Endurance-nieuws seizoen 2004


24-07-2004
Het was Shinichi Itoh die de FCC-TSR Honda Fireblade naar pole-position reed, net voor de officiële Honda SevenStar Fireblades. Ook in 2003 was de voormalige GP-coureur het snelste tijdens de Special Stage, één dag voor de race.
Gwen Giabbani en Taku Kishida hadden zich wel gekwalificeerd voor de Special Stage maar een schuiver van Kishida met de Team 22 Police Nationale & Tsukigi Racing Honda Fireblade zorgde ervoor dat ze vanaf de 20e plaats op de grid mogen vertrekken. Naast hen staat SERT Suzuki Castrol op een keurige 21e plaats. GMT94 vertrekt vanaf een 26e plaats, Yamaha Austria vanaf de 33e positie. Yamaha Phase One Endurance kende de nodige problemen tijdens de kwalificatietrainingen. Een kwalitatief slechte band zorgde ervoor dat alleen Scarnato de kwalificatie-tijd moest neerzetten. De teams mogen namelijk een beperkt aantal banden gebruiken tijdens deze race. De Yamaha R1 met startnummer 1 zal vanaf een 45e positie vertrekken voor de 8 uren van Suzuka 2004.


21-07-2004
Komend weekend staan er 4 reguliere endurance-teams aan de start voor de 8 uren van Suzuka: Yamaha GMT94 (William Costes, Sebastian Gimbert en David Checa), SERT Suzuki Castrol Team (Vincent Philippe, Oliver Four en Shawn Giles), Yamaha Austria Racing Team (Horst Saiger, Igor Jerman en James Ellison) en Yamaha Phase One Endurance (Dean Ellison, Sebastien Scarnato en Marko Rohtlaan).
De Australiër Shawn Giles heeft al 2 keer eerder aan de start gestaan in deze endurance-race. In 2000 wist hij als 6e te finishen. Een jaar later duurde de race voor hem en zijn teamgenoten slechts 2 ronden in plaats van 8 uren. James Ellison, nu éénmalig uitkomend voor Yamaha Austria, stond vorig jaar nog voor Phase One aan de start en wist toen als 4e te finishen. Yamaha Phase One team-manager Russel Benney zal dit jaar zeker hopen op een herhaling van zo´n spectaculair resultaat als in 2003. Het team kan de punten heel goed gebruiken want tot nu toe zijn er slechts 5 punten verzameld.

Ook Police Nationale zien we terug op het startveld. Gwen Giabbani en Takaharu Kishida vormen weer een koppel op de machine met startnummer 22. In 2003 werden ze heel knap 5e. Zowel in 2002 (samen met Bertand Sebileau) als in 2001 wist dit duo op de 16e plaats te finishen. Benieuwd tot welke prestaties ze dit jaar komen op hun Honda Fireblade.

De laatste keer dat er een Nederlander aan de start kwam in deze endurance-race was 1998. Jurgen van den Goorbergh reed toen, samen met de Japanner Maeda, op een FCC TSR Honda Fireblade als 15e over de streep.


14-06-2004
Vincent Philippe mocht voor SERT vanaf pole-position beginnen aan de 12 Uren van Albacete. De eerste 6 ronden duldde hij Gwen Giabbani op de Yamaha Endurance Moto 38 nog voor zich, daarna eiste de snelle coureur de 1e plaats op voor SERT. Yamaha Endurance Moto 38 reed een bijzonder sterke race, liggend op de 2e plaats. In de nachtelijke uren vocht het team een verbeten strijd met GMT94 uit voor die 2e podiumplek. In de laatste uren van de race besloot de teamleiding van Yamaha Endurance Moto 38 zelfs dat de twee snelste rijders ombeurten moesten rijden om zo de voorsprong op GMT te kunnen handhaven. Toch wist de equipe van Christophe Guyot langszij te komen en zo de 2e plaats voor zich op te eisen. SERT was echter een klasse apart en wist de race te winnen.

Al in het 2e uur van de race moest Yamaha Phase One Endurance de strijd staken: de Yamaha R1 had een kapote versnellingsbak. Alweer geen punten voor de wereldkampioenen van 2003. Ook Yamaha Folch Endurance moest voortijdig de wedstrijd verlaten. Vorig jaar stond het Spaanse team trots op het podium met een derde plaats, nu moesten ze na 5 uur wedstrijd met koppelingsproblemen opgeven.

Door deze einduitslag is SERT GMT genaderd tot op 2 punten. GMT heeft in de tussenstand de leiding met 75 punten, SERT heeft 73 punten en Yamaha Endurance Moto 38 staat 3e met 56 punten.

Volgende race: de 8 uren van Suzuka …


04-06-2004
Opnieuw is er een endurance-wedstrijd geannuleerd: de 24 uren van Luik 2004 gaan niet door. Het circuit is niet langer goedgekeurd door de FIM: de tijdens eerdere keuringen van het circuit aangegeven wijzigingen zijn (nog) niet doorgevoerd.

Het officiële persbericht kunt u bekijken via deze link: Persbericht_24_uren_van_Luik

Het zou toch echt zonde zijn als er op deze manier een einde komt aan deze endurance-klassieker op, wat toch veel rijders (en toeschouwers) het mooiste circuit ter wereld vinden, Spa-Francorchamps…


03-06-2004
De Belgische motorcoureur Albert Aerts is zondagmiddag verongelukt tijdens een zware val in de 3 Uren van Chimay, een manche om het Belgisch kampioenschap endurance. In 2001 werd hij wereldkampioen endurance samen met de Belg Laurent Naveau en de Nederlander Heinz Platacis op de Wim Motors Honda VTR-SP.

De onfortuinlijke motorrijder ging zondagmiddag in de allerlaatste ronde van de baan, op het moment dat hij op de tweede positie lag en nog volop voor de zege wou gaan. Hij werd samen met zijn teammaat Louis Wuyts nog als derde opgenomen in de eindstand, die een ronde voor de val werd opgemaakt.


21-05-2004
De 200 mijlen van Imola gaat dit jaar niet door. Vanwege financiële redenen heeft de organisator de wedstrijd van de WK-Endurance kalender 2004 laten halen. Er wordt geen vervangende wedstrijd georganiseerd.


05-05-2004
De eerste WK-motorrace in China, de 6 uren van Zhuhai, is gewonnen door GMT. Na een matige start van zowel GMT als SERT waren het toch deze twee teams die bijna 5 ½ uur aan het knokken zijn geweest om de overwinning.
Achter hun rug streden Yamaha Phase One, Yamaha Austria, Bolliger, Endurance Moto 38 en Zongshen nr.81 om de derde podiumplek. Althans zo leek het. Ondertussen had het Zongshen Superbike-duo Bontempi/Nowland na 58 ronden hun Suzuki in de pits geparkeerd met een kapotte koppeling. In de slotfase kreeg ook Yamaha Phase One te maken met een slippende koppeling waardoor ook zij de aansluiting verloren.
Zo'n 10 minuten voor het einde van de race viel SERT waardoor GMT naar de overwinning kon rijden. Het trio Bonhuil/Mertens/Lerat Vanstaen reed de Zongshen Suzuki voor het Chinese 'thuispubliek' keurig naar de tweede plaats, gevolgd door Endurance Moto 38. SERT kwam uiteindelijk nog als 6e over de meet.


14-04-2004
Ondanks de vele Nederlandse deelnemers bleek na de kwalificatietrainingen voor de 500 kilometer van Assen dat de eerste startplekken door de reguliere endurance-teams werden ingenomen. Vincent Philippe reed op de SERT-Suzuki naar de pole-position in een tijd die bijna 2 seconden sneller was dan de pole-tijd van vorig jaar. Barry Veneman parkeerde de Herman Verboven Suzuki op een keurige 5e plaats op de grid. Samen met de Belg Koen Vleugels vormde hij het Verboven Racing 1 team.

Op Paasmaandag om 13:45 uur renden 33 coureurs de baan over naar hun machines. Vincent Philippe liet direct zien wat zijn bedoeling was. Hij stuurde als eerste de nationale bocht in, gevolgd door Sébastien Gimbert en Barry Veneman. Stéphane Mertens was bijzonder slecht weg op de Phase One Yamaha YZF-R1. Hij was tijdens zijn stint dan ook behoorlijk aan het gassen om de opgelopen achterstand goed te maken. Helaas moest Barry Veneman al na 17 ronden de pits opzoeken waarna een goede eindklassering er voor hem niet meer in zat. Na 35 ronden lag het team zelfs uit de race.
De hele race zaten SERT en GMT erg dicht bij elkaar. De wisselingen aan kop werden veroorzaakt door de pitstops en door het inhalen van overige deelnemers. In ronde 102 ging het fout voor de Pajic-Kawasaki: liggend op de 6e plaats bracht Mile Pajic de machine binnen voor de laatste pitstop. Problemen met de remblokken tijdens het wisselen van de wielen kostte veel tijd. Arno Visscher kon na enige vertraging vertrekken maar moest de volgende ronde alweer binnen komen: het voortandwiel was losgelopen. Opnieuw verlies van kostbare tijd en dus plaatsen.
Vincent Philippe bracht na ruim 3 uur racen de SERT-Suzuki als winnaar over de streep. GMT had een achterstand van zo´n 18 seconden. Over 129 ronden berekend is dat slechts 0,14 seconde per ronde langzamer… Endurance Moto 38 heeft in het begin 4e gelegen achter Yamaha Austria maar na het uitvallen van dat team in ronde 36 heeft Endurance Moto 38 eigenlijk geen problemen gehad om de 3e plaats vast te houden. Arno Visscher bracht de Pajic-Kawasaki op de 14e plaats binnen. Twee WK-punten maar het hadden er veel meer kunnen zijn.
Grote verliezers van de 500 kilometer van Assen zijn Yamaha Austria én Phase One Yamaha. De wereldkampioenen van 2003 moesten de motor met electrische problemen terug naar de pits duwen waardoor ze uiteindelijk met een 25e plaats ruim buiten de punten vielen.


05-04-2004
Even leek het in Le Mans er op dat "de groenen" terug waren: Julien Da Costa joeg met de Kawasaki ZX10R de eerste twee ronden aan kop van het veld. Daarna was het Vincent Philippe op de SERT-Suzuki nr. 1 die orde op zaken kwam stellen en de leiding over nam.
De strijd tussen SERT en GMT was gedurende de hele race hevig. Tijdens de regen die in de nacht viel nam GMT de leiding over van de SERT-Suzuki´s. Vincent Philippe op de SERT nr.1 nam te veel risico om de opgelopen achterstand goed te maken en viel. Mathieu Lagrive liet dezelfde machine op zondagochtend nog een keer de grindbak zien waardoor dit SERT-team een behoorlijke val in het klassement maakte.
Ondertussen lag GMT ogenschijnlijk riant op kop… tot 1 uur en 5 minuten voor het einde van de race. Sébastian Gimbert kwam de ronde na de pitstop weer binnen. De Yamaha had koppelingsproblemen. Reparatie kostte het team 19 minuten waardoor SERT nr. 2 de leiding van de wedstrijd over kon nemen. Na 24 uren reed Stéphane Chambon met een prachtige rolling burn-out de Suzuki als winnaar over de streep. SERT heeft daarmee driemaal op rij de 24 uren van Le Mans gewonnen. Voor zowel Stéphane Chambon, als Warwick Nowland en als Keiichi Kitagawa was het de eerste Le Mans overwinning. Voor Keiichi Kitagawa was het zelfs de eerste deelname aan deze endurance-klassieker waarin hij tevens de snelste race-ronde op zijn naam schreef.


02-04-2004
De 24 uren van Le Mans staat dit weekend op de kalender. De trainingen hebben een leuk voorproefje voor 2004 gegeven: 3 verschillende merken op de eerste 3 startplaatsen. De GMT 94 Yamaha YZF-R1 van Sébastien Gimbert, William Costes en David Checa staat op pole gevolgd door de SERT Suzuki 1 van Vincent Philippe, Olivier Four en Mathieu Lagrive. Op de derde plaats staat de Team Fuchs Kawasaki ZX-10R van Pere Riba, Julien Da Costa en Frédéric Moreira. Helaas staan er zaterdagmiddag 15:00 uur geen Nederlandse coureurs aan de start.

Eurosport zendt zowel zaterdag als zondag live-beelden uit van deze eerste endurance-race van dit seizoen.


01-04-2004
De lijst met ingeschreven teams voor de 500 kilometer van Assen is door de FIM vrijgegeven. In totaal staan er negen Nederlandse coureurs op deze deelnemerslijst.
Een opvallende inschrijving is Team Herman Verboven 1 met de Amerikaan Micheal Barnes en niemand minder dan Barry Veneman! Verder is het SERT van Dominique Meliand weer terug, komt Igor Jerman, race-winnaar in 2003, uit voor het Yamaha Austria Team en rijdt Sébastien Scarnato na vele seizoenen GMT94 nu voor Yamaha Phase One Endurance.

De lijst met ingeschreven teams kunt u bekijken via deze link: Teams_500_km_van_Assen


27-02-2004
Het Nederlandse Suzuki Road Race Promotion team staat op de definitieve lijst met permanente teams voor 2004 en komt dit seizoen met startnummer 18 aan de start. Suzuki Castrol Team is ook weer van de partij. Het drietal Vincent Philippe, Christophe Cogan en Olivier Four moet voor Suzuki de kastanjes uit het vuur halen. Wereldkampioen Phase One Endurance is namelijk overgestapt naar de Yamaha YZF R1. Het team moet de eerste kilometers met de nieuwe motoren nog maken. Dat zal medio maart gaan gebeuren. Oud Zongshen coureur Stephane Mertens zal weer deel uit gaan maken van het Britse team, samen met Andi Notman en Dean Ellison.
Ook Igor Jerman stapt dit seizoen op een R1, en wel bij het Yamaha Austria Racing team. De ervaren Laurent Brian gaat team Bolliger versterken. Dit team gaat nauw samen werken met het Diablo 666 team, vandaar dat dit team ook wel Kawasaki Diablo Bolliger genoemd wordt. Het team dat de laatste wedstrijd van 2003 won, Police Nationale, ontbreekt op de lijst. Gwen Giabbani staat er wel op maar dan als coureur voor Yamaha Endurance Moto 38.
Nog een opvallend iets: naast alle Yamaha R1´s, Suzuki GSX-en en Kawasaki ZX10R´s staan er ook een Honda Fireblade, een MV Agusta, een Ducati 999 en een Benelli Tornado op de lijst. Laat het endurance-seizoen maar beginnen!


19-01-2004
De FIM heeft de definitieve kalender voor het Wereldkampioenschap Endurance 2004 vrijgegeven. De reservedatum van 23 mei wordt niet ingevuld. 27 Juni was al aan Imola toegekend voor een nieuwe editie van de 200 mijls-race. De slotrace van seizoen 2004 wordt weer in Vallelunga gehouden, echter niet op 10 oktober maar een week eerder, 3 oktober dus.


12-12-2003
Ook in 2004 komt het Wereldkampioenschap Endurance naar Assen toe. Ging het in 2003 nog om een race over 200 mijlen (83 ronden), in 2004 worden er 500 kilometers (129 ronden) verreden voordat de finishvlag gezwaaid wordt. Het bijprogramma zal bestaan uit een wedstrijd meetellend voor het EK 125cc en een ONK 600 supersport-race.


12-12-2003
De feestelijke afrondingen van het endurance-seizoen 2003 zijn in volle gang. Diverse teams hebben een eigen feest georganiseerd. De 2003 FIM World Champion´s Arwards is de officiële prijsuitreiking van medailles en trofeeën aan de wereldkampioenen. Morgenavond zal dat plaatsvinden in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Phase One Endurance´s teammanager Russell Benney zal daar de prijzen behorende bij de Wereldtitel Endurance in ontvangst nemen uit handen van FIM president Francesco Zerbi.

Natuurlijk zijn de voorbereidingen voor 2004 ook al volop bezig. Het nieuwe seizoen bevat 7 WK-endurance wedstrijden, met nog 1 datum als reserve. Ook de 24 uren van Le Mans, de 24 uren van Luik en de Bol d´Or staan weer op de kalender. In 2004 kunnen er dus weer genoeg rondjes gereden worden.....