Aan de leden van de gemeenteraad Leiden



Leiden, 15 december 2006,





Geachte heer/mevrouw,


De LMR heeft kennis genomen van de bestuursovereenkomst die Leiden met Oegstgeest heeft gesloten. U gaat hierover 19 december a.s. een besluit nemen.

De relatie tussen beide buurgemeenten is hierdoor sterk verbeterd.

De bestuursovereenkomst heeft echter ook grote gevolgen voor Poelgeest. Deze wijk is opgezet als een groene, autoluwe wijk met aandacht voor energie, water en milieu. De plannen daarvoor zijn vastgelegd in een ontwikkelingsplan. Door de overeenkomst wordt hiervan afgeweken, komen oude afspraken m.b.t. de spoortunnel te vervallen en worden nieuwe afspraken voor aanleg van een brug gemaakt.

Over de geplande spoortunnel is een groot verschil van mening ontstaan. Oegstgeest heeft zich steeds verzet tegen de aanleg van een autotunnel vanwege de doorgaande autoverbinding die hierdoor tussen Leiden en Oegstgeest zou ontstaan. Leiden heeft nu afgezien van de tunnel.

Waar dit ten goede komt aan het autoluwe karakter van Poelgeest wordt tegelijkertijd een andere ontsluitingsweg via een brug naar de Oegstgeesterweg voorgesteld. Deze brug zou nodig zijn ter ontsluiting van Poelgeest en Trekvaartplein. Deze zijn echter al ontsloten via de Heukelsbrug naar Oegstgeest en de Haarlemmerweg naar Leiden. Bovendien bevindt deze brug zich op korte afstand van de reeds bestaande brug voor autoverkeer. Zeker als de aansluiting van het Trekvaartplein naar Poelgeest wordt verbeterd is er voldoende ontsluiting.

De noodzaak voor een extra brug voor autoverkeer zien we niet. We zien echter wel nadelen. Het is niet denkbeeldig dat deze brugroute de nieuwe hoofdontsluitingsweg van deze woonwijk zal worden.

Deze zal een belangrijke fietsroute voor schoolgaande kinderen, de Broekweg, kruisen. Ook doorsnijdt deze route een onlangs gerealiseerde wandelverbinding van Heempark naar Oud/Poelgeest, aangelegd in het kader van het Masterplan Aaneenschakeling Landgoederen.

Daarnaast is er een risico dat de ontsluiting naar de drukke Oegstgeesterweg doorgaande autobewegingen genereert; het wordt immers een alternatief in geval van files op de Oegstgeesterweg. Dit doet weer afbreuk aan het autoluwe karakter van de wijk als geheel.

De LMR adviseert daarom geen extra autobrug aan te leggen. In plaats daarvan zou, indien u dit nodig acht, een (goedkopere) fietsbrug kunnen worden aangelegd. Een fietsbrug zal juist het fietsverkeer bevorderen, bovendien krijgt Poelgeest daardoor een directe wandelverbinding met het Leidse Hout, Heempark en Oud-Poelgeest.

Als mogelijk alternatief zouden we nog willen pleiten voor een fiets/voetgangerstunnel onder het spoor, die aansluiting geeft op de bushalte aan de andere zijde van het spoor. Dit past beter in het project Stedenbaan, waarin station Merenwijk is gepland, en sluit aan bij het bindend advies van de (provinciale) Cie.Poelgeest, zoals dat 15 okt.2004 is vastgesteld.


Namens de Leidse Milieuraad,






T.C. Wijfje, voorzitter