WegWijzer Oostelijk Groene Hart
Home Recreatie Landschap Stadjes Startpagina's Colofon

Polders Papekop, Ruigeweide en Groot-Hekendorp, (a) 12 of (b) 17 km
Papekop, Oostkade van Waarder, Ruigeweidse Achterkade, Hogebrug, (Hekendorp, Oudewater), Trappersheul

Routekaart, ca 600x600 pxl, 135k

Terug

Meerkoeten

Route beschrijving

Opmerking vooraf: De beste periode om deze wandeling te doen is oktober t/m maart. De maanden april t/m juni zijn af te raden omdat dat het vogelbroedseizoen is en u kunt dan niet alleen de rust voor de vogels te veel verstoren maar ook zeer aggressieve zwanen op uw pad aantreffen, waar u niet zomaar langs komt. En in de zomer komt het voor dat bepaalde stukken van het pad nagenoeg dichtgegroed zijn met brandnetels e.d.

Deel 1: Papekop
Het startpunt is in Papekop, bij de spoorweg overgang. Daar kan eventueel ook een auto geparkeerd worden. Loop in NNW richting de Papekopperdijk op. Na ruim 1 km gaat de weg een bruggetje over en gelijk naar links. Ca 100 m verder gaat de weg naar rechts.Hier gaat u rechtdoor een het paadje op. Na over wat boomstronken gestapt te zijn bent u op de Oostkade van Waarder. Dit is een heel mooi maar wel ongeplaveid pad en stevige schoenen zijn sterk aan te bevelen

Oostkade van Waarder

Vliegenzwam

Deel 2 : Oostkade van Waarder en Ruigeweidse Achterkade
Na ca 1km ( en over een paar hekken geklommen te zijn) komt u in een open stuk. Hier iets naar rechts om een sloot te passeren en dan naar links en over een hek heen schuin naar rechts de Ruigeweidse Achterkade op. Ca 3 km verder linksaf de kade/dijk van de Dubbele Wiericke op. Een 500 m verder gaat u, via een stukje prive terrein, rechtsaf de Hogebrug in Hogebrug op. Na 400m gaat u rechtdoor over de ophaalbrug en 100 m ver, linksaf de Opweg op onder de spoortunnel door. Direct na de tunnel moet gekozen worden tussen de korte route (a) en de lange route (b)

Koeien langs de Oostkade

Zwanen

Deel 3a: Van Hogebrug via Trappersheul terug
Als u kiest voor de korte route, na de spoortunnel gelijk linksaf de de Poppelendam op. Na het bruggetje over de Dubbele Wiericke gaat dit over in Ruigeweide. Ca 4km verder in het gehucht Trappersheul linksaf de Papekopper straartweg op.Na ruim 1 km komt u weer in Papekop en een paar honder m verder ligt het beginpunt van deze wandelroute.

Ruigeweidse Achterkade (1)

Fluitekruid

Deel 3b : Van Hogebrug naar Hekendorp
Ook als u kiest voor de lange route, na de spoortunnel direct linksaf de Poppelendam op. Alleen moet u nu na een kleine 100 m, als u de brug (over de Dubbele Wiericke) over bent, gelijk rechtsaf de dijk langs dit water op. Ongeveer een km verder loopt u over de Oostkade Hekendorp binnen. Op de dijk van de Hollandse IJssel aangekomen (ANWB 1339/1) linksaf gaan en 50 m verder tussen huis nr 78 en 80 rechtsaf naar he bruggetje over de Hollandse IJssel. Dit bruggetje moet u zelf bedienen. Houdt er rekening mee dat het tot 5 minuten kan duren voordat het dichtgaat.Over het bruggetje en 200 m verder komt u bij de provinciale weg N228 (ANWB 2446/1) Hier gaat u rechtsaf en 300 m verder linksaf de Hoenkoopse Rijweg in. Na ruim 500m linksaf onder de hoge bomenrij de Tiendweg op. Dit is een onverhard pad en ook hier heb je stevige schoenen nodig.

Ruigeweidse Achterkade (2)

Libel

Deel 4b : Van Hekendorp via Oudewater terug
Dit pad wordt over een lengte van ca 5km gevolgd tot in de buurt van Oudewater.Aan het eind gaat u (tussen huis nr 44 en 46) de linksaf Utrechtse straatweg op.(N228). Om iets van het dorp te zien gaat u ca 400 m verder, bij de haakse bocht naar links, rechtsaf de IJssel vere in.Ruim 100 m verder passeert u een ophaalbrug en u loopt rechtdoor de Havenstraat in. Na 200 m even naar rechts en dan linksaf de Korte Havenstraat in. U komt dan op de Markt (met o.a. de Heksenwaag). Schuin overstekend naar links gaat u de Marktstraat in en aan het eind rechtsaf rond de Grote of St Michaels kerk. Aan de zijkant van de kerk rechtsaf het Rode Zand in en na een kleine 200 m rechtdoor de Biezenwal in. Na ca 100 m linksaf Lefebureplein in en na een kleine 100 m rechtsaf de West Singel in totaan de rotonde (ANWB 7143/3) Hier rechtdoor de Brede Dijk op richting Trappersheul.. Na ca 200 m, bij de volgende rotonde, rechtdoor en bij het kabel TV ontvangst station naar links de weg oversteken en langs het water de Kerkwetering op. Na ca 500 m even naar links het water over en dan rechtdoor de Papekopper straatweg op. Na ruim 1 km komt u weer in Papekop en een paar honder m verder ligt het beginpunt van deze wandelroute.