ZOEA 61, OVERSTEEK 2 - 2e dag en 3e dag 26-27 nov 97
Beste allemaal,
Dat wachtlopen valt niet mee, vooral als je je ziek voelt en de kuip alleen een "veilige" plaats is om te vertoeven. We hebben geen vast patroon. Meestal 2 tot 3 uur. Drie uur slapen is net mooi, maar ik vind dat erg lang voor een wacht. Twee uur slapen is te kort, maar prima als wacht. We slapen trouwens wel goed en zijn bijna meteen in dromenland. Wel een lichte slaap, maar wat je 's-nachts te kort komt haal je overdag gewoon in. Bovendien is het op deze positie geen ramp om even in te dutten. Hazeslaapjes, of is het nu haze n slaapjes, van 5 minuten en dan schiet ik weer wakker, mond half open en het hoofd naar opzij gezakt. Het doet me denken aan de tijd dat ik nog met lijn 70 naar Haarlem reed. Nu niets om ons heen, toen een collega die hard op het raam van de bus bonkte zodat ik wakker schoot en met mij de hele bus. Nee, hier is het rustig. Glen hoorde zelfs het gepiep van de dolfijnen, maar zag ze niet. Een vrachtschip of een zeilbootje, maar meer dan 2 per dag zeker niet. Het is een beetje motoren, een beetje zeilen. Wind in de kont. De fok staat uitgeboomd en het grootzeil over bakboord. De 2e dag krijgen we te maken met squalls. Dat zijn windvlagen. Niet echt spektaculair maar de windmeter geeft de dubbele snelheid aan. Het is op deze open vlakte met overal horizon om je heen een mooi gezicht om de blauwe lucht dicht te zien trekken. Echt letterlijk een zak dichttrekken. Vanaf de zijkanten begonnen zich de wolken als een grote grijze massa op te bouwen tot aan 't midden. Heel apart.

Logfile:

datumtijd(UTC)pos Noordpos Westgelogtkoers
25/11 11.00 Gomera Gomera 0 224
26/11 12.00 26.05.23 18.36.56 136 nm 224

De bemanning van de ZOEA groet de lezers vanaf de Atlantic.

ZOEA 62, OVERSTEEK 3 - 3e en 4e dag - 27-28 nov 97
Beste allemaal,
Zo, weer helemaal schoon en fris achter de computer. We begonnen al aardig te meuren. Een heerlijk douchje. Nog even en dan kan het met een emmer buitenwater. Nu nog een beetje fris, maar het zit eraan te komen. De nachten zijn al niet meer zo koud. We gaan de goed kant op.

Logfile:

datumtijd(UTC)pos Noordpos Westgelogtkoers
27/11 12.00 23.59.62 20.08.02 139 225
28/11 11.45 22.16.01 21.24.68 117 234

Als je de uiteindelijk gelogte mijlen optelt zal je niet precies aan de 750 mijl komen. Dat komt grotendeels omdat we indien we zenden (paktor) de nautische apparatuur uitzetten en deels omdat je natuurlijk geen rechte koers vaart (afhankelijk van de wind). Vandaag dezelfde positie 22.56 Noord als West op de GPS. Grappig! Doordat de wind wat aanwakkert halen we bij achterlijke wind het grootzeil naar beneden. Dat valt niet mee als de wind erin blaast. Glen met lijflijn vast aan het dek gegespt trekt het doek naar beneden zodat het mooi in het mandje valt. Niet helemaal netjes, maar onder deze omstandigheden goed genoeg. We hadden dit ook kunnen oplossen d.m.v. een stormrondje als bovengenoemde niet was gelukt, maar dan blijken de golven toch meteen veel hoger en ben je met 16 ton al gauw een speelbal en ik denk met al die bakken water die dan overkomen al gauw een zoutpilaar. We zeilen nu alleen op de fok. Het slingert wat meer, maar hij klapt gelukkig niet meer dicht, zoals het geval was achter het grootzeil. Bovendien heeft de stuurautomaat nu veel minder werk, want met een grootzeil is iedere boot loefgierig. Met de rare golven soms van achteren, soms van opzij rollen we van SB naar BB. Niet erg plesant om je voort te bewegen. Handen- en voetenwerk. We worden door de onregelmatigheid meerdere malen verrast en bijna gelanceerd. Een hand voor jezelf en een voor het schip, maar zelfs dan word je tegen de deurposten gesmeten. Dat belooft weer heel wat blauwe plekken. Groetjes vanaf een rollende ZOEA.

ZOEA 63, OVERSTEEK 4 - 5e en 6e dag - 29 en 30 nov 97
Beste allemaal,
We eten er goed van. Allerlei verse groenten en fruit ingeslagen op het kleine marktje van San Sebastian. Drie kramen en de rest uitgestald in dozen op de grond. Het zag er allemaal prima uit. Het grootste voordeel van een markt boven de winkel is dat de produkten ongekoeld zijn. Over de aardappels hebben we niets te klagen. Dat was de vorige keer wel anders. Niets heeft zo'n penetrante lucht als een verrotte patat. De sinaasappels, appels en tomaten zijn nog in redelijk staat, maar de rest is pet. Uien die van binnenuit gaan rotten, spercibonen verschrompelen en zelfs de groene kool verkleurd en laat zijn blad vallen. Alles vantevoren zorgvuldig afgewassen i.v.m cucarachas (kakkerlakeitjes) en ander ongedierte. Voorzichtig ingepakt in tissues en apart in mandjes in de achterbakken. Donker en goed geventileerd, maar dat heeft dus maar gedeeltelijk geholpen. De rest van de trip zullen we dus uit blik eten aangevuld met de nodige vitaminepillen. In de Kaap Verden kopen we niets. Daar wordt nog steeds bemest met menselijke uitwerpselen. Wat ingevoerd wordt is peperduur en heeft het stadium van versheid al een tijdje achter zich. Vanmorgen zag ik de donkere lucht met daaronder alweer de vaalgrijze bewolking. Toen het lichter werd, wederom een roze lucht in het oosten. De lagere bewolking is voorbij gedreven en nu hebben we hoog in de lucht de tuf-tufjes van een stoomlocomotief oftewel de passaatbewolking. De zon begint door te dringen en zoals het nu lijkt belooft het een prachtige zonnige dag te worden. Overdag al 28 graden in de kajuit. De eerste vliegende vissen zijn al gesignaleerd. Het begint er op te lijken.
Logfile
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
29/11 - 11.55 - 20.30.71 - 22.41.38 - 126 - 224
30/11 - 12.10 - 18.33.60 - 23.55.41 - 120 - 226
Groetjes vanaf de ZOEA. PA3HDE.

ZOEA 64, KAAP VERDEN, 6E DAG AANKOMST 1 DECEMBER 1997
Beste allemaal,
Eerst even een correctie. Het zijn geen 750 maar 850 mijl van de Canarischee Eilanden naar de Kaap Verden volgens de boeken. We hebben de afstand afgelegd in 6 dagen minus twee uur. Een voorspoedige tocht, met helaas alleen wat te weinig wind. De passaat zit dit jaar verder in de zuid.
Logfile:
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
1/12 - 09.30 - 16.53.08 - 24.59.64 - 114 - voor anker
Positie : Sao Vicente - Mindelo
Gelogte mijlen 752. We hebben toch heel wat uurtjes achter de radio gezeten. Een verschil van 98 mijl. Kaapverdie, een archipel, bestaande uit tien grotere en acht kleine eilanden. Gelegen in de Atlantische Oceaan, 445 km verwijderd van de kust van West-Afrika. Ondanks zijn ligging in het sub-Saheliaanse gebied, dat het land grotendeels dor maakt zorgt de spreiding van de eilanden toch nog voor afwisseling. Gebergten, witte zandstranden, groene valleien met uitbundige plantages en zinderende zandwoestijnen. Een tropisch klimaat met twee seizoenen, dat niet gekenmerkt worden door temperatuursverschillen, maar een natte en droge periode. Augustus tot november regen de ander 8 maanden zijn droog.
Sal - dankt zijn naam aan de reusachtige zoudziederij in Pedra Luna, in een krater van een uitgedoofde op zeeniveau gelegen vulkaan.
Santiago - de graanschuur van de groep. Groene gebieden met o.a. eucalyptus bossen, enorme bananenplantages en cocosnoten.
Sao Vicente - de haven Porto Grande en de stad Mindelo in Engelse koloniale stijl. Het enige eiland waar men diesel verkoopt. We hebben inmiddels al bezoek gehad van de bootboys Albert en Orlando, vriendelijke knapen, die ons met raad en daad bij willen staan. Dit keer geen corrupte officials aan boord. Inklaren mag je nu zelf doen. Een klusje voor morgen.
Santo Antao - hoge bergen en onpeilbaar diepe valleien. Opnieuw bananen, cocos en suikerriet. Dit laatste is het voornaamste middel van bestaan. Suikerrietstokerijen "trambique", waar de rum nog op traditionele wijze, van voor het industriele tijdperk, wordt gedistilleerd.
Zo genoeg voor vandaag. De zelfgevangen "Dorado's" gaan op de barbecue ter ere van Siem zijn verjaardag. Met een lekker gekoeld wit wijntje groeten wij jullie vanuit de Kaap Verden. 73/88 - PA3GUE/PA3HDE

ZOEA 65, SAO VICENTE 1 - 2 EN 3 DEC 1997
Beste allemaal,
Zoals ik al in het vorige verslag schreef, werden we verwelkomd door "Albert en Orlando". Dit keer geen douane- en immigratiebeambten in de kajuit en twee soldaten in de kuip met onder hun schoenen een regiment aan kakkerlakeitjes, zoals de vorige keer, maar met Albert naar de autoriteiten. Als eerste de Policia Maritima. Hier gaat het hoofdzakelijk om de bootgegevens en moeten we de Zeebrief achterlaten. Bovendien teken je een papier met de volgende regels: "Je mag nooit het schip verlaten, vooral 's-nachts, zonder wachtsman. Dit kan een bemanningslid zijn of een lokaal persoon. Bij het niet nakomen van deze regel zijn de consequenties voor de kapitein". Bij het "immigratiekantoor", een hokje van 2 bij 2 m op het havengebied, worden onze namen in het grote boek genoteerd en krijgen we ons paspoort terug voorzien van een stempel. Blauw bij binnenkomst, rood bij vertrek. Bij de havens krioelt het van de mannen die staan, hangen of zitten te wachten, maar op wat en wie? Wij bezoeken nog even de bank, het postkantoor en snuffelen in een supermarktje, waar we heel wat Nederlandse produkten op de schappen zien staan. Honig boterkoek, Zaanse mayo, en blikken boter van Brand. De groente-afdeling bestaat uit een kratje aardappelen, mandje limoenen en wat uitgemergelde worteltjes in de koeling. De Mercado Municipal ziet er ook hier perfekt uit. Een schone betegelde vloer en rijen stenen toonbanken met om de 4-5 meter een glimmende weegschaal. Hier kunnen we redelijk goed inkopen doen. Groene bananen, tomaten en sinaasappels. Verder aardappelen, uien, kooltjes, wortelen en een soort sla. Er is in 6 jaar tijd veel veranderd, toch koop ik niets want mijn voorraad is nog toereikend. Het stadje heeft iets koloniaals. Hoge statige houten huizen, in zachte tinten geschilderd vanwege de schittering van de zon. Hier en daar laat het onderhoud wel iets te wensen over. Toch ook veel moderne gebouwen zoals het postkantoor en netjes aangelegde parkjes. Het gaat beslist beter met de economie, maar de mensen zijn toch ten opzichte van ons heel arm. Dat zullen we de volgende dag ervaren. Tot dan. Groetjes Glen en Margriet a/b ZOEA -Baia Grande - Mindelo - Sao Vicente Kaap Verden. PA3HDE

ZOEA 66, SAO VICENTE 2, 4 DEC 97
Beste allemaal,
We hebben Albert gisteren al een paar zakjes kleding gegeven en vandaag is hij niet meer op de kade. Hij heeft ze verdiend. Voor de rondleiding kreeg hij van ons (2 boten) 500 Kaapveridsche Escudos en dat is omgerekend een tientje. Hij hield het bundeltje papieren stijf in zijn hand, keek er niet naar, omdat de andere jongens dan zouden zien hoe veel het was en verdween als een speer. De kleinere jongens brengen het vuil weg voor een 50 muntstuk en zullen onze zakken wel omkeren om te zien of er nog iets van belang in zit. In Venezuela leveren de lege blikjes nog wat op en dan hebben ze aan ons een vette buit. Na een afspraak op het kantoor van de shell, meren we af aan de daarvoor bestemde kade. De lijnen worden aangepakt door een jongetje die daarvoor meteen zijn hand al ophoudt en in een mum van tijd hebben we een bonte verzameling van wel 20 man bij ons schip. Veel van deze havenarbeiders kunnen wat Engels of zelfs Nederlands. Ze zijn als bemanningslid wel in Rotterdam geweest. "Jan" zo stelde hij zich voor had jaren in Den Haag gewoond. We hebben een heel gesprek met hem, want het duurt minstens een uur voordat de pomp, een oude brandslangkar arriveert. Hij wordt aangesloten op een put en met 200 liter is de tank vol. Weer "even" wachten op de financiele man. Ondertussen deel ik oude ZOEA-T-shirts uit. Met of zonder vlekken het maakt niet uit. Ze vechten erom. Daarna nog een handvol pennen. Reklame voor m'n ex-collega's. Alles, maar dan ook alles kan je hier kwijt. Wat zijn wij rijk!!! Groeten vanaf de ZOEA. PA3HDE

ZOEA.67 OVERSTEEK 5 (5 en 6 december 1997
Beste allemaal,
We zijn er weer vandoor! In het begin even last van de eilanden Sao Vicente en Santo Antao, maar eenmaal uit het kanaal rollen we de genua's uit. Allebei aan dezelfde kant, want we hebben nog een ruime bakstagwind. Dat gaat de hele nacht door. Wel wat vlagerig dus met de vinger bij de knop om bij te sturen. Teveel afvallen geeft een onnodig geklapper en met 2 betrekkelijk zware zeilen over bakboord is dat een behoorlijke slijtage-slag. Even wegdom- melen is er deze keer niet bij. Tijdens mijn wacht hoor ik een enorme knal. Glen zit rechtop in bed. Een kleine inpectie vertelt ons dat de giekneerhouder, althans het 3schijfs blok, het begeven heeft. Hij hangt nog verwrongen aan het oog en de rest ligt op dek. Niet zo'n ramp want de bulletalie neemt zijn werk wel over. Ook zie ik een vallende ster en doe meteen een schietgebedje. Helaas moet ik jullie dat onthouden. Inmiddels is het weer ochtend. Sinter- klaas was al in Gomera langsgekomen, chocoladeletters en pepernoten en hij had het klaarblijkelijk te druk in Nederland om ons op de Atlantic nog te bezoeken. Ik heb trouwens wel bezoek gehad van wurmpjes en een soort motje die het grootste gedeelte van mijn broodmix hebben aangetast. Zo, we hebben het zeilplan gewijzigd. Over beide boegen nu een genua. De loefzijde is voorzien van 2 schoten zodat hij makkelijk om te lopen is. Over stuurboord een uitgeboomde genua en omdat de wind nog steeds een beetje van die kant inkomt en over lij (bakboord) de andere die genoeg wind vangt om te bollen zonder boom. Zoals jullie in het logfile kunnen zien hebben we de afgelopen 24 uur een beste score gemaakt en het lijkt er op dat we dat zullen evenaren.
LOGFILE - OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers
05/12 - 11.30 uur - 16.53.08 - 24.59.64 - ...0 - ..0
06/12 - 12.20 uur - 16.41.81 - 27.29.59 - .140 - 280
Tot kijk maar weer in de box. 73/88 PA3GUE/PA3HDE

ZOEA 68, OVERSTEEK 6, 10 december 1997
Beste allemaal,
Goedemorgen Nederland en gefeliciteerd Anja. Alweer een nieuwe zonnige dag. Zoals jullie in de ZOEA-log hebben kunnen zien, zijn we flink opgeschoten. 1/4 gedeelte hebben we gehad en Glen zei gisteren nog; "dat wordt een snelle oversteek". Had hij die woorden maar ingeslikt. De wind is op! Acht knoopjes, nou dan ligt deze bak alleen maar te dweilen. De uitgeboomde genua's staan te klapperen en zijn inmiddels strakgetrokken. Het kotterstagzeiltje om de ergste "slingers" op te vangen, maar het zal straks wel motoren worden. De accu's zijn ook uitgeput, want plotseling lagen we dwarszees. De automaat zat zonder voeding. Het enige voordeel is dat ik nu weer wat makkelijker de laptop kan bedienen. Ik zit nog wel vastgeklemd met m'n benen tegen de kaartentafel, maar het gaat. Op een heftig dansend schip is het geen doen. De laptop zit in een houten bakje draad- en nagelvast verbonden aan de wand en het kost nogal wat rek- en strekoefeningen om het toetsenbord te bedienen. Nu valt er toch niet zoveel meer te vertellen over de zee, alhoewel voor ons blijft ze wel fascinerend. Hoge golven die met daverend geweld op je afkomen en dan heel mooi onder de ZOEA doorglijden of juist kleintjes, die zich opbouwen en stuk slaan tegen de romp. Het is altijd anders dan je verwacht. Nu met beide genua's uitgeboomd lijken we wel op een schaatsenrijder, een zwaai naar links een zwaai naar rechts en toch een rechte koers varend. Met een rommelige zee donderen we van de ene naar de andere kant. De kont omhoog, de boeg weggedrukt in de golven. Dat heeft weer iets weg van een tuimelaartje, want ook wij komen weer overeind. We hebben een fantastisch schip. We hebben haar 15 jaar geleden eigenhandig gebouwd en in de loop der jaren verbeterd en klaargemaakt voor dit soort reizen. Voor diegenen die interesse hebben een aantal files over de bouw van de ZOEA.

LOGFILE -- OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
datum - tijd (UTC) - pos Noord - pos West - gelogt - koers mag.
05/12 - 11.30 uur -- 16.53.08 -- 24.59.64 -- ..0 --- ..0
06/12 - 12.20 uur -- 16.41.81 -- 27.29.59 -- 140 --- 280
07/12 - 12.00 uur -- 16.19.00 -- 29.53.40 -- 140 --- 280
08/12 - 12.15 uur -- 15.58.31 -- 32.32.75 -- 154 --- 281
09/12 - 12.00 uur -- 15.37.51 -- 34.52.71 -- 135 --- 282
10/12 - 12.00 uur -- 15.22.85 -- 36.44.10 -- 110 --- 283
11/12 - 12.30 uur -- 15.15.47 -- 39.12.60 -- 143 --- 283


De wind is nu helemaal op. We motoren nu al ruim 20 uur en het wordt tijd voor de spinaker. Helaas is dat er nog niet van gekomen deze ochten want de Ham houdt ons druk bezig. Barometer nog steeds 1014 mb. De temperatuur in de kajuit is opgelopen tot 31.7 graden Celsius. Plaatselijke tijd 11.15 uur dus de meter zal nog wel op- lopen. Wij schelen nu 3 uur in tijd en straks op de 45e lengtegraad komt daar weer een uurtje bij. Voorspelling voor de komende dagen 10 knopen en minder uit het oosten. We zullen wel zien. Voor de rest is alles hier aan boord van de Zoea Ok.
Groetjes vanaf de Atlantic. PA3HDE en PA3GUE beide mm.

ZOEA 69, OVERSTEEK KAAP VERDEN --- BARBADOS
Beste allemaal,
Afgelopen dag heel wat lopen slepen met accu's. Er zijn er twee rijp voor de schroot. We zullen ze in Barbados of Martinique vevangen. Als reserve houden we dan de 1,5 jaar oude Centurion 220 Amp standby. De 180 Amp Varta startbatterij (zender) kunnen we nu evt bijschakelen. GPS door spanningsval out of order. Vlgs Glen is het een doorgefikt stabilisator opampt. In Barbados maar eens kijken. Schema aan boord (gedeelte). Ook de stuurautomaat gaf een voorsignalering:" te weinig spanning". Toeters en bellen gingen af, maar hij bleef nog wel op de automaat. Aggregaat maar weer bij. Verder alles okee aan boord. WE HEBBEN HET GROOTSE GEDEEL- TE ER OP ZITTEN. Op 45 graden West hebben we de klok weer een uurtje teruggezet. Verschil met Nederland nu 4 uur. Groetjes vanaf de Atlantic. PA3HDE en PA3GUE beiden mm.

ZOEA 70 - OVERSTEEK 7 - DAGINDELING 1 - 11DEC97
Beste allemaal,
De tijd is in UTC.
0 graden = UTC
15 graden Westerlengte = minus 1 uur
30 graden Westerlengte = minus 2 uur
45 graden Westerlengte = minus 3 uur
60 graden Westerlengte = minus 4 uur (Caribisch gebied)
Wintertijd in Nederland = plus 1 uur

Tijd om te luieren, en al bruinend een boekje te lezen? Vergeet het maar! Hier op de ZOEA wordt hard gewerkt! Je zit het grootste gedeelte van de reis op een rollend schip vanwege de achterlijke wind. Het klaarmaken van het eten is al een hele toer. De potten en pannen vliegen je soms om de oren. Alles kost dus heel wat meer inspanning dan op vaste bodem.
09.00 uur: Ik kijk of er post is. Yes! 2 berichten van PA3EWD. Een 10 daagse weersverwachting die bitter weinig wind voorspelt en nieuwe uitzendschema's van het station Norfolk.
10.00 uur: Social call met de andere boten El Viento - Rianne S. en de Joshua.
11.00 uur: Koffie in de kuip met ontbijtkoek of roggebrood.Weerplaatjes ophalen.
11.30 uur: We zien PA3FKE (onze bron van informatie) inchecken bij Dik, dus na afsluiting gauw even verbinding gezocht en direkt gewerkt met elkaar. Het is toch verbazingwekkend dat ik ergens op de Atlantic iets op mijn scherm tik en dat het er in Bonaire weer uitrolt en andersom.
12.00 uur: Tijd voor PA0JOO of PA3FIP. Het Nederlandse Maritime Net. Ook altijd even een roepje naar PA3DTH. Ditmaal ook Dik op de frequentie.
13.00 uur: Het logfile moet klaargemaakt worden en ook een bericht aan Ruud. De verbinding wil niet erg vlotten. Eerst maar even overschakelen naar Trudy.
13.00 uur: "This is 8P6QM with the Atlantic Maritime Mobile Net. Are there any MM underway please come now". Wij checken bijna dagelijks in en geven onze positie door. Tevens de windsnelheid en riching, barometer en 24 hours daily run.
13.30 uur: Het weer van French International voorgelezen door Trudy en meestal door een andere zendamateur vertaald.
Het grootste gedeelte zitten we dus achter de kaartentafel (zeiler) of shack (zendamateur).
De PA3HDE en PA3GUE groet de lezers vanaf de Atlantic.