Op deze infoavond in Maarn heeft de Stichting
Stop4deroute
informatie en doelstellingen uiteen gezet. Diverse sprekers presenteerden de situatie: de 4eRoute is in feite in test situatie:
Alles komt momenteel kennelijk Nederland binnen vanaf het Zuidoosten via knooppunt Doorn, gaat verder naar Maarn op een vlieghoogte van ca 2000m en
waar ik woon in Linschoten ervaar ik vaak vlieghoogtes van ca 1000m. Het plafond ligt dus laag en het verantwoordelijk Ministerie I&W laat zo weinig mogelijk los,
ze laten zich niet in de kast kijken: “moet nog beslist worden”. Nu, het lijkt ons dat alles al hoofdzakelijk beslist is: meer vliegtuigen,
die volgens de Rechtelijke uitspraak (20maart2024 RBV) maximaal 400.000 per jaar mogen zijn, worden al jaren gedoogd. In mei 2024
is de prognose van Schiphol al 500.000 en in 2030 naar 800.000? per jaar.
Nogmaals, voorlopig wordt dus ALLES gedoogd!!! Wel zijn progressieve partijen in Maarn? ermee bezig: ze zijn het erover eens dat er Politiek
naar den Haag gereageerd moet worden.
En hoewel de trekkers van de Stichting Stop4deRoute al 2x een kopje thee hebben gedronken bij de verantwoordelijk demissionair Minister Harbers, helpt dit voorlopig niet.
Wel is de Provincie Utrecht al actief met ambtenare(n) om het komende traject voor te bereiden.
Daar kunnen we voorlopig helaas nog weinig concreets van verwachten, omdat de “precieze 4eRoute” nog niet bekend is.
Daarom wordt iedereen op deze avond door Stop4deRoute opgeroepen de interesse en bekendheid te verspreiden met “zegt het voort”, naar minstens 3 van je vrienden.
27 April 2024 - Posters en flyers waren op deze avond aanwezig, daarmee heb ik geregeld
dat hier in REGIO Linschoten/Woerden/Kamerik overal huis aan huis flyers worden rondgebracht.
En ik hoor zojuist het nog onbevestigde bericht, dat in Nederland - snachts - soms al wordt geland zonder motorvermogen, lekker stil dus.
Na een heerlijke lentedag is er een HEEL onprettige nacht:
Ik moet gewoon slapen op een LANDINGSBAAN !! Nu kennelijk het hoogteplafond voor de vliegtuigen is verlaagd, komt alles daardoor veel harder mijn slaapkamer binnen:
ca om 02.00 hr
ca om 03.00 hr
ca om 04.00 hr
ca om 05.00 hr
ca om 06.00 hr
en als je bijna weer in slaap bent om 06.15 hr MPH8372 Nairobi-Adam KLM Cargo Boeiing 747-406 (EER) die op 2625ft passeert.
Daana lukt slapen niet meer zo, want er is vanaf ca 08hr – ca 10hr veel vliegverkeer,
soms om de 2 minuten een vriend in de lucht!!!
Vandaag is het een heerlijke lentedag, zonnig, eindelijk prettig warm en mooi om buiten te gaan genieten.
HELAAS is dit weekend al heel duidelijk te merken, dat Schiphol oefent met de zogenaamde 4e aanvliegroute!! Lekker over
de Veluwe, Utrecht , Breukelen , Harmelen, Linschoten etc.. etc. Hebben jullie de petitie al getekend op
Stop4deroute
samen met die andere 60.000 ondertekenaars?? Voor mij gaat dit recht over mijn "rustig" dorp Linschoten, het stiltegebied Kamerik waar mijn vriendin woont en
Breukelen waar mijn dochter net een huis gekocht heeft.
Ze vliegen op drukke tijden en in allerlei richtingen, wanneer vakantiegangers in de weekenden lekker goedkoop gaan vliegen. Veel kleine lawaaierige shuttle vluchten door
ook oudere toestellen, die Schiphol zelf ook liever niet heeft.
Zij zouden liever minder vluchten uitvoeren, maar dan ook wel bijv. meer intercontinentale vluchten die meer geld opleveren. Maar zoals jullie waarschijnlijk weten
heeft Minister Harbers dat geprobeerd, maar werd direct door de USA maatschappijen onder druk gezet zijn reductievoorstel naar 440.00 vluchten terug te draaien.
En zoals je hieronder ziet heeft de Rechter op 20 maart 2024 uitspraak gedaan dat er volgens hun berekeningen gereduceerd moet worden naar 400.000 vluchten.
Momenteel zijn er in mei volgens Schiphol per dag gemiddeld 1.360 vluchten te verwachten, dus 500.000 per jaar!!!
Hoe deze reductie tot stand moet gaan komen is niet erg duidelijk, maar de wetgeving is hierover glashelder: het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) uit 2008 maakt
het mogelijk om zonder voorafgaand advies van de Europese Commissie(‘Balanced Approach procedure’) dit besluit in Nederland door te voeren.
Om zodoende onze bewoners de noodzakelijke Rechtsbescheming tegen Geluidshinder te bieden.
Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, méér nog dan minister Harbers in inmiddels ingetrokken krimpplannen had aangekondigd.
De Rechter werd ingeschakeld door Stichting - Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) en wordt natuurlijk vooral gedreven door leden en donateurs rond Schiphol.
De actiegroep stop4eroute.nl werkt wel samen met de RBV, maar heeft volgens mij voorlopig alleen 60.000 handtekeningen. Geen juristen, wel bij de minister op bezoek?? Het zal toch niet zo zijn dat
door de acties van de RBV nu de 4eRoute op andere plaatsen heel druk wordt; over onze koppies heen!!!
Nieuwsbrieven van @Gerrit Vormer (Linschoten)
Hier staan een aantal eigen persoonlijke lawaai-meldingen en een resumé van de berichten op mijn Facebook pagina "Vliegtuighinder".
Als u een account heeft op facebook kunt u gewoon inloggen met:
www.facebook.com en daarna zoeken (vakje linksboven) op mijn persoonlijke Facebook Pagina "Vliegtuighinder". Zegt het voort! Succes.
Inleiding en motivatie: 26november2023 @Gerrit Vormer - (Linschoten)
Op 7 juli 2022 ben ik lid en donateur geworden van de Stichting
„Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)”.
Op 15 november 2023 meldde de Stichting RBV in Journaal no. 17 : Het is tijd voor geweldig goed nieuws:
GEWELDIG BERICHT VAN DE RECHTBANK:
“RBV IS EEN ADEQUATE SPREEKBUIS
VAN DE BELANGHEBBENDEN”
Dus nu vraagt RBV aan de 5.000 medestanders, leden en donateurs extra donaties te doen voor de komende rechtszaak, die op 30 januari 2024 van start gaat.
DOET U MEE?
Resumé door @Gerrit Vormer (Linschoten) staat hieronder:
Op 20 maart 2024 deed de Rechter uitspraak in de Rechtszaak die door onze Stichting tegen de Staat was aangespannen.
Conclusie Uitspraak: De Staat heeft geen goede afweging gemaakt tussen het belang van de omwonenden van Schiphol en andere belangen.
De Staat handelt in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en
hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. Dat heeft de Rechtbank Den Haag vandaag bepaald in de bodemprocedure van de
Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. De stichting werd bijgestaan door Channa Samkalden en Elles ten Vergert.
De uitspraak vormt niet alleen een belangrijke erkenning van de positie van omwonenden, maar biedt ook concreet zicht op verbetering.
De rechtbank heeft de Staat opgedragen om binnen 12 maanden de geldende wet- en regelgeving weer toe te passen.
Dat betekent dat weer moet worden uitgegaan van het Luchtvaartverkeersbesluit (LVB) 2008. De Staat heeft laten doorrekenen dat op basis van het LVB 2008
slechts 400.000 vliegtuigbewegingen zijn toegestaan. Dat betekent dus een flinke krimp voor Schiphol, méér nog dan de minister in eerdere (inmiddels ingetrokken)
krimpplannen had aangekondigd. De rechtbank maakt duidelijk dat voor dit terugvallen op de wet géén voorafgaand advies van de Europese
Commissie(‘Balanced Approach procedure’) nodig is.
Nieuwsbrief Nr 2 - 26-mrt-2024 - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Hierbij weer mijn PERSOONLIJKE ervaringen.
Sedert enige weken wordt ik elke nacht een paar keer om het uur wakker. Normaal is dat om de 2-4 uur en
kan ik weer direct inslapen. Om de een of andere reden lukt dat nu niet meer.
Dus s'morgens start ik de dag een beetje bibberend, is niet fijn.
Zeker nu er sprake is van uitbreiding aanvliegroutes voor Schiphol, lekker over
de Veluwe, Utrecht , Breukelen , Harmelen, Linschoten etc.. etc.
Hierover kwam mij ter ore dat je een petitie hiertegen kunt tekenen op
Stop4deroute.
Ik heb al getekend en Ai nou hoop ik maar dat die route niet doorgaat,
want die gaat recht over mijn "rustig" dorp Linschoten.
REGELMATIG ontvang ik Journalen van de "Sichting Rechtsbescherming Vliegtuighinder" en dat motiveert mij om meer informatie via Internet en Facebook te delen. Bijvoorbeeld toen minister Harbers wilde opleggen dat er vooral s’nachts minder vluchten zouden zijn en….. hij wordt geconfronteerd met de USA en vliegtuigmaatschappijen die hem anders dwingen:
21 mrt 2023 — In een kort geding eisen KLM en andere luchtvaartmaatschappijen dat het kabinet (Minister Harbers) afziet van zijn plan om Schiphol te laten krimpen. Op Facebook stonden meerdere reacties op mijn onderstaande Nieuwsbrief Nr. 1
BERICHT - Dinsdag 30 januari om 09.30 uur begint dan eindelijk de inhoudelijk behandeling van onze eerste mensenrechten zaak:
‘Wonen in een gezonde leefomgeving is een mensenrecht’ ???????.
Nieuwsbrief Nr 1 - 26-nov-2023 - Gerrit Vormer (Linschoten)
Ik moet benadrukken, dat hieronder PERSOONLIJKE ervaringen staan. Ook constateer ik dat "een politiek iemand" ervoor heeft
gezorgd, dat niet alle vliegtuigen cq alle vliegtuighinder wordt gerapporteerd op Appje Flightradar24 en op GoogleEarth/Radar. Dus het echte beeld wordt ons
onthouden, niet gecommuniceerd: vaak hoor ik duidelijk vliegtuiglawaai en staat die vlucht NIET op de genoemde rapportage tools. En saillant detail:
iets meer dan 2 jaar geleden werden er volgens mij veel meer vooral NACHTELIJKE vluchten WEL gerapporeerd.
26-nov-2023 - EIGEN MELDINGEN -
00.00hr t/m 07.00hr s'nachts
Buiten de toptijden van zomers toerisme en sommige weekenden, is het eigenlijk erg stil.
Wel wordt ik gemiddeld 4x per nacht wakker (waarschijnlijk ook door mijn medisch probleem), maar dan meen ik erg vaak duidelijk vliegtuiglawaai te horen.
Dus vliegtuigen en geen verkeer van locale- of snelweg.
1-juni-2023
02.30hr s'nachts
04.23hr niets te zien op Flightradar 24
04.36hr BCS21G (DHL) Airbus A30084-622R (F) 3700ft 211knts, langs Woerden, Bodegraven, Aalsmeer, landed AMS om 04.42hr
04.57hr ICN-AMS Boeing 727-89 Dreamliner 2800ft 216knts, langs Woerden, Bodegraven etc, landed AMS 05.02hr
05.10hr volgende toestel, huisgenoot wordt ook wakker
25-oct-2023
wordt wakker om 1;12 hr 2:12 hr 3:12 hr 4:12 hr
05.25 TRA 13H B37 groene lijn: La Palma
Transavia 211,- ?
06.02 ZXP 86 oranje lijn van Schiphol naar Hilversum
06.09 TRA4L over Nieuwkoop groene lijn
07.08 TR077 langs Linschoten
09.51 EC 135 zachtjes te horen 515ft 102kts met meerdere vluchten 3x verderop recht over Gouda
10.07 SIRA 699 oost/west recht over Lin hoogte 699m 144km.
7.08 TR077 langs Linschoten
6.09 TRA4L over Nieuwkoop
5.25 TRA 13H B37 La Palma + Transavia 211,-
18-sep-2022 Lijkt erger te worden, ik wordt nu ook wakker als ik de ramen nachts sluit (niet zo fijn, niet zo fris)": De laatste 2 dagen wordt ik wakker exact om 3.50uur, vandaag ook om 3.52 voor het 2e vliegtuig. Zo wordt mijn slaap nachts weer ernstiger verstoord. Bij onveranderd vervolg zal ik vooraf mijn wekker zetten en via mijn computer vluchtnummer en route controleren (via Google Earth-Radar). Graag uw aandacht.
7-july-2022 - EIGEN MELDINGEN VANAF FACEBOOK - al langer beschikbaar
sNachts wordt ik tegenwoordig elk uur wakker van de overkomende vliegtuigen. Wanneer mag ik dan slapen? Regio Linschoten/Woerden postcode 3461. Vanmiddag raasden 3 vliegtuigen zeer laag en luidruchtig over mij heen, dit waren bijv. UAE149 (Dubai) AFR86AD (Paris) KLM48c (Split): hoe durven ze, zo hard!!!!
7-july-2022
Kennen jullie www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl ??
Wilt u reageren op bovenstaande artikelen, mijn email= g.vormer@hccnet.nl - @Gerrit Vormer (Linschoten)
Steunen jullie allemaal deze Stichting "Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder"???