motor club?......          nou uuuuhh                  nee,       niet precies                gewoon een paar vrienden onder elkaar die op koninginnedag met de motor weggaan om ergens te camperen .........iedereen is welkom als je het tenminste uit je strot kunt krijgen dat je motorrijden een leuke bezigheid vindt.                Het is natuurlijk nog veel leuker als je zelf op de motor komt,   want er wordt nou eenmaal veel geluld, en als je een beetje mee kunt lullen is dat altijd mooi meegenomen    

MC??....Wel nee. Geen ledenlijst, lidmaatschap contributie of clubblaadje.  Iedereen met een motor is welkom om mee te komen kamperen.

 

 

 

Femme's zoektocht naar een GTS 1000

Langer geleden al besloten, dat ik sportiever wilde gaan rijden maar toch een toerfiets, minder chroom, want poetsen doe ik toch niet. Was eigenlijk op de Utrechtse beurs voor een FJ1200 gaan kijken, tot ik er een van dit type er naast zag staan. Tsja, toen verbleekte de FJ ineens.

De silverwing moest er helaas aan gaan geloven. Was ook nooit echt helemaal mijn keuze, maar eigenlijk die van Irene. Hoewel het een zeer vergevingsgezinde vriendelijke fiets is, qua frame stijfheid heilig vergeleken met de Goldwing 1200, blijft het een dweil en is boven de 130 het plezier wel op. De dealer bood een forse inruil omdat hij dacht er iemand voor te hebben.

De afgelopen weken heb ik op een stuk of wat GTS'en proefgereden en nog een aantal gewoon bekeken. En dat is een groot deel van wat er te koop is, want het is een zeldzame fiets. Het heeft me een paar tanken benzine gekost, want ik moest er heel nederland voor door, zelfs een keer naar Belgie. De helft viel al af omdat ik vond dat ze niet goed stuurden of het onderhoud zo-zo was. De eerste had nog nooit van onderhoud gehoord. De olie in de hydraulische koppeling was op en hij was overgespoten. Dit was tevens de moeilijkste en gevaarlijkste proefrit. De koppeling greep al aan als de handle 1 mm los was van het handvat, en voor het stoplicht kon ik op zeker moment helemaal niet meer ontkoppelen. 

Een had ik bijna gekocht. Hij wilde een beetje graag de bocht invallen, maar dat kan het gevolg van verkeerde bandenspanning zijn. Toen begon de zon begon te schijnen en werd er ineens iets duidelijk. Het bleek een schade fiets te zijn. De kuip was flink afgeschaafd zelfs onder de spiegels aan beide zijden door. Een beetje weggewerkt zodat het niet direct opviel. Stel je eens voor wat voor klap die machine gemaakt moet  hebben.

Een andere leek aardig onderhouden, maar was wel afgeragd en had enorme pekel schade.

Weer een ander bleek overgespoten en de abs defect. Niet dat ik nou direkt abs nodig heb, maar als het erop zit moet ie het wel doen. 

De duurste staat bij van Wijk, die vraagt meer dan het dubbele van wat ik kwijt wilde zijn 8800 eurotjes, hij glimt wel, slechts 20000 km maar de pekelschade aan de wielen hebben ze niet helemaal kunnen
wegwerken. Benieuwd of hij hem ooit kwijtraakt.

In Belgie was er een al verkocht voor ik hem bezocht had. Dit is mijn eigen schuld want ik had wel tijdig al contact met de verkoper. Een andere in Belgie heb ik bezocht, maar er kon niet proef gereden worden, want het bleek een particuliere verkoop te zijn. Hij stond wel bij een dealer, maar garage kentekenplaten zoals we die hier hebben bestaat daar volgens zeggen niet. Deze was wel mooi, een van de jongste, weinig km, maar had toch wel achterstallig onderhoud, banden, ketting, accu. 

Ik heb nog meegeboden aan eentje op de Duitse ebay. Hij ging voor minder dan 100 euro hoger weg dan ik geboden had. 

Uiteindelijk bij motorplanet in Dronten geslaagd. De fiets heeft iets meer kilometers, wel gebruikt maar lijkt netjes behandeld. Afgezien van een krasje aan de spiegel onberispelijk.

Met deze foto stond ie in de advertentie 


Deze is in de groene kleurstelling. Het is een heel speciale kleur, want als je onder een andere hoek ernaar kijkt lijkt het wel blauw. Er zit een koffersetje van Givi op, veel ruimte, niet erg fraai, maar de originele koffers die erbij horen zijn dat ook niet. Bovendien kun je ze met een druk op de knop verwijderen.

Zithouding is licht voorover gebogen, maar niet onaangenaam. Het motorblok komt oorspronkelijk uit de FZR  maar dan teruggetuned van 140 naar 100 pk om zoveel mogelijk trekkracht te creeren. De
maximum trekkracht van 106 Nm bij 6500 tpm is onder handbereik bij legale snelheden inplaats van dat je er voor naar duitsland moet. Inderdaad pakt ie al vanaf 2000 toeren op tot de 11000. Het blok is echt beresterk. Een feest in alle versnellingen.

Stuurt echt als het spreekwoordelijke scheermes. Trillingen heeft ie in het geheel geen last van.
Nog nooit op een motor gezeten die zo hard kon remmen. Hoe hard je ook remt, hij blijft gewoon veren en de band houdt contact met wegdek, de voorvork geeft geen krimp. De voorvork,???, wacht eens even, ze zijn de voorvork vergeten. [:-}

Eigenlijk jammer dat het concept nooit is aangeslagen. Ik denk dat Yamaha een grote fout heeft gemaakt door geen cardan toe te passen op deze sportieve toer. De nieuwprijs was ook tamelijk hoog >fl 30000,-  Maar juist omdat het niet zo'n populaire fiets is geworden kun je hem nu voor een relatief laag bedrag kopen.


Meer informatie is te vinden op:
http://home.wanadoo.nl/web4/yamaha/pages/gts1000_97.htm
http://users.belgacom.net/gts/gts1000a.html
http://home.planet.nl/~dreuning/
http://www.cuci.nl/~schings/



Grrrrrrrroet'nnnnn Femme

Bezoekersteller km/h