Philips 494A

Philips 494A

(Bouwjaar 1940.)
Eigenlijk is dit geen 494A, maar een 494U. Op het typeplaatje staat namelijk 494U. Maar de uitvoering is als een 494A. Dat wil zeggen: de radio heeft een trafo en er zit als eindbuis geen CL4, maar een EL3 in. De overige buizen zijn: EF8, ECH3, EBF2. Deze buistypen zijn voor de A-versie en U-versie van dit toestel gelijk.
Er was een AZ41 als gelijkrichter toegepast, maar die heb ik vervangen door een AZ1.
Voeding 494A

Links de AZ41 en rechts de AZ1.

Met een AZ1 lijkt het al wat meer op een 494A. Alleen hoort er dan eigenlijk een andere voedingstrafo in te zitten. Een optie is nog om er een echte 494U van te maken. Dan moet de trafo er uit. Er moet een andere gelijkrichter in, een CY1, ook moet er dan een weerstandsbuis (een zogeheten stroomregulatorbuis) in, de C1 en een andere eindbuis: een CL4. De andere buizen: EF8, ECH3 en EBF2 kunnen blijven zitten. Deze buizen hebben gloeidraden die geschikt zijn voor parallel- en serievoeding. De spullen om deze radio om te bouwen tot een echte U-radio heb ik inmiddels in huis. Nu nog even tijd vrijmaken...
Achterkant 494A

De complete achterkant

De radio speelt goed, maar soms begint er wat te genereren. De EBF2 had last van een afbladerenden afschermingslaag. Die heb ik met geleidende verf gerepareerd. Ook de EF8 had een kapotte afscherming. Verder moet er nog een en ander worden schoongemaakt. De radio kenmerkt zich door een sterke selectiviteit. Ondanks de spreiding van de KG over twee banden moet je erg nauwkeurig afstemmen, omdat je al snel naast de zender zit.
afstemschaal 494A

De afstemschaal

Zoals op de afstemschaal is te zien, is de Korte Golf opgedeeld in twee stukken. Het ene gedeelte gaat van 160 m (1.875 kHz) tot 45 m (6.667 kHz) en het andere deel gaat van 45 m (6.667 kHz) tot 19,5 m (15.385 kHz)
De wijzer is een verlicht streepje.
achterzijde schaal 494A

De achterkant van de afstemschaal

De verlichte wijzer is een staafje plexiglas dat van de achterkant door een lampje wordt verlicht (de gehele afstemschaal wordt op deze wijze verlicht). Door de lenswerking van het staafje is een verlicht streepje te zien. Maar dat werkt bij daglicht niet zo goed.