Patatbakker in de clinch met Thuisbezorgd.nl
 
door Pieter Steenbergen
 
ARNHEM Hij is nauwelijks een halfjaar in bedrijf of Pieter Hezemans van cafetaria Onder de Linde heeft al een flinke kopzorg te pakken. De snackboer uit het Arnhemse Klarendal ligt ernstig overhoop met Thuisbezorgd.nl, de grootste onlinebesteldienst in de horeca en heeft inmiddels een advocaat ingeschakcld. "Ze komen me de keel uit"
 
Wat is er loos? Volgens Hezemans vraagt Thuisbezorgd 11 procent commissie op elke bestelling. "Dat heb ik doorberekend in de prijs van mijn producten op hun site, anders moet ik erop toeleggen, mijn eigen marge is 10 procent. Dat is volgens hen tegen de huisregels en daarom hebben ze mij sinds 1 oktober geschrapt."
Hij legt uit hoe het werkt. "Thuisbezorgd.nl adverteert met de laagsteprijsgarantie en eist dat je op hun site dezelfde prijs en kortingspercentages moet voeren als je in de winkel en eventueel op andere sites doet. Als je dat niet doet gooien ze het prijsverschil boven op de vaste commissie van 11 procent, zoals die is vastgelegd in de algemene voorwaarden. Maar ik ben op die voorwaarden geen overeenkomst aangegaan en dat kunnen ze ook niet aantonen. Uitgerekend nu hebben ze de voorwaarden aangepast waardoor ze het wel kunnen opleggen."
Dat hij van de populaire site is geschrapt voelt hij dagelijks in de portemonnee. "Toen ik daar nog adverteerde had ik twintig tot dertig bestellingen per dag, nu een stuk minder, dit scheelt mij flink wat omzet. Ik heb ze daarvoor aansprakelijk gesteld, maar dat wijzen ze af."
Toch blijft hij bij zijn principile standpunt en schakelde zelfs de Autoriteit Consument en Markt (ACM) in. "Ik wil mij het recht voorbehouden om concurrerende prijzen te bieden in mijn eigen cafetaria. Zoals het hoort op een vrije economische markt. Zij willen concurrentie in de kiem smoren en dat is in strijd met de Mededingingswet. Het platform promoot zich als intermediair, maar gedraagt zich als monopolist en maakt misbruik van haar machtspositie."
Hij trekt een parallel met hotelsite Booking.com. "Die verplicht haar hotelpartners al jaren om nergens anders goedkope of beschikbare kamers aan te bieden. Dat is nu in een aantal landen aangepast, waardoor ondernemers meer vrijheid en klanten meer keuzevrijheid hebben. Je kunt dit laten lopen, maar dat zit niet in mijn aard. Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid en machtsmisbruik, daarom klim ik in de hoogste boom." Hezemans wil via een bodemprocedure opnieuw worden 'aangesloten' op de site op basis van de oude voorwaarden.
Marcus Lantzendorffer van Thuisbezorgd.nl zegt in een reactie dat 'voorwaarden evolueren'. "Het is aan restauranthouders om daar wel of niet in mee te gaan." Hij ontkent dat het verhalen van een prijsverschil op de restauranthouders nieuw beleid is. "Dat was altijd al zo." Hezemans is bovendien niet alleen vanwege de prijzenoorlog geschrapt. Ook mails met vertrouwelijke informatie naar concurrenten van Thuisbezorgd worden hem niet in dank afgenomen. ACM bevestigt dat de klacht is binnengekomen, maar doet geen mededelingen over een eventueel onderzoek.
 
Copyright (C) De Gelderlander