Meer informatie over de Nora W320L

Nora W320L achterkant

Zo ziet de radio er van binnen uit. Je ziet links en rechts onder de afschermblikken de twee hoogfrequentbuizen. Op het volgende plaatje kun je zien wat er onder die afschermblikken zit.
Vooraan zie je de gelijkrichtbuis. Volgens de documentatie zou dit een RGN1054 moeten zijn, in dit geval is het een PV495 van Tungsram. Volgens informatie wat ik op internet vond zouden deze twee buizen ongeveer overeen moeten komen. De eindbuis is een PP4101 en die komt overeen met een E443, echter volgens de officiŽle documentatie hoort er een RES164 in. Ik heb inmiddels een nieuwe RES164 gekocht en als de radio weer is gerestaureerd, dan komt de nieuwe RES164 erin. Zie deze link voor meer over de RES164 en RGN1064
Nora W320L chassis
Nu zijn de afschermblikken gedemonteerd. Ik heb de PV495 even vervangen door een RGN1064, die ik nog had liggen. Dan lijkt het er een beetje op hoe het origineel was, want de RGN1064 en RGN1054 lijken ook erg op elkaar.
Onder de spoelen zie je de hoogfrequentbuizen. Dit zijn twee dezelfde types, weer van Telefunken: de RENS1284. Ook dit is weer niet volgens de officiŽle documentatie. Want er hoort een RENS1264 en een RENS1204 in te zitten. Zou er nog iets origineel zijn aan deze radio?
Nora W 320L bedienungsvorschrift
Aan de binnenkant van de achterwand was een verkorte handleiding opgenomen. De mogelijkheid bestond om een tweede luidspreker aan te sluiten. Je kon dan kiezen: de interne luidspreker mee laten doen of uit schakelen. Daarvoor was een kortsluitstekker bijgeleverd. Die past ook zonder problemen in het stopcontact...
Nora 320L onderkant chassis
Hier zie je de Nora van de onderkant. Duidelijk is te zien hoe de "reparatie" heeft plaatsgevonden. De reparateur was elektricien, vandaar natuurlijk dat hij liever lasdoppen gebruikte dan de soldeerbout. Na er twee gebruikt te hebben waren de lasdoppen kennelijk op en kwam er tape aan te pas om de draadjes met elkaar te verbinden. Tevens is te zien dat de isolatie van de bedrading hier en daar begint te verbrokkelen.
En dan te bedenken dat de radio in deze toestand jarenlang nog heeft gefunctioneerd...