DE ONDERZEEBOOT Hr.Ms. O13

Newsblog over zoektocht naar onderzeeboot O13

Onderzeeboot Hr.Ms. O13

 

 

Newsblog over O13 en zoektocht

"Geselecteerd door de redactie."

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er in totaal zes Nederlandse onderzeeboten op zee verdwenen; vijf boten zijn in de loop der jaren terug gevonden. Alleen onderzeeboot Hr. Ms. O13 met zijn bemanning is, ondanks vergeefse zoektochten in 2004-2005 en 2012, nog steeds niet gelokaliseerd.

Dit blog geeft nieuws over actuele O13 zaken maar bevat ook veel berichten over de Poolse zoektocht naar de ORP Orzel. Dat komt omdat er veel overeenkomsten zijn tussen O13 en Orzel. Beide boten, gebouwd door De Schelde in Vlissingen, zijn in ongeveer dezelfde tijd met vergelijkbare missies in mogelijk hetzelfde gebied in de Noordzee verloren gegaan, en nog steeds niet teruggevonden.

"Momenteel bekijken we of we de Nederlandse en Poolse zoektochten kunnen combineren. Zij zoeken in ongeveer hetzelfde gebied naar een onderzeeboot, dus als we samen zoeken levert dat misschien meer op. We zijn daarvoor in gesprek met het Santi-team en het Nationaal Maritiem Museum.", aldus overste Spoelstra, projectleider Nederlandse zoektochten, in een interview in Marineschepen.nl in 2015.

(N.b.: zie hier voor de vaarroutes van O13 en andere onderzeeboten die mogelijk vergaan zijn in hetzelfde gebied.)

Toon editor tips: "Dit moet je een keer gelezen hebben."

  • Het complete verslag van een expeditie op zoek naar de O13, door Ruurd van Rooijen, oud onderzeeboot commandant.

  • Nieuwe interessante aanknopingspunten uit Polen en Noorwegen, door Jamie Karremans en Jouke Spoelstra in Marineschepen.

  • De zoektocht naar de O13 helder belicht, over status en praktijk, door Jouke Spoelstra, SCNO 40-45.

  • Expeditie onderzoekt wrakken voor de kust van Nederland, door Remy Luttik, van het duikteam Zeester.


Helaas, Hr.Ms. O13 is niet gevonden.

30 Juni 2017

Stichting Duik De Noordzee Schoon is weer terug van haar elfde duikexpeditie.

Routeplanning

Het onderzoek van mogelijke locaties van de verdwenen O13 door expeditie Noord heeft helaas niets opgeleverd.
Wel blijkt uit het expeditie blog dat ook de Kon. Marine nog steeds actief bij de opsporing van Hr.Ms. O13 betrokken is: "Op de Doggersbank worden we tijdens het onderzoeken van mogelijke locaties van de verdwenen O-13 op de marifoon opgeroepen door de Snellius, één van de hydrografische onderzoekschepen van de Kon. Marine. Ze weten dat expeditieschip Cdt Fourcault mee helpt met de speurtocht naar de O-13 en vertellen ons dat ze dit gebied nog kortgeleden met hun veel geavanceerdere Multi Beam sonar zonder resultaat onderzocht hebben ....".

"De Doggersbank is één grote zandbank en het zand is altijd in beweging."

Met de O13 in gedachten nóg een citaat: "We duiken op verschillende wrakken op de Doggersbank. Opvallend is dat alle wrakken zwaar verzand zijn. De contouren van de schepen zijn wel goed herkenbaar maar de rest is grotendeels in het zand verdwenen. De Doggersbank is natuurlijk een grote zandbank en het zand is door stroming en golven altijd in beweging."
(Bron: duikdenoordzeeschoon.nl.)

Ook het Poolse expeditie team "Santi Odnalezc Orla" is inmiddels al weer een tijdje terug van hun laatse expeditie, en hebben helaas ook de Orzel en/of O13 niet gevonden. Zie hier hun verslag in het engels.


Weer een kans op het terugvinden van de Hr.Ms. O13?

16 Juni 2017

Stichting Duik De Noordzee Schoon vertrekt vanavond voor de elfde duikexpeditie.

"Deze tiendaagse reis, "Expeditie Noord, 200 zeemijlen van Nederland", staat in het teken van het ontdekken van mariene grensgebieden met andere landen die aan de Noordzee liggen en waar nooit eerder is gedoken.
Het duikteam hoopt met het duiken op onbekende plaatsen hoger in het noorden ook verder te komen met het zoeken naar de vermiste Hr. Ms. O 13, de laatste nog niet teruggevonden Nederlandse onderzeeboot. Sinds juni 1940 ligt het wrak ergens op de bodem van de Noordzee. Wat er precies met de O13 is gebeurd is nog steeds een mysterie."
(Bron: EANX Magazine op eanx.nl.)


Engelse onderzeeboot HMS Narwhal teruggevonden?

Juni 2017

Het poolse team van " Santi Odnalezc Orla " heeft een onderzeeboot gevonden.

Hms_narwhal

Het poolse team van " Santi Odnalezc Orla " heeft een onderzeeboot gevonden. Het team denkt op basis van opgenomen sonar beelden en bekende gegevens van onderzeeboten dat het gevonden wrak vermoedelijk de Britse onderzeeboot HMS Narwhal is. De gegevens waarop zij dit baseren zijn o.a. beschreven door een zoon van de zuster van George Lawson, stoker op de Narwhal. Onderstaand citaat is een uitreksel uit dit verhaal.
De gegevens van de ontdekking zullen aan de Britse autoriteiten worden aangeboden, waarbij het team hoopt dat ze nu enkele nog steeds geheime dokumenten mogen inzien. Dankzij het Poolse team is er weer een boot minder op te sporen. Eens zal zo ook de O13 of de Orzel gevonden worden.

De vermoedelijke ondergang van de onderzeeboot HMS Narwhal.

Op de middag van 23 juli werd een Porpoise of een gelijkaardige klasse van onderzeeboot gespot op het water oppervlak door een Duits Dornier 7Z vliegtuig dat op lage hoogte vloog. Waarschijnlijk was dit de HMS Narwhal, de enige boot die op dat moment in die omgeving kon zijn.......... lees hier verder.


Zoektocht naar ORP Orzel, ze geven niet op.

Maart 2017

Gedurende de zomer zal er weer naar de Orzel gezocht worden op de Noordzee.

Lockheed_A-29_Hudson

In de zomer zal er vanuit Gdynia een volgende maritieme expeditie vertrekken op zoek naar het wrak van de sinds Mei 1940 vermiste ORP Orzel. Ze willen een gebied van ongeveer 1500 vierkante km van de bodem van de Noordzee verkennen. Dit gebied is gebaseerd op de veronderstelling dat de boot per ongeluk is gebombardeerd door een Engels vliegtuig.

De expeditie is gepland voor Juni vertelde Tomasz Stachura, één van de organisatoren. Hij herinnerde eraan dat dit de vierde keer is dat dezelfde groep een expeditie organiseert voor een zoektocht naar de "Orzel", en de derde op basis van de hypothese dat de boot is gezonken als gevolg van het per ongeluk bombarderen door een Britse Lockheed Hudson bommenwerper. ......... (lees hier het volledige artikel.)


Zoekgebied Hr.Ms. O13 mogelijk uitgebreid.

December 2016

Zoekgebied ongeveer 55 kilometer noordelijker dan tot nu toe aangenomen?

"Het zoeken gaat onverdroten door!", aldus de Groepsoudste Onderzeedienst, Kapitein ter Zee, Hugo L.J. Ammerlaan in zijn nieuwsbrief aan nabestaanden omgekomen onderzeeboot bemanningen. Over het onderzoek bericht de Kapitein: "Het navigatielogboek van de commandant van de Poolse onderzeeboot Wilk geeft tot op heden de meest concrete referentie naar de door de O13 gevolgde koers, waardoor het zoekgebied ongeveer 30 zeemijlen (55 kilometer) noordelijker moet worden verwacht dan tot nu aangenomen. Eerst moet echter nog het nodige onderzoek in archieven gedaan worden voor we een expeditie naar zee kunnen sturen, omdat het zoekgebied anders gewoonweg te groot is en de kans op succes navenant klein."

"Het zoekgebied van de O13 ongeveer 30 zeemijlen noordelijker dan tot nu aangenomen?"
E5_submarine

Ondertussen gaat het onderzoek naar andere mogelijkheden volgens de Kapitein gestaag door: "In het afgelopen jaar zijn met inschakeling van diverse op de Noordzee actieve (civiele) duikteams acht mogelijke onderzeebootwraklocaties onderzocht. Ook hebben we vanuit de Werkgroep Onderzeeboten geassisteerd bij de identificatie van de in de Eerste Wereldoorlog boven Schiermonnikoog verdwenen Britse onderzeeboot HMS E-5, die op 7 maart 1916 met 30 opvarenden verging. Vooral van de E-5 hebben zich inmiddels diverse nabestaanden bij het duikteam gemeld waarbij zij zich dankbaar tonen voor alle belangeloze inspanning die door de duikers is verricht om ook deze boot haar plaats op de kaart te geven."

De Kapitein staat in zijn brief overigens ook uitgebreid stil bij de ontwikkelingen in de zuid aziatische wateren waar diverse oorlogschepen uit ww2 inmiddels geheel of gedeeltelijk door schrootjagers zijn ontvreemd. Volgend jaar is de 75-jarige herdenking van de slag op de Javazee. ......... (lees verder )


O13 keert niet terug, nu 76 jaar geleden.

Juni 2016

O13 dit jaar helaas nog niet teruggevonden.

De Nederlandse onderzeeboot O13 keert niet terug van een patrouille op de Noordzee en werd officieel als vermist beschouwd. Ondanks veel inspanningen van O13-team "Still on Patrol" en diverse duikteams (zoals Orzel team van Santi, duikteam Zeester, Lamlash en Stichting duik de Noordzee schoon) is de O13 ook dit jaar helaas nog niet teruggevonden.

Schnellboot

Het Santi team heeft vanaf 23 mei gezocht in de buurt van Den Helder. Daar zou een onderzeeboot door de Duitse Schnellboot S13 zijn gezonken. ObLtzS Wolf Dietrich Babbel van de S13 beweerde dat hij op 26 mei 1940 onderweg van IJmuiden naar Den Helder een onderzeeboot met diepte bommen had bestookt ...... (lees hier meer over dit verhaal.)

Het duikteam Zeester heeft het verslag van het Poolse TVN24.PL (17 wrakken op de bodem van de zee, geen spoor van de Orzel. "We zullen niet opgeven") over de expeditie van "Santi zoekt de Orzel" voor de kust van Nederland, vertaalt naar het Nederlands. ...... (lees hier hun volledige artikel.)


Zoeken O13 "StillOnPatrol" gaat onverdroten door!

24 december 2015

Nieuwe gegevens over een aantal onderzeebootwrakken in buurt zoekgebied.

Aldus de Groepsoudste Onderzeedienst, Kapitein ter Zee, Hugo L.J. Ammerlaan in zijn nieuwsbrief aan nabestaanden omgekomen onderzeeboot bemanningen: "In het afgelopen jaar is nieuwe informatie naar boven gekomen. We hebben onder meer vanuit Noorwegen gegevens ontvangen over een aantal onderzeebootwrakken, waaronder twee die in de buurt van het zoekgebied liggen en nog niet geïdentificeerd zijn. Ook is een logboek "gevonden" van de Poolse onderzeeboot Wilk. Hierin bleek een notitie te zijn gemaakt over de vermoedelijke positie van de O13 rond de tijd van haar verdwijnen. Aangezien deze ongeveer 30 Zeemijl ten noorden van de tot nu toe aangenomen positie ligt moeten we ons zoekgebied wellicht behoorlijk naar het Noorden verleggen. Dit brengt ons overigens ook dichter in de buurt van de eerdergenoemde wrakken. Zodra zich een goede gelegenheid voordoet zullen we dan ook proberen deze posities te onderzoeken."

"De moderne middelen maken dat het onderzoek binnen het bereik van meerdere organisaties komt."

De Kapitein verklaart verder in zijn brief: "In 2015 zijn de banden met Poolse- en Finse zoekteams aangehaald. Samenwerking biedt de mogelijkheid doeltreffender zoekacties uit te voeren doordat de krachten worden gecombineerd. Het opsporen en onderzoeken van onderzeeboten krijgt steeds meer internationale aandacht en moderne middelen maken dat dit onderzoek binnen het bereik van meerdere organisaties komt. Een hoopvolle ontwikkeling." .... (lees verder op facebook "StillOnPatrol".)


Zoektocht naar de O13 helder belicht.

December 2015

Projectleider "Zoektocht naar de O13" over status en praktijk van het zoeken.

Mogelijke wraklocaties Noordzee

"Door archiefonderzoek en vanuit meldingen uit allerlei bronnen is inmiddels een lijst van ca. 40 mogelijke onderzeebootwraklocaties samengesteld. Van deze lijst zijn inmiddels al 21 lokaties gecontroleerd waarbij 14! onderzeeboten zijn aangetroffen. Een aantal bleek al bekend, maar toch hebben zo'n 5 wrakken een naam kunnen krijgen, terwijl van evenzoveel het onderzoek nog loopt."

"Al 21 wrak identificaties zijn met middelen vanuit de marine tijdens reguliere vaarprogramma's uitgevoerd. "

"Al deze identificaties zijn met middelen vanuit de marine tijdens reguliere vaarprogramma's uitgevoerd. Door training en beproeving van (nieuwe) apparatuur te koppelen aan wrakonderzoek bleek een bijzonder gelukkige en soepel werkende combinatie te ontstaan, die voordelen biedt aan alle partijen. Mijnenjagers gebruikten hun Multibeam sonar om wrakken op te sporen waarna de Defensie Duikgroep met hun REMUS Side Scan Sonar het wrak gedetailleerd in beeld bracht. Zowel scheepsduikers als duikers van de DDG daalden vervolgens af met Gopro videocamera's ....", aldus Jouke Spoelstra in Zoektocht naar de O13, oorlogsgraven nader belicht.


Samenwerking met Poolse Santi levert nieuwe aanknopingspunten

30 Juni 2015

Nieuwe interessante aanknopingspunten uit Polen en Noorwegen

De Nederlandse onderzeeboot Hr.Ms. O13 is deze maand 75 jaar vermist. "Dat is geen reden om te stoppen met zoeken, de zoektocht heeft zelfs een extra impuls gekregen door nieuwe interessante aanknopingspunten uit Polen en Noorwegen", aldus projectleider Jouke Spoelstra op Marineschepen.nl ...

O13 zoekgebied

Over het algemeen wordt aangenomen dat de O13 vanuit thuisbasis Dundee in een vrijwel rechte lijn naar het patrouillegebied is gevaren en zo ook weer terug zou zijn gegaan. Het zou dan door een Duits mijnenveld zijn gevaren, dat vlak naast het patrouillegebied lag. Maar door nieuwe aanknopingspunten houden de onderzoekers ook rekening met een terugkeer in een grote boog via de Noorse kust. (Kaart: Openstreetmaps.org) ......... (lees hier verder)


De jacht op de Poolse onderzeeboot Orzel hervat.

April 2015

De Orzel saga is uitgegroeid tot Hollywood proporties

Polish ORP Orzel

Begin mei zal de Chieftain, een helder rode, Brits-bemande 80ft vissersboot, uitvaren van de haven van Whitby in Yorkshire, met een team van Poolse duikers uitgerust met onderwater zoekmachines.

Tomasz Stachura, van het Poolse duikbedrijf Santi, die de jacht op de onderzeeër leidt , vertelde The Independent on Sunday: "De Orzel saga is uitgegroeid tot Hollywood proporties; Er is grote belangstelling voor het uitvinden van wat er precies is gebeurd met de onderzeeër. Voor mij is het bijna een obsessie geworden. "

Sinds 2006 heeft Polen vijf pogingen gedaan om de Orzel terug te vinden, echter zonder succes. De Noordzee is een van 's werelds grootste maritieme kerkhoven. De wrakken van honderden schepen - tot zinken gebracht in zowel de eerste als de tweede wereldoorlog - liggen op de zeebodem.
De heer Stachura baseert zijn zoekgebied op een theorie dat de Orzel door "friendly fire" tot zinken werd gebracht en dat de onderzeeër in een Brits mijnenveld raakte, dat een gebied van ongeveer 50 nautische vierkante mijl in de Noordzee omvatte. Zijn team heeft daarom de hulp van de Britse vissers met hun specialistische kennis van de Noordzee wrakken gezocht.

Desmond King, de eigenaar van de Chieftain, zei dat wrakken bijzondere doelen waren voor de partijen van-lijn vissen hengelaars die hij vervoert, omdat ze de favoriete habitat van kabeljauw en leng zijn. "Ons zoekgebied zal tot de laatste minuut een geheim blijven. We weten nog niet waar we naartoe gaan, "vertelde hij de IoS.

"The hunt for Orzel: Search resumes for heroic Polish submarine, lost in the North Sea during World War Two." (Zie hier, het complete artikel van deze aankondiging in The Independent.)


Pools projectteam zoekt naar onderzeeboot de ORP "Orzel.

November 2014

Polish ORP Orzel

Op 23 mei 1940 vertrok de poolse onderzeeboot ORP Orzel op patrouille naar het Skagerak. En net zoals het de O13 een paar weken later zou vergaan verdween de Orzel onder mysterieuze omstandigheden en kwam nooit meer terug van de zee. Al vele jaren worden er pogingen ondernomen om het wrak van de boot terug te vinden.

In Polen is nu een burgerinitiatief gestart om zoveel mogelijk gegevens te onderzoeken .......... (lees verder )


Eerstvolgende expeditie naar de O13 pas in 2014.

September 2013

"Wordt er dit najaar nu wel of niet een expeditie uitgerust?" is de vraag van "O13 stillonpatrol", waarop overste Spoelstra antwoord: "De expeditie die we voor dit najaar in het vat hebben moet helaas worden uitgesteld, en wordt naar alle waarschijnlijkheid verplaatst naar medio januari 2014. Het bijeenbrengen van een onderzoeksschip, een survey team en goed weer is in oktober niet mogelijk, en daarna wordt de kans op slecht (herfst) weer te groot. Een expeditie vanaf medio januari biedt de beste kansen"


Groepsoudste Onderzeedienst over "Zoektocht Hr. Ms. O-13".

Maart 2013

Verslag van de expeditie uitgevoerd in oktober 2012.

Tridens 1

"Na gedegen voorbereidingen waarbij een enorme hoeveelheid gegevens is verzameld en geanalyseerd over wrakken op de Noordzee en een validatie van historische informatie, is op maandag 8 oktober 2012 MV Tridens 1 van de firma Tranship naar zee vertrokken voor een zoektocht naar de O-13. Aan boord was een select internationaal gezelschap hydrografen, een team van de Koninklijke Marine en een cameraploeg aanwezig om met de hydrografische apparatuur van de firma Fugro de zeebodem af te zoeken en deze expeditie op beeld vast te leggen.
Tijdens deze groots opgezette survey zijn vele mogelijk interessante wraklocaties onderzocht . Helaas moest de expeditie vroegtijdig op zaterdag 13 oktober worden afgebroken door het slechte weer en de hoge zeegang. De volgende dag is het schip weer in Den Helder binnen gelopen. Tijdens de zoektocht is een groot deel van het van tevoren bepaalde zoekgebied afgezocht. In dit gebied zijn geen onderzeebootwrakken aangetroffen. De zoektocht naar de O13 gaat dus door." Aldus de groepsoudste onderzeedienst, Kapitein ter zee, Marc. RP. Elsensohn MSc in de KVO van deze maand.

" In het zoekgebied zijn geen onderzeebootwrakken aangetroffen. De zoektocht naar de O13 gaat dus door. "

Hij gaat verder: "Voor het onderzoeken van de zeebodem worden sonarsystemen gestroomd vanaf het schip en dit kan niet bij een hoge zeegang. We zijn dus erg afhankelijk van relatief rustig weer. Op dit moment bekijken we alle mogelijkheden om de zoektocht voort te zetten en ook het tweede deel van het zoekgebied in kaart te brengen. Helaas is in de herfst het weer erg vaak te slecht en we hebben ten minste enkele mooie dagen achter elkaar nodig om een reis effectief te laten zijn. Toch blijven we uitkijken naar een gelegenheid om de expeditie voort te zetten. Ik houd u daarvan op de hoogte. Om u een indruk te geven van de afgelopen expeditie heb ik een verslag toegevoegd dat door Ruurd van Rooijen, oud onderzeebootcommandant, oud Chef der Hydrografie en lid van CNO, is geschreven." Lees hier het complete verslag van de afgelopen expeditie in het maart tijdschrift van KVO.


Ligging en lot Hr.Ms, O13 onbekend.

30 augustus, 2012

Projectleider "Zoektocht O13" overste Spoelstra in defensie krant

Niet alleen de ligging, maar ook het lot van de O 13 is nog altijd duister. Een technisch mankement acht Spoelstra onwaarschijnlijk. "Kort voor de patrouille is de O 13 getest en in orde bevonden. De onderzeeboot bestond bovendien voor driekwart uit oudgedienden. Het was een ervaren club, met een goed inzetbare boot."

Over O13 bemanning: "Het was een ervaren club, met een goed inzetbare boot. "

ORP Wilk "Een andere lezing spreekt van een aanvaring (*) met de Poolse onderzeeboot ORP Wilk. Dit lijkt gezien de schaderapporten toch erg onwaarschijnlijk. Een onderzeeboot? Nee, eerder een boei". Lees hier het volledige artikel.

En over andere onderzeeërs in het gebied: "Zo hopen we op de O 13 te stuiten. Of een van vier andere vermiste onderzeeboten. Want ook de Duitse U-36, de Britse HMS Thames en Salmon en de Poolse Orzel zijn hier in 1940 verloren gegaan". Lees hier aanvullende informatie.

(*) Zie hier meer informatie over het vermeende rammen van een onderzeeboot door de ORP Wilk.


Project "Zoektocht naar de O-13" goed op dreef.

28 Juli, 2012.

Nieuwsbrief nr. 1, over de "Zoektocht naar de O-13"

"Het project 'Zoektocht naar de O-13' is na een voortvarende start nu ongeveer een half jaar geleden (na het bekendmaken van de vondst van de K-XVI in de Zuid-Chinese Zee) goed op dreef." aldus de projectleider, KLTZT Jouke Spoelstra, in zijn eerste nieuwsbrief. Het geeft een beknopte beschrijving van de geschiedenis van de laatste dagen van de Onderzeeboot, van de planmatige aanpak en het onderzoeken van gegevens, en schetst de mogelijkheden voor uitvoering van het plan. Verder lezen ...

Het oorspronkelijke plan voor de zoektocht is te vinden op facebook: zie hier.


 

 

Oude blogs

 

Vorige nieuws blog over de O13 en de zoektocht.

Deze blog bevat naast artikelen over de zoektocht ook informatie die samenhangt met de onderzeeboot en zijn bemanning. Zo is het artikel van februari 2013 aan te bevelen voor iedereen die belangstelling heeft in de commandant van de O13. Maar ook het ontroerende artikel van december 2012 over veel Helderse slachtoffers onder de O13 bemanning is zeer lezenswaardig. Zie hier het vorige blog.

 

Oudste nieuws blog over de O13 en de zoektocht.

Deze oude informatie over o.a. zoektochten O13 stamt nog uit 2005 en heeft inmiddels wat dode links. Deze blog is kort en meer een samenvatting van de stand van zaken zoals ik die in en voor 2005 aantrof. Zie hier het 2005 blog.

 

Context O13, bemanning, verlies en zoektocht.

Bij het opsporen en bijhouden van al deze informatie komen soms ook zaken boven water die wat moeilijker te plaatsen zijn. Die worden dan op de volgende pagina gezet. Zie hier het context blog.