Even geduld a.u.b., de eerste keer kan het een paar seconden duren om het spel te laden.
Een Nederlandstalig tekstadventure, gebaseerd op het leven in en om een middelbare school. Elke gelijkenis met het werkelijke Sint-Laurenscollege of daaraan gelieerde personen berust op louter toeval. ;-)
Wissel ervaringen uit met andere spelers!
Uw voortgang in het spel wordt automatisch bewaard op uw computer in local storage, mits dit ondersteund wordt door (en niet uitgeschakeld is in) uw webbrowser. Houd ook rekening met privacy-instellingen die mogelijk de complete browser-geschiedenis wissen bij afsluiten.
Onderstaande lijst is uw complete commando-historie; indien gewenst kunt u middels kopiëren/plakken een spel extern bewaren en later (elders) vervolgen.
Dit adventure-spel is een hobbyproject van Ruud Helderman. Oorspronkelijk bedacht in de tweede helft van de jaren tachtig van de vorige eeuw, maar uiteindelijk pas in 2010/2011 gebouwd, in C. Daarna geport naar Javascript met behulp van AWK-scripts en YUI Compressor. In 2013 uitgegroeid tot een proeftuin voor spraaksynthese en spraakherkenning. Voor wie geïnteresseerd is in de achterliggende techniek, ben ik bezig om een gedetailleerde uitleg te schrijven (in het Engels, want de toepasbaarheid van deze informatie beperkt zich niet tot het Nederlandse taalgebied).
Om het minimalistisch aandoende uiterlijk van het spel te rechtvaardigen, verwijs ik graag naar deze treffende cartoon van Eric Burke. Google bewijst: een tekst-interface is niet achterhaald! En mochten uw vingers pijn doen van het tikken, probeer dan eens spraakherkenning (momenteel alleen in Google Chrome): klik op het microfoontje in het invoerveld!
Hoewel het spel op een beperkt aantal systemen is getest, draait het naar verwachting op alle bekende webbrowsers. We adviseren een recente versie van Mozilla Firefox of Google Chrome te gebruiken. In andere of oudere browsers treden mogelijk de volgende beperkingen op.
Op dit spel zijn onderstaande licentievoorwaarden van toepassing, beter bekend als de MIT License. De broncode is vrij beschikbaar; download laurens.zip.
Copyright © 2013, Ruud Helderman <r.helderman@hccnet.nl>
Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of this software and associated documentation files (the "Software"), to deal in the Software without restriction, including without limitation the rights to use, copy, modify, merge, publish, distribute, sublicense, and/or sell copies of the Software, and to permit persons to whom the Software is furnished to do so, subject to the following conditions:
The above copyright notice and this permission notice shall be included in all copies or substantial portions of the Software.
THE SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO THE WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT. IN NO EVENT SHALL THE AUTHORS OR COPYRIGHT HOLDERS BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF OR IN CONNECTION WITH THE SOFTWARE OR THE USE OR OTHER DEALINGS IN THE SOFTWARE.
Het spel maakt gebruik van een drietal JavaScript-libraries. Hiervoor gelden andere licentievoorwaarden.
Library | Website | Licentie | Broncode |
---|---|---|---|
meSpeak.js | http://www.masswerk.at/mespeak/ | GPLv3 (afgeleid werk van speak.js) | http://www.masswerk.at/mespeak/mespeak.zip |
speak.js | https://github.com/kripken/speak.js | GPLv3, zie License.txt | https://github.com/kripken/speak.js (*) |
termlib.js | http://www.masswerk.at/termlib/ | "free", zie website voor details | http://www.masswerk.at/termlib/termlib.zip |
(*) Om speak.js in het Nederlands te laten spreken, was het nodig om speakGenerator.js opnieuw te builden, zoals uitgelegd in README.markdown, sectie Language Support.
Het spel en de libraries zijn geen afgeleid werk van elkaar; het spel en de libraries werken zelfs uitstekend zonder elkaar. Daarom kunnen de verschillende licenties prima naast elkaar bestaan. Een juridische kwestie zou wel kunnen optreden wanneer een uitgever het spel met de libraries als geheel zou willen uitgeven. Daarom zijn de verschillende onderdelen hier bewust gescheiden gehouden.
Het spel maakt geen gebruik van cookies. De informatie die wij van u binnenkrijgen, is hetzelfde wat uw webbrowser doorspeelt aan elke andere website die u bezoekt. Deze informatie (o.a. uw IP-adres) wordt door ons niet gebruikt voor onfrisse en/of commerciële doeleinden.
Elk commando dat u intikt wordt bewaard op uw eigen computer in zogenaamde local storage. Anderen die gebruik maken van (of inbreken op) dezelfde computer, kunnen deze gegevens inzien. Dus let een beetje op uw taalgebruik. ;-)
Met dank aan: