Ringbom Stirlingmotor
met roterende cilinder








- Bouwjaar : 08-2013

- Type: Ringbom stirlingmotor
- Roterende cilinder
- Cilinder: Aluminium
- Zuiger: Grafiet rond 12 mm
- Zuigerslag: 10 mm
- Vliegwiel: rond 84 mm
- Verdringer: Aluminium wanddikte 0,5 mm
- Verdringerslag: ca.10 mm
- Verstelbare balanceerschroef M10 x 0,75
- Lagering: 2 Kogellagers 13 x 3 x 5 ,(uit een harde schijf)
- Smering: Kruipolie
- Omwentelingen/min: 250-300
- Brandstoftankje: Brons, rvs
- Brandstof: ca. 8 cc ethanol 96%


Ook dit is weer een stirlingmotor met een bijzondere constructie.

Dit model is een ontwerp van de Zwitser René Schaffer getoond op zijn website en heel kort beschreven in zijn boekje
Heissluftmotoren X, Stirling Baukastensystem, Neckar Verlag- Villingen-Schwenningen, 2010, ISBN 978-3-7883-2611-1 .

Omdat er van dit model nog geen tekeningen beschikbaar zijn heb ik zelf met behulp van deze beperkte informatie schetsen gemaakt als houvast bij het bouwen.
Voor een deel kon ik wel gebruik maken van de tekeingen van een ander model uit bovengenoemde uitgave.

Het bijzondere van dit ontwerp is dat de arbeidscilinder ronddraait. Dit principe werd in het verleden toegepast in stoommachines.
Een animatie is te zien op de website Animated engines van Matt Keveney door op revolving cylinder te klikken.

De draaiende cilinder is door een luchtkanaaltje van 3,0 mm verbonden met het binnenste van de verdringercylinder.
In deze ruimte ontstaan door opwarming en afkoeling van de aanwezige lucht over- en onderdruk.
De arbeidszuiger, verbonden met het vliegwiel, maakt een slag van 10 mm omdat de draaipunten van de vliegwielas en de cilinderas 5 mm ten opzichte van elkaar zijn verschoven.

Het maken van de onderdelen moet nauwkeurig gebeuren. De passing van de holle cilinderas in de 2 bronzen lagerbusjes moet perfect, dus vrij van speling zijn, anders onstaan er door lekkage drukverliezen en zal het motortje beslist niet lopen. Een normale machineruimer H7 voldoet meestal niet, dus heb ik van dezelfde staf zilverstaal, gebruikt voor de as en de eveneens holle verdringerstang , een zgn. D-bit of D-reamer gemaakt, door deze te frezen, slijpen en harden. Dit gereedschapje levert bij het uitdraaien van busjes een passing op die licht klemmend is. De assen zelf worden hierin geslepen met Commandant 3 totdat alles soepel, zonder speling draait.

De verdringer heb ik gemaakt van aluminium met een wanddikte van 0,5 mm.
De glazen verdringercilinder is aan het koellichaam vastgemaakt met een drukring met ingelegde passende O-ring.
Het voordeel hiervan is dat ze bij breuk gemakkelijk zijn te vervangen en bovendien in diepte heel precies zijn te verschuiven.

De uitlijning van de nauwkeurig gemaakte onderdelen moet heel precies gebeuren anders ontstaat zeker wringing van de zuiger in de cilinder
Het brandstoftankje wordt gevuld met ca. 8 cc ethanol 96%.

De houten voet is gemaakt van wengé (panga panga).


luchtkanaal topview









vliegwielonderdelen cilinder koellichaam
verdringercilinder grafiet zuiger verdringer
lagersteun brandstoftankje brander
krukpin








Ringbom Stirling - movie





terug naar gallery index terug naar Gallery
gallery-index-model 57