Femme's zoektocht naar een GTS 1000
Langer geleden al besloten, dat ik sportiever
wilde gaan rijden maar toch een toerfiets, minder chroom, want poetsen
doe ik toch niet. Was eigenlijk op de Utrechtse beurs voor een FJ1200
gaan kijken, tot ik er een van dit type er naast zag staan. Tsja, toen
verbleekte de FJ ineens.
De silverwing moest er helaas aan gaan geloven.
Was ook nooit echt helemaal mijn keuze, maar eigenlijk die van Irene.
Hoewel het een zeer vergevingsgezinde vriendelijke fiets is, qua frame
stijfheid heilig vergeleken met de Goldwing 1200, blijft het een dweil
en is boven de 130 het plezier wel op. De dealer bood een forse inruil
omdat hij dacht er iemand voor te hebben.
De afgelopen weken heb ik op een stuk of wat
GTS'en proefgereden en nog een aantal gewoon bekeken. En dat is een
groot deel van wat er te koop is, want het is een zeldzame fiets. Het
heeft me een paar tanken benzine gekost, want ik moest er heel nederland
voor door, zelfs een keer naar Belgie. De helft viel al af omdat ik vond
dat ze niet goed stuurden of het onderhoud zo-zo was. De eerste had nog
nooit van onderhoud gehoord. De olie in de hydraulische koppeling was op
en hij was overgespoten. Dit was tevens de moeilijkste en gevaarlijkste
proefrit. De koppeling greep al aan als de handle 1 mm los was van het
handvat, en voor het stoplicht kon ik op zeker moment helemaal niet meer
ontkoppelen.
Een had ik bijna gekocht. Hij wilde een beetje
graag de bocht invallen, maar dat kan het gevolg van verkeerde
bandenspanning zijn. Toen begon de zon begon te schijnen en werd er
ineens iets duidelijk. Het bleek een schade fiets te zijn. De kuip was
flink afgeschaafd zelfs onder de spiegels aan beide zijden door. Een
beetje weggewerkt zodat het niet direct opviel. Stel je eens voor wat
voor klap die machine gemaakt moet hebben.
Een andere leek aardig onderhouden, maar was
wel afgeragd en had enorme pekel schade.
Weer een ander bleek overgespoten en de abs
defect. Niet dat ik nou direkt abs nodig heb, maar als het erop zit moet
ie het wel doen.
De duurste staat bij van Wijk, die vraagt meer
dan het dubbele van wat ik kwijt wilde zijn 8800 eurotjes, hij glimt
wel, slechts 20000 km maar de pekelschade aan de wielen hebben ze niet
helemaal kunnen
wegwerken. Benieuwd of hij hem ooit kwijtraakt.
In Belgie was er een al verkocht voor ik hem
bezocht had. Dit is mijn eigen schuld want ik had wel tijdig al contact
met de verkoper. Een andere in Belgie heb ik bezocht, maar er kon niet
proef gereden worden, want het bleek een particuliere verkoop te zijn. Hij
stond wel bij een dealer, maar garage kentekenplaten zoals we die hier
hebben bestaat daar volgens zeggen niet. Deze was wel mooi, een van de
jongste, weinig km, maar had toch wel achterstallig onderhoud, banden,
ketting, accu.
Ik heb nog meegeboden aan eentje op de Duitse
ebay. Hij ging voor minder dan 100 euro hoger weg dan ik geboden had.
Uiteindelijk
bij motorplanet in Dronten geslaagd. De fiets heeft iets meer
kilometers, wel gebruikt maar lijkt netjes behandeld. Afgezien van een
krasje aan de spiegel onberispelijk.
Met
deze foto stond ie in de advertentie
Deze is in de groene kleurstelling. Het is een heel speciale kleur,
want als je onder een andere hoek ernaar kijkt lijkt het wel blauw. Er zit
een koffersetje van Givi op, veel ruimte, niet erg fraai, maar de
originele koffers die erbij horen zijn dat ook niet. Bovendien kun je ze
met een druk op de knop verwijderen.
Zithouding
is licht voorover gebogen, maar niet onaangenaam. Het
motorblok komt oorspronkelijk uit de FZR maar dan teruggetuned van
140 naar 100 pk om zoveel mogelijk trekkracht te creeren. De
maximum trekkracht van 106 Nm bij 6500 tpm is onder handbereik bij legale
snelheden inplaats van dat je er voor naar duitsland moet. Inderdaad pakt
ie al vanaf 2000 toeren op tot de 11000. Het blok is echt beresterk. Een
feest in alle versnellingen.
Stuurt
echt als het spreekwoordelijke scheermes. Trillingen heeft ie in het
geheel geen last van.
Nog nooit op een motor gezeten die zo hard kon remmen. Hoe hard je ook
remt, hij blijft gewoon veren en de band houdt contact met wegdek, de
voorvork geeft geen krimp. De voorvork,???, wacht eens even, ze zijn de
voorvork vergeten. [:-}
Eigenlijk
jammer dat het concept nooit is aangeslagen. Ik denk dat Yamaha een grote
fout heeft gemaakt door geen cardan toe te passen op deze sportieve toer.
De nieuwprijs was ook tamelijk hoog >fl 30000,- Maar juist omdat
het niet zo'n populaire fiets is geworden kun je hem nu voor een relatief
laag bedrag kopen.
Meer informatie is te vinden op:
http://home.wanadoo.nl/web4/yamaha/pages/gts1000_97.htm
http://users.belgacom.net/gts/gts1000a.html
http://home.planet.nl/~dreuning/
http://www.cuci.nl/~schings/
Grrrrrrrroet'nnnnn Femme
|