Endurance-nieuws seizoen 2002


12-10-2002
Zongshen heeft de dubbel gehaald! In de laatste race van het Wereldkampioenschap Endurance stond Zongshen opnieuw met twee teams op het podium. Zongshen nr.9 met als "gelegenheidsrijders" Warwick Nowland en Stéphane Mertens pakten de overwinning met minder dan 5 seconden voorsprong op GMT 94 met Sébastien Scarnato en William Costes. Op 53 seconden van de winnaar ging Zongshen nr.2 over de streep, deze race bemand door Bruno Bonhuil en Igor Jerman.

De race die over 100 ronden ging werd door de reguliere teams bepaald, ondanks de vele Italiaanse inschrijvingen. Het was een pittige race aangezien er constant verkeer op de baan was. Al na 12 ronden haalden de koplopers de eerste achterblijvers in. Uiteindelijk waren er 4 teams die de volle 100 ronden hebben afgelegd. Ook QB Phase One met Mike Edwards en Damien Cudlin reden de complete raceafstand.

Met de finish van de 200 mijlen van Vallelunga, werd ook de finish van het Endurance-seizoen 2002 bereikt. Zongshen start volgend jaar met zowel nr.1 als nr.2 op de kuipen van hun machines. Bij elke endurance-wedstrijd meetellend voor het wereldkampioenschap stond er een Zongshen-team op het podium, behalve in Suzuka dan. GMT 94 werd uiteindelijk 3e in de eindstand van het Wereldkampioenschap Endurance 2002.


05-10-2002
Pole voor Ducati France! Frederic Protat en David Muscat hebben hun Ducati 998 op pole-position geplaatst, de eerste superbike op pole dit seizoen (8 uren van Suzuka niet meegerekend). Als 2e op de startgrid staat GMT 94 (Guyot-Scarnato-Costes) voor Zongshen nr.9 (Mertens-Nowland).
In totaal staan er 56 teams aan de start morgen om 13:30 uur, live te zien op Eurosport!


30-09-2002
Komend weekend staat de laatste WK Endurance wedstrijd van het seizoen 2002 op de kalender, de 200 mijlen van Vallelunga. In Oschersleben heeft Zongshen het wereldkampioenschap al binnengehaald. In Vallelunga zijn dus de overige WK-podiumplaatsen nog te verdelen.

Voor aanvang van de race is de tussenstand in het Wereldkampioenschap Endurance 2002 als volgt:

  1. Zongshen 2 (107 punten)
  2. Zongshen 9 (82 punten)
  3. Endurance Moto 38 (76 punten)
  4. GMT 94 (75 punten)
  5. QB Phase One (56 punten)
  6. Herman Verboven Racing 5 (52 punten)
Met de 25 punten die er maximaal te behalen zijn komen er 3 teams voor de 2e plaats in aanmerking: Zongshen 9, Endurance Moto 38 en GMT 94. Zongshen probeert de 2e plaats in het kampioenschap te behouden door een wisseltruc met stickers toe te passen: de reguliere Zongshen nr.9 rijders Bruno Bonhuil en Pierrot Lerat Vanstaen starten met Igor Jerman met nummer 2 op de kuip. Stéphane Mertens en Warwick Nowland krijgen nummer 9 op de kuip geplakt. Oschersleben-winnaar Endurance Moto 38 start met Bernard Cuzin en Philippe Dobé als rijders. Bij GMT 94 maakt Christophe Guyot zijn rentree na zijn crash in Spa dit jaar. Samen met William Costes en Sébastien Scarnato gaan ook zij aan de strijd om de 2e plaats in de eindrangschikking. In het voorjaar hebben ze al getest op Vallelunga dus ze komen goed voorbereid aan de start.

Wereldkampioen Endurance 2001 Wim Motors is ook in Vallelunga niet aanwezig. Eén van hun rijders heeft wel een team gevonden om deel te kunnen nemen aan de race: Heinz Platacis maakt deel uit van het QB Phase One Junior team en zal samen met James Hutchins en Richard Cooper de Suzuki GSX-R 1000 bemannen.

Verder voor deze race veel Italiaanse inschrijvingen op machines zoals Ducati 998, Aprilia RSV 1000, Suzuki GSX-R 750, maar ook Yamaha R6 en één Suzuki GSX-R 600. Helaas is er weer geen Nederlandse coureur te bekennen op de voorlopige startlijst…


15-09-2002
Jean Michel Bayle, Nicolas Dussauge en Sébastien Gimbert hebben de 66e editie van de Bol d'Or op hun naam geschreven. Op de tweede plaatst eindigden hun teamgenoten Philippe Dobé, Brian Morrison en Christian Lavielle voor GMT94-rijders Sébastien Scarnato, William Costes en Giovanni Bussei.
Slechts in de eerste uren van de race hebben andere teams aan de eerste plaats mogen ruiken. Nadat Bayle, Dussauge en Gimbert die plek veroverd hadden, gaven ze die niet meer uit handen. In de loop van de 24 uren was er nog wel spanning om de tweede plaats: GMT94 lag korte tijd op de tweede plaats maar moesten uiteindelijk het hoofd buigen.

Rafaël Sinke heeft de race beëindigd op een 41e plaats. Ondanks schuivertjes van zijn Franse teamgenoten hebben ze toch de streep weten te halen.

SERT van Dominique Meliand heeft de Master of Endurance-serie gedomineerd. In Le Mans haalden het team de pole position, de snelste ronde in de race, de overwinning en de 2e plaats. In Spa kwam SERT met 1 team aan de start en pakte ook in deze wedstrijd de overwinning. De pole position en de snelste ronde in de race waren echter voor Zongshen. En dan nu de Bol d'Or: weer de pole position, de snelste ronde in de race, de overwinning en de 2e plaats. Echt een klasse apart.


14-09-2002
Niet Paul Mooijman maar Rafaël Sinke is met Patrice Meynle en Bruno aan de Bol d'Or begonnen. In Le Mans lukte het hem niet om zich te kwalificeren voor de race maar dit keer is hij toch echt van de partij.


13-09-2002
SERT heeft ook in de 3e race van de serie Master of Endurance de pole position gepakt. Nicolas Dussauge, Sébastien Gimbert en Jean Michel Bayle (v.l.n.r.) waren met een tijd van 1'40.283 iedereen te snel af. Ook tijdens de 24 uren van Le Mans van dit jaar pakte dit trio de pole position. Op de 2e en 3e plaats op de grid staan GMT94 (Scarnato, Costes, Bussei) en Freebike Yamaha (Lagrive, Donischal, Philippe).

Paul Mooijman is de enige Nederlander in het startveld. Samen met de Fransen Patrice Meynle en Bruno Oberle vormt Paul Mooijman het team Endurance 67 en beginnen ze de race vanaf een 43e positie. In totaal nemen er 60 teams deel aan deze 66e editie van de Bol d'Or.


09-09-2002
De 66e editie van de Bol d'Or is de laatste wedstrijd van Jean-Marc Deletang. De Fransman is al jarenlang actief in de endurance-racerij en heeft in 2000 zowel de 24 uren van Spa als de Bol d'Or gewonnen. Ook in 1993 heeft hij de Bol d'Or op zijn naam geschreven. Tevens is hij diverse jaren Frans Superbike kampioen geweest.


09-09-2002
Komend weekend staat de Bol d'Or op de kalender. Deze derde en tevens laatste wedstrijd uit de serie Master of Endurance heeft een lijst met inschrijvingen waarop weer interessante teams vermeld staan.
SERT, winnaars zowel in Le Mans als in Spa, komt met twee teams naar Magny Cours: Lavielle, Morrison en Dobé hebben startnummer 1 op de kuip. Bayle, Dussauge en Gimbert starten met nummer 2 op de Suzuki GSX-R 1000.
Ook Kawasaki France van teammanager Christian Bourgeois staat weer op de deelnemerslijst. Moreira, d'Orgeix en Sebileau zijn hier de rijders. In Le Mans moest dit drietal liggend op een 5e plaats na 6 uren racen de strijd staken. Ze hebben dus wat recht te zetten.
Bij GMT neemt Bussei de plaats in van Guyot. De snelle Italiaan heeft in Imola dit jaar al laten zien tot welke prestaties hij in staat is. Bovendien wil het team op eigen bodem voor de overwinning gaan.
Rafaël Sinke heeft Paul Mooijman meegenomen om samen met de Fransozen Meynle en Oberle de Suzuki GSX-R 1000 van Team Endurance 67 dit keer wel aan de start te brengen. In Le Mans lukte dat helaas niet.


27-08-2002
Na afloop van de 8 Uren van Suzuka zijn er door de FIM controles gehouden op het gebruik van doping en alcohol.
De volgende rijders zijn getest op alcoholgebruik: Ryuji Tsuruta (JPN), Osamu Nishijima (JPN), Shinichi Nakatomi (JPN), Yukio Nukumi (JPN), Adam Fergusson (AUS) en Jordan Szoke (CDN). Alle controles waren negatief.
De doping controle is uitgevoerd op de coureurs: Yoshiyuki Sugai (JPN), Tomohiko Kawakami (JPN), Adam Fergusson (AUS), Jordan Szoke (CDN), Norihiko Fujiwara (JPN) en Tekkyu Kayou (JPN). Er werden geen sporen van verboden middelen bij deze coureurs aangetroffen.


11-08-2002
De 24 Uren van Oschersleben 2002 is gewonnen door Endurance Moto 38 met de Franse rijders Bernard Cuzin, Christian Hacquin en David Morillon. Vertrokken vanaf een 5e startplek reden ze een probleemloze race waardoor ze de overwinning op hun Yamaha R1 konden pakken. Zongshen nr.2 met Stéphane Mertens, Warwick Nowland en Igor Jerman finishte als 2e voor Zongshen nr.9 met Bruno Bonhuil, Pierrot Lerat Vanstaen en Fernando Cristobal. Zongshen is Wereldkampioen Endurance 2002 is geworden ongeacht de uitslag van de laatste race van het seizoen, de 200 Mijlen van Vallelunga.

Op voorhand leek het een race tussen GMT94, QB Phase One en Zongshen te gaan worden. In de nachtelijke uren heeft GMT elektrische en motorische problemen met de Suzuki gehad. QB Phase One heeft in de nacht 2 onschuldige schuivertjes meegemaakt. Op de zondagmorgen om 07:25 uur ging Olivier Ulmann onderuit bij het ontwijken van een olieplas. Bij deze valpartij brak hij zijn bovenbeen waardoor QB Phase One uit de wedstrijd lag.
Zongshen nr.2 lag intussen fier op kop voor Endurance Moto 38 en Zongshen nr.9, gevolgd door GMT94. Rond 10:30 uur kwam Warwick Nowland met een beschadigde machine de pits binnen. De reparatie duurde ongeveer 15 minuten, genoeg voor Endurance Moto 38 om de kop te pakken en voor Zongshen nr.9 om naar de 2e plaats te gaan. Later in de race kwam ook Stéphane Mertens nog ten val: weer kostbaar tijdverlies. Ze wisten echter de machine rap te repareren waardoor GMT94 niet kon profiteren en dus op afstand op de 4e plaats bleef. Met nog een half uur wedstrijd te gaan moest Zongshen nr.9 een pitstop maken waarbij de kuip van de motor werd gehaald: geen pech maar een actie om Zongshen nr.2 op de tweede plaats te krijgen. Nadat die wisseling van posities een feit was, werd de kuip weer gemonteerd en mocht Zongshen nr.9 weer de baan op. Door deze actie werd Zongshen nr.2 Wereldkampioen Endurance 2002.


10-08-2002
In Spa kan het regenen, dat is bekend. Maar in Oschersleben is de race om 18:45 uur stilgelegd vanwege de weersomstandigheden: harde wind, hevige regenval en rake klappen onweer hebben de organisatie doen besluiten om de rijders binnen te halen. Zelfs rijdend achter de pace-car kwamen er coureurs te vallen. De machines werden in het parc-ferme geparkeerd.
Om ongeveer 20:50 is de race hervat. Voor de herstart mochten de teams brandstof tanken en banden wisselen waarna ze vanuit de pitstraat 2 rondes achter de pace-car hebben gereden om vervolgens aan deel 2 van de 24 Uren van Oschersleben te beginnen.


10-08-2002
GMT94 is met de coureurs Sébastian Scarnato, Julien da Costa en Bertrand Stey de wedstrijd in Oschersleben begonnen. William Costes is op het laatste moment naar Frankrijk vertrokken om de geboorte van zijn kind samen met zijn vrouw mee te maken.


09-08-2002
GMT94 heeft de pole-position in de 24 Uren van Oschersleben gepakt. Op reserve materiaal hebben William Costes, Sébastian Scarnato en Julien da Costa de snelste team-tijd van 1'30.915 neergezet. Zongshen 2 (Mertens / Nowland / Jerman) en Zongshen 9 (Bonhuil / Lerat Vanstaen / Cristobal) staan op de plaatsen 2 en 3. De winnaars van Oschersleben 2001, QB Phase One (Moreira / Ulmann / Four), vertrekt vanaf een 4e positie gevolgd door Endurance Moto 38 (Cuzin / Hacquin / Morillon).
De snelle Duitse dame Katja Poensgen vertrekt met het ELF Schäfer Motorsport vanaf een 7e startplaats in een veld van 49 motoren.

Het vliegtuig met de racemachines en uitrusting van GMT en Zongshen heeft door een technische storing tijdens de vlucht vanuit Suzuka vertraging opgelopen. Waarschijnlijk arriveren de machines vrijdagmiddag/-avond in Oschersleben. De teams moeten dan een moeilijke beslissing nemen: de racemachines tijdens de warm-up van zaterdagmorgen in optimale conditie brengen of met het huidige materiaal aan de race beginnen.


08-08-2002
Grote afwezige in Oschersleben is Wereldkampioen Endurance 2001 Wim Motors Racing. Door financiële problemen heeft teammanager Joost Jochems moeten besluiten om de Honda VTR 1000 SP2 niet aan de start te laten verschijnen.


05-08-2002
Tijdens de 8 Uren van Suzuka hebben de Honda’s die vanaf de eerste drie posities vanaf de grid vertrokken waren ook de podiumplaatsen verdeeld. De Cabin Honda-rijders Daijiro Kato en Colin Edwards mochten na 8 hete race-uren de hoogste trede beklimmen. Voor beide coureurs was het de tweede overwinning. Colin Edwards won de race vorig jaar samen met Valentino Rossi, Daijiro Kato won samen met Tohru Ukawa in 2000 deze prestigieuze race. Makoto Tamada en Tadayuki Okada werden tweede voor Alex Barros en Yuichi Takeda. De drie teams hebben hetzelfde aantal ronden gereden namelijk 219 stuks.

Van de reguliere endurance-teams wisten de volgende teams de finish te halen: Zongshen 2 (7e), Zongshen 9 (8e), Police Nationale (16e), QB Phase One (18e) en Herman Verboven Racing (37e). GMT94 wist de race niet te finishen. William Costes werd na 30 ronden achter op een scooter naar de GMT-pitbox gereden.
Toch hebben Police Nationale en QB Phase One punten verdiend in deze race, respectievelijk 6 en 5 punten, aangezien alleen machines uit de klasses Superbike, SuperProductie en Stocksport punten kunnen vergaren. Voor QB Phase One is dat een terechte beloning. Tijdens de warmup-lap bleek dat de radiator lek was waardoor het team direct al 9 minuten tijd verloor. Het getuigt van endurance-spirit als je dan na 8 uren sturen in een startveld van 70 machines 18e weet te worden.

De race van komend weekend, de 24 Uren van Oschersleben, kan van doorslaggevende betekenis zijn aangezien in die race dubbele punten te verdienen zijn. Voor aanvang van de race is de tussenstand in het Wereldkampioenschap Endurance 2002 als volgt:

  1. Zongshen 2 (67 punten)
  2. QB Phase One (56 punten)
  3. Zongshen 9 (50 punten)
  4. GMT94 (49 punten)
  5. Herman Verboven Racing 5 (30 punten)


02-08-2002
Honda heeft de eerste drie plaatsen ingenomen op de grid van de 8 Uren van Suzuka. De combinatie Barros en Takeda staan op pole-position met daarachter Kato / Edwards en Tamada / Okada. Op de vierde plaats staan de Suzuki-rijders Ryo / Kagayama die vorig jaar de pole-position hadden.
QB Phase One is het beste reguliere endurance team op de grid. Ze vertrekken vanaf een 22e positie. Zongshen 2 en Zongshen 9 nemen de plaatsen 23 en 24 voor hun rekening. De Franse teams Police Nationale en GMT vertrekken vanaf de posities 36 en 37. Herman Verboven Racing nr.5 vertrekt vanaf een 66e plaats in het startveld van 70 teams. Quick Motor Service wist zich niet te kwalificeren voor de race.


02-08-2002
Geen van de vaste endurance-teams heeft zich weten te plaatsen voor de Superpole van de 8 Uren van Suzuka. Alex Barros zette met 2'06.220 op de Sakurai Honda VTR-SPW de snelste rondetijd neer in de kwalificatie-trainingen.

QB Phase One miste op een haar na de Superpole. Jason Pridmore reed een tijd van 2'11.851, slechts 0.180 seconden langzamer dan de Japanner Noda. Die plaatste zich met zijn teamgenoot Deguchi als laatste voor de Superpole op zaterdag.


02-08-2002
De volgende reguliere endurance-teams zijn in het land van de rijzende zon om deel te nemen aan de 25e editie van de 8 Uren van Suzuka: Zongshen 2 (Mertens / Nowland), Zongshen 9 (Jerman / Bonhuil), QB Phase One (Pridmore / Edwards), GMT (Scarnato / Costes / Asai), Police Nationale (Giabbiani / Sebileau / Kishida) en Herman Verboven Racing nr.5 (Cicotto / Estok).
Quick Motor Service (Pister / Casear) is ook in Suzuka aanwezig. Het team neemt niet aan alle WK-races deel maar kon het niet laten om zich voor deze jubileum editie van de race toch aan te melden.

Andere niet-Japanse inschrijvingen voor deze 8-uurs race zijn de Amerikanen Colin Edwards, Doug Polen, Michael Alan Smith, Steve Rapp, de Braziliaan Alex Barros en de Australiër Adam Fergusson.
De niet-Japanse motoren die ingeschreven staan zijn een BMW R1100S, 2 Ducati's 996 en 2 Aprillia's RSV 1000 R, waaronder die van Quick Motor Service.


08-07-2002
Christian Lavielle, Brian Morisson en Laurent Brian hebben de SERT Suzuki GSX-R 1000 zonder problemen naar de overwinning van de 24 Uren van Luik gereden, de 2e wedstrijd van de serie 'Master of Endurance'.

In het eerste uur van de race werd er gereden alsof het een Superbike-race betrof. Pole-setters Zongshen pakte kopstart maar diverse leiderswisselingen maakten de race spannend. In de avond en nacht vielen de klappen: door valpartijen en technische problemen moesten onder andere Zongshen, Free-bike, Zongshen Cottard, DAP Unisson Motomax en GMT opgeven.

Bij het ochtendgloren waren de eerste 3 posities als volgt verdeeld: SERT, QB Phase One en het Junior team LMS. Pas 5 kwartier voor het einde van de race kwam er verandering in deze volgorde. Frédéric Jond van het Junior team LMS passeerde Olivier Ulmann van QB Phase One en veroverde de 2e plaats. QB Phase One heeft in het laatste uur nog een elektrisch probleem moeten verhelpen, echter de 3e plaats konden ze vasthouden. Sjaak van Zweeden eindigde op de Herman Verboven Racing Suzuki GSX-R 1000 op een 33e plaats.

De 31e editie van de 24 uren van Luik kende dus het volgende podium: SERT, Junior team LMS en QB Phase One. Alweer 3 keer een Suzuki GSX-R 1000...


05-07-2002
Stéphane Mertens, Warwick Nowland en Igor Jerman hebben voor Zongshen opnieuw de pole-position gepakt. Ze waren tijdens de kwalificaties op het circuit van Spa Francorchamps meer dan een volle seconde sneller dan GMT94 (Guyot, Scarnato, Costes) en SERT (Morrison, Lavielle, Brian).
De overige posities op de grid worden ingenomen door Free-Bike Yamaha (Mizera, Donischal, Lagrive), QB Phase One (d´Orgeix, Ulmann, Morillon), Zongshen nr.9 (Bonhuil, Giabbani, Christobal), Dap Motomax Unisson (Cortinovis, Lerat Vanstaen, Gallis), het LMS Junior team (Dietrich, Jond, Da Costa), team Endurance Moto 38 (Haquin, Cuzin, Monneret) en als 10e de Honda n°111 van Wim Motors (Aerts, Naveau, Platacis). Ook zij hebben op het laatste moment besloten om de 24 uren van Luik niet te laten lopen…



05-07-2002
Ondanks eerder berichten staat Herman Verboven Racing toch aan de start bij de 24 uren van Luik. De Suzuki GSX-R 750 superbike is thuisgelaten. Herman komt met 2 GSX-R 1000 machines naar Spa. Het all-American team is omgedoopt tot all-Belgium team met als rijders Kurt Braekeveld, Kris Jennes en Wim van Achter. Het andere team wordt gevormd door de Nederlander Sjaak van Zweeden, de Griek Simon Tampaxis en de teameigenaar Herman Verboven zelf. Natuurlijk is het mooi dat dit Belgische team deelneemt aan de belangrijkste motorrace op eigen bodem. Bovendien is het leuk dat er toch een Nederlander aan de start van de 24 uren van Luik staat.



02-07-2002
Markus Barth zou voor Zongshen nr. 9 aan de start verschijnen. Zijn plaats wordt echter ingenomen door de Spanjaard Fernando Christóbal. Waarschijnlijk zijn de opgelopen verwondingen toch van dien aard dat racen voor de Duitser niet mogelijk is.



02-07-2002
QB Phase One komt met 1 team naar Spa Francorchamps. Bovendien is er in de bezetting behoorlijk geschoven. David Morrilion rijdt samen met Olivier Ulmann, die weer terug is na zijn uitstapje naar DAP Unisson Motomax in Brno. De derde rijder van het team is Jehan D'Orgeix. De oud-wereldkampioen Endurance van 1999 vervangt zijn landgenoot Frédéric Moreira, die op het laatste moment afzag van deelname aan de 24 uren van Luik.

De Belgische teams van Wim Motors en Herman Verboven Racing laten zo goed als zeker de endurance-klassieker op eigen bodem schieten. Wim Motors heeft dit seizoen al de nodige pech gehad en zal de tijd hard nodig hebben om de Honda VTR te verbeteren. Herman Verboven Racing mist zijn Amerikaanse rijders aangezien er in hetzelfde weekend ook een AMA-race op het programma staat, de reden waarom Jason Pridmore niet voor QB Phase One aan de start verschijnt.

Verder zijn er nog geen Nederlanders te vinden op de voorlopige deelnemerslijst. Helaas maar waar...



01-07-2002
De toeschouwers van de Dutch TT hebben al diverse endurance-deelnemers aan zich voorbij zien komen: 9 coureurs van de Internationale BMW Boxer-Cup staan komende zaterdag ook aan de start van de 24 uren van Luik op het circuit van Spa Francorchamps.
Stéphane Mertens (B) voor Zongshen, Brian Morrison (GB) voor Suzuki Castrol Team, Thomas Hinterreiter (A) voor Bolliger, Mathieu Lagrive (F) voor Free-Bike Yamaha, Tobias Nystrom (S) voor Infini Team Moto, Sébastien Le Grelle (B) voor Team Zone Rouge, Steven Casaer (B) voor Maxim Experience, Tom Vanlandschoot (B) voor Jadoul Motorsport en Markus Barth (D) voor Team Zongshen Cottard staan op de voorlopige deelnemerslijst. Of de Duitser Barth ook werkelijk aan start zal komen is nog de vraag aangezien hij zaterdag tijdens de race hard ten val is gekomen.

Voorafgaand aan de 24 uren van Luik wordt de 5e race voor de Internationale BMW Boxer-Cup verreden. Om 12:45 uur staat de start gepland voor de race over 10 ronden. Daarna beginnen de voorbereidingen voor de start van de 31e editie van de 24 uren van Luik, de 2e race in de cyclus 'Master of Endurance', die om 15:00 met de Le Mans-start zal aanvangen.


18-06-2002
Goed starten, constant rijden, snelle pitstops en niet vallen, dat waren de ingrediënten waarmee GMT de 6 uren van Brno op hun naam schreven.
Zongshen nr. 2 had zowel de pole als de snelste ronde in de race, maar een schuivertje van Nowland in het begin van de race zorgde ervoor dat een 2e plaats dit keer het hoogst haalbare was. Toch hebben ze in de tussenstand voor het wereldkampioenschap de leiding overgenomen van QB Phase One. Het Britse team kwam 2 keer ten val en verloren daarmee zoveel tijd dat ze uiteindelijk als 10e over de streep kwamen.
Het derde team dat het podium van Brno mocht beklimmen was Piazza Course met een Ducati 988. Van alle podiumplaatsen dit seizoen waren zij de 2e niet-Suzuki. In Le Mans pakte Free-Bike met een Yamaha R7 ook een derde plaats. De overige 10 podiumplaatsen zijn behaald met een Suzuki GSX-R 1000.

Sjaak van Zweeden reed met de Suzuki GSX-R 750 Superbike van Herman Verboven Racing Team nr. 6 naar een 28e plaats in de wedstrijd.

Benieuwd hoe de teams gaan presteren tijdens de volgende race, de 24 uren van Luik op het circuit van Spa-Francorchamps in het weekend van 6 en 7 juli… Een echte endurance-klassieker die opgenomen is in het wedstrijdschema 'Master of Endurance'.


15-06-2002
Zongshen nr.2 heeft opnieuw dit seizoen de pole-position gepakt. Warwick Nowland en Igor Jerman reden een tijd van 2'07.751, waarmee ze bijna 0.6 seconden sneller waren dan de pole-setters van vorig jaar, GMT 94. Als 3e op de grid staat QB Phase One.
Het Replay Racing Racing team met de thuisrijder Michael Bursa heeft zich op een verdienstelijke 7e positie weten te kwalificeren. Sjaak van Zweeden vertrekt voor Herman Verboven nr.6 vanaf de 27e plaatst vanaf de grid.


10-06-2002
Sjaak van Zweeden is de enige Nederlandse coureur die op de voorlopige deelnemerslijst van de 6 uren van Brno vermeld staat. De motordealer uit Middelburg maakt deel uit van het Europese team van Herman Verboven Racing, de Suzuki GSX-R 750 met startnummer 6.


08-06-2002
De 6 uren van Brno wordt op 16 juni verreden. QB Phase One zal met Mike Edwards, Jason Pridmore en Frederic Moreira aan de race beginnen. Warwick Nowland krijgt Igor Jerman als teamgenoot voor Zongshen nr.2. Bruno Bonhuil en Pierrot Lerat Vanstaen vormen samen het Zongshen nr.9 team. Reden van deze verschuiving is het feit dat Stéphane Mertens in hetzelfde weekend deel neemt aan de BMW-cup-race op het circuit van Catalunya bij Barcelona.
Olivier Ulmann is van het QB Phase One Junior team naar DAP Unisson Motomax gegaan. Zijn plek bij Phase One wordt niet ingenomen door een ander rijder en dus zullen James Hutchins en David Morillon als duo aan de race deelnemen. Bertrand Sibileau is weer terug bij het Team 22 Police Nationale.
Wat verder opvalt is dat er veel Duitse team zich ingeschreven hebben. Dit is natuurlijk een goede voorbereiding voor de 24 uren van Oschersleben die in augustus op de kalender staat..

Eén man zal zeker in de belangstelling staan: Michael Bursa. Hij is de enige Tsjech die ook de eerste twee wedstrijden om het Wereldkampioenschap Endurance heeft deelgenomen. Met het Replay Racing Team werd hij 34e in Imola en 16e in Silverstone. Bovendien wist het team vorig jaar in Brno als 7e overall te finishen.


19-05-2002
Zongshen heeft de eerste overwinning in het Wereldkampioenschap Endurance binnen. Stéphane Mertens en Warwick Nowland reden de rode Suzuki GSX-R 1000 naar de overwinning tijdens de 200 mijlen van Silverstone. Het Chinese team is enkele keren dicht bij een overwinning geweest maar had tot deze race nog niet de hoogste trede van het podium mogen beklimmen.
Als tweede werden Mike Edwards en Frédéric Moreira van QB Phase One afgevlagd, voor de pole-position-rijders Christophe Guyot, Sébastien Scarnato en William Costes van GMT 94. Door deze uitslag staat QB Phase One aan de kop in de tussenstand van het Wereldkampioenschap.

Ducati-rijders Robert de Vries en Nicolas Saelens hebben wel op vrijdag deelgenomen aan de vrije trainingen, echter op de uitslagen van de kwalificaties kwamen hun namen niet meer voor…


18-05-2002
GMT heeft de pole-position voor de 200 mijlen van Silverstone gepakt. In de beslissende tweede kwalificatieronde, waarin het wisselende weer een grote rol speelde, reden Christophe Guyot, Sébastien Scarnato en William Costes een team-tijd van 1:56'47. Dat was 0'07 sneller dan de Zongshen-rijders Stéphane Mertens en Warwick Nowland. Het DAP-team staat als 3e op de grid, met Jean-François Cortinovis, Pierrot Lerat Vanstaen en Stéphane Gallis als rijders. Fréderic Moreira en Mike 'Spike' Edwards vormen samen het QB Phase One team en is het eerste Britse team, gekwalificeerd op de 4e plaats.
Zondagmiddag begint de race om 14:00 uur lokale tijd, dus om 15:00 Nederlandse tijd, en zal gaan over 63 ronden.


16-05-2002
Tijdens de 200 mijlen van Imola zijn er doping- en alcoholcontroles door de FIM gehouden.
Winnaars Mike Edwards en Jason Pridmore, pole-position-coureurs Warwick Nowland en Giovanni Bussei en Italiaanse thuis-rijders Claudio Ferri en Fabrizio Spelti zijn gecontroleerd op alcoholgebruik. Bij geen van deze rijders is alcoholgebruik geconstateerd.
Voor de controle op dopinggebruik zijn de volgende rijders gecontroleerd: onze landgenoot Robert de Vries en zijn Belgische teamgenoot Nicolas Saelens, GMT-rijders William Costes en Sébastien Scarnato en opnieuw Mike Edwards en Jason Pridmore. Ook bij deze controle was het resultaat negatief, dus geen gebruik van verboden middelen geconstateerd.


14-05-2002
Robert de Vries en de Belg Nicolas Saelens zullen weer samen op een Ducati deel gaan nemen aan ronde 2 voor het Wereldkampioenschap Endurance, de 200 mijlen van Silverstone.
Er zijn voor deze race ook wijzigingen ten aanzien van het deelnemersveld van de 200 mijlen van Imola. Stéphane Mertens gaat weer samen met Warwick Nowland voor Zongshen aan de race beginnen. Bij QB Phase One heeft Frederic Moreira heeft de plaats van Jason Pridmore ingenomen. In Imola stonden er 2 GMT-machines aan de start, in Silverstone zal dat er 1 zijn: de GMT 94.
Er zijn ook diverse Engelse teams die een plaatsje op de grid van Silverstone willen veroveren: Trackdaze heeft 3 teams ingeschreven voor de race. Nog een opmerkelijke inschrijving: het team Andrew McCombe Psyclo zal op een Suzuki TL 1000 S de kwalificaties ingaan.


02-05-2002
Stéphane Mertens is afgelopen zondag achter de Duitser Markus Barth en voor zijn landgenoot Sébastien Le Grelle op de 2e plaats geëindigd bij de BMW BoxerCup-wedstrijd op Donington. Beide Belgen hadden afstand genomen van Barth en de rest van het deelnemersveld, maar in de laatste meters kwamen ze met elkaar in aanraking waardoor Markus Barth de overwinning voor zich op kon eisen. De Nederlanders Lex van Dijk en Jeroen Oudeman eindigden de race op respectievelijk de 16e en 25e plaats.


28-04-2002
Jason Pridmore en Mike Edwards op de QB Phase One Suzuki hebben de 200 Miglia di Imola gewonnen. Het Herman Verboven nr.5 team met als rijders Michael Barnes en Michael Cicotto pakten de 2e plaats voor de Zongshen nr.9 van Bruno Bonhuil en Igor Jerman.

QB Phase One rijder Jason Pridmore vertrok vanaf een 2e plaatst op de startgrid en pakte die plek in de 2e ronde af van snelstarter Igor Jerman, die vanaf de 6e plaats op de grid kwam. Giovanni Bussei op de Zongshen nr.2 had vanaf pole-position ook direct de leiding in de wedstrijd in handen genomen. Aan het eind van ronde 3 kwam de Italiaan Sala in de Variante Bassa, de chicane voor start-finish, te vallen. De motor schoof over het asfalt, verloor olie en een valpartij waarbij meerdere teams betrokken waren was het gevolg. De pace-car heeft enkele ronden voor de groep gereden. Nadat de baan weer vrijgegeven was, kwam koploper Giovanni Bussei met problemen in de pit. Op dat moment kwam QB Phase One op de 1e plaats in wedstrijd te liggen. Tijdens de pitstops ging de leiding over naar het Herman Verboven nr.5 team maar uiteindelijk ging QB Phase One als winnaar van de 200 mijlen van Imola over de streep.

De enige Nederlander in het deelnemersveld, Robert de Vries, wist met zijn Belgische teamgenoot Nicolas Saelens op de MCT Sitra Ducati 998 als 24e te finishen.


28-04-2002
Robert de Vries is de enige Nederlandse deelnemer aan de 200 mijlen van Imola. Hij vormt een team met de Belg Nicolas Saelens. Vanaf een 22e startpositie zijn ze op een Ducati de wedstrijd begonnen.


27-04-2002
De vaste endurance-teams hebben tijdens de openingsrace van het Wereldkampioenschap Endurance in Imola de eerste plaatsen op de startgrid ingenomen. Warwick Nowland en Giovanni Bussei hebben op de Zongshen Suzuki GSX-R 1000 de pole-position gepakt. Bussei reed met 1'54.785 de snelste ronde tijdens de kwalificaties. Op de tweede plaats staat QB Phase One met Mike Edwards en Jason Pridmore gevolgd door de GMT94 van Sébastien Scarnato en William Costes, beide teams ook met een Suzuki GSX-R 1000.


27-04-2002
Stéphane Mertens is niet aanwezig in Imola. Hij komt als titelverdediger aan de start tijdens de BMW-cup-race op Donnington Park. Achter Markus Barth en Sébastien Le Grelle staat hij op de derde plek op de grid. Brian Morrison vertrekt zondag vanaf een tiende plaats.


20-04-2002
De eerste race voor het wereldkampioenschap Endurance 2002 staat voor de deur: de 200 Miglia di Imola wordt op 28 april verreden.

Natuurlijk mag Ducati niet ontbreken op een WK-race in eigen land. Het SBK-team Ducati NCR verschijnt aan de start met Piergeorgio Bontempi en Broc Parkes als rijders. Pier Francesco Chili had graag zelf aan de start gestaan, maar is nog niet genoeg hersteld van zijn aanrijding met Ruben Xaus.

Het Franse Politie-team heeft twee snelheidsduivels opgepakt. Jehan D'Orgeix, wereldkampioen Endurance 1999, en Bertrand Sebileau zullen samen met Gwen Giabbani de Kawasaki ZX9R gaan bemannen tijdens de 200 mijlen van Imola.

Niet aangekondigd bij de inschrijving van de gecontracteerde teams, maar GMT komt wel met 2 teams naar Imola. Christophe Guyot en William Costes rijden met het vaste startnummer 94, Sébastien Scarnato en Oliver Four starten met een GMT Suzuki GSX-R 1000 met startnummer 49.


15-04-2002
Jean-Michel Bayle, Nicolas Dussauge en Sébastien Gimbert hebben de 24 uren van Le Mans 2002 op hun naam geschreven. Het Suzuki GSX-R 1000 SERT-team met startnummer 2 was zaterdag van pole position vertrokken nadat ze ook al in de warm-up de snelste tijd op de klokken had gezet. De winst werd op een echte endurance-manier binnengehaald.
Na een valpartij op zaterdagavond rond een uur of 7 kwam het team zo'n 20 minuten later terug op de baan op een 10e plaats. Door constante en snelle rondetijden, en natuurlijk goed pit-werk van het team van Dominique Meliand, begon het team aan een geweldige opmars. Die opmars werd beloond toen ze zondagmorgen rond kwart voor 10 de 1e plaats in handen kregen: Christian Lavielle was met de andere SERT-machine ten val gekomen door een lekke achterband. Bayle, Dussauge en Gimbert gaven daarna de 1e plaats niet meer uit handen. Christian Lavielle, Brian Morisson en Philippe Dobé, die de geblesseerde Laurent Brian verving, reden de andere SERT Suzuki GSX-R 1000 naar de 2e plaats. Als 3e werden Ludovic Holon, Jean-Marc Deletang en Mathieu Lagrive op de Free-Bike Yamaha R7 Superbike afgevlagd.


07-04-2002
Op de deelnemerslijst van de 24 uren van Le Mans ontbreekt de naam van de Wereldkampioen Endurance 2001, Wim Motors. Het team is nu nog druk bezig om de Honda VTR 1000 SP2 te prepareren voor de eerste race om de wereldtitel Endurance in Imola. Met steun van Honda Belgium en speciale onderdelen van HRC Japan wordt de machine opgebouwd om straks de strijd aan te kunnen gaan met de Super Productie machines.
Op dit moment wordt er bekeken hoe deelname aan de 8 uren van Suzuka op 4 augustus te realiseren is, aangezien het weekend daaropvolgend de 24 uren van Oschersleben op de kalender staat. Buiten het wereldkampioenschap om neemt Wim Motors natuurlijk deel aan de 24 uren van Luik op het circuit van Spa-Francorchamps.


29-03-2002
De winnaar van de Endurance World Cup 2001, het klassement van de Super Sport Production klasse, staat met 2 teams ingeschreven voor de 24 uren van Le Mans. Het Suzuki Endurance Racing Team, onder leiding van Dominique Meliand, komt natuurlijk weer met de Suzuki GSX-R 1000 aan de start. Het team met startnummer 1 wordt gevormd door Christian Lavielle, Brian Morisson en Laurent Brian. Jean-Michel Bayle, Nicolas Dussauge (ex-GMT) en Sébastien Gimbert (ex-Honda ELF) vormen het team met startnummer 2.


15-03-2002
Phase One is op 4, 5, 6 en 7 maart aan het testen geweest op het circuit Paul Armagnac bij Nogaro, Frankrijk. Mike Edwards, Olivier Ulmann, David Morillon en James Hutchins hebben met de Suzuki GSX-R 1000 gereden om tot een betere afstelling te komen. Uiteindelijk moet er een motor komen te staan waar elke Phase One-rijder voluit mee kan racen.
Na deze test-sessie moesten ze snel terug naar Engeland om op tijd terug te zijn voor de team-presentatie van 9 maart. In Birmingham werd de QB Phase One Suzuki GSX-R 1000 in de nieuwe kleuren voor het seizoen 2002 getoond.


10-03-2002
GMT is druk bezig met de voorbereidingen op het komende seizoen. Na een testsessie eind februari op het circuit van Valencia heeft het team op 1, 2 en 3 maart getest op Vallelunga. Christophe Guyot en Sébastien Scarnato konden wennen aan de nieuwe Michelins en aan het circuit dat voor 6 oktober op de kalender staat.
Op 19, 20, 26 en 27 maart gaat het team testen op Le Mans als voorbereiding voor de 24 uren die op 13/14 april verreden wordt.


01-03-2002
Le Mans 2001 winnaar GMT komt dit jaar met een verrassende team-samenstelling aan de start in Le Mans. Christophe Guyot en Sébastien Scarnato krijgen deze race William Costes als teamgenoot, winnaar in 2000.


20-02-2002
QB Phase One zal in Le Mans met ´Wokka´ Warwick Nowland naast vaste rijder Jason Pridmore aan de start verschijnen. Als derde rijder wordt ook de naam van Stephane Mertens genoemd. Zongshen verschijnt namelijk niet aan de start in Le Mans en dus zouden beide ex-Phase One rijders een eenmalig optreden dit seizoen met hun oude team kunnen maken.


08-02-2002
Herman Verboven Racing komt met een all-American-team aan de start: Michael Barnes, John Jacobi en Andy Deatherage zullen een Suzuki GSX-R1000 bemannen. Het andere Herman Verboven team komt met de Suzuki GSX-R750 Y aan de start.


29-01-2002
Het Ducateam komt dit jaar aan de start met een…. Suzuki GSX-R1000. Het reglement zou geen voordelen meer bieden voor een 2-cilinder Superbike ten opzichte van de Superproductiemachines.


28-01-2002
In navolging van Zongshen zullen dit seizoen diverse endurance-teams met 2 machines aan de start van het Wereldkampioenschap Endurance verschijnen: ook Herman Verboven Racing, Trackdaze en QB Phase One hebben zich met 2 teams aangemeld bij het FIM.


28-01-2002
QB Phase One is weer een rijder kwijtgeraakt aan Zongshen: Igor Jerman gaat samen met Bruno Bonhuil (ook al meer dan eens op een Phase One machine gereden) het tweede Zongshen-team vormen. Waarschijnlijk rinkelen de Chinese munten toch harder dan de Britse ponden.


26-01-2002
De QB Phase One teams zijn als volgt samengesteld: Jason Pridmore, Olivier Ulmann en Mike Edwards vormen een team. James Hutchins, David Morillon en Frederic Moreira vormen het QB Phase One Junior team.


10-01-2002
Na het vertrek van Nicolas Dussauge naar SERT gaat Arnaud Van den Bossche bij GMT94 rijden, samen met Sébastien Scarnato en team-eigenaar Christophe Guyot.