Boulevard of Verkeersriool?

De Maasboulevard is de belangrijkste oostelijke toegangsweg naar het centrum van Rotterdam. De Maasboulevard ligt langs de rivier de Nieuwe Maas, op de rechteroever, en strekt zich uit van de Oude Haven tot de Honingerdijk, waar de weg overgaat in de Abram van Rijckevorselweg. De Maasboulevard biedt over de grote bocht in de Maas een goed uitzicht op de skyline van Rotterdam. Tot 1953 lag op de plaats van de Maasboulevard het spoorwegem­placement van station Rotterdam Maas. Na de Watersnood werd besloten de dijken te verhogen. De hoofdwater­kering in Rotterdam is toen verplaatst van de Oostzeedijk naar de Maasboulevard. De Maasboulevard is op Deltahoogte gebracht en in 1964 voor het verkeer geopend. De weg telt 2x2 rijstroken voor het autoverkeer.
Te hoge gezondheidsrisico's

De verkeersstroom over de Maasboulevard, de Boompjes en het tunneltracé heeft dit deel van de maasoevers al gedegradeerd tot een stinkend en lawaaiig verkeersriool. Wie weet dat een weg met per richting twee rijstroken hoogstens zo'n 35.000 motorvoertuigen per etmaal zonder grote problemen kan verwerken, is niet verrast door die verpaupering. Want volgens opgave van de Dienst Gemeentewerken, afd. Milieubeleid maken per etmaal zo'n 57.500 motorvoertuigen gebruik van de Maasboulevard. Het gevolg laat zich raden.

Naar pagina 'Fijn Stof'

Op en langs die weg komen een te hoge geluidbelasting en gevaarlijke concentraties stoffen voor zoals benzeen en 'fijn stof'. De gezondheidsrisico's van fijn stof kunnen nog ernstiger zijn in combinatie met andere factoren als leefgewoonten of woonomstandigheden.

Te veel lawaai heeft gevolgen voor het lichamelijk en geestelijk functioneren die vergelijkbaar zijn met die van een ziekte. Voor stoffen als benzeen en fijn stof houdt elke concentratie een gezondheidsrisico in.

De bezorgdheid van de bewoners wordt niet minder als in een onderzoeksrapport Leefmilieu op en rond de Maasboulevard (juli 1998) wordt aangewezen waar de berekeningen van de milieubelasting door de overheid ernstige tekortkomingen vertonen. Door die tekortkomingen geven de uitkomsten een te rooskleurig beeld van de werkelijke situatie. De bewoners zijn veroordeeld tot groter gevaren voor hun gezondheid, dan de uitkomsten doen vermoeden. Dat rapport is gestuurd naar diverse landelijke en gemeentelijke overheden en instanties, politie en andere diensten en instellingen. Het onderzoeksrapport is - evenals deze en vorige nota's - een herhaald beroep op de verantwoordelijke instanties om de vervuiling door de verkeersstromen terug te dringen.

Sindsdien heeft de overheid veel papier met inkt besproeid. In de volgende paragraaf krijgt u even een kijkje in de wereld van rapporten, notities, discussiepapers en hoe de ambtelijke papierbundels mogen heten. Volgen van het hele papiertraject tot en met heden leidt tot een opsomming van titels die in essentie steeds maar op hetzelfde neer komen. Want nog meer dan voorheen moet de Maasboulevard het autoverkeer naar, door en van de stad vergemakkelijken.

In de ban van het marktdenken?

In verschillende publicaties heeft de gemeente plannen ontvouwd om de stad een beter imago te geven. De brochure Meer stad, meer toekomst (september 1998) bijvoorbeeld spreekt over het eigen karakter dat de stad aan de maasoevers ontleent. Op dinsdag 24 november 1998 ging de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening akkoord met het project De rivier centraal. Dat project heeft als doel de maaskades meer in te richten voor toerisme en recreatie. In dat plan hebben de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting (dS+V) en het Ontwikkelingsbedrijf (OBR) het toeristisch-recreatieve aspect ingevuld voor het gebied tussen de Müllerpier en Tropicana. In die rapporten wordt Rotterdam graag getypeerd als Manhattan aan de Maas, en wordt een beeld geschetst van bruisende maasoevers waar massale evenementen en festivals grote aantallen mensen van buiten Rotterdam aantrekken.

De Maasboulevard moet dienen als belangrijke in- en uitvalsweg naar de voor toerisme en recreatie aantrekkelijk gemaakte gebieden. Behalve de overlast op werkdagen door het personen- en goederenvervoer zal de Maasboulevard met name in de weekenden tot ver in de kleine uurtjes dienen om alle recreanten in bussen, personenauto's, motorrijwielen, scooters en brommers naar en van de toeristische evenementen te vervoeren. Nog meer dan nu zal het verkeer dat de Maasboulevard opstroomt, vastlopen in de fuik van de binnenstad.

In het Verkeer- en Vervoerplan van mei 2004 stelt het gemeentebestuur voor om het autoverkeer nog meer ruimte te geven. Dat is de oplossing van het gemeentebestuur om de stad bereikbaar te houden en de economie te bevorderen. Op zeven hoofdroutes moet het autoverkeer in Rotterdam vlotter kunnen doorrijden dan nu het geval is. Op knelpunten als het kruispunt Boompjes-Erasmusbrug, het Hofplein en het Drooglever Fortuynplein komen nieuwe installaties met andere verkeerssoftware. Met deze en andere voorzieningen moet het autoverkeer gemakkelijker en sneller toegang krijgen tot de Maastunnel naar het zuiden, de tunneltraverse naar het noorden, de Parklane-route naar het westen en de Maasboulevard naar het oosten. Bussen en trams die op de hoofdknooppunten voorrang kregen, moeten net als het overige verkeer hun beurt afwachten. De resultaten van die ingrepen zijn voorspelbaar. Meer autoverkeer, zowel doorgaand als lokaal, wordt de stad ingezogen, ritten met het openbaar vervoer nemen meer tijd in beslag, fietsverkeer wordt verder bemoeilijkt. De parkeerproblemen worden groter. Het leef- en woonklimaat voor bewoners en bezoekers verslechterd verder.

Naar een duurzame oplossing

In brede kring van deskundigen groeit de overtuiging dat het gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk uit de stad geweerd moet worden. In de bureauladen van de gemeentelijke overheid bevinden zich al studies voor een verkeersbeleid dat steunt op twee pijlers:

Deze kernpunten vinden we terug in het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan van de landelijke overheid dat in 1999 openbaar wordt. Dat plan noemt de tijd rijp om het niet-noodzakelijk autoverkeer uit de binnensteden te weren. In het raam van een dergelijk beleid past een reconstructie die de Maasboulevard meer waarde geeft dan een aanslag op de gezondheid van bewoners, een verkeersriool en een werkterrein van drugsrunners.

Van verkeersriool naar boulevard
dagoverschrijdingen_in_Nederland_2006.jpg

Het aantal dagen in 2006 waarop de normwaarde van fijnstof in Nederland werd overschreden.