ZOEA 109 Arriba arriba!!

Venezuela, Puerto Santos, 13 december 1998

Hallo allemaal,
We zijn in Venezuela aangekomen! Vrolijke Zuidamerikaanse muziek schalt over de baai van Puerto Santos. Afgelopen zaterdag zijn we dan eindelijk, na 7 maanden stilgelegen te hebben, vertrokken uit Trinidad. Afscheid nemen van de vele vrienden valt zwaar. Met veel getoeter en gezwaai draaien we de haven van Fantasy Island uit. Als je op de atlas kijkt, lijkt het alsof Trinidad en Venezuela aan elkaar zitten. Vroeger was dat ook zo, maar nu worden de stukken land door een "Boca" (zeegat) van nog geen 4 mijl gescheiden. Het grootzeil en de genua zijn gehezen en met 10 - 15 knopen is het heerlijk zeilen. Na een aantal uurtjes valt de wind weg en wordt het een rolpartij. De zeilen klapperen, dus worden naar beneden gehaald. Hoe bestaat het, want in deze periode hoort er een straffe oostelijke tot noordoostelijke wind te waaien. We krijgen bezoek van honderden dolfijnen en veel bobo's en pelikanen zweven achter ons aan. Zo nu en dan neemt er een een loodrechte duik de zee in. We hebben onze vislijn weer uithangen en zodra er een visje hapt zijn de bobo's er snel bij en pikken onze maaltijd van de lijn. Na 6 uurtjes varen laten we ons anker vallen in de baai van Punta Pargo. De maaltijd bereiden wordt handen en voeten werk, want we liggen nu niet bepaald rustig. We horen de branding vlakbij maar het anker houdt gelukkig goed. Voor de nacht hebben we een anker- lichtje branden want de vissersbootjes varen hier af en aan. De volgende dag vertrekken we rond 06.00 uur. Onze af te leggen afstand bedraagt 66 mijl. Op z'n minst 11 uur varen en ja hoor, wederom is het windstil. Tot nu toe nog steeds een groen begroeide kust, maar zo hier en daar alweer een cactus tussen de palmbomen. In de dalen en inhammen af en toe een vissersdorpje. Veel kleine bootjes die volbeladen met sardines huiswaarts varen. De zon brandt op ons koppie. Nu de bimini- top gedeeltelijk is opgerold zijn er nog maar weinig schaduwplekken in de kuip. Binnen is het nou ook niet echt koel te noemen, want als de Zoea vaart zijn de luiken (vaste prik) dicht. Ik zit in de kuip te lezen in een Spaans boekje, als ik een flinke plons hoor. Over bakboord duikt er net een walvis onder. Goed blijven kijken en ja hoor na een aantal minuten zie ik hem wederom spuiten en dan is hij ver- dwenen. Na een heerlijke dag komen we op Puerto Santos aan. De zon is inmiddels achter een wolkendek verdwenen en er staat een lekker briesje. Het is tijd voor een cuba-libre! Met het glas in de hand wensen wij iedereen hele fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 1999 toe. FELIZ NAVIDAD Y UN PROSPERO ANO NUEVO ! Glen en Margriet aan boord ZOEA