U bevindt zich hier:

Folkforum

Net 5 Lifestyle Magazine

Folkroddels

BN/De Stem

Algemeen:

Startpagina

Impressum

Met ‘MARK’ brengt de Nederlands-Belgische folkrgrope TJANE haar eerste full-cd uit.

De groep bestaat uit Guy Roelofs (bouzouki, keyboards, percussie en productie), Silvie Moors (zang), Jenny Van Diggelen (tin whistle, recorder, zang), Gilles Rullman (viool, gitaar, zang), Ruben van Boven (drum), Ben Faes (contrabassist). De muzikanten hebben reeds wat ervaring opgebouwd: Guy en Jenny o.a. bij Cadans der Getouwen en Moira, Silvie o.a. bij Floes en Laika, Ben o.a. bij Wannes Van De Velde, Sexteto Tanguedia, Jokke Schreurs Trio...

Met deze cd werd een volledige versmelting van eigenlijke folk en pop bewerkstelligd door middel van een frisse en aangenaam in het oor liggende zang, keyboards, drum en snarenwerk. De muziek lijkt vooral geproduceerd voor een breed radiopubliek, hetgeen zeker zijn verdienste heeft maar waardoor naar mijn gevoel wat van de artistieke intensiteit verloren gaat in de vlotte keyboards en een wat te prominente drum- en fluitspel. Desondanks zijn het beweeglijke snarenspel en de wendbare stem van Silvie Moors wel in staat om emotioneel iets los te maken. Persoonlijk hoor ik de zangeres echter liever aan het werk in projecten zoals Floes.

De teksten en muziek zijn allemaal bewerkte traditionals uit liederboeken of reeds door andere groepen gebracht. De muziek is even vaak ook van eigen hand en steeds geheel van een erg hedendaags arrangement voorzien.

De groep wil klaarblijkelijk ook de dansers aanspreken waar ze de namen van de nummers laat voorafgaan door: “Scottishes: ”, “Polka’s: ”, “Walsen: ”, “Kringdansen: ”. De muziek en vooral het snarenspel heeft een funky swing - dus dansen kan op deze nummers en verder nog op twee walsjes (Valse Liefde, Er zoude...) twee andro’s (Ghy Sotten, Luilak) en eventueel nog een Scottish...

De CD opent met 'Kiremandee' een levendige bouzouki en zang met kirrende ‘r’en en een bescheiden keyboardtapijtje en baspatroontjes en af en toe een duootje door viool en fluit erbovenop. ‘Rozendans’ met mooie zang, bouzouki en percussie in de glansrol swingt heel aanstekelijk als ware het een verblijdde Gigue of een gemoedelijke polka. De instrumentale Iers geïnspireerde Polka’s, Walsen en Scottishes alsook de Kringdans zijn zeker dansbaar maar behalve de polka’s muzikaal heel wat minder boeiend door de afwezigheid van zang en swingende snaren. Het snarenrifje, de zangstijl en keyboards in het gedreven ‘Ontwaak’ zou zo uit doorsnee ‘Neem Je Tijd’-uitzending kunnen geplukt zijn.

Hierop volgt een lief walsje met een vernieuwende boodschap over de eerbaarheid. De ‘Valse Liefde’ is een ballade die wel mooi gezongen is, maar net niet geladen genoeg en met de uitgesmeerde strijkers en ietwat schoolse bouzouki net iets te pathetisch gearrangeerd (althans naar mijn smaak) om te overtuigen. ‘Luilak’ en ‘Ghij Sotten’ liggen mij ook veel minder; vooral de tweede is afgezien van de keyboards echt een ‘Oldskool’ uitvoering qua musiceerstijl en qua nadruk in de articulatie van “een cijsken... [ende] een rijsken” terwijl in dagelijks taalgebruik toen evenals nu de '-n' niet echt geartikuleerd werd.