Een schip delen


Het gezamenlijk in eigendom hebben van een schip heeft twee belangrijke voordelen: in het vaarseizoen is er ook nog tijd voor andere dingen dan varen want het schip ligt nooit werkloos; en in het winterseizoen zijn er meer handjes voor het onderhoud. En de kosten worden gedeeld, dat ook nog. De voorwaarde is natuurlijk een zelfde stijl van varen: je moet het beide niet erg vinden als er iets kapotgaat of er een deuk of een kras op het schip komt.

Met dubbele eigenaars wordt het schip intensief gevaren. Evenals Blussé houden wij een logboek bij met wederwaardigheden, en daarin zien we in terugblik sinds 1997 tussen de 40 en 70 zeildagen per jaar, het dubbele van Blussé: onze weekends zijn dubbel zo lang en we hebben dubbel vakantie.

zeildagen 1937-1955
Zeildagen gedurende het tijdperk Blussé

zeildagen 1997-2013
Zeildagen sinds 1997 tot heden


Financiën

Een neveneffect van het gezamenlijk eigendom is dat we de uitgaven van het schip goed in kaart hebben omdat we elk jaar een begroting en afrekening maken. In elk geval zijn de jaarlijkse uitgaven ongeveer 4000 euro aan lopend onderhoud, verzekering, ligplaats en winterberging, en daarnaast over de afgelopen 10 jaar gemiddeld per jaar nog eens 3000 euro per jaar voor incidentele grote zaken: deel zandstrook vernieuwd (1997), restauratie van de kop (2000), revisie van de motor (2000), een nieuw tuig (2005), een halfwinder (2006), een nieuwe dektent (2008). Het volgende staatje geeft het verloop van de jaarlijkse kosten (in euro) weer.

uitgaven 1997-2014


Orion home