op de wb pagina
op de wb pagina
op de wb pagina
Station Berkel en Rodenrijs
Veel plannen zijn er in het verleden geweest. O.a. was er een
plan om De Haarlemmermeer spoorlijnen door te trekken naar
Rodenrijs en een plan om Rodenrijs te verbinden met Alphen.
Beide plannen zijn nimmer tot stand gekomen.

Het station Rodenrijs werd na sluiting van station Berkel
vernoemd tot Berkel en Rodenrijs.
Het Stationsgebouw is gemetseld naar een ontwerp zoals voor vier
ZHES-stations werd gebruikt. Alleen Rodenrijs is iets verschillend van
de drie andere. Zo is de dakhelling iets flauwer en de voorgevel in
details afwijkend. Het Station omvat een chefs-woning een bloklokaal
tevens plaatskaartenloket en bureau, een vestibule , een wachtkamer
met schouw en een goederenberging.

De chefs woning had meer dan 200 raampjes. De vrouw van
stationschef Onder de Linden vertelde ons dat zij veel tranen liet vallen
als zij de raampjes moest lappen.

Toen wij de woning in 1964 gingen bewonen waren de kleine raampjes
verdwenen en grote ramen aangebracht.