door Susan Wendels
ARNHEM - Hezemans spreekt hooguit van een tegenvaller.
Niet van een strop. 'Ik zal nu moeten investeren in een eigen website.'
De schoen wringt volgens Hezemans in de prijsgarantie die Thuisbezorgd.nl
eist. 'Met een laagste prijsgarantie is niets mis, alleen moet je dat niet
verhalen op de restauranthouder. Het platform promoot zich als intermediair,
maar gedraagt zich als een monopolist en maakt misbruik van haar
machtspositie.'
De kersverse cafetariahouder legt uit hoe het werkt. 'Thuisbezorgd.nl' eist
dat je op hun site dezelfde prijs en kortingspercentages moet voeren, als op de
site van je eigen zaak en op eventuele andere sites. Doe je dat niet, dan gooien
ze het prijsverschil bovenop de vaste commissie van 11 procent, zoals die is
vastgelegd in de algemene voorwaarden
Voorwaarden aangepast
Volgens Hezemans wil Thuisbezorgd zo concurrentie voorkomen 'Het gevolg is
dat de consument dan niets meer te kiezen heeft. Ik weiger dat, omdat ik geen
overeenkomst ben aangegaan met Thuisbezorgd.nl waarin deze voorwaarden toen
stonden. Ik wil mij het recht voorbehouden om concurrerende prijzen te bieden.
Zoals het hoort op een vrije economische markt.'
Hezemans weet waar hij over praat. 'Ik heb Thuisbezorgd verschillende malen
verzocht om aan te tonen dat ik wél een dergelijke afspraak heb gemaakt. Dat
konden ze niet. Uitgerekend nu hebben ze de algemene voorwaarden aangepast
waarin staat dat het wél wordt opgelegd.'
Reactie
Marcus Lantzendorffer, Director Customer Services van Thuisbezorgd.nl,
reageert desgevraagd op de zienswijze van Hezemans. 'Wij willen samen met
partnerrestaurants een aantrekkelijk aanbod aan consumenten bieden, en een
duurzame en voor beide partijen winstgevende relatie opbouwen Wij vragen alleen
aan onze aangesloten restaurants om op het thuisbezorgd.nl platform geen hogere
prijzen te hanteren dan op de eigen website of menukaart. Het staat restaurants
vrij op platformen anders dan Thuisbezorgd.nl hogere of lagere prijzen in
rekening te brengen De achterliggende gedachte is dat wij niet willen dat de
consument financieel benadeeld wordt wanneer hij bij Thuisbezorgd.nl bestelt,
ten opzichte van een bestelling rechtstreeks bij het restaurant.'
ACM zwijgt over de kwestie in alle talen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder
die consumentenbelangen behartigt, en erop toeziet dat bedrijven eerlijk
concurreren. ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff doet over de klacht van Pieter
Hezemans geen uitspraken. 'We ontvangen graag signalen van mogelijke
overtredingen van de Mededingingswet. Die behandelen we serieus waarna we kijken
of ze aanleiding geven tot vooronderzoek. Verder zeg ik er niets over.'
Booking.com
Voor Pieter Hezemans voldoende stof om de zaak aanhangig te maken bij de
Autoriteit Consument en Markt (ACM). 'Ik vergelijk het met de site booking.com.
Deze boekingssite verplicht haar hotelpartners al jaren nergens goedkopere of
beschikbare kamers aan te bieden dan op de website van de boekingsgigant. Dat is
recent aan de kaak gesteld en booking.com heeft inmiddels toegezegd dat hotels
in Frankrijk, Zweden en Italië ook de mogelijkheid mogen hebben om op
verschillende verkoop kanalen of klanten aan de balie andere prijzen te hanteren
dan op Booking.com. Zo ontstaat er meer ondernemersvrijheid en voor de consument
meer keuzevrijheid Nederland volgt binnenkort.'
Tot het gaatje
De werkwijze van Thuisbezorgd.nl is koren op de molen van Hezemans, de
cafetariahouder die op juridisch terrein geen groentje is. Hij stond in 2002 aan
de wieg van de vereniging Payback, die opkomt voor gedupeerden van
aandelenleaseproducten. Ook startte Hezemans de stichting Zinloos Betalen.
'Je kunt denken 'Laat maar lopen', maar dat zit niet in de aard van het beestje.
Andere cafetariahouders op Thuisbezorgd.nl verlagen hun prijzen en zeggen er
niets van, ik geef aan dat ik dat niet van plan ben en dan word ik gestraft. Ik
kan niet tegen onrechtvaardigheid en machtsmisbruik. Daarom ga ik tot het
gaatje.'
Hollandse pot aan huis tot twee uur 's
nachts
Onder de Linde is één van de zes cafetaria's annex pizzeria's binnen een
straal van één vierkante kilometer in de wijk Klarendal in Arnhem. Met de echte
Hollandse pot en ruime openingstijden profileert Pieter Hezemans zich als
authentieke cafetaria en maakt hij het verschil.
'Ik maak boerenkool, hachee, hutspot, zuurkool, bruine bonensoep en
erwtensoep helemaal zelf. Daarnaast ben ik zeven dagen per week tot twee uur 's
nachts open.' Onder de Linde bezorgt van 16.00 tot 2.00 uur aan huis.
Copyright (C) Snackkoerier