Robert Stirling stirlingmotor patent 1816

Stirlingmotor- Stirling engine- Moteur Stirling




Inleiding

De Stirlingmotor is aan het begin van de 19e eeuw o.a. ontwikkeld door Robert Stirling. (1790-1878)
Deze heteluchtmotor, zonder kleppen en stoomketel, zou de gevaarlijker stoommachine kunnen gaan vervangen.
Door de ontwikkeling van sterke verbrandingsmotoren (benzine en diesel) en de elektromotor raakt deze machine in onbruik.
In de tweede helft van de vorige eeuw, fossiele brandstoffen beginnen op te raken, heeft men de ontwikkeling weer opgepakt.

Zo ontwierp Philips van 1938-1968 meerdere heteluchtmotoren, worden deze toegepast in onderzeeërs (Zweden) .
en in de ruimtevaart (NASA).

Als de stirlingmotor aangedreven wordt door een elektromotor is deze ook geschikt voor koeldoeleinden.

De verwarmingsketel die naast warmte ook m.b.v. stirlingtechnologie elektriciteit levert zal in de toekomst de nu toegepaste HR-ketel gaan vervangen.
    WK-Koppeling






productinformatie


Voordelen:

  • stille motor
  • weinig inwendig bewegende delen (onderhoudskosten besparend)
  • vrijwel alle brandstoffen zijn geschikt : o.a. afval, bio-gas en zonneënergie
  • hoog rendement - 40%
  • minder CO2 uitstoot





De werking



De heteluchtmotor wordt van buitenaf verwarmd, waarbij de energie doorgegeven wordt aan een gas (lucht, helium) in een gesloten circuit (groen). Thermische energie wordt omgezet in kinetische energie; warmte wordt beweging. Het principe van de heteluchtmotor berust op het uitzetten en inkrimpen van een gas door afwisselend verwarmen en afkoelen.

  • verwarmde lucht zet uit: het volume wordt groter, de druk neemt toe
  • afkoelende lucht krimpt: het volume wordt kleiner; de druk neemt af


  • De rode "zuiger" beweegt de lucht heen en weer in de onderste cilinder. De verwarmde lucht wordt verplaatst om af te koelen. De afgekoelde lucht wordt verplaatst om weer op te warmen. Het linker gedeelte van de verdringercilinder heeft koelribben, door een groter oppervlak wordt afkoeling versneld.
    Het uitwisselingsproces verloopt heel snel. Door het ontstaan van volume- en drukverschillen gaat de bovenste grijze zuiger heen en weer bewegen. Deze zuiger levert de arbeid. Deze past nauwkeurig om geen druk verloren te laten gaan en drijft met behulp van drijfstangen een krukas aan. Op deze krukas is een vliegwiel gemonteerd, waarin de kinetische energie wordt opgeslagen en wordt gebruikt voor een toepassing. Deze krukas laat ook de verdringerzuiger heen en weer gaan. De faseverstelling van de verdringerzuiger ten opzichte van de arbeidszuiger is altijd 90°. Door de hoek van een van de drijfstangen 180° te verstellen draait de motor de andere kant op.
    De motor is niet zelfstartend.



    Links:

  • Beschrijving van de werking van stirling- ,vacuüm- en verbrandingsmotoren, animaties en filmpjes, uitgebreide bouwtekeningen, nederlands
  • Beschrijving van de werking van een Stirlingmotor Beta-type, animaties, nederlands
  • Howstuffworks, beschrijving van het principe, met animaties, links, engels
  • WK-koppeling, experimentele verwarmingsketel levert warmte en stroom, nederlands
  • Peter Fette, uitgebreide beschrijving voor beginner en gevorderde, links, duits
  • De site voor wie alles van dit type motor wil weten, bouwtekeningen, links, engels
  • Alles over stirlingengines voor verzamelaar en modelbouwer, uitgebreid, duits
  • Experimenten met zelf te bouwen (solar)motortjes, tekeningen, links, frans
  • Stirlingsite met mooi videomateriaal, frans


  • solar-stirling Uppland met Stirlingtechnologie
    • duurzame energievoorziening
    • warmte-krachtkoppeling
    • motor met toekomst...........
    index structuur van een heteluchtmotor