|
Station Berkel en Rodenrijs |
Veel plannen zijn er in het verleden geweest. O.a. was er een plan om De Haarlemmermeer spoorlijnen door te trekken naar Rodenrijs en een plan om Rodenrijs te verbinden met Alphen. Beide plannen zijn nimmer tot stand gekomen. Het station Rodenrijs werd na sluiting van station Berkel vernoemd tot Berkel en Rodenrijs. |
Het Stationsgebouw is gemetseld naar een ontwerp zoals voor vier ZHES-stations werd gebruikt. Alleen Rodenrijs is iets verschillend van de drie andere. Zo is de dakhelling iets flauwer en de voorgevel in details afwijkend. Het Station omvat een chefs-woning een bloklokaal tevens plaatskaartenloket en bureau, een vestibule , een wachtkamer met schouw en een goederenberging. De chefs woning had meer dan 200 raampjes. De vrouw van stationschef Onder de Linden vertelde ons dat zij veel tranen liet vallen als zij de raampjes moest lappen. Toen wij de woning in 1964 gingen bewonen waren de kleine raampjes verdwenen en grote ramen aangebracht. |