the distance between submarines was increased from 12 to 16 miles. On 20th September, Hudson aircraft replaced the Ansons on the air patrol line and were able to cover the whole 285 NM. The submarines were therefore withdrawn and patrols started in the Heligoland Bight, off Jutland, in the Skagerrak, off the Norwegian coast and to the west of the German declared minefield)

Bron: September 1939, from NAVAL HISTORY



Facebook Twitter








VOLGENDE PAGINA


opmerkingen of suggesties?




OVERZICHT: Site map | English version |





(Deze pagina uit 2012 is het laatst 13 september 2012 aangepast).