4-Takt Verbrandingsmotor met glascilinder





vliegwielzijde topview cilinderzijde



- Bouwjaar : 01-2013

- Cilinder: glas ě 23,6 x 19,6 x 34 mm-
- Zuiger: grafiet met o-ring ě 19,59 x 14,5 mm
- Zuigerslag: 14 mm
- Cilinderinhoud: ca. 6,25 cc
- Vliegwiel: brons/aluminium/messing- ě 80 x 18 mm
- Overbrenging: tandriem 285 x 6 mm /114 T 2,5 mm
- Inhoud brandstoftank: 25 cc ( ca. 12 cc vloeistof)
- Brandstof: Coleman Fuel
- Voeding: Batterij 1,5 V
- Ontsteking: omgebouwde Blokker gasaansteker
- Onderbreking: reedschakelaar met neodyme magneet ě 8 x 4 mm
- Vliegwiel: Omwentelingen/min: ca. 2000-2400
- Klepdoorn: Omwentelingen/min ca. 1000- 1200





Dit 4-taktmotortje met glascilinder is gebouwd naar tekeningen van Jan Ridders.

Een uitgebreide beschrijving met aanwijzingen voor de bouw en alle instellingen van dit motortje zijn te vinden op bovengenoemde website.
Dit geldt ook voor de beschrijving van het miniatuur ontstekingscircuit gebouwd uit een "Blokker" gasaansteker.


assambly doorsnede

Bovenstaande model heb ik gewijzigd in: Het kenmerkende van deze motor zijn de roterende klepdoorn en de doorzichtige glazen cilinder.
De klepdoorn is een gietijzeren, gedeeltelijk holle as,nauwkeurig passend, maar soepel draaiend in de eveneens gietijzeren cilinderkop.
Deze klepdoorn dient als inlaat voor de brandstofdamp en als uitlaat voor de verbrandingsgassen.
Samen met het ontstekingstijdstip wordt met deze doorn de 4-takt cyclus ingesteld.

De tandriemwielen zijn zelf gemaakt met behulp van een gedraaid, gefreesd en gehard beiteltje van zilverstaal.
Het aantal tanden bedraagt 72 en 36. De hartafstand tussen beide tandwielassen is 73,4 mm.
Het tandriempje 285 x 6 /114T x 2,5 wordt gespannen met een looprolletje aan de binnenzijde van de verticale montageplaat

reedsensor-tandriemwiel met tandriem-uitlaat-bougie Blokker ontsteking

Het ontstekingscircuit is gebouwd uit een "Blokker" eletronische gasaansteker. Het circuit moet enigszins worden aangepast met enkele onderdelen.
De voeding gebeurt met een 1,5 Volt AA batterij. De bobinespoel is ge´soleerd met epoxyhars ( Bison Combi-snel).
Het onstekingstijdstip wordt gestuurd met een reedsensor en een passerend neodyme magneetje.
Als de motor eenmaal warm is kan het loopgedrag nog worden verbeterd door de reedsensorhouder te verstellen (ontstekingstijdstip iets vervroegen).
De bougiekabel is gemaakt van een gestript stukje coax-kabel.
Een volle batterij van een goede kwaliteit gaat behoorlijk lang mee. Oplaadbare batterijen zijn aan te bevelen.

Verder is dit motortje te bouwen met standaard draai- en freeswerk.
Maatvastheid van de onderdelen, nauwkeurig werken en zorgvuldig uitlijnen zijn natuurlijk belangrijk.

De houten voet is gemaakt van coralijn







vliegwiel glascilinder grafietzuiger met O-ring
mengkraantje/snelheidregeling teflon bougie reedsensor-tandriemwiel72T-uitlaat-bougie







Ridders 4-takt met glascilinder movie







terug naar gallery index model 53
gallery-index-model 53