Dit
4-taktmotortje met glascilinder is
gebouwd naar tekeningen van Jan Ridders.
Een uitgebreide beschrijving met
aanwijzingen voor de bouw en alle instellingen van dit motortje zijn te vinden
op bovengenoemde website.
Dit geldt ook voor de beschrijving van
het
miniatuur ontstekingscircuit gebouwd uit een "Blokker"
gasaansteker.
Bovenstaande model heb ik gewijzigd in:
- horizontale uitvoering voor meer zicht op de verbranding
- tandriemaandrijving voor een soepeler loopgedrag en
- het vliegwiel is op de krukas gemonteerd, waardoor krachten direct op de zuiger en het vliegwiel worden overbracht
Het kenmerkende van deze motor zijn de roterende klepdoorn en de doorzichtige glazen cilinder.
De klepdoorn is een gietijzeren, gedeeltelijk holle as,nauwkeurig passend, maar soepel draaiend in de eveneens gietijzeren cilinderkop.
Deze
klepdoorn dient als inlaat voor de brandstofdamp en als uitlaat voor de verbrandingsgassen.
Samen met het
ontstekingstijdstip wordt met deze doorn de 4-takt cyclus ingesteld.
De tandriemwielen zijn zelf gemaakt met behulp van een
gedraaid, gefreesd en gehard beiteltje van zilverstaal.
Het
aantal tanden bedraagt 72 en 36. De hartafstand tussen beide
tandwielassen is 73,4 mm.
Het tandriempje 285 x 6 /114T x 2,5 wordt gespannen met een looprolletje aan de binnenzijde van de verticale montageplaat
Het ontstekingscircuit is gebouwd uit een "Blokker" eletronische gasaansteker.
Het circuit moet enigszins worden aangepast met enkele onderdelen.
De voeding
gebeurt met een 1,5 Volt AA batterij. De bobinespoel is geïsoleerd met epoxyhars ( Bison Combi-snel).
Het onstekingstijdstip wordt gestuurd met een reedsensor en een passerend neodyme magneetje.
Als de motor eenmaal warm is kan het loopgedrag nog worden verbeterd door de reedsensorhouder te verstellen (ontstekingstijdstip iets vervroegen).
De bougiekabel is gemaakt van een gestript stukje coax-kabel.
Een volle batterij van een goede kwaliteit gaat behoorlijk
lang mee. Oplaadbare batterijen zijn aan te bevelen.
Verder is dit motortje te bouwen met standaard draai- en freeswerk.
Maatvastheid van de
onderdelen, nauwkeurig werken en zorgvuldig uitlijnen zijn natuurlijk
belangrijk.
De houten voet is gemaakt van coralijn