Discussieavond
over de aanpak van de luchtkwaliteit in de Leidse
Regio.
Leiden,
31 maart 2004; aanvang 20:00 uur
Verslag
Welkomstwoord
Dagvoorzitter
Stef de Niet, tevens directeur van
Stichting 1622 en aanstaand voorzitter van het Haags Milieucentrum, opent de
avond en geeft een toelichting op het programma.
Inleiding
Ellen
Verkoelen,
directeur Zuid-Hollandse Milieufederatie verteld over de gezondheidseffecten van
de luchtverontreiniging op korte termijn (hoesten) en lange termijn (luchtweg-klachten, hart- en
vaatziekten en vroegtijdige sterftes), veroorzaakt
door onder andere fijn stof, stikstofoxide en ozon. De bronnen van deze luchtveront-reiniging zijn vooral het vrachtverkeer en ander
autoverkeer, maar ook de scheepvaart en industrie. De huidige situatie in
Nederland en Leiden. Zij legt uit wat de noodzaak is om de luchtveront-reiniging terug te dringen. Ook geeft zij een
toelichting op de wet- en regelgeving: de Europese
kaderrichtlijn luchtkwaliteit (1996) en de uitwerking daarvan in het Nederlandse
Besluit Luchtkwaliteit(2001). Hierin zijn normen voor de luchtkwaliteit
opgenomen, die gemeenten en provincies oplegt om de luchtkwaliteit in kaart te
brengen en zo nodig maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Er
passeren drie typen normen de revue: de grenswaarde, de plandrempel en de
alarmdrempel. Zo zijn grenswaarden verbindend voor alle ruimtelijke en
verkeersplannen van provincies en gemeenten.
Vragen
vanuit de zaal:
Hoe kunnen gemeenten de luchtkwaliteit controleren? Dit gebeurt vooral middels
berekeningen, er wordt nagenoeg niet gemeten.
Het
probleem in Leiderdorp is dat het Rijk (de snelweg) de veroorzaker is, terwijl
de taken bij provincies en gemeenten liggen. Ook het Rijk dient zich aan de
normen te houden.
Is
het verplicht voor gemeenten om een plan van aanpak op te stellen of niet?
Leiden stelt dat dit niet nodig is. Dit komt doordat Leiden ervan uitgaat dat de
norm niet overschreden zal worden. De heer Van den Berg , een medewerker van de
Milieudienst stelt dat er hierover inmiddels besprekingen plaatsvinden tussen
provincie en Rijk, doordat Leiden net onder de norm zit kan men geen gebruik
maken van ISV-subsidie om een plan van aanpak op te
stellen.
Wat
gaan de gemeenten doen
Rianne
Meester,
wethouder van Milieu in de gemeente Oegstgeest en
voorzitter van de Milieudienst West Holland, geeft een toelichting op de aanpak
van de problematiek door de Leidse Regio. In het
regionaal Milieubeleidsplan geven de gemeenten aan wat ze in de periode tussen
2003 en 2010 van plan zijn te ondernemen, ook voor de aanpak van de
luchtverontreiniging. De Milieudienst stelt voor elk van de vijf deelnemende
gemeenten een RapportageLuchtkwaliteit op, dit is al
gedaan voor 2001 en 2002. Bij grenswaarde overschrijding (in bijna alle
gemeenten van de Leidse regio) moet jaarlijks worden
gerapporteerd over de situatie, maar dan is niet altijd een Plan van Aanpak
nodig. Bij overschrijding van de plandrempel (zoals in Leiderdorp) is een Plan
van Aanpak wel verplicht. Voor de rapportages wordt geen gebruik gemaakt van
meting maar van berekening. Hierover ontstaat enige hilariteit in de zaal.
Bewoners zijn van mening dat er gemeten moet worden, omdat de modelberekeningen
een foutmarge hebben van 30%. De
oorzaak van luchtemissies in deze regio is voornamelijk het verkeer. Zij noemt
de aandachtlocaties per gemeenten, dit zijn vooral doorgaande wegen door de
bebouwde kom, maar ook de rijkswegen. Aan dit laatste kunnen de gemeenten helaas
weinig doen. Wel zijn er maatregelen gepland middels onder andere klimaatbeleid,
vervoersbeleid en de ruimtelijke ordening. Men streeft naar een goede
luchtkwaliteit op plaatsen waar mensen wonen, sporten en langdurig verblijven.
Voorbeelden van maatregelen waar men over nadenkt zijn roetfilters,
mobiliteitsmanagement, regionaal parkeerbeleid, fietsvoorzieningen en rustig
rijden.
Vragen
vanuit de zaal:
Wanneer gaan de gemeenten nou eens de mooie uitspraken en woorden waarmaken,
wanneer komt men tot uitvoering? Men ziet geen resultaat maar juist het
tegenovergestelde. De aansturing van de milieudienst door gemeentebesturen en
het politiek draagvlak voor milieubeleid komt aan de orde.
Vanuit
de GGD wordt gevraagd naar initiatieven en plannen voor voorlichting. De
milieudienst wil samenwerken met de
GGD voor het geven van algemene voorlichting over luchtkwaliteit. Gemeenten zijn
verantwoordelijk voor het inlichten van bewoners over specifieke situaties. Er
blijkt een spreekverbod afgegeven te zijn door de bestuurders van Leiderdorp aan
de Milieudienst over de luchtkwaliteit in Leiderdorp.
Bewoners
aan het woord
De
heer Wagenaar van de “Vereniging Weg van de
Snelweg” schetst de problematiek bij de A4 bij Leiderdorp. Aan de Ericalaan wordt een school verplaatst naar een locatie op 60
meter van de snelweg. De bewoners hebben liever nieuwbouw van de school op de
huidige plaats. De gemeente is niet van plan te luisteren naar de bewoners, al
weet men van de astmaklachten. Er is al eerder een Mavo-school langs de weg
gebouwd, die gesloopt moest worden omdat de luchtvervuiling te zwaar was. Een
raadslid stelt dat het wel erg simpel wordt gesteld door de bewoners, de
verplaatsing van de school is juist mogelijk vanwege de verdiepte ligging van de
snelweg. Er schijnt slechts een bescheiden meerderheid in de raad te zijn die
voorstanders is van de gemeentelijke plannen.
Mevrouw
Mertens
van een aantal bewoners nabij de Diastatische Productenfabriek aan de Rijndijk, zegt dat deze fabriek is
uitgegroeid tot categorie C-type bedrijf en hoort dus
op een industrieterrein thuis. De achtertuinen grenzen direct aan de fabriek. Er
is geluidsoverlast maar ook fijn stofoverlast. Dit is wel onderzocht en er is
overleg met de wethouder, de milieudienst en de milieufederatie. Op dit moment
bepaalt de fabriek wat en hoeveel zij uitstoot, de normen die gelden worden
tegen de bewoners gebruikt. Bovendien loopt er al 10 jaar onderzoek naar
explosiegevaar. Ook de GGD kan niets doen, terwijl de mensen 's zomers niet in
de tuin kunnen zitten door de stank en klachten van luchtwegen. De fabriek zou
zich gewoon aan de vigerende vergunning kunnen houden. Dat wil de milieudienst
wel maar ze heeft de moed opgegeven omdat deze niet te handhaven is. Het is of
een strakkere vergunning, of de fabriek weg-bestemmen
en uitkopen. Die strakke vergunning komt er maar niet, ondanks de goede wil van
de wethouder. Raadslid Flippo van het CDA vertelt dat
de raad al aangegeven heeft dat het de bestemming wonen moet krijgen. De
wethouder heeft de raad toegezegd dat er geen revisievergunning zal komen.
Mogelijke
Maatregelen
Frank
ter Beek,
medewerker bij de ZHM, geeft een toelichting op de
knelpunten, zoals die door de Milieudienst op kaart zijn gezet. Bewoners kunnen
zelf nog aanvullende knelpunten op de kaart zetten. Ook geeft hij een
toelichting op de achttien maatregelen, die op de wand geilustreerd zijn.
Vanuit de zaal komen hierop de volgende
aanvullingen:
Willem
de Zwijgerlaan: veel vrachtverkeer en overlast van
wegen.
Flats
die pal op de snelweg staan, dankzij het W4-project gaan die weg en wordt het
daar ondertunneld
Churchillaan:
ditt dreigt de verbinding te worden tussen de A4 en de
A44. Er beginnen nu al behoorlijk lange files te ontstaan, nu al anderhalf uur
in de spits. Behalve de fabriek gaat het overal over verkeer. Voorgesteld wordt
om meer te parkeren buiten de stad en naar de woning met ander vervoer te gaan.
Zo werd in Londen het verkeer uit de binnenstad weggejaagd. Hiervoor zijn wel
bewaakte parkeerplaatsen nodig, anders durft niemand zijn auto er neer te
zetten. In Leiderdorp brengen ouders hun kinderen met de auto naar school omdat
men bang is dat de kinderen onderweg worden doodgereden door auto's. Men
constateert blikvernauwing, de hele maatschappij lijkt wel rond de auto te
draaien. Ellen Verkoelen van de ZHM stelt dat er moet worden gewerkt aan een
netwerkstad in de Randstad met goede openbaar vervoerverbindingen. Als goede
voorbeelden wordt Straatsburg en Zurich genoemd, waar
het autoverkeer grotendeels is geweerd. In Almere is
een voorbeeld van wegen alleen voor de bus.
De
zaal aan zet
In
de pauze krijgt iedereen de gelegen-heid om een
sticker te plakken op de plattegrond, op de locatie waar men het grootste
knelpunt met luchtkwaliteit vindt. Op de flappen met maatregelen mogen drie
stickers worden geplakt bij de meest gewenste maatregelen.
De
stickers worden besproken.
Men
hoopt dat er ook concrete oplossingen worden aangedragen waar de politiek op
korte termijn wat mee kan doen. De scherpe normen voor vergunningverlening zijn
wel duidelijk, gezien het verhaal van de fabriek. De oplossing van elektrisch
aangedreven voertuigen blijken in Amerika alweer achterhaald. Veel mensen zijn
te lui om te fietsen, terwijl mensen wel kankeren op de luchtverontreiniging,
kijk naar jezelf ! De gemeente kan de bewoner best een zetje in de rug geven.
Ook de tweede auto (of de vierde auto) wordt genoemd als iets wat problemen
veroorzaakt. Het weren van vrachtverkeer scoort heel hoog bij zowel bewoners als
bestuurders. Steeds meer personenauto's gaan over op diesel, omdat diesel rijden
steeds aantrekkelijker wordt. Er ontstaat een discussie over de vervuiling van
diesel vergeleken bij benzine. Conclusie is dat de accijns voor diesel omhoog
moeten, vooral voor personenauto's. Wat is het ons waard om deze maatregelen te
durven nemen? Vooral het gemeente-bestuur wordt hierop
aangesproken. Meer voorlichting hierover kan helpen, zo staan woningen op drukke
kruispunten veel langer te koop. De gemeente mag bewoners best waarschuwen voor
slechte luchtkwaliteit bij het kopen van dergelijke woningen. Iemand gaat hier
de rekening betalen maar wie gaat dat doen, de maatschappij of het individu, de
klagers of de daders? Verkiezingsbeloften moeten worden nagekomen ook in
Leiderdorp. Een raadslid reageert hierop dat er wel degelijk 18 miljoen wordt
geïnvesteerd in de leefbaarheid van Leiderdorp door de ondertunneling van de A4. Het W4-project
is wel een mooi totaalplan, dat helaas weer wordt bekostigd met
verkeersaantrekkende activiteiten.
De
Raadsleden aan het woord
Rianne
Meester: verkeer is duidelijk het grootste probleem; de oplossingen die worden
aangedragen gelden vaak 'voor de buurman maar niet voor mij'. Als we iets
vinden met elkaar moet je niet vervolgens weer weggefloten worden met honderden actiebrieven. In Oegstgeest wordt geprobeerd auto's te weren, waar de directe
buurtbewoners positief tegenover staan, maar andere buurtbewoners weer tegen in
actie zijn gekomen. We zijn nog weleens geneigd om met
de bevolking mee te praten maar we moeten het als gemeente wel allemaal kunnen
vertalen in goede regelgeving en vergunningen. Deze opmerking roept weer de
nodige reacties bij bewoners op. Mevrouw Meester verduidelijkt, dat er sprake is
van voortschrijdend inzicht, waarvan de rechter zal moeten bepalen wie er gelijk
heeft.
Rob
Louw (Burgerlid in de raadscommis-sie): Het duale
stelsel functioneert nog niet goed, de wethouders vergaderen vrolijk mee met de
raad. Soms voel je je machteloos als je niet in het
college zit.
Mevr
Vons: De kwestie van de brede school is binnen de
fractie een gewetenskwestie maar er spelen zoveel belangen, we hebben er nog
steeds moeite mee en aangedrongen op betere cijfers zodat er en goed besluit kan
worden genomen.
Stoffels
stelt dat hij goed heeft onderhandeld zodat D66 in Leiden zijn zin goed krijgt.
Er zitten wel veel droomgedachten bij de maatregelen. Landelijk zal de vraag
gesteld moeten worden of we de automobiliteit willen terugdringen.
Verkoelen
verbaast zich erover waarom er niet veel sterker wordt ingezet op de
A4.
Paul
Day (SP): een experiment in België met gratis openbaar
vervoer is een succes en ook het gratis openbaar vervoer tussen Leiden en Den
Haag is wel kleinschalig maar wel succesvol. Stoffels vindt de kosten van 1
miljoen anders niet kleinschalig. Een bewoner zegt dat de wethouder positief is
over 80 km op de
snelweg. Waarom wil de minister dit niet terwijl de resultaten toch bijzonder
goed waren. De vergelijking met verpakkingen wordt gemaakt: op een gegeven
moment verslapt de aandacht weer, er zijn dus meer structurele maatregelen
nodig.
Caspar
Cusell (Groenlinks)heeft een eigen VVP opgesteld met
veel meer maatregelen, maar deze zijn niet overgenomen door het college. Als je
eerst de auto's de ruimte geeft en daarna pas de rest, werkt dit
averechts.
Flippo
(CDA): ik geloof dat in Leiden de meeste vrijliggende
fietspaden liggen dus er wordt niet alleen aan de auto gedacht. Maar er worden
hele vreemde maatrege-len genomen zoals
parkeerplaatsen bij een kaasmarktschool in het centrum.
Er
is politieke moed van partijen nodig, in het verleden was er een CDA-raadslid dat in verzet kwam tegen sloop van een groot
deel van de binnenstad.
Flipo
verbaasde zich erover dat geen van de partijen vroeg om de
luchtkwaliteitrapportage te bespreken, het mocht niet geagendeerd worden in
de raadscommissie.
Meester:
het moet een onderwerp zijn dat bij alle ruimtelijke plannen aan de orde komt en
niet apart als technisch onderwerp.
Welke
informatie wel en niet openbaar? Day: als het over
personen gaat of financiële belangen, dan niet.
Van
Aernsbergen (Pvda):
milieugegevens moeten wel allemaal openbaar zijn.
Stoffels:
bij ambtenaren is alle informatie opvraagbaar. Dit betekent echter niet dat je
iedere ambtenaar maar op ieder moment steeds weer kunt bellen.
Volgens
een aanwezige van de pers wordt alle info die men opvraagt meestal wel
gegeven.
Het
spreekverbod komt weer aan de orde. Een bewoner: 'De wethouder heeft er gewoon
schijt aan, papieren die zogenaamd openbaar zouden zijn krijgen we gewoon niet
onder ogen'.
Worden
de getallen en consequenties wel helder in kaart gebracht? Toen de verbreding
van de snelweg helder werd heeft de gehele raad zich bijzonder ingezet om de
consequenties in kaart te brengen en oplossingen aan te
dragen
Flippo:
Het is niet in eerste instantie aan de politiek te danken maar aan bewoners. Zij
zijn naar de Raad van State gegaan, waardoor het besluit werd vernietigd, pas
daarna zijn de gemeenten met elkaar om tafel gaan zitten. De burgers konden
alleen die invloed hebben omdat ze over de gegevens beschikten. Helaas blijken
de gegevens vaak totaal achterhaald omdat er van verkeerde verkeersintensi-teiten wordt uitgegaan.
Day:
waar je toch wel tegen aanloopt is een aantal spelregels dat je met elkaar
afspreekt en dat vervolgens niet op de juiste moment de juiste gegevens aan
bewoners beschikbaar worden gesteld.
Afsluiting
De
voorzitter concludeert dat het een zinvolle avond was en hoopt dat men
resultaten zal plukken van uw aanwezigheid. Hij sluit om 23:00 uur de avond,
waarna er nog gelegenheid is voor het nuttigen van een borrel.