Amsterdam, 24 januari 2006

 

Aan de stadsdeelraad en Dagelijks Bestuur,

 

Op 11 januari 2006 heeft het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Slotervaart ter algemene kennis gebracht, dat er ter inzage ligt, ter voldoening aan het bepaalde in de inspraakverordening van het Stadsdeel Slotervaart en de Algemene wet Bestuursrecht, het verzoek om vrijstelling te verlenen (R80/0136 BWT 2005) op grond van artikel 17 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het aanleggen van een tijdelijk zandlichaam ten behoeve van een tijdelijke bouwweg en het tijdelijk te verplaatsen voet-fietspad op een terrein in het zuidelijk deel van het Rembrandtpark gelegen aan de Cornelis Lelylaan en de Nachtwachtlaan.

Deze inspraakperiode loopt van 12 januari t/m 22 februari 2006.

 

Dit verzoek om vrijstelling roept bij de deelraadsfracties van D66, GROENLINKS en Hermans een aantal vragen op, en de behoefte aan een discussie op korte termijn in een raadscommissie en eventueel de deelraad van 1 maart 2006.

 

Gezien de urgentie bij deze art.17 procedure kunnen we niet de standaardprocedure volgen van schriftelijke vragen, gevolgd door een eventuele commissiebehandeling na beantwoording van de vragen door het Dagelijks Bestuur binnen 6 weken.

 

Om deze redenen vragen wij als raadsleden (Frits Hermans, Hans van der Straeten, Peter Rijkenberg, Tino Pattipilohy) om het onderhavige stuk op de agenda van raadscommissie 1 van 8 februari 2006 te plaatsen, ter discussie met de commissieleden.

Daarbij verzoeken we het Dagelijks Bestuur om de in dit stuk opgeworpen vragen te bespreken, en de antwoorden hierop in de raadscommissie ter beschikking te hebben.

 

Aanleg tijdelijk zandlichaam.

In de vergunningaanvraag wordt gesproken over toestemming om een zandlichaam aan te leggen ten behoeve van de bouwweg. Betekent dit, dat de zandstort zoals die nu reeds heeft plaatsgevonden bij het afgraven van het Andreasterrein illegaal is. Vragen we nu achteraf toestemming?

Zeker nu het stadsdeel een schikking heeft getroffen met de Vereniging Vrienden van het Rembrandtpark in het kort geding rondom de weg zou het op zijn minst slordig genoemd kunnen worden als er geen vergunning voor deze stort was!

 

Functie tijdelijke bouwweg.

In de informatiekrant Via Lelylaan kunnen we lezen, dat de gekapte bomen, het puin en de afgegraven grond grotendeels van het bouwterrein zijn afgevoerd. Er wordt gesproken over 30/40.000 ton afgevoerd materiaal. Dit is dus over het bestaande wegennet gebeurd. Welke routes zijn hierbij gebruikt; wat is het aandeel Derkinderenstraat/oren en wat is het aandeel via Th.de Bockstraat? En hoeveel vrachtwagenritten (met welk type) zijn hiervoor nodig geweest? Welke kosten zijn hiervoor begroot?

 

Als het bouwterrein voldoende is ingeklonken, zal de dan overtollige grond worden afgegraven. Wordt dit afgevoerd naar de grondbank? Om hoeveel ton c.q. vrachtwagens zou dit ongeveer kunnen gaan? Wordt dit door het stadsdeel geregeld of door de aannemer? Als dit door de aannemer wordt geregeld, staat het natuurlijk wel in het bestek begroot. Welke hoeveelheid en welk bedrag zijn hiervoor begroot?

 

 In de aanvraag is sprake van een oprit vanaf de Nachtwachtlaan naar de C.Lelylaan. Op zich logisch gezien de toezegging in de gemeenteraad aan de CDA-fractie aldaar om de tijdelijke weg bij voorkeur als eenrichtingweg aan te leggen. Op de bouwtekening is ook te zien, dat deze weg invoegt in de rijstrook richting A10, dus als afvoer vanaf het bouwterrein naar de ringweg.

Graag horen we van ons dagelijks bestuur of deze constatering klopt!

 

Als we naar de bochtstraal op de bouwtekening kijken, daar waar de weg met een U-bocht op de C.Lelylaan uitkomt, lijkt het ons moeilijk om met langere vrachtwagens deze bocht te nemen. Kan het dagelijks bestuur een inschatting maken welk deel van het bouwverkeer door deze U-bocht niet van de bouwweg gebruik zal kunnen maken? We denken bijvoorbeeld aan de aanvoer van heipalen.

Hierbij komt tevens de vraag: Via welke route zijn de bomen afgevoerd (in hun volle lengte?)?

 

Verplaatsing voet-fietspad.

Voor het aanleggen van de tijdelijk weg moet het bestaande voet-fietspad worden verplaatst. Op de Bouwtekening zien we een sterke uitbuiging ter plaatse van de aansluiting bouwweg op C.Lelylaan. Vervolgens wordt het pad volgens de tekening op het talud weer enigszins teruggeleid tot naast de bouwweg, om aan te sluiten op de Nachtwachtlaan. Is hierbij rekening gehouden met comfortabel gebruik van deze weg door de weggebruikers? Hoe sterk is de helling?

Wat opvalt, is dat het talud veel groter uitgevoerd wordt dan op basis van dit wegenstelsel (voet-, fiets- bouwverkeer) nodig is. Hierdoor wordt alweer sterk vooruit gelopen op de definitieve weg. Ten koste van hoeveel bomen en groen gaat deze aanpak? Wat is het kosten/batenplaatje en de eventuele efficiënty-winst bij het op deze manier vormgegeven talud? Is het terecht om op deze manier meer zandlichaam aan te leggen, dan voor de tijdelijke weg strikt noodzakelijk is?

 

Status vergunningaanvraag.

De inspraakperiode loopt van 12 januari t/m 22 februari 2006. Is er al een datum gepland, waarop ingekomen bezwaarschriften behandeld zullen worden?

Het dagelijks bestuur zal uiteindelijk de tijdelijke vergunning moeten afgeven. Is al gepland op welke datum deze afgifte in de dagelijks bestuursvergadering aan de orde moet komen?

 

De antwoorden op de diverse vragen, die in deze voordracht gesteld worden, moeten ons inzicht verschaffen in het nut en de noodzaak van het aanleggen van deze tijdelijke weg. Overeind blijft staan, dat met deze aanleg een definitieve beslissing over het al dan niet aanleggen van een weg door het Rembrandtpark niet wordt genomen. Een overgrote meerderheid van de raad heeft zich vorig jaar uitgesproken tegen het nu al definitief maken van de keuze.

De keuze voor een tijdelijke bouwweg, met de bijbehorende vergunningaanvraag, hoort in principe los te staan van een bestemmingplanwijziging voor een ontsluitingsweg bij de Andreaswijk.

Daarom is ook de volgende vraag aan het dagelijks bestuur interessant: Als er geen plannen waren voor de aanleg van een verkeersweg, en er nog geen bomen gekapt waren, zouden er dan nuttige argumenten zijn om deze bouwweg aan te leggen?

Als de vergunning er niet komt, moet de ter plaatse gestorte grond dan verwijderd worden? Kan dit naar de grondbank? Is er een reële kostenprognose voor deze situatie te maken?

Ten behoeve van het te verwachten bouwverkeer over de tijdelijke weg moet nog een luchtkwaliteitsonderzoek worden uitgevoerd. Wordt dit onderzoek al uitgevoerd? Hoort het niet bij de ter inzage gelegde stukken ten behoeve van de inspraak aanwezig te zijn? Zo ja, hoort de inspraak dan niet pas te starten nadat het onderzoeksrapport aanwezig is?