Philips BX500A(Bouwjaar 1950.) |
Deze BX500A heeft wel wat vind ik. Ik heb deze radio op 13 september 2003
overgenomen van Johan Catteau. Deze radio vult het gat in mijn verzameling tussen de oudere modellen (met pennenbuizen, oktalbuizen en P-buizen) en de nieuwere modellen (novalbuizen). De EM34 was niet goed meer, die is vervangen door een nieuw exemplaar. De radio speelt prima, mits er een antennedraad van minstens vier meter is aangebracht. Ik heb van Henk van den Broek een ander exemplaar gekregen waarvan de kast erg was beschadigd. De knoppen, de wijzer en het schaalglas waren echter in prima toestand, zodat ik die onderdelen heb overgezet op mijn exemplaar. Daardoor heb ik nu een goed uitziende BX500A! Dit is een van de eerste radio's met rimlockbuizen. Deze buizen kwamen vanaf 1949 beschikbaar. Ze zijn voorlopers van de novalbuizen, in die zin, dat ze een voet hebben van geperst glas. En ook de diameters van beide types lijken erg op elkaar. Verschil is dat rimlockbuizen zijn voorzien van een glazen nokje aan de voet. Het nokje past in een uitsparing in de buisvoet. Deze constructie is noodzakelijk omdat rimlockbuizen acht aansluitpennen hebben die symetrisch zijn geplaatst. Zonder zo'n richtnokje kun je de buis in allerlei standen plaatsen en dat is natuurlijk niet wenselijk. Mijn eerste stapjes op buizenradiogebied zette ik begin jaren '70. Ik had toen een chassis gekregen met rimlockbuisjes. De radio speelde goed. Maar toen ik ik een van de buizen er uit had getrokken bleek het glazen nokje kapot gegaan te zijn. Er zit namelijk soms een ijzeren ringetje rond de buisvoet dat de buis op zijn plek houdt. Als je de buis eruit trekt zonder het ringetje te verwijderen kun je dus het nokje stuk maken. Daardoor komt er lucht in de buis en die is daarmee rijp voor het rondstalen archief... (we hadden toen nog geen kliko's) |
Het schaalglas |
In deze tijd (1950) was er net een nieuwe internationale zenderverdeling afgesproken.
Dit gebeurde tijdens een conferentie in Kopenhagen. Vandaar dat op de afstemschaal
staat "Plan de Copenhague"
Deze schaal is van een ander exemplaar, die ik van Henk van den Broek kreeg.
De lettertjes zijn wat duidelijker dan het oorspronkelijke exemplaar dat ik had. De vijf golfbereiken van onder naar boven:
|
De binnenkant | De binnenkant ziet er redelijk netjes uit. Op de foto niet zichtbaar, links op het chassis is met blauwe tape een extra elektrolyt vastgeplakt aan de originele elko. Daar moet dus wat aan gebeuren. |
De snaaraandrijving van de BX500A | De snaaraandrijving van de BX500A is een verhaal apart. De aandrijving van de afstemcondensator gaat met twee lusjes om de aandrijfas. Die moeten dezelfde richting oplopen, anders gaat het mis. Vaak zie je dat de snaar verkeerd om is aangelegd. De wijzer loopt dan de verkeerde kant op. Dat kan natuurlijk niet! De aandrijving van de wijzer verloopt via een andere snaar. Helaas heb ik de verkeerde snaren gebruikt: staaldraad voor de afstemcondensator en touwsnaar voor de wijzer. Dit had net andersom gemoeten. |