Gezegden Wijsheden Spreuken Esoterie Geloof door Ernest Keijzers

Boekbespreking

Paulo Coelho:

De Alchemist & Als een rivier.

Paulo Coelho.

In tegenstelling tot waar ik normaal begin met de boekbeschrijving wil ik hier enige woorden wijden aan de schrijver "Paulo Coelho". Al op vijftien jarige leeftijd wist hij dat hij schrijver wilde worden en observeerde wat de grote schrijvers deden. toch duurde het lang voor hij zijn grote doorbraak bereikte, maar dat observeren is en blijft zijn kracht. Hij kijkt naar detail en overdenkt de dingen. Ziet grote verbanden ook in de details van het leven. Heeft gevoel voor die dingen die in het leven van waarde zijn en legt ook die verhalen en sagen vast die hij weer hoort en waarvan hij de grote waarde inziet. Dat alles doet hij in zo'n fijne stijl dat het een plezier is om zijn boeken op te pakken en mee te drijven op zijn mooie wereld. Die wereld is gelukkig meer dan alleen dat gene wat de sobere waarnemer ziet. Hij staat open voor de mystiek die het leven te bieden heeft. Durf te leven, ga je droom achter na, ontwikkel jezelf, geniet van de natuur en kijk er ook eens naar vauit een ander perspectief zijn boodschappen welke in zijn boeken verwerkt zijn.

Voor ik wist wie Paulo Coelho is waren er verhalen op o. a. internet welke me byzonder inspireren. Verhalen die doorverteld moeten worden omdat het deze levenslessen zijn welke we zo nodig hebben om onze normen en waarden te leren vinden. Een van de verhalen "Het potlood" bleek achteraf afkomstig uit "als een rivier" van PauloCoelho. De referentie is inmiddels toegevoegd.

De Alchemist.

De Alchemist is meer dan het verhaal van schaapherder die achter zijn droom van een verborgen schat aangaat en in de reis naar deze droom onder andere de alchemist tegen komt met grote spirituele wijsheid, een verhaal om vertrouwen te hebben in wat het leven te bieden heeft, om je levens doel te vinden en dit als een droom achter na te gaan. Het is dan ook niet het verhaal zelf, alswel de verborgen boodschap die inspireert en het boek het lezen waart maakt.

Citaat 1 uit contact met "de oude man (koning van Salem)"

Wie je ook bent of wat je ook doet, als je echt iets wilt komt dat doordat die wens ontstaan is in de ziel van het heelal. Dat is jouw missie hier op aarde.. .... De ziel van de wereld wordt gevoed door het geluk van de mensen. Of door verdriet, afgunst, jaloezie. Je eigen legende waarmaken is de enige verplichting van de mens. Alles is één. En als je iets wilt, spant het hele universum samen om ervoor te zorgen dat je je droom verwezenlijkt.

Citaat 2 uit contact met kameeldrijver:

... er was niets aan te doen. Het land werd onbruikbaar en ik moest een andere broodwinning zoeken. Nu ben ik kameeldrijver. Maar toen begreep ik Allah's woord: Laat niemand het onbekende vrezen, want iedereen kan alles wat hij wil en nodig heeft veroveren.

Als een rivier.

In als een rivier zijn de vele kleine stukjes samen gebracht welke Paulo Coelho geschreven heeft voor kranten en bladen. Hij toont zich hierin als een groot observator. Hij herkent wat schitterent is in het leven en geeft dat door aan zijn lezers. Of dat nu een unieke eigen gedachte is, een eigen observatie, een citaat van een van de grote denkers der aarde of een verhaal dat hem vertelt wordt. Hij heeft oog en oor voor watwaard is om verteld te worden. Dat maakt dat je telkens weer het volgede verhaaltje va 2 of drie bladzijden wil lezen om weer met een mooie gedachte te worden meegevoerd.

De gekozen citaten zijn uit "je blijven openstellen voor de liefde"

Niet de tijd verandert de mens, niet de kracht van de wil verandert de mens. De liefde wel, zegt Henry Drummond.

Verhaal van een lezer:

Een roos droomde nachten lang over de bijen die maar niet kwamen. Ze droomde en droomde, en in die lange nachten stelde ze zich een hemel voor waar duizenden bijen vlogen die op haar blaadjes landenen haar heel teder kusten. Op die manier hield ze het telkens vol tot de volgende dag, als ze bij het eerste licht van de zon haar bloem weer opende. Op zekere dag vroeg de maan, die wist van de eenzaamheid van de roos: "Ben je het wachten niet moe?" Misschien maar ik mag het niet opgeven. "Waarom niet?" Omdat ik verwelk als ik niet open ga.

Op momenten waarop de eenzaamheid al onze schoonheid lijkt te verpletteren, is er maar één manier om ons daartegen te verzetten: ons blijven openstellen.

Note: niet voor niets een van de meest verkochte schrijvers!

Waardering***