Zeilfotos van de Orion

Fluessen mei 2004
Met een rif in het zeil en stevige wind op de Fluessen, mei 2004

Foto's uit de zomer van 1999
De Orion in de gerestaureerde Driewegsluis op de grens van Friesland en Overijsel
In het haventje van Laaxum aan de zuidkant van Friesland, een kilometer of 5 ten oosten van Steveren

Waddenfoto's uit 2001
Donkere wolken boven de Koffieboonenplaat
Avondlucht op Ameland
Voor anker op het Lauwersmeer

Waddenfoto's uit 2004
Drooggevallen bij de jachthaven van Schiermonnikoog. In deze pose komt de rondheid van het onderwaterschip goed naar voren. Een eitje!
Omdat het weer begin juli nog niet zo meewerkte lagen we twee maal in de stad Groningen.
Bij het Voormalig Klein Poortje (Oosterhaven). Op de achtergrond een kraaiennest waar stormseinen gehesen kunnen worden, op een pand waar vroeger een reder of een bevrachter gevestigd was.
Bij het vroegere Groninger Museum (Zuiderhaven)

Later in juli voeren we van Ameland via de Kromme Balg naar Harlingen. We waren een beetje vroeg bij de driesprong waar de Kromme Balg en het Vaarwater van de Zwarte Haan elkaar ontmoeten en liepen daar dus even aan de grond. Zie hier hoe wij ten anker kwamen.

Rondje Nederland 2005
In 2005 gingen we niet het wad op, maar maakten een tocht door Nederland, mede op zoek naar het verleden van de Orion.
Orion in de Museumhaven in Gouda. Op de achtergrond de Mallegatsluis.
Het Hoge Huys op de dijk bij Numansdorp. Hier woonde Arie Vlielander, eigenaar van de Orion 1935-1937
In de Veerhaven in Rotterdam. Hier had de Orion zijn thuishaven 1937-1955.

foto's 2006
In de vakantie maakten we een rondje Friesland. Hier een zonsondergang op het Zandmeer.
Aan het eind van het seizoen voeren Willem en Jurjen eind september de boot over naar de winterberging in Enkhuizen. Op de Fluessen werden we gekiekt door mooiebootfoto.nl. Vergelijk deze foto met de historische foto van rond 1910!
Nog een tweede foto van bij dezelfde gelegenheid. Deze siert ook de omslag van het jubileumboek.

Foto's 2007
2007 is het jubileumjaar: Orion wordt 100! Foto's van de herwaterlating staan op een aparte pagina. Vanwege het jubileumboek hebben we dit jaar nogal wat documentaire foto's gemaakt. Hier een paar plaatjes van het interieur: betimmering kajuit en vooronder, fonteintje en grijswaterpomp.

Verder hebben we een nieuw zeil, een halfwinder. Het is nog niet zo eenvoudig om die goed op de foto te krijgen, deze foto is gemaakt vanaf de surfplank.

In 2007 maakten we een vakantietocht naar Holland met als verste punt Warmond. Onderweg lagen we een nachtje in Haarlem, recht voor het Teijlers museum.
Er was veel wind, erg veel wind deze zomer. Hier met twee reven en een rif in de fok ergens voor Harderwijk.
Aan het eind van het seizoen lagen we nog voor anker op het Hofmeertje met prachtig herfstlicht van de laagstaande zon.

Foto's 2008
Onze mede-eigenaren voeren deze zomer de Orion naar Neuharlingersiel op het Duitse wad. Omdat het maar hard bleef waaien uit de westhoek zijn we binnendoor teruggegaan via het Ems-Jade-kanaal.
Ons verste punt naar het oosten ooit: Wilhelmshaven waar de Kaiser Wilhelmsbrücke voor ons draaide. Het fluorescerende oranje is niet te missen... Halverwege het kanaal passeer je de Schleuse Wiesede. Het kanaal komt uit in Emden waar je door de Kesselschleuse, een vierwegsluis, de stadswateren binnenvaart.

Op de Dollard zagen we wat 'Muddy Waters' zijn. In de schaduw herken je van links naar rechts de kluiverboom, de ankerbol, de mast en de fotograaf. En deze kleibanken zijn het die de waters zo muddy maken.

Foto's 2009
De baak bij het Hofmeertje is al jaren een soort van struik. Zo blijft het Hofmeer een beetje 'onder ons'. Maar in 2010 was de baak van het Hofmeer zowaar bijgesnoeid!

We waren eindelijk een keer in Noordpolderzijl waar we min of meer verrast werden...
een paar uur na aankomst
de dag erna - waar is de kade?
dan ben je blij met een loopplank..
En op Ameland vonden we de deur gesloten: VOL! Gelukkig zijn we een platbodem en wij vallen dus gewoon droog. Daarvoor moet je zuid van de groene paal naar het oosten sturen, het Reegeultje in.

Foto's 2010
In 2010 bestond de KWV 'De Kaag' honderd jaar. We waren uitgenodigd omdat de Orion ook bij de oprichting in 1910 aanwezig was - toen nog Johanna en eigendom van medeoprichter Van der Meij. Er waren nog twee klassiekers aanwezig, waaronder de Varg (links) en de Feja (rechts achter de Orion. Meer foto's van de havendag vind je op picasa.

In juni werden we bij complete blakte op de Fluessen geportretteerd door Ton Hartog van de Vollenhovense Bol 'Vrouw Lucia'(1927, zeilnummer VC3).

De gecombineerde reünie van de SSRP en het Friese hout was dit jaar in Galamadammen, een thuiswedstrijd dus voor ons. Het admiraalzeilen viel letterlijk in het water, maar 's zondags zeilden we wedstrijd en werden 4 in een veld van 15. (foto Klaas Wiersma). Meer foto's en een verslag van de reunie hier.

Foto's 2011
2011 begon feestelijk met de viering van - alweer - een 100-jarig bestaan: het Friesch Jacht Froukje. Op de foto stuiven de Froukje en de Argo gebroederlijk door de Tjonger.

We maakten een rondje Holland op zoek naar sporen van de Orion. In Loosdrecht voeren we door de Westelijke Drecht waar het schip in 1931 ook langskwam (zie de vragen-pagina, bij 'periode Wilton').
In Vinkeveen verbaasden we ons over het glasheldere water waar je de schaduw van het roer op de bodem ziet, en de fotograaf in het water.
In Amsterdam vonden we gastvrijheid bij WV 'De Koenen' aan de Nieuwe Meer terwijl de regen met bakken uit de hemel viel.

Foto's 2012
Een nieuwe brug over de Wellesloot! Eindelijk kunnen we - met de mast gestreken - weer door de Wellesloot. Op de achtergrond is nog het slopen van de oude brug te zien.
Omdat het aanhoudend storm en regen was zochten we het binnenwater op: de Overijsselse Vecht. Hier liggen we in de sluis Vilsteren.
Op de terugweg legden we aan bij het Waterloopbos bij Marknesse waar ook juist een kunstmanifestatie was - zie de vleugel in het water.

Foto's 2013
22 juni: Hollands weer op Sânfirden.
24 juli: Zo kan het ook, avondrust op het Gaastmeer.
28 september: Op weg naar de winterberging voor de sluis in Staveren. De fok is al weg, en even later het zeil ook.

Foto's 2014
Bij een tijstop achter de Richel hadden we toch iets meer water onder het schip moeten houden. Aan de waterlijn te zien liggen we vast. Het was blakte en bloedheet, een goede test voor de kajuittent (geslaagd!).
De weg naar de winterberging ging dit jaar langs Blokzijl en het IJsselmeer dat we nooit eerder zo smerig hadden meegemaakt.

Foto's 2015
Dichtregel op het aquaduct in de A7 bij Uitwellingerga (Prinses Margriettunnel)

Foto's 2016
We werden mooi op de foto gezet bij de passage -in volle vaart- door het sluisje in de Goingahuster Sleat (foto: Ciska van Geer).
Het schip ligt in de verkoop, zoals te zien aan de bezem in de mast , een traditioneel teken voor "te koop".
Voor het eerst gebruik gemaakt van een nieuwe manier van ankeren/ aanleggen: een marboei van de Marrekrite. Heel handig, wel voor anker liggen en toch geen anker binnen hoeven halen als je weggaat.

Foto's 2017
We gaan met onze tijd mee en er moet dus een 3D-geprint model van de Orion komen. Hier een tussenresultaat!
In juni was het prachtig waddenweer. Hier zijn we drooggevallen onder de oostpunt van Ameland.