ARNHEM Hij is nauwelijks een halfjaar in bedrijf of Pieter Hezemans
van cafetaria Onder de Linde heeft al een flinke kopzorg te pakken. De snackboer
uit het Arnhemse Klarendal ligt ernstig overhoop met Thuisbezorgd.nl, de
grootste onlinebesteldienst in de horeca en heeft inmiddels een advocaat
ingeschakcld. "Ze komen me de keel uit"
Wat is er loos? Volgens Hezemans vraagt Thuisbezorgd 11 procent commissie
op elke bestelling. "Dat heb ik doorberekend in de prijs van mijn producten op
hun site, anders moet ik erop toeleggen, mijn eigen marge is 10 procent. Dat is
volgens hen tegen de huisregels en daarom hebben ze mij sinds 1 oktober geschrapt."
Hij legt uit hoe het werkt. "Thuisbezorgd.nl adverteert met de
laagsteprijsgarantie en eist dat je op hun site dezelfde prijs en
kortingspercentages moet voeren als je in de winkel en eventueel op andere sites
doet. Als je dat niet doet gooien ze het prijsverschil boven op de vaste
commissie van 11 procent, zoals die is vastgelegd in de algemene voorwaarden.
Maar ik ben op die voorwaarden geen overeenkomst aangegaan en dat kunnen ze ook
niet aantonen. Uitgerekend nu hebben ze de voorwaarden aangepast waardoor ze het
wel kunnen opleggen."
Dat hij van de populaire site is geschrapt voelt hij dagelijks in de
portemonnee. "Toen ik daar nog adverteerde had ik twintig tot dertig
bestellingen per dag, nu een stuk minder, dit scheelt mij flink wat omzet. Ik
heb ze daarvoor aansprakelijk gesteld, maar dat wijzen ze af."
Toch blijft hij bij zijn principile standpunt en schakelde zelfs de
Autoriteit Consument en Markt (ACM) in. "Ik wil mij het recht voorbehouden om
concurrerende prijzen te bieden in mijn eigen cafetaria. Zoals het hoort op een
vrije economische markt. Zij willen concurrentie in de kiem smoren en dat is in
strijd met de Mededingingswet. Het platform promoot zich als intermediair, maar
gedraagt zich als monopolist en maakt misbruik van haar machtspositie."
Hij trekt een parallel met hotelsite Booking.com. "Die verplicht haar
hotelpartners al jaren om nergens anders goedkope of beschikbare kamers aan te
bieden. Dat is nu in een aantal landen aangepast, waardoor ondernemers meer
vrijheid en klanten meer keuzevrijheid hebben. Je kunt dit laten lopen, maar dat
zit niet in mijn aard. Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid en machtsmisbruik,
daarom klim ik in de hoogste boom." Hezemans wil via een bodemprocedure opnieuw
worden 'aangesloten' op de site op basis van de oude voorwaarden.
Marcus Lantzendorffer van Thuisbezorgd.nl zegt in een reactie dat
'voorwaarden evolueren'. "Het is aan restauranthouders om daar wel of niet in
mee te gaan." Hij ontkent dat het verhalen van een prijsverschil op de
restauranthouders nieuw beleid is. "Dat was altijd al zo." Hezemans is bovendien
niet alleen vanwege de prijzenoorlog geschrapt. Ook mails met vertrouwelijke
informatie naar concurrenten van Thuisbezorgd worden hem niet in dank afgenomen.
ACM bevestigt dat de klacht is binnengekomen, maar doet geen mededelingen over
een eventueel onderzoek.
Copyright (C) De Gelderlander