Startende cafetariahouder direct zwaar in de clinch met Thuisbezorgd
 
Pieter Hezemans buigt voor niets of niemand
 
Pieter Hezemans was banketbakker en systeembeheerder, voordat hij op 1 maart 2015 zijn jongensdroom waarmaakte. Hij startte een eigen cafetaria in zijn woonplaats Arnhem. Hezemans heeft er zin in en het vertrouwen is groot. Zelfs nu hij na een heftig conflict met Thuisbezorgd.nl de helft van zijn omzet misloopt.
 
door Susan Wendels
 
ARNHEM - Hezemans spreekt hooguit van een tegenvaller. Niet van een strop. 'Ik zal nu moeten investeren in een eigen website.'
De schoen wringt volgens Hezemans in de prijsgarantie die Thuisbezorgd.nl eist. 'Met een laagste prijsgarantie is niets mis, alleen moet je dat niet verhalen op de restauranthouder. Het platform promoot zich als intermediair, maar gedraagt zich als een monopolist en maakt misbruik van haar machtspositie.'
De kersverse cafetariahouder legt uit hoe het werkt. 'Thuisbezorgd.nl' eist dat je op hun site dezelfde prijs en kortingspercentages moet voeren, als op de site van je eigen zaak en op eventuele andere sites. Doe je dat niet, dan gooien ze het prijsverschil bovenop de vaste commissie van 11 procent, zoals die is vastgelegd in de algemene voorwaarden
 
Voorwaarden aangepast
Volgens Hezemans wil Thuisbezorgd zo concurrentie voorkomen 'Het gevolg is dat de consument dan niets meer te kiezen heeft. Ik weiger dat, omdat ik geen overeenkomst ben aangegaan met Thuisbezorgd.nl waarin deze voorwaarden toen stonden. Ik wil mij het recht voorbehouden om concurrerende prijzen te bieden. Zoals het hoort op een vrije economische markt.'
Hezemans weet waar hij over praat. 'Ik heb Thuisbezorgd verschillende malen verzocht om aan te tonen dat ik wél een dergelijke afspraak heb gemaakt. Dat konden ze niet. Uitgerekend nu hebben ze de algemene voorwaarden aangepast waarin staat dat het wél wordt opgelegd.'
 
Reactie
Marcus Lantzendorffer, Director Customer Services van Thuisbezorgd.nl, reageert desgevraagd op de zienswijze van Hezemans. 'Wij willen samen met partnerrestaurants een aantrekkelijk aanbod aan consumenten bieden, en een duurzame en voor beide partijen winstgevende relatie opbouwen Wij vragen alleen aan onze aangesloten restaurants om op het thuisbezorgd.nl platform geen hogere prijzen te hanteren dan op de eigen website of menukaart. Het staat restaurants vrij op platformen anders dan Thuisbezorgd.nl hogere of lagere prijzen in rekening te brengen De achterliggende gedachte is dat wij niet willen dat de consument financieel benadeeld wordt wanneer hij bij Thuisbezorgd.nl bestelt, ten opzichte van een bestelling rechtstreeks bij het restaurant.'
 
ACM zwijgt over de kwestie in alle talen
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die consumentenbelangen behartigt, en erop toeziet dat bedrijven eerlijk concurreren. ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff doet over de klacht van Pieter Hezemans geen uitspraken. 'We ontvangen graag signalen van mogelijke overtredingen van de Mededingingswet. Die behandelen we serieus waarna we kijken of ze aanleiding geven tot vooronderzoek. Verder zeg ik er niets over.'
 
Booking.com
Voor Pieter Hezemans voldoende stof om de zaak aanhangig te maken bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). 'Ik vergelijk het met de site booking.com. Deze boekingssite verplicht haar hotelpartners al jaren nergens goedkopere of beschikbare kamers aan te bieden dan op de website van de boekingsgigant. Dat is recent aan de kaak gesteld en booking.com heeft inmiddels toegezegd dat hotels in Frankrijk, Zweden en Italië ook de mogelijkheid mogen hebben om op verschillende verkoop kanalen of klanten aan de balie andere prijzen te hanteren dan op Booking.com. Zo ontstaat er meer ondernemersvrijheid en voor de consument meer keuzevrijheid Nederland volgt binnenkort.'
 
Tot het gaatje
De werkwijze van Thuisbezorgd.nl is koren op de molen van Hezemans, de cafetariahouder die op juridisch terrein geen groentje is. Hij stond in 2002 aan de wieg van de vereniging Payback, die opkomt voor gedupeerden van aandelenleaseproducten. Ook startte  Hezemans de stichting Zinloos Betalen. 'Je kunt denken 'Laat maar lopen', maar dat zit niet in de aard van het beestje. Andere cafetariahouders op Thuisbezorgd.nl verlagen hun prijzen en zeggen er niets van, ik geef aan dat ik dat niet van plan ben en dan word ik gestraft. Ik kan niet tegen onrechtvaardigheid en machtsmisbruik. Daarom ga ik tot het gaatje.'
 
Hollandse pot aan huis tot twee uur 's nachts
 
Onder de Linde is één van de zes cafetaria's annex pizzeria's binnen een straal van één vierkante kilometer in de wijk Klarendal in Arnhem. Met de echte Hollandse pot en ruime openingstijden profileert Pieter Hezemans zich als authentieke cafetaria en maakt hij het verschil.
'Ik maak boerenkool, hachee, hutspot, zuurkool, bruine bonensoep en erwtensoep helemaal zelf. Daarnaast ben ik zeven dagen per week tot twee uur 's nachts open.' Onder de Linde bezorgt van 16.00 tot 2.00 uur aan huis.
 
Copyright (C) Snackkoerier